Auteur Topic: Vragenlijst IND: vertellen of je partner illegaal was ?  (gelezen 9340 keer)

Offline HdG

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
Vragenlijst IND: vertellen of je partner illegaal was ?
« Gepost op: 26 januari 2005, 19:31:13 »
bij mijn aanvraag heb ik een brief geschreven waarin ik alles verteld heb vanaf onze eerste ontmoeting,mijn vriend was een illegaal hier.Ook heb ik verteld dat ik voor de Islam getrouwd ben en dat ikzelf christen ben.Mijn contactpersoon bij de IND was daar zeer van onder de indruk vertelde zij mij .Dat de relatie echt is is wel duidelijk zei zij .Alles draait echt alleen om je inkomsten.succes verder

Is het verstandig om de IND te vertellen dat je vriend(in) illegaal was in Nederland?
15-12-2004 Aanvraag advies MVV
24-02-2005 Positief advies in de bus
24-03-2005 Sticker in paspoort
25-03-2005 Weer samen
05-04-2005 VVR aanvraag
13-05-2005 Beschikking VTV
01-06-2005 Pasje ligt klaar bij gemeente

jpjs

• Gast
Vragenlijst IND voor referent
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2005, 21:29:52 »
Lijkt me niet zo verstandig.. Het feit dat zij/hij al illegaal in NL was, is al een overtreding.
Maakt de kans op toekenning MVV alleen maar kleiner.

Johan.

Is het verstandig om de IND te vertellen dat je vriend(in) illegaal was in Nederland?

Nynke77

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2005, 21:46:24 »
Ja maar erover liegen is ook strafbaar........moeilijk. Misschien heeft Prawo een tip?

Offline HdG

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2005, 21:54:07 »
Ja maar erover liegen is ook strafbaar........moeilijk. Misschien heeft Prawo een tip?

Lijkt me goed dat daar een keer een uitspraak over gedaan wordt ja...

Hoop dat Prawo dit berichtje dan ook leest...  ;)
25-03-2005 Weer samen
05-04-2005 VVR aanvraag

Offline Miryam

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2005, 22:38:57 »
Illegaal zijn is nog steeds niet strafbaar in NL en kan dus niet tegengeworpen worden.

Een eventueel strafblad echter wel.

Offline MelindaB

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2005, 23:39:40 »
In dit geval is de brief al verstuurd begrijp ik dus dat is afwachten verder.Ik zou op dit moment niet meer vertrouwen op dat illegaliteit in feite niet strafbaar is...zie maar hoeveel illegalen tegenwoordig opgepakt worden en in de gevangenis gezet worden zonder enig vorm van proces of dergelijke !Met andere woorden:ik zou niet meer vertrouwen op de normale rechtsgang. Is je situatie met je buitenlandse lief gecompliceerd...probeer er een zo ongecompliceerd mogelijk verhaal van te maken. De IND blijft in die zin een formele instelling die naar in principe eenvoudige regeltjes handelt. Probeer dus al je mogelijke problemen eerst op te lossen en dan pas een aanvraag starten. (klinkt makkelijk zo he?)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2005, 00:09:03 »
. Het feit dat zij/hij al illegaal in NL was, is al een overtreding.
Ja maar erover liegen is ook strafbaar....

Beide is niet strafbaar.

De referent hoeft niet te weten van het eerdere illegaal verblijf. Het wordt bovendien niet gevraagd.
De vreemdeling zelf wordt hiernaar ook niet gevraagd, want die vragen op het mvv-aanvraagformulier zijn voor een mvv niet relevant.

Er is echter ook geen reden dit verblijf te verzwijgen. Vaak zullen juist gegevens uit dit verblijf de duurzaamheid van de relatie aannemelijk kunnen maken.
Want telefoonnota's van gesprekken met het land van je partner kun je dan natuurlijk niet overleggen.

Gewoon vermelden dus, als dat relevant is voor de mvv-aanvraag zou ik zeggen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2005, 00:12:54 »
Ik zou op dit moment niet meer vertrouwen op dat illegaliteit in feite niet strafbaar is...zie maar hoeveel illegalen tegenwoordig opgepakt worden en in de gevangenis gezet worden zonder enig vorm van proces of dergelijke !

Het is (nog) niet strafbaar.

Zonder vorm van proces klopt ook niet.
Iedere vreemdeling die wordt opgepakt, krijgt direct bezoek van een piketadvocaat en kan zelf beroep instellen bij de rechtbank tegen de vreemdelingenbewaring. Doet hij of zij dat niet, dan meldt de IND hem na 28 dagen aan bij de rechtbank. Die toetst de vrijheidsbenemende maatregel.

Offline MelindaB

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2005, 18:10:43 »
Toch komen me verhalen ter ore (ik werk bij Advies meldpunt Kindermishandeling) dat er hele gezinnen worden opgepakt. Men zit dus mooi vast, daarna komt er wellicht een advocaat. NB worden ook gescheiden uitgezet!!  Wel of geen advocaat.

Offline marja

• Steunt de Stichting
  • Nationaliteit partner: Egyptische
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2005, 18:29:40 »
Mijn partner was illegaal , heeft vast gezeten in Tilburg ,en  is teruggestuurd. Ik heb de IND inderdaad alles gewoon eerlijk verteld. Dit alles heeft geen enkele invloed gehad op het verkrijgen van zijn MVV
marja

Offline Eefje

• Volwaardig lid
  • **
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2005, 19:30:28 »
Citaat
De vreemdeling zelf wordt hiernaar ook niet gevraagd, want die vragen op het mvv-aanvraagformulier zijn voor een mvv niet relevant.
(Prawo, ivm vermelden illegaliteit)

Bij aanvraag MVV in het buitenland staat op het Aanvraag Schengenvisum-formulier vraag 28: Eerdere bezoeken aan deze of andere Schengenstaten.

Wat bedoel je ermee Prawo, dat 'die vragen op het mvv-aanvraagforumulier voor een mvv niet relevant zijn'? Hoef je deze vraag bij een MVV aanvraag niet in te vullen?
Of is het beter ook hier al eerlijk te zijn (zoals vnl. wordt aangeraden ivm het relatie-vragenforumulier)? Eerlijk zijn is 1 ding, maar je wilt natuurlijk geen slapende(??) honden wakker maken....
15/02/05 MVV-aanvraag
19/04/05 Positief bericht!
24/04/05 MVV in paspoort
28/04/05 Samen in Nederland!
11/05/05 Aanvraag VVR
16/06/05 Positieve beschikking VVR
Na eerste verlenging VVR geldig tot sept 2009!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2005, 13:39:06 »
Bij die vragen zet je n.v.t. (niet van toepassing)

Offline saidie de geus

• Nog nieuw en fris
  • *
  • still in love
valse gegevens wel opbiechten?
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2005, 16:38:14 »
En als hij onder valse geboortedatum in Nederland was in asielprocedure...dat wel vermelden ook ook beter van niet?
Groetjes een verliefde meid

Offline HdG

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2005, 18:46:23 »
Hoi allemaal,

Voor alle duidelijkheid....
Het feit dat je partner illegaal is geweest in Nederland heeft geen invloed op de beslissing.
Ik heb gewoon alles verteld in een kort briefje aan de IND. Ik denk ook zeker dat het de duurzaamheid van onze relatie heeft bewezen.

Gr.,

Hans.
25-03-2005 Weer samen
05-04-2005 VVR aanvraag

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
Re: Vragenlijst IND: vertellen of je partner illegaal was ?
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2011, 19:01:55 »
Bij aanvraag MVV in het buitenland staat op het Aanvraag Schengenvisum-formulier vraag 28: Eerdere bezoeken aan deze of andere Schengenstaten.

Er is inmiddels een nieuwe en apart formulier voor MVV aanvragen.

Offline Domi17

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Surinaams
« Reactie #15 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:38:17 »
Sorry, het lukte mij niet om een nieuwe topic te openen!!!

Mijn BP vriend is langer dan 5 jaar woonachtig geweest in België met zijn NL ex partner en zijn NL kind. Op het moment dat hun relatie ten einde kwam was hij in bezit van een F kaart. Hij wist niet dat hij zijn F+ kaart destijds kon aanvragen. Hij is vervolgens opgevangen door familieleden. Zijn ex partner heeft hem daarna uitgeschreven van hun gezamenlijk adres. Vanwege gebrek aan financiële middelen kon hij niet direct een woning zoeken en vinden. Het lukte hem bijna een jaar later om een kamer te huren bij een vriend van hem, maar toen de wijkagent daar langs ging voor controle vond hij zogenaamd niemand thuis en werd er aan een vage buurman gevraagd of hij daar woonachtig was. Hij kreeg onterecht een negatief woonadvies. Er was ook geen contact met hem opgenomen of nog een poging gedaan voor controle. Dit hebben zij hem op geen enkele manier laten weten. Hij heeft na 2/3 weken zelf contact opgenomen met het loket waarna ze hem toen pas vertelde dat het niet was gelukt. Vervolgens hadden ze een afspraak gemaakt om opnieuw zijn inschrijfadres aan te geven bij het loket. Maar in de tussentijd was zijn F kaart net verlopen en de jaar termijn dat je weer ingeschreven moet staan in België. Dus hebben zij zijn aanvraag voor een nieuw F/F+ kaart geweigerd.

Nu hebben wij een advocaat dus moeten inschakelen om in beroep te gaan tegen de beslissing van DVZ voor uitzetting. De advocaat wil in beroep gaan en tegelijkertijd een nieuwe aanvraag indienen voor gezinshereniging met zijn kind in België. Het is momenteel onduidelijk of zijn ex partner mee gaat werken waardoor de kans van slagen vaag is.

Daarom vraag ik mij af of ik mijn BP vriend succesvol naar NL kan halen wanneer hij in beroep is gegaan? Ik voldoe aan alle eisen van IND, dus het is eigenlijk nu wachten totdat hij een legaal verblijfsstatus heeft om hier de procedure te starten?? Kan ik de aanvraag vanuit hier starten met zijn tijdelijke verblijfsvergunning/illegale status??

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #16 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:00:09 »
Sorry, het lukte mij niet om een nieuwe topic te openen!!!
Nu je hier in een bestaand topic hebt gepost zal het openen van een eigen topic (indien nog nodig) wel gaan lukken.

Mijn BP vriend is langer dan 5 jaar woonachtig geweest in België met zijn NL ex partner en zijn NL kind. Op het moment dat hun relatie ten einde kwam was hij in bezit van een F kaart. Hij wist niet dat hij zijn F+ kaart destijds kon aanvragen. Hij is vervolgens opgevangen door familieleden. Zijn ex partner heeft hem daarna uitgeschreven van hun gezamenlijk adres. Vanwege gebrek aan financiële middelen kon hij niet direct een woning zoeken en vinden. Het lukte hem bijna een jaar later om een kamer te huren bij een vriend van hem, maar toen de wijkagent daar langs ging voor controle vond hij zogenaamd niemand thuis en werd er aan een vage buurman gevraagd of hij daar woonachtig was. Hij kreeg onterecht een negatief woonadvies. Er was ook geen contact met hem opgenomen of nog een poging gedaan voor controle. Dit hebben zij hem op geen enkele manier laten weten. Hij heeft na 2/3 weken zelf contact opgenomen met het loket waarna ze hem toen pas vertelde dat het niet was gelukt. Vervolgens hadden ze een afspraak gemaakt om opnieuw zijn inschrijfadres aan te geven bij het loket. Maar in de tussentijd was zijn F kaart net verlopen en de jaar termijn dat je weer ingeschreven moet staan in België. Dus hebben zij zijn aanvraag voor een nieuw F/F+ kaart geweigerd.
Daar kan ik zonder kennis te nemen van alle feiten en omstandigheden helaas weinig van zeggen zoals je denk ik begrijpt.
Ik geef in dergelijke zaken second opinions. Neem gerust contact op als jullie die willen. Dat kan via een van de knoppen onder mijn gebruikersnaam links van dit bericht.

Nu hebben wij een advocaat dus moeten inschakelen om in beroep te gaan tegen de beslissing van DVZ voor uitzetting.
De advocaat wil in beroep gaan en tegelijkertijd een nieuwe aanvraag indienen voor gezinshereniging met zijn kind in België.
Het is momenteel onduidelijk of zijn ex partner mee gaat werken waardoor de kans van slagen vaag is.
Daarvoor geldt uiteraard hetzelfde als ik in de vorige alinea schreef: zonder de juiste kennis is dit niet te beoordelen. In het algemeen kan ik zeggen dat de Belgische autoriteiten het waarschijnlijk niet goed doen. En ik vraag mij af of zijn Belgische advocaat voldoende kennis van zaken heeft om dit tot een goed einde te brengen. De beroepstermijn bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen bedraagt geloof ik zes weken zodat er weinig tijd is voor een volledig onderbouwd beroepschrift.
Wat ik onder andere in ieder geval zou willen weten is hoe de omgang met het kind is geregeld sinds ze feitelijk uit elkaar zijn.

Daarom vraag ik mij af of ik mijn BP vriend succesvol naar NL kan halen wanneer hij in beroep is gegaan? Ik voldoe aan alle eisen van IND, dus het is eigenlijk nu wachten totdat hij een legaal verblijfsstatus heeft om hier de procedure te starten?? Kan ik de aanvraag vanuit hier starten met zijn tijdelijke verblijfsvergunning/illegale status??
Dat bespreek ik het liefst met jullie in een persoonlijk adviesgesprek, al dan niet in combinatie met een second opinion over de lopende Belgische procedure.