Auteur Topic: Geboorte in Nederland van je kind op tourisrten visa.  (gelezen 3564 keer)

Offline Bolo

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Gambiaanse
Geboorte in Nederland van je kind op tourisrten visa.
« Gepost op: 18 april 2011, 15:46:15 »
Is er iemand die weet of er enige verzekering hier is die de bevalling hier vergoed van de geboorte van mijn kind hier in Nederland terwijl mijn vrouw hier is op een tourisme visum?
John

Offline admin

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
Re: Geboorte in Nederland van je kind op tourisrten visa.
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2011, 20:18:56 »
Kijk even in de voorwaarden van je verzekering, die moet ze nu ook hebben als ze in nederland verblijft als toerist.
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2011, 21:43:50 »
Volgens mij zijn reeds bestaande "aandoeningen" uitgesloten. Een bevalling valt daar dan ook onder volgens mij. Dus of je dat verzekerd krijgt...in ieder geval goed navragen!!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2011, 09:06:19 »
De baby is vanaf de geboorte verzekerd als Nederlander en kun je aanmelden bij jou zorgverzekeraar.

Voor de moeder geldt op grond van artikel 64 Vreemdelingenwet een uitzetbeletsel vanaf zes weken voor de bevalling.
Dit kun je formeel op aanvraag door de IND laten vaststellen.
Op dat moment kan ze zich aanmelden bij het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) en daar een vergoeding vragen op grond van de Regeling verstrekkingen asielzoekers (Rva), ja die ook al is ze geen asielzoekster.
Dat houdt een zorgverzekering in. Probleem wellicht jouw inkomen als jullie een gezamenlijke huishouding voeren of gehuwd zijn.

Voor onverzekerden worden de kosten voor zwangerschap en bevalling 100% vergoed door het College voor zorgverzekeraars in Zeist. Iedere vroedvrouw zou dat moeten weten.

Offline Bolo

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei 2011, 16:22:05 »
levert dit dan achteraf geen probleem op met het oranje loper systeem van de ambasade in Dakar.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2011, 17:24:48 »
Ongetwijfeld, maar anders zou het ook niet zeker zijn.
Wat zouden jullie dan willen?

Met NL kind kan ze buiten NL probleemloos naar elk EU land reizen.

Bovendien hoeft ze na de geboorte niet weg uit NL en kan ze een verblijfsvergunning aanvragen bij Nederlands kind, op basis van het arrest Ruiz Zambrano.
En de beslissing op die aanvraag hier afwachten.
Is dat geen aantrekkelijker optie?

Offline Bolo

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2011, 16:11:39 »
Ik ben nog verder gaan informeren omdat ik zelf even ver van het dichstbijzijnde Belgische ziekenhuis als Nederlandse ziekenhuis woont heb ik gekozen voor Belgie.
Een bevalling in Belgie als je het zelf moet betalen is maar 10% van wat het in Nederland kost dus zelfs veel goedkoper dan een thuis bevalling.
Op die manier behoud ik mijn relatie met de ambasade en betaal ik net zoveel als hier in Nederland je eigen risico bij een niet medisch geindiceerde polieclinische bevalling.
Het is alleen zielig voor een land als Nederland dat door ons verzekerings stelsels alles extreem duur is vergeleken met ons omringende landen.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2011, 16:35:57 »
Ik heb een bericht gekregen van iemand , non EU, met Belgische partner; die moesten dus ff 3500 euro dokken voor de bevalling. En dan zien het ergens terug te krijgen.
Lijkt me via NL verzekering, wat Prawo aangeeft toch goeiekoper...

Offline linders

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Chileens
Re: Geboorte in Nederland van je kind op touristen visa.
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2018, 16:42:59 »
Hallo,

Al zoekende kwam ik dit bericht tegen en wilde graag weten wat de actuele status is van de wetgeving (uitzetbeletsel, e.d.).

Wij zijn op zoek naar de kosten van een bevalling omdat mijn vrouw Chileens is en nog geen verblijfsvergunning heeft, en daarom mag ze niet bijgeschreven worden op mijn ziektekostenverzekering. Een tijdelijke verblijvers-verzekering (type OOM) vergoedt alleen urgente zaken en geen zwangerschaps-kosten. Een Chileense reisverzekering vergoedt de kosten tot aan de 32e week, dus niet de bevalling en alles erop en eraan.

Het liefst willen we dat het kind of de kinderen zonder problemen hier worden geboren zonder daarvoor een fortuin te moeten betalen en daarna toch door de IND achternagezeten te worden.

Alvast bedankt voor de hulp.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2018, 18:20:13 »
Op zich is er weinig verandert, behalve dan dat zodra jullie kind is geboren je vrouw op basis van het arrest Chavez haar verblijfsrecht kan laten vaststellen.
Daarvoor moet ze naar de IND.
Dat is ook nodig als ze uitstel van vertrek wil vanwege de zwangerschap.

Dat lost echter het probleem van de zwangerschaps- en bevallingskosten niet op.
Dit is nog steeds zo zoals je het beschrijft: er is pas een verzekering als ze rechtmatig verblijf in Nederland heeft. Via België zal het niet lukken, daar zijn de kosten pas verzekerd als je er langer woont. Je zou kunnen overwegen te verhuizen naar een land als GB met een National Health Service. Maar of het dat gedoe allemaal waard is vrag ik me af.

Mijn suggestie is de volgende.
Ze moet toch naar de IND voor uitstel vertrek. Dan kan ze in plaats daarvan beter meteen EU-toetsing aanvragen.
De bevallingskosten schiet je voor, je informeert de IND zodra de baby is geboren, en meldt je vrouw aan voor de zorgverzekering zodra de IND beslist heeft. Dan hoef je nog slechts "ruzie" te maken met de zorgverzekeraar en de SVB (die gaat er formeel over) over de ingangsdatum van haar verzekering: al vóór de dag van de bevalling of op enig moment er na.

Offline atererus

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2018, 12:15:27 »
In 2007 was mijn Chinese vrouw ook voor de bevalling. We waren in Belgie. Als je begruik maakt van het recht van vrijverkeer binnen europa, dan is je vrouw (als je getrouwd bent) via Nederland overal in Europa verzekerd, behalve in Nederland.

De zorg in Belgie is ons VEEL beter bevallen dan die van het tweede kind die in Nederland de zorg kreeg.

Ik zou zeggen wordt even grenswerker, ga met je vrouw in Belgie wonen (gast pension) en breng je kind daar ter wereld. Heb je het verblijfsrecht van je vrouw in Europa via het in Belgie geboren Nederlandse kind ook versterkt ... na de geboorte kan het kind meteen terug naar Nederland (want als het niet kan, zou dat erg vreemd zijn).

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2018, 12:48:46 »
Als zwangerschaps- en bevallingskosten via Nederland worden geregeld is dat wellicht zo.
Ben je afhankelijk van een Belgische verzekering dan lees ik al een aantal jaren dat deze pas zijn gedekt na een langer verblijf (zes maanden?) in België en dat een aparte hospitalisatieverzekeing nodig is. Wel schijnt het zo te zijn dat extra kosten in België ruim zijn gedekt door een of meer extra uitkeringen.
Het fijne weet ik er niet van en ik leer graag van recente ervaringen.

Offline ST

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Suriname
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2018, 17:37:59 »
Herkenbare vraag!

Mijn vrouw heeft een Schengenvisum, die had zij al voordat wij elkaar kende. Nu komt er eind deze zomer eenkindje.

Bevallen in Nederland lijkt mij de beste optie, maar helaas sluiten alle verzekeringen haar uit.

Wat ik mij afvraag is dit: mag zij op basis van een Schengenvisum in Nederland ingeschreven worden zodat ze onder de Nederlandse zorgwet valt?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #13 Gepost op: 07 april 2018, 00:46:00 »
Dat is het proberen waard. Maar aangezien het een precedent schept zou ik er maar rekening mee houden dat instanties hun hakken in het zand gaan zetten en je geld nodig hebt om daartegen te procederen.
Mijns inziens zal ze wel verzekerd moeten zijn vanaf de geboorte.
Als het een ongecompliceerde bevalling wordt zullen de kosten waarschijnlijk  meevallen. Mogelijk kan ze zelfs een beroep doen op de regeling voor illegalen waardoor vroedvrouw/ziekenhuis hun rekening 100% vergoed krijgen

In ieder geval valt te regelen dat ze in NL mag blijven tot de bevalling. Het kind wordt vanaf de geboorte probleemloos meeverzekerd op jou polis.