Auteur Topic: In buitenland wonen en recht verblijf in Nederland behouden?  (gelezen 29271 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: In buitenland wonen en recht verblijf in Nederland behouden?
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2015, 08:38:18 »
Dat verblijfsdocument voor onbepaalde tijd heeft dat ook de aantekening "langdurig ingezeten derdelander"?
Zo niet, zou je die alsnog snel kunnen aanvragen!

Want daarmee kun je wel een jaar wegblijven.
En langer als je maar tenminste eenmaal per jaar aantoonbaar even in NL komt (familiebezoek of vakantie volstaat).

Lukt dat allemaal niet, dan blijven jullie (in ieder geval JIJ) in feite gewoon in Nederland wonen (zoals je zelf ook al aangeeft) en beschouwt het verblijf van je vriend elders als tijdelijk. Jij bezoekt hem dan aldaar.

Wat is jouw overigens nationaliteit? Want dat kan van belang zijn.

Offline anvi

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlandse
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2015, 09:40:42 »
Beste Prawo,

Bedankt voor je snelle reactie!

Op mijn VBV staat ' EU langdurig ingezetene'. Mijn nationaliteit is Russische.

Kan ik hiermee dus wel langer dan 6 maanden achter elkaar wegblijven en dan een keer per 12 maanden terugkomen?

Op de site van IND staat:
U mag met een EU-verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen maximaal 6 jaar in een ander EU-land verblijven. Buiten de EU mag u maximaal 12 maanden verblijven. Dit heeft dan geen gevolgen voor uw verblijfstatus in Nederland.

Ik dacht dat het 12 maanden in totaal was voor de geldigheidsduur van mijn VBV....?

Offline anvi

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlandse
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2015, 10:04:52 »
Gisteren gebeld met IND. Het klopt inderdaad.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2015, 09:22:55 »
Gisteren gebeld met IND. Het klopt inderdaad.
Als ik iets zonder voorbehoud op een forum schrijf dan klopt het per definitie.
Daar hoef je niet achteraan met de IND te bellen.

Offline JK

• Reizigert
  • Waardevol lid
  • Bule stingy
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #29 Gepost op: 02 februari 2015, 12:58:57 »
Wij zijn in september 2013 verhuisd naar Dubai. Mijn Indonesische vrouw heeft een Indonesisch paspoort en had een verblijfsvergunning bepaalde tijd. We hebben direct dit laten omzetten in onbepaalde tijd.

We hebben toen contact gehad met het IND en simpelweg per briefwisseling onderbouwd dat we de binding met Nederland behouden door ons huis aan te houden en elk jaar in Nederland vakantie te vieren in ons eigen huis. We ontvingen na enkele weken een brief met bevestiging dat de IND beslist had dat de Nederlandse verblijfsvergunning regulier voor onbepaalde tijd met de aantekening "EU-langdurig ingezeten derdelander" ingewilligd werd.

Mijn vrouw moest hierna het document persoonlijk in Nederland afhalen en is daarvoor teruggevlogen. Er staat geen houdbaarheidsdatum op dit document en ik ga er dus vanuit dat zelfs een langdurige afwezigheid geen gevolgen zal hebben, maar toch wenst zij nu een Nederlands paspoort aan te vragen. Dit lijkt nu echter niet te kunnen in het buitenland vanwege een tijdeijk afwachten van nieuwe wetgeving.
2005: Trees vanuit Indonesie naar Nederland verhuisd
2007: Getrouwd in Nederland
2008: Getrouwd in Indonesie
2013: Vertrek naar Dubai

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #30 Gepost op: 03 februari 2015, 14:30:17 »
Dit document blijft geldig als ze tenminste maar eenmaal per jaar aantoonbaar (bewaar vooral tickets en paspoorten met stempels, beter mee verlegen dan om verlegen!) naar Nederland komt.

Hoe het op dit moment zit met naturalisatie vanuit het buitenland weet ik niet.
Maar vraag dat gewoon na bij de ambassade en/of IND.
In ieder geval zal ze aan de inburgeringsvoorwaarde voor naturalisatie voldoen nu ze dat ook deed voor het document langdurig ingezeten derdelander.

Offline mandp

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Belgische
« Reactie #31 Gepost op: 05 augustus 2018, 11:36:52 »
Hoi, Ik heb een vergelijkbaar situatie als JK - maar ik ben de non-EU partner met een bepaalde tijd verblijfsvergunning en mijn man heeft een 2-jaar expat contract om te werken in Uganda.

Deze post is al 3 jaar oud dus ik vraag me af of het nog helder is. Met de EU langdurig verblijfsvergunning, is het nog mogelijk om die te houden als ik kom terug naar Nederland een keer binnen 12 maanden?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #32 Gepost op: 07 augustus 2018, 11:12:27 »
Daar is nog weinig ervaring mee.
De relevante richtlijn regelt
Citaat
Artikel 9
Intrekking of verlies van de status
1. Langdurig ingezetenen mogen de status van langdurig ingezetene niet langer behouden indien:
...
c) zij gedurende een aaneengesloten periode van twaalf maanden niet op het grondgebied van de Gemeenschap verblijven.

Ik leid daaruit af dat het voldoende is dat je binnen elke periode van twaalf maanden tenminste één bezoek aan een EU lidstaat aflegt. Dat verblijf moet je dan desgevraagd wel kunnen aantonen.
Maar ik vrees dat de IND hier anders over denkt.

Ingeschreven blijven in Nederland lijkt me niet voldoende. Wel zou je in Nederland kunnen blijven wonen  en je partner van daaruit bezoeken. Dat mag gerust 11 maanden zijn. In dit geval blijf je in Nederland wel kosten maken (den bijv. aan je zorgverzekering).
Als het een expat contract is met een Nederlandse werkgever waar hij ook weer in dienst kan komen dan zal het allemaal wat spoeler lopen, al was het maar omdat een MVV dan wel zal worden verleend.

Ik neem aan dat naturaliseren voor jou geen optie is.
Wel zouden jullie na afloop van dat contract eerst ruim drie maanden in een andere lidstaat kunnen gaan wonen. Dan heb je ook niets meer te maken met een MVV procedure.

Als je verblijfsdocument nog geldig is zou je daarmee ook gewoon terug kunnen komen, je leven in NL oppakken alsof er niets aan de hand is. Mocht de IND overgaan tot intrekking dan kun je daarover altijd procederen. Mislukt dat, dan begin je op dat moment aan de EU-route.

Offline mandp

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Belgische
« Reactie #33 Gepost op: 10 augustus 2018, 21:07:04 »
Top, dank je wel voor het verklaring Pawo!

Weet je toevalig als er een mogelijkheid voor en sneller route is om de onbepaalde verblijfvergunning te verwerken (ie. met een speciale dienst of zoiets)?  Ik kan mijn huidige baan niet verlaten tot dat ik de onbepaalde verblijfvergunning heb, maar mijn man zit al in oeganda en wij verwachten een eerste kind in September. Dus onze leven als familie is een beetje 'on hold'.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #34 Gepost op: 17 augustus 2018, 10:54:00 »
Er zijn geen snellere routes om een vergunning voor onbepaalde tijd te krijgen.
Om te beginnen zal de termijn van vijf jaar er op drie maanden na op moeten zitten voordat je de aanvraag kunt indienen.
Vanaf die indiening  moment is er een wettelijke beslistermijn van zes maanden. Ik verwacht niet dat de IND er eerder dan binnen 3-4 maanden aan begint. Mocht de aanvraag sluitend zijn dan is men er wel met 1-2 weken mee klaar.
Na een maand of drie zou je kunnen bellen om te vragen of het al in behandeling is en dan verder naar bevind van zaken handelen.

Maar met een kind is er t.z.t. weinig aan de hand. Dat geeft je dan een verblijfsrecht op basis van het arrest Chavez. Ook als de huidige evrblijfskaar niet meer geldig is. Je kunt er op zich wel i.p.v. een visum mee blijven reizen.