Auteur Topic: over religie valt te twisten  (gelezen 8639 keer)

Offline maturelife

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • het leven is een scholingsweg op weg naar vrijheid
over religie valt te twisten
« Gepost op: 31 oktober 2004, 21:15:33 »
Over religie valt te twisten.

Er bestaan in Nederland veel spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen.
Vaak zijn het heel oude taalgewoonten die soms hun oorspronkelijke betekenis hebben verloren.
Neem eens het spreekwoord " over smaak valt niet te twisten ".
Wat betekent dat gezegde nu eigenlijk? Dat men over smaak niet kan twisten? De praktijk van het dagelijkse leven geeft wel aan dat men ook over smaak heftig van mening kan verschillen. Het spreekwoord luidt dan ook niet : "over smaak kan je niet twisten".
Maar als je het eens van de andere kant bekijkt, stel je voor dat iemand een aanleiding zoekt om een ander verbaal of fysiek geweld aan te doen.......is verschil in smaak dan iets wat je daarvoor kunt gebruiken?
Lijkt me vrij lastig want over smaak valt niet te twisten
Als je bewust of onbewust wilt twisten dan valt er over een aantal andere zaken in het leven
heel wat makkelijker te twisten, neem bijvoorbeeld religie.
Over religie, cultuurverschil, daarover valt wel degelijk te twisten en in dat geval, heeft de geschiedenis aangetoond, vaak tot de dood er op volgt.
Dat zal met smaakverschil niet veel gebeurd te zijn.
Bestaat een belangrijk deel van ons leven niet uit uit het hebben van denkbeelden, meestal niet eens onze "eigen" denkbeelden die kunnen voortkomen uit een uiterst aandachtig observeren van de verschijnselen in de wereld?
En zijn de meeste denkbeelden die mensen hebben, niet onbewust overgenomen, denkbeelden die een cultuur maken in stand houden en weer veranderen?
En is religie, vastgelegd in godsiensten, niet bijna altijd een belangrijk deel van de compositie van onze levensdenkbeelden, en dus geen actuele onbevooroordeelde ervaring?
En opvoeding is eigenlijk toch ook een deel van die compositie van denkbeelden die in verschillende culturen ook verschillende vormen kent, en religie, of afwezigheid van religie, het hebben van een wereldbeeld van de opvoedende volwassene, speelt daar dus altijd een rol in mee.
Ik weet niet precies hoe het zit met religie maar bij opvoeding durf ik de stelling wel aan dat er zoiets bestaat als een ideale opvoeding.
Opvoeding is geen vrijblijvende zaak.
Opvoeding is geen kwestie van het volgen van een universele methode, maar veel meer een op het specifieke kind gerichte benadering, rekening houdend met de situatie, de leef"tijd" en de omstandigheden waarin het kind verkeerd.
Hoewel ik denk dat erzoiets bestaat als een ideale opvoeding denk ik niet dat er veel mensen zijn die dat in hun situatie kunnen waarmaken.
Ik in ieder geval niet.
Maar het idee van een ideale opvoeding geeft ruimte om op weg te blijven, aan je zelf te werken, om een dialoog aan te gaan, wat iets anders is als een discussie.
Alles in het leven vraagt een steeds hoger bewustzijn, zelfs het gebruik van uitdrukkingen, om te voorkomen dat de mens ondergaat in alles waarover kan en valt twisten.

juli 2003 eerste contact met Hang.
november 2003 op vakantie in Vietnam, een eindeloze eerste ontmoeting.
eind december 2003 begin verzamelen papieren voor MVV
11 maart 2004 MVV aanvr. aanget.opgest. met ontv.bevestig.
13 maart ontv. becvest. retour
27 maart 2004 dossiernr. ontvangen

dani

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2004, 09:58:48 »
allereerst..bedankt voor je bijdrage..geeft stof tot denken..is leuk..en goed..

ik denk dat..om even bij het begin te beginnen..het spreekwoord vooral wil zeggen dat ..alhoewel je er over kunt discussieren, omdat overduidelijk niet iedereen ter wereld er dezelfde ideeen over zal hebben..smaak iets is dat je niet snel kunt veranderen bij een ander..omdat het nu eenmaal iets is dat met de persoonlijkheid en ook de conditionering (wat jij 'de compositie van onze levensdenkbeelden' noemt) van een mens te maken heeft.

Ditzelfde kun je zeggen over religie..en eigenlijk over denkbeelden in t algemeen...
die zijn een product van onze nurture en nature....onze conditionering (opvoeding, cultuur en religie) en iets wat je persoonlijkheid..aangeboren aanleg of zelfs ziel kunt noemen....

je kunt wat mij betreft over beide twisten..of een dialoog aangaan..maar...ik denk dat je daarbij geen drang moet hebben om de ander van jouw ideeen en jouw geloof te overtuigen...
bedenk dat een ander een geheel andere conditionering heeft genoten..en een andere persoonlijkheid heeft..een geheel ander scala aan complexiteiten....en dat jij zelf onvermijdelijk denkt en gelooft vanuit jouw eigen zijn en eigen achtergrond..en dat er dus niet zo iets bestaat als het bij het rechte einde hebben...er is geen ultieme waarheid..

misschien ligt daar wel de echte ideale opvoeding....en het hogere bewustzijn...kijk naar de diversiteit op deze aarde..zie het als een teken...accepteer het...

maar goed dat is mijn idee ;) :)

Offline maturelife

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2004, 21:54:54 »
Als ik kijk naar de diversiteit op aarde dan merk ik dat er bij mij de behoefte bestaat om te weten.
Ik accepteer het zonder meer, maar voor mij is acceptatie geen vorm van stilstand, het is een begin, een aannemen van de realiteit.
Ik leef en wil weten: Van waar uit is die diversiteit ontstaan, wat heeft ze te zeggen, en wat is de zin er van?
Eigenlijk is de vraag: Wat is de zin van het bestaan?

Het is mogelijk om de schepping te zien als een boek, en dat boek wil ik lezen.
Een mens kan wezenlijk steeds verder door zijn conditionering heen groeien, en steeds meer mens worden.
Geconditioneerd zijn is geen excuus voor gedrag maar de oorsprong ervan.
Als je je bewust wordt van je geconditioneerdheid ben je al bezig met werken aan een hoger bewustzijn.
Want de -geestelijke- kracht van de mens is dat een mens niet alleen kan na-denken over de verschijnselen in de wereld om hem heen, maar dat een mens ook kan na-denken over zijn eigen denkprocessen, denkbeelden.

Ik denk wel dat er zoiets bestaat als een ultieme waarheid, maar dat is de waarheid die gelijk op beweegt met de dynamiek van de totaliteit van het leven.
De waarheid kun je niet hebben en die kun je niet fixeren, maar je kunt de waarheid wel ervaren, de alpha en de omega, in een actuele persoonlijke diepe ervaring.
Die is niet wezenlijk vast te leggen, ook niet in een godsdienst.

Het lijkt me dat mensen door middel van een dialoog niet alleen nader tot elkaar kunnen komen maar ook dichter bij de spirituele ervaring van de levende waarheid.

dani

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2004, 23:12:50 »
Als ik kijk naar de diversiteit op aarde dan merk ik dat er bij mij de behoefte bestaat om te weten.
Ik accepteer het zonder meer, maar voor mij is acceptatie geen vorm van stilstand, het is een begin, een aannemen van de realiteit.
Ik leef en wil weten: Van waar uit is die diversiteit ontstaan, wat heeft ze te zeggen, en wat is de zin er van?
Eigenlijk is de vraag: Wat is de zin van het bestaan?

een eeuwenoude vraag die in alle culturen voorkomt...

Het is mogelijk om de schepping te zien als een boek, en dat boek wil ik lezen.
Een mens kan wezenlijk steeds verder door zijn conditionering heen groeien, en steeds meer mens worden.
Geconditioneerd zijn is geen excuus voor gedrag maar de oorsprong ervan.
Als je je bewust wordt van je geconditioneerdheid ben je al bezig met werken aan een hoger bewustzijn.
Want de -geestelijke- kracht van de mens is dat een mens niet alleen kan na-denken over de verschijnselen in de wereld om hem heen, maar dat een mens ook kan na-denken over zijn eigen denkprocessen, denkbeelden.

jawel...maar, ik denk dat dat ook weer voortkomt uit een conditionering....de wens en de drang daartoe....westerse filosofie waarmee je bent opgegroeid hier in NL....met vleugje oosterse filosofie waar iedereen mee flirt in t westen...
ik trek het verder door...tot in de metafilosofie...de filosofie over de filosofie...

Citaat van: maturelife link=topic=7301.msg91189#msg91189
Ik denk wel dat er zoiets bestaat als een ultieme waarheid, maar dat is de waarheid die gelijk op beweegt met de dynamiek van de totaliteit van het leven.
De waarheid kun je niet hebben en die kun je niet fixeren, maar je kunt de waarheid wel ervaren, de alpha en de omega, in een actuele persoonlijke diepe ervaring.
Die is niet wezenlijk vast te leggen, ook niet in een godsdienst.

Het lijkt me dat mensen door middel van een dialoog niet alleen nader tot elkaar kunnen komen maar ook dichter bij de spirituele ervaring van de levende waarheid.

ik vind het voor mezelf en vreselijk persoonlijk dus trek het je vooral niet aan een nogal arrogante gedachte te denken dat je die waarheid kunt ervaren...een persoonlijke..diepe of wat oppervlakkigere (maar wie kan er oordelen over de diepte van een ervaring) ervaring is dat wat het is....persoonlijk.....ik vrees soms dat we ons te lichtzinnig wanen in hogere sferen....

dialoog...discussie...gesprek..uitwisse ling van gedachten...
altijd goed.....opent deuren...
maar wat mij betreft mag welke zendingsdrang dan ook daar buiten blijven....en tis moeilijk uit de eigen wereld van gedachten te treden...zelfs en misschien wel juist als we dat trachten te doen...

Offline maturelife

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02 november 2004, 23:27:04 »
Acceptatie van diversiteit als een eindpunt en niet als een begin is ook een denkbeeld en zonder zendingsdrang kan deze toch in conflict geraken met andere denkbeelden.
Acceptatie van diversiteit kan op die manier ook licht van zinnen blijken te zijn, want als je de mooie kanten van het leven als verschijnsel, oorzaak en zingeving van het bestaan accepteert, hoe zit het dan met de minder mooie dingen van het leven?
Hoe zit het dan met de veel voorkomende mensonterende armoede, alle vormen van criminaliteit, met religeus geweld, het mishandelen en vernederen van gevangenen, het afhakken van hoofden van weerloze slachtoffers, het laten ontploffen van explosieven op een markt?
Hoe zit het dan met het generaliserende beleid van de overheid, de duurbetaalde dilletantische bureaucratie waarin de mens tot vtv nummer, sofinr, ziekenfondsnummer verwordt?
Zou acceptatie het geldig wereldbeeld zijn dan is het een filosofie die vooral geschikt is voor mensen verkerend in gelukkige omstandigheden.
Zou acceptatie alleen maar waarheidsgehalte hebben met betrekking tot de voordelige kanten van het leven is ze dan niet lichtzinnig, illusionair, zelfs elitair?

Ik accepteer de werkelijkheid als een gegeven maar ook als een begin, hoe dan ook, ik kan de verschillen niet accepteren als de zin van het bestaan maar als vormen waarin het bestaan zich uitdrukt.
Ik kan het verschil tussen welvaart en armoede niet accepteren, en menig mc-er kent de armoede nog beter als de gemiddelde toerist.
Ik kan de corruptie, de criminaliteit, het religeus fanatisme, de milieuvervuiling niet accepteren als een interessant aspect van een divers bestaan.
Want paralel met dit soort verschijnselen gaat vaak de een of andere, soms wel heel extreme, vorm van bewustzijnsvernauwing.

Dus probeer ik de diepere achtergronden van de verschijnselen te leren kennen, inzicht te verwerven.
En nogmaals, bewustzijn verkrijgen op de eigen conditionering, ook als deze westers is met een oosters tintje, is in de tijd waarin wij leven en zeker voor de toekomst van het allerhoogste belang.
Want als je je eenmaal bewust bent van die dingen leef je heel anders als voor die tijd.
Dat is persoonlijke ervaring.
In het ene geval ben autonoom en toerekeningsvatbaar in het andere geval niet.
Als je je een wezen voorstelt die geconditioneerd is, die op hoog niveau kan denken en kan handelen maar geen zelfbewustzijn heeft dan kan dat een mens zijn, maar het zou ook een robot kunnen zijn.
Soms, als ik bepaalde verschijnselen in de wereld zie, dan doen mensen, meer dan voorheen, mij denken aan robots.
En ergens in die robots zit nogal vaak een "religeus programma".
Apart dat in deze tijd een film als "Lord of the Ring" gemaak wordt, zover staat deze film niet van de dagelijkse realiteit.

dani

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2004, 00:36:09 »
denk niet dat iets ooit ultiem is... Zo is accepatie ook niet meer dan een stap..een fase in een evolutie..vaak het begin van dingen..van processen..ik kan me ook niet herrineren dat dat ergens geschreven staat of gezegd is..

Acceptatie van diversiteit is ook niet gelijk aan stellen dat alles goed en mooi is...absoluut niet...voor mij is het meer stellen dat ik het ook niet weet..dat de westerse wereld het niet weet...dat niemand het eigenlijk weet...maar wel beseffen dat we allemaal mens zijn..en schoonheid, ziekte, kunst, corruptie, liefde, geweld, vreugde en oorlog in elke vorm van samenleving voortkomt, in elke cultuur en elke religie...

Goed en kwaad gaat samen in alles en kunnen niet los van elkaar bestaan denk ik....en bestaan overal...dat moet ik wel accepeteren al zijnde gegeven..dat wil niet zeggen dat ik maar als een robot leef en alles slik..natuurlijk niet..ik mag mn mening geven, vechten tegen wat in mijn ogen onrecht is, demonstreren of protesteren door mijn manier van leven maar ik probeer daarbij te bedenken dat mijn waarheid niet noodzakelijk die van anderen is...dit helpt me anderen te begrijpen en maakt het me mogelijk om met anderen mensen samen te leven op deze aardbol....

verder bedenk ik me altijd dat ik niet in het hoofd, hart en ziel van een ander kan kijken...dus zou ik niet zo snel hebben over robots met een religieus programma..

Maruja

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2004, 23:04:16 »
In mijn ogen is er niet een waarheid. iedereen heeft een andere waarheid die hij of zij nooit geheel zal kunnen bevatten.
Ook de ideale opvoeding bestaat voor mij niet. Wat ik ideaal vind is voor een ander niet ideaal. De verschillen in idealen zijn erg interessant, en door elkaars idealen te begrijpen (en te waarderen) kun je nader tot elkaar komen. Vooralsnog is er te veel onbegrip. Overal. Een dialoog zou helpen om elkaars idealen en waarheden te leren begrijpen. Helaas is een dialoog vaak niet mogelijk juist omdat met elkaars idealen en waarheden niet begrijpt. Een cirkel die moeilijk te doorbreken is.

dani

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2004, 23:24:10 »
de nederlandse dichter Ingmar Heytze heeft een gedicht geschreven over hoe je gedachten mede bedacht zijn door anderen.

las t vandaag in 'Filosofie Magazine'...was naar aanleiding van overlijden van frans/algerijnse filosoof Derrida...Derrida schreef ook veel over dit onderwerp..

(t gedicht komt uit 'het ongerijmde')

'Derrida deconstrueert de dood'

Je geeft door
wat je
wordt
doorgegeven.

Als je denkt
(of dat denkt),
denken
anderen mee.

Als je schrijft,
hebben
anderen
meegeschreven.

Als je leest,
dan lezen
anderen
mee

Toen ik leefde
dacht ik
mee
met doden.

Wie denkt
geeft ook
mijn denken
door.

Wie is er
dood nu ik
gestorven
ben?

Offline subito

• Nog nieuw en fris
  • *
  • v li n re v on n b ling,boyet,kim,thelma,lie en ik
Re: over religie valt te twisten
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2006, 19:50:09 »
Een zeer goed topic waar ik mijn zienswijze wel wil bijvoegen
Ik ben geboren in een magische wereld, het cirkus, waar ik van het ogenblik dat ik kon lopen in aanraking kwam met verschillende nationaliteiten en ook verschillende Godsdiensten, wat ik er het meest van overgehouden heb zijn mijn 9 talen die ik vloeiend kan praten, lezen en min of meer goed kan schrijven, ik verward wel eens een tafel met une table of a tabel maar ja niemand is perfekt zeker ik niet
Door mijn vrienden van verschillende naties heb ik ook verschillende Godsdiensten leren kennen en begrijpen en toen ik eindelijk volwassen werd (dat heeft wel zeer lang geduurd) heb ik daar ook mijn conclusies uitgetrokken
Ik heb de Bijbel gelezen, de Tora Tora laten voorlezen en de Koran laten vertalen door mijn vrienden, na een groot debat zijn wij tot de volgende concluzie gekomen
Wij hebben als voorbeeld een stoel genomen, een stoel heet een stoel bij ons maar de engelsen noemen dat a sead, de fransen une chaise en de filipijnen opoan ??? raar maar waar, in andere talen word een stoel weer anders genoemd
Bekijken wij nu even de godsdiensten, de Katholieken noemen hun God God, de Islam praat over Allah, de Boedisten Boeda, andere religies Jehovah enz enz
Dat doet mij denken aan die stoel die in iedere taal een andere benaming heeft en vandaar de stap zetten dat de naam van de persoon die wij ook de Opperste noemen wel een en dezelfde persoon zou kunnen zijn is vlug gemaakt ?
Ik ga nog verder, in de 3 Heilige boeken die ik gelezen heb, heb ik veel gelijkenissen vastgesteld, bvb in ieder boek word van Abraham gesproken alsook van isaac, in de Koran is er sprake van Mohamed de profeet, zou Jezus geen profeet zijn geweest, ik heb toen zoveel gelijkenissen gevonden, ik ga ze niet allemaal opnoemen, dat ik in mijn geest een grote pyramide zag van een zeer grote omvang, groter dan de grootste pyramide in Egypte maar deze pyramide was niet gemaakt van stenen maar wel van alle Godsdiensten samen, deze pyramide werd hoe hoger ik keek altijd smaller en smaller met bovenaan 1 enkel punt, De Schepper van alles wat wij kunnen zien, betasten, voelen of smaken
Verschillende namen voor een en dezelfde persoon
Concluzie
Leef zoals uw ouders het u geleerd hebben, wees goed en verspeid het goede rond u, bent u Boudist, Hindou, Islamiek, Katholiek, Protestant Orthodoks enz enz, leef zoals men het u geleerd heeft goed en vroom, en wij zullen allen in het hiernamaals samen zijn op het puntje van de pyramide met de persoon die verschillende namen heeft in verschillende Godsdiensten zoals een Stoel, a Sead, une Chaise of ng opoan een en hetzelfde voorwerp is

Maar gebruik nooit de Godsdienst om oorlog te voeren en uw naaste te doden, maar ja wie ben ik om dit te vragen, een Belg, een Belg die ook zijn geschiedenis en deze van zijn voorvaderen kent en die zich afvraagd of ten tijde van de kruistochten, Godfriet van Boulion en zijn volgelingen die naar Palestiena gegaan zijn om het land te bevrijden van de Moren van de zoals zij zijden de ongelovigen, met wat zijn zij terug gekomen??
Zij waren overladen van Goud, Juwelen en Diamanten
De oorlogen die nu woeden (ik wil ze niet opnoemen om niemand te kwetsen) worden die niet gevoerd uit winstbelang, Olie, Uranium enz de rijkdom van onze aarde !!!!
Wij zijn niet goed bezig want iedere geschiedenis is zoals de mode, ZIJ HERHAALT ZICH
Subito, gewoon een mens die uit zijn godsdienst uitstapt om beter te begrijpen wat er rond hem gebeurd maar die toch zijn opgelegde weg blijft volgen
HELP EN U ZULT GEHOLPEN WORDEN in mijn slogan
ng poging mamamayan
gustaaf getrouwd met thelma voor de wet in beernem 16 april 1997 en terug getrouwd maar dan wel voor de kerk in tacorong city(mindanao) de grens tussen islam en kristenen lop 25 december 1997
PHILIPINES
cirkus en varietee artist, nu in de horeca overgestapt

dani

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2006, 21:42:01 »
Ik ga nog verder, in de 3 Heilige boeken die ik gelezen heb, heb ik veel gelijkenissen vastgesteld, bvb in ieder boek word van Abraham gesproken alsook van isaac, in de Koran is er sprake van Mohamed de profeet, zou Jezus geen profeet zijn geweest

Ja, hij was wel degelijk een profeet. In de Koran wordt hij ook als zodanig genoemd. Hij heet er Hisa/ Isa (afhanklijk van manier van transcriptie) en wordt ook wel een misleide profeet genoemd, omdat hij dacht (door anderen ingegeven zegt de Koran) dat hij de zoon van God is.

En Allah, God en Yaweh zijn een God. De drie religies worden ook wel de religies van Het Boek genoemd. De Bijbel en de Koran gaan vrij gelijk op qua verhaal tot het moment waarop Abraham/Ibrahim zijn bijvrouw Hagar en haar zoon Ismael de woestijn in stuurt. Isaac, zijn wettelijke zoon bij Sarah, wordt vervolgens de stamvader van de Joden en de Christenen en Ismael die van de Islamieten.

Mooie bijdrage Subito. Grappig ook dat je dit topic weer hebt heropend. Leuk om terug te lezen wat Maturelife en ik toen allemaal schreven.
(En wat schreef ik toen belachelijk. Met al die ....... de hele tijd ;D ;))

Offline subito

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2006, 22:51:53 »
Als men met veel mensen van verschillende nationaliteiten en Godsdiensten praat en zeker luistert en tracht te begrijpen wat ze u willen mededelen kan men zeer ver gaan in het leven
Nochtans ik ben maar tot 12 jaar naar school geweest waar ik eigenlijk als ik er over nadenk alleen de basis van het leven geleerd heb, het alphabeth en de cijfers, en dan deze 2 samen combineren om er wat verstaanbaars van te maken
Als men even nadenkt wat men kan doen met 26 letters en 10 cijfertjes dan begint men toch na te denken en komt men tot de conclusie dat het begrip oneindig ook oneindig is en oneindig is ook het leven aar het verder gaat in boeken die eigenlijk maar bestaan uit 26 letters en 10 cijfers, ongelooflijk wat een macht uit deze 36 over heel de wereld gekende tekens uitgaat
Men word geboren om te sterven maar tussen die twee punten is het leven, als men dit voor ogen houd kan men zeer veel doen, goede en slechte dingen en een van de slechte dingen is de afzondering
Toen mijn vrouw hier lande samen met mij en zij voor het eerst onze hoofdstad Brussel zag was haar eerste vraag ""maar waar zijn al de mensen die in deze grote huizen leven?""
Ja wat kon ik daar op antwoorden zelf terug kerend van een 3 maanden lang verblijf in een van de armste delen van Tacurong waar de mensen samen leefden en elkaar hielpen met een kopje rijst of een stukje vis om mij de kano te laten zien dat ik Mabuhay (welkom) was, ik wilde het eerst niet aanvaarden wetend dat dit het laatste hapje eten was dat deze mensen hadden, Telma was niet tevreden over mij daar ik hun Mabuhay niet aanvaard had, stomerik dat ik was toen zo onwetend van de filipijnse tradities, ik had dit uit het diepst van hun hart komende geschenk verkeerd ingeschat
Toen wij de volgende zondag naar de kerk gingen was de kerk 20 minuten voor de mis bomvol, het was 3uur40 in de morgen
Wij kwamen binnen en werden door de mensen uitgenodigd om vooraan plaats te nemen, waren wij de eregasten nee wij waren maar gewone mensen en toch keek iedereen naar mij op
De mis begon, mensen dat was een openbaring, ik die gewend was aan die droge missen in Europa met het geheimzinnig gedoe van de pastoor en de preek die eigenlijk meer de volgende begraving, een, huwelijk en de namen van de donateurs voor de kerk bevatte zoals volgende woensdag om 7 uur zal een mis gelezen worden voor de nagedachtenis van ... de mis van vorige week voor de nagedachtenis van ... heeft zoveel euro opgebracht !!!!
Er waren kinderen, er was muziek er was de preek die eigenlijk geen preek was maar eigenlijk meer een story een geschiedenis waarbij onze ogen de lippen van Father Collins niet loslieten, er was in die kerk een aanwezigheid die ik miste in onze Europese kerken waar alles stoffig en dof is
Onze kerken hier zijn bijna altijd gesloten, in de filipijnen zijn ze altijd open, bij ons een comunie duurt amper 3 minuten, ik heb daar comunies gezien met 9 priesters en hulp priesters die op de kop 46 minuten geduurt hebben, ik heb een huwelijk gezien van meer dan 300 koppels die uit armoede hun staat van zonde (samen leven zonder huwelijk) gratis konden legalizeren, dit werd gedaan door 7 priesters
Persoonlijk heb ik opgetreden met mijn goochelshow na de mis van 10 uur, dat is dan na de hoogmis die rechtstreeks op de kabel kwam van ons plaatselijk distributie net en de cameraman heeft de camera laten doorlopen zodat ook deze show rechtstreeks op TV kwam, om 5 uur was er een wederuitzending van de mis, normaal op dat uur is er nog heel veel beweging in de straten nan Tacurong maar ditmaal waren buiten een paar trycikels alle straten verlaten, iedereen voor het kleine scherm, er waren mensen die hun TV buiten zetten om de buren ook wat te gunnen van het spektakel, de mensen zijn niet bedrogen geworden alles is terug uitgezonden en wist iedereen wat die kano eigenlijk kon doen
Maar wij zijn niet meer on topic en een beetje afgedwaalt, dit alles om te zeggen dat ik in de filipijnen niet alleen mijn vrouw gevonden heb maar ook mijn geloof, in geen enkele kerk in de ganse wereld heb ik zo een gevoel van aanwezigheid gevoeld, een gevoel van ik ben hier niet alleen er is een kracht in deze kerk en deze kracht is het geloof van die ontelbare massa die daar in de kerk aanwezig was en die er nog uren lang bleef hangen na de mis
Dat zelfde gevoel heb ik ook gevoeld in de plaatselijke moskee waar ik uitgenodigd was door filipijnse moslim vrienden (wel schoenen moeten uitdoen)
Voor mij was dat geen openbaring want ik had reeds mijn gedachten over die verschillende godsdiensten en verwachte mij ook aan dat gevoel van aanwezigheid, wat een verschil tussen de missen bij ons waar de dames hun nieuwe mantel komen laten bewonderen en de heren op een begraving juis even binnekomen voor de offerande
Ik heb eddy onze bekende restauranthouder van het restaurant Mayon in Stene een deelgemeente van Brugge die in de filipijnen vermoord is geweest en Danny Deckmijn die verongelukt is door van een stelling te vallen begraven,
De begraving van Eddy gebeurde in een kerk waar ik al een paar keer geweest was zonder meer, maar bij de begraving van Eddy was het heel anders, er waren zeer veel vrienden met hun filipijnse asawa de kerk was stampvol en als de filipijnse muziek begon te spelen was dat gevoel dat ik ginder had weer daar, idem voor de begraving van Eddy die behalve een klant van mijn zaak ook een vriend was
Ligd dat aan de muziek, ligd dat aan de filipijnse mensen die daar aanwezig waren ?
Nee ik denk van niet, wat het wel was volgens mij was het een gevoel van geloof, op deze plaats was op dat ogenblik zo sterk dat men het kon voelen, geloof kan mensen bij elkaar brengen en ook bergen verzetten
SUBITO
ng poging mamamayan
gustaaf getrouwd met thelma voor de wet in beernem 16 april 1997 en terug getrouwd maar dan wel voor de kerk in tacorong city(mindanao) de grens tussen islam en kristenen lop 25 december 1997
PHILIPINES

Offline subito

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2006, 23:03:14 »
Ik heb hier nog een waar gebeurd verhaal waar het gaat over het geloof
Deze geschiedenis is begonnen in 1996 en eindigd voorlopig in 2006

Deze geschiedenis staat op mijn forum waar ik uit respect niet wil naar verwijzen, ik heb de tekst gekopiert en geplakt, deze geschiedenis in niet verzonnen maar een waar verhaal waar een straatkind geloof hechte in de woorden van een kano en zoals reeds eerder gschreven geloof kan bergen verzetten maar ook mensen naar elkaartoe brengen, veel lees genoet
SUBITO

Ja het gaat hier over 1 enkele peso, maar dan een speciale, een peso zoals men er alleen een in een sprookje kan vinden, moest ik niet realistisch aangelegd zijn dan zou ik denken dat ik werkelijk mirakels kan doen, in feite heb ik alleen iemand gestimuleerd, wat ik trouwens volledig normaal vind

Deze winter was ik zoals iedere winter in de filipijnen.
Die bepaalde dag (einde van de maand Januari) ging ik zoals ieder jaar een goede dag gaan zeggen aan de mensen van de Ambassade op Ayala avenue
Met de nieuwe reglementering van Load en Unload op Ayala is de stopplaats voor de ambassade een Load plaats geworden dus heb ik de keuze een stop plaats er voor of er een verder, ik neem altijd de eerste en die bevind zich net voorbij het rode licht van Makati Avenue
Ik stap uit, het was ongeveer 10 uur in de morgen en ik had een afspraak voor 11 uur 30 dus tijd genoeg
Na een 100 meter zag ik een jongeling naar mij toekomen die mij recht in mijn ogen keek en mij passeerde met zijn ogen op mij gericht, eenmaal gepasseerd keek ik om en zag dat hij was blijven stilstaan en hij nog altijd naar mij keek 
Ach als Puti Kano (witte filipijn) ben je het al gewend om aan gekeken te worden, ik liep rustig verder
Een paar meter verder werd ik ingehaald door die knap en hij zij tot mij ""Sir i know you""
Ja dat kan zei ik tot hem, vele mensen kennen mij
Yes sir, you are mister magic, zei hij blij, wat ik natuurlijk moest toegeven
Zijn volgende vraag was ""and you remember me ??"" waarbij hij vol verlangen in mijn ogen keek op een gunstig antwoord
Ik zei tot hem dat hij mij een beetje moest helpen want ik zag iedere dag zoveel mensen dat ik mij niet iedereen kan herinneren
Zijn hand ging richting achterzak waar hij een brieventas uitviste, hij deed de brieventas open en begon te zoeken waarbij hij tussen door de hand beweging van wacht deed, na een 20tal seconden had hij gevonden wat hij zocht, met een triomfantelijk gezicht lied hij een peso zien en zei ""and this sir you remember this""
Of corse antwoordde ik, isa peso een peso
Waarop hij triomfantelijk verklaarde "" YOUR PESO  SIR"" 
Ik stond verbaasd te kijken en zei verwonderd "mijn peso ?" yes sir you peso, you give me that longtime ago, i was before a street boy and you give me this peso her one the same place wher we are

Ik herinnerde mij dat ik op 4 december (gemakkelijk te herinneren daar ik op 3 Dec aangekomen was en de volgende dag naar de ambassade was gegaan), en ik herinnerde mij dat wij straatkinderen gekruist hadden die mij ng piso po vroegen, dat was ook mijn eerste ontmoeting met de arme kant van de filipijnen 
Hij vertelde vertelde mij dat ik een peso uit de haren van zijn oudere vriend gehaald heb, en dat ik die peso liet verdwijnen en verschijnen langs alle kanten, i can not believe it ho fast you that dit, vertelde hij verder, en dan zei hij heeft u naar mij gekeken en u heeft die peso aan Mij gegeven (hij klopte verschillende malen op zijn borst om zijn woorden kracht bij te zetten) en U heeft toen gezegd dat ik die peso nooit aan iemand anders mocht geven, U heeft gezegd dat die peso ng magic peso was en dat hij zich ging vermenigvuldigen en wonderen ging doen
Ik heb mij aan uw woorden gehouden en die peso nooit weggegeven, toen ik honger had heb ik die peso hard in mijn hand gedrukt dat het pijn deed en mij honger ging over, 
Ik nam hem bij de arm en zei kom we gaan hier een hotdog eten en bij het eten moet je mij de rest vertellen, ik duwde hem binnen in een jolybee en bestelde 2 hotdogs en 2 colas, bij het afrekenen wilde hij betalen, ik zei nee i am the one, no sir zei hij with this food can i give you your piso back with a lot of intrest, without you i was stil on the street like my friends
Terwijl wij aan het eten ware vertelde hij verder, dus toen u weg ging heb ik mij voorgehouden om te worden zoals u en 2 jaar later ben ik beginnen werken bij goede mensen die mij voor mijn werk beloond hebben en mij kleren gekocht hebben en mij naar de school gestuurd hebben, dit jaar word ik 16 en heb mijn eerste jaar college achter de rug, ik werk nog altijd in mijn vrije tijd en wil verder studeren om een belangrijk persoon te worden zoals u
Ik antwoordde hem dat ik geen belangrijk persoon was maar alleen een kleine goochelaar van beroep
No sir zei hij you are realy mister magic, look to me and remember me before
Ja ik moest die vent gelijk geven, wij hebben onze adressen uitgewisseld en hij heeft beloofd als wij terug zullen zijn hij ons een bezoek zal brengen

Zoals iedereen weet zijn er in de filipijnen nog altijd wonderen die gebeuren, ach niet alleen van mij maar ook van alle leden op dit forum, hebben wij onze vrouw geen beter leven gegeven, hebben onze schoon ouders ook geen beter leven ?, het is alleen maar spijtig dat er maar een 0.00001% magic peso in omloop zijn, wij kunnen geluk en vreugde rond ons geven maar wij zijn niet zoals de zon die iedereen kan verwarmen

Dit is gaan sprookje maar een wel beleefd verhaal,   
ng poging mamamayan
PHILIPINES

Offline borsjea

• Volwaardig lid
  • **
    • Portugu
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2006, 10:02:29 »
Ik ben er zelf ook van overtuigt dat de diverse geloven allen de zelfde god aanbidden maar soms een andere naam aan deze aller heiligste geven.

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed, maar altijd respect voor gelovige welk geloof ze ook hebben. 

Het probleem is niet de gelovige maar die kleine groep personen de gelovige weten te manipuleren.
Zagen we dat door de eeuwen heen waarbij cristennen en katholieken elkaar om het geloof afslachten, de slachtpartijen op baptisten en zij die hun samenkomsten voor het geloof moesten houden in schuilkerken.
Op dit moment zien we deze tedens helaas binnen het moslim geloof. Het gaat hier echter niet gelovige maar de leiders die de gelovige op een verkeerde manier de geloofschriften voorleggen.
Zeker daar waar de mensen dit soort boeken moeilijk of niet kunnen lezen kunnen kerkelijke leiders makkelijk hun volgelingen beinvloeden.
Hou het volk dom en je kan ze sturen. Zelf heb ik op dit moment alleen nog maar de bijbel volledig gelezen. Moet zeggen dat ik  bepaalde passages in het oude testament niet echt vredeliefend vindt,  met dit soort pasages kan je ongetwijfeld ook vanuit de bijbel bepaalde daden tegenover anders of niet gelovende goed praten. Ongetwijfeld komen soort gelijke passage's ook in de geloofschriften van andere geloven voor.

Ik hoop me in de toekomst eens te kunnen verdiepen in de andere schriften en ben er eigenlijk op voorhand al van overtuigt heel veel gelijkenissen te zullen vinden

dani

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2006, 11:04:23 »

Op dit moment zien we deze tedens helaas binnen het moslim geloof. Het gaat hier echter niet gelovige maar de leiders die de gelovige op een verkeerde manier de geloofschriften voorleggen.

Ik vraag me wel af in hoeverre die tendens vanzelf ontstaan is. Volgens Al Qaida was 11 september een reactie op acties van de Amerikanen in het Midden-Oosten (ben even kwijt waar het precies om ging, maar dacht in elk geval om vernietiging of binnendringen van een moskee onder andere). De op 11 september volgende angst voor moslims en de berichtgeving in de media hebben denk ik zeker bijgedrage aan een soort vicieuze cirkel of neerwaartse spiraal. De berichtgeving in de media is ook nauwelijks objectief te noemen.
(heb je het boek van Joris Luijendijk, Het zijn net Mensen, gelezen? Dat vond ik echt een eye-opener wat dat betreft)

En er zijn wel degelijk Islamitische/Arabische landen met fanatieke leiders en met dicatuur. Soms zijn die zelfs door de Amerikanen aan de macht geholpen. Sadam is bijvoorbeeld in de strijd van de VS tegen het opkomende bewind van de Khomeini in Iran bewapend en getraind door Amerika. In Iran was een islamitische revolutie aan de gang, nadat het volk in opstand kwam tegen het corrupte bewind van de door Amerika gesteunde en zelfs aan de macht geholpen Sjah. Je zou dus kunnen stellen dat de Islam en het bewind van de Khomeini daar in de hand zijn gewerkt door de Amerikanen zelf.

In elk geval zou de wereld er zonder alle bemoeienissen van derden en koloniale bezettingen en dergelijke er heel anders uitzien. Geloofsfanatisme of fanatisme an sich gaat ook vaak samen met een 'niets te verliezen hebben' en komt denk ik ook vaker voor in landen waar het economisch niet goed gaat. Zelfde geldt voor ideologie. Een lang en oneindig kip en ei verhaal volgens mij..

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2006, 11:46:44 »
Of we dezelfde God aanbidden binnen het Jodendom, Christendom of de islamiten kunnen we volgens mij zeer kort over zijn. Als je het mij vraagt wordt dat bevestigd in de heiligschriften. Als ik het goed heb begrepen is de bijbel slechts een aanvulling op de joodse Tora. Kort door de bocht moet het oud testament de tora voorstellen, de "aanvulling" van Jezus is het nieuw testament. Wat indirect impliceert dat het jodendom niet als ondergeschikt wordt gezien maar dat de mensen een verkeerde interpretatie zouden hebben op de tora. Om het een en ander te verduidelijken is het nieuw testament ontstaan. Deze stroming noemen wij mijn inziens het christendom.

Weer later is bevonden dat de christenen wederom de schriften verkeerd interpreteren. Waarop weer een aanvulling is gemaakt. Noem het voor mij part het nieuwer testament of aanvullend testament. Dit is beschreven in de koran. De koran spreekt net als de bijbel niet zo zeer de bijbel of tora werkelijk tegen. Het zou louter bedoeld zijn voor verduidelijking van het geen wat al bekend was. Daarom lezen we ook in de drie heilig boeken behoorlijk vergelijkende verhalen omdat ze min of meer op hetzelfde gebaseerd zijn. Door de referenties vanuit de nieuwere religies naar de oudere kan ik alleen maar concluderen dan het eigenlijk min of meer hetzelfde is.

Dit is tevens de rede dat een profeet voor de joden ook een profeet voor de christenen is en wederom een profeet voor de islamiten. Er zijn wel enkele behoorlijke verschillen en interpretaties. Zo is Jozef in de bijbel nog de man / metgezel van Maria, de moeder van Jezus. In de koran is Jozef een profeet die zo aantrekkelijk is dat vrouwen niet meer opletten wat ze doen.

Om een lang verhaal kort te maken, volgens mij is hetzelfs zo als je naar een iman, priester, pater, rabijn loopt zullen zij aangeven dat deze drie religies aan elkaar verwant zijn en dat ze verwijzen naar dezelfde god. Bij andere religies kan het anders zijn. Denk aan een afrikaans (of ander zeer afgezonderd gebied) stammen-geloof.

Overigens zie:
Citaat
De Koran is een oproep tot onderwerping, 'islam', aan de ene ware God. De Koran benadrukt dat Allah dezelfde is als de God van joden en christenen. Maar zoals de christelijke leer op sommige punten van de joodse leer over God afwijkt, wijkt de islamitische leer af van de joodse ėn christelijke leer. Zo maakt de Koran op een aantal plaatsen melding van de profeet Isa 'de zoon van Maria', maar ontkent stellig dat deze een zoon van God zou zijn. Ook de joodse Messiasverwachting komt in de Koran niet voor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koran
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Hendrik_X

• Waardevol lid
  • Jai Hind
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2006, 22:21:19 »
ij andere religies kan het anders zijn. Denk aan een afrikaans (of ander zeer afgezonderd gebied) stammen-geloof.

Mmm je hoef niet direct in "zeer afgezonderde gebieden"  8) te gaan kijken, een ander zgn. "wereldgodsdienst", het hindoe
Hindustan Zindabad

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2006, 08:51:16 »
Het punt wat ik eigenlijk duidelijk wilde maken is dat in iedere geval drie van de grotere wereld godsdiensten in iedere geval sterk aan elkaar gerelateerd zijn. Dat je misschien zelfs beter is om over een andere interpretatie te spreken dan over een andere godsdienst.

In eerste instantie wilde ik ook het boedisme en hindoeisme er in betrekken (tezamen met de geloven van werkelijk afgezonderde gebieden). De rede dat ik het bewust weg heb gelaten is dat ik sterk ook wel gevoelens heb over het boedisme en hindoeisme dat ze eigenlijk ook wel aan de andere gerelateerd zijn.

We moeten echter wel rekening houden dat naar mijn informatie het Hindoeisme verreweg het oudste is uit dit rijtje (5000 voor christus), dan het Boedisme, Jodendom, Christendom en Islam. Wie kan mij verzekeren dat het Hindoeisme geen afsplitsing is van een oud egyptisch geloof of andersom. Echter door cultuur etc. een totaal andere invulling gekregen. In Egypte is een omzwaai geweest van het henotheisme (geloof in meerdere goden) naar monolatrisme (geloof in een god). In het begin van het laatste bestonden er wel meer goden, maar had alleen de god die je aanbid de macht je leven te beinvloeden. Een klein beetje het beeld wat we nu nog zien tussen God en de Duivel / Satan / Demonen. Op het moment dat we in de nieuwere geloven de rand verschijnselen een vorm van een God noemen. Dan zal er geroepen worden dat het kwade (het andere) je beinvloed.

Ik kan niet aantonen dat de omzwaai in Egypte werkelijk de relatie is tussen wat we nu het hindoeisme noemen en het jodendom. Maar mogelijk zou je wat wij nu God noemen in het hindoeisme Brahma noemen; niet zeggende dat de andere er dan niet meer toe doen. Wat je ook zou kunnen zeggen is dat de verschillende verschijningsvormen van God in het hindoeisme los van elkaar is beschreven en dat vanaf het jodendom deze aan elkaar zijn gekoppeld.

Mijn eerste bericht was meer op feiten gebaseerd en heb ik dus mijn gevoel en aannamen weg gelaten. In dit bericht heb ik die wel gekoppeld. Ik koppel bewust niet de werkelijk afgezonderde geloven. Omdat die in mijn ogen eigenlijk heel erg interessant zijn om te bekijken hoe geloof nu werkelijk is ontstaan. Verwijst religie allemaal uiteindelijk naar het zelfde. Of is het zo simpel als Midas Dekker ooit eens zei: De God voor een kat is de koelkast, want daar komt wonderbaarlijk zijn eten vandaan. In mijn ogen staat hier dat we religie (eventueel) nodig hebben om onze eigen beperkingen te beantwoorden. Met andere woorden, we zijn niet alles wetend. Wat we niet weten is eng, dus moet er een alles wetend boven ons geplaatst worden om het gevoel van onmacht weg te nemen.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Hendrik_X

• Waardevol lid
  • Jai Hind
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2006, 10:48:09 »
Citaat
Wat we niet weten is eng

"Wat we niet weten is fascinerend"

(vrij naar Mr. Spock  ;) )

Hindustan Zindabad

dani

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 30 september 2006, 16:04:26 »
In mijn ogen staat hier dat we religie (eventueel) nodig hebben om onze eigen beperkingen te beantwoorden. Met andere woorden, we zijn niet alles wetend. Wat we niet weten is eng, dus moet er een alles wetend boven ons geplaatst worden om het gevoel van onmacht weg te nemen.

Denk dat je hier de essentie van religie weergeeft. Zoals ik die zie in elk geval.

"Wat we niet weten is fascinerend"

(vrij naar Mr. Spock  ;) )

Mooi! ;D ;D

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2006, 11:15:45 »
Ik ben het in grote lijnen wel eens met de citaat van Mr. Spock in deze. Misschien is dat ook wel (?) een rede dat ik zelf niet religieus ben. Helaas is het wel zo dat voor hele bevolkingsgroepen deze nieuwsgierigheid niet op gaat. Zal wel weer te maken hebben met de ingebouwde overlevingsdrang (aanname!). Met andere woorden het zal zeker niet voor iedereen opgaan. Dat is in beginsel maar goed ook, dat houdt de mensheid ook weer scherp.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline JK

• Reizigert
  • Waardevol lid
  • Bule stingy
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2006, 21:50:47 »
Kleine voetnoot: Boeddha was (en is) geen god maar een sterveling, die zichzelf perfectioneerde en ons leerde dat wij dat ook kunnen doen als we zijn voorbeeld volgen. Het erkennen van een God gaat eigenlijk tegen alle principes van het Boeddhisme in.

Aziatische religies verschillen overigens wezenlijk van de overige religies in die zin dat het begrip 'God' geen centrale plaats inneemt, zoals dat in monotheistische religies het geval is.
2005: Trees vanuit Indonesie naar Nederland verhuisd
2007: Getrouwd in Nederland
2008: Getrouwd in Indonesie
2013: Vertrek naar Dubai

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #21 Gepost op: 02 oktober 2006, 11:29:32 »
Ik persoonlijk spreek ook niet graag over een god of iets dergelijk. Daar zou ik inderdaad duidelijker in moeten zijn. Ik zou eerder spreken over een hogere macht of ongrijpbare macht (in mijn ogen wordt daar naar verwezen als men over een god o.i.d. spreekt). Ik persoonlijk vind de vergelijking God en Natuur ook een mooie. Dat God niet als iets tastbaars maar als de natuur in de breedste zin van het woord wordt uitgedrukt.

Werkelijke natuur-religies zijn vrij veel te vinden in oud (maar ook hedendaagse) aziatische geloven.

Het probleem wat in mijn ogen mogelijk duizenden jaren zich voor heeft gedaan is de uitleg. Hoe leg je iets abstracts uit? Ik wil met het volgende niet roepen dat de historische mensen (of de hedendaagse streng gelovigen) dom waren/zijn o.i.d. maar ik kan me innig voorstellen dat het totaal ontastbare (zoals natuur) wordt uitgedrukt in een persoon, of misschien zelfs beter het resultaat van een persoon. Dit maakt simpel weg de uitleg een stuk eenvoudiger. Daarbij moeten we ook rekening houden dat vele religies gebaseerd zijn op verhalen die eerst jaren lang verteld zijn, waarna ze pas op schrift zijn gesteld. Een gemiddelde islamiet zou dit tegenspreken, maar daar heb ik als weer woord dat er toch een vorm van interpretatie is. Immers Mohammed zelf was niet in staat het op papier te stellen. Hij vertelde het aan mensen om zich heen die het op schrift stelden. Hoe je het wendt of keert ook die slag kan worden beinvloed door interpretatie van Mohammed en de persoon die de teksten opschreef. Nog maar te zwijgen over de interpretaties (door invloed van nadruk leggen op, opvoeding en cultuur) die de hedendaagse mensen maken vanuit verschillende heilige geschriften.

Zelfs over de uitdrukking naar evenbeeld kan over getwist worden als je wil wat dat inhoud. Je kan zeggen (zoals de meeste) dat een evenbeeld uitgedrukt moet worden in uiterlijk; maar je kan uiteraard ook evenbeeld gebruiken in karakter of gedrag (wederom niet tastbaar).
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #22 Gepost op: 02 oktober 2006, 11:37:06 »
Naast de boedistische stroming kan ik nog een andere (veel dichter bij huis) levensbeschouwing noemen die uitgaat van andere uitgangsvormen dan een externe entiteit: Humanisme. In tegenstelling wat vele mensen denken is de nederlandse bestuur / cultuur mogelijk zwaarder op het humanisme dan op het christendom gebaseerd.

De eventuele hogere macht wordt gezocht in de mens zelf. Er wordt veel meer vanuit de mensen beredeneerd en wordt ook meer gezocht naar persoonlijke en maatschappelijke verantwoording, i.p.v. de schuld eventueel te geven aan een hogere buiten jou staande macht.

Ik heb het hier bewust over een levensbeschouwing en niet over een religie. Naar wat ik heb begrepen vinden verschillende groepen het onjuist om het humanisme te bestempelen als een religie, mede dat het humanisme op zichzelf  een andere religie niet uitsluit; helaas in veel gevallen is het wel daarmee in conflict.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline borsjea

• Volwaardig lid
  • **
    • Portugu
« Reactie #23 Gepost op: 01 maart 2007, 22:50:40 »
Wellicht intressant voor de mensen die zich willen verdiepen in de overeenkomsten en verschillen tussen het christendom met de bijbel en de Islaam met de Koran

Onlangs is er een boek uitgekomen "De Achilleshiel van de Islam" geschreven door Harold ten Caten, uitgegeven door Importantia Publishing ISBN 9066591471 of 9789066591479.

Beschrijving van dit boek:

In onze multiculturele samenleving wordt tegenwoordig vaak als vanzelfsprekend uitgegaan van de vooronderstelling dat het christendom en de islam elkaars gelijke zijn. Beide religies zouden dezelfde godheid aanhangen en worden gezien als twee geloofsovertuigingen die allebei op hun eigen manier het Grote Mysterie proberen te bevatten; twee religies die, zij het op verschillende manieren, allebei dezelfde godheid belijden. Daarbij is het volgens deze gedachtegang niet mogelijk om te zeggen dat de een 'waar' is en de ander niet. Iedere claim op waarheid die andere visies uitsluit wordt al snel als arrogant en aanmatigend gezien. We dienen immers tolerant te zijn. Is dit gebaseerd op een grondige kennis van beide geloofssystemen? Veelal niet. De gemiddelde Nederlander heeft weinig concrete kennis van de Bijbel, laat staan van de Koran.

In dit boek zullen wij oprecht gaan zoeken en conclusies niet schuwen. Het doel van dit boek is de waarheid boven tafel te krijgen. Hiervoor zullen wij zowel de Bijbel als de Koran onderzoeken om te ontdekken welke van deze twee boeken het ware Woord van God is. In het eerste deel zullen we de Bijbel onderzoeken. In het tweede deel toetsen wij deze aan de geschiedenisboeken. Ten slotte onderzoeken wij in het derde en het vierde deel de Koran, waarna we die naast de Bijbel zullen leggen.

Hoewel de aanpak van dit boek voornamelijk gericht is op de heilige boeken van beide religies, is het belangrijk om vanaf het begin