Auteur Topic: Eigen vermogen meenemen  (gelezen 6982 keer)

eRJe

• Gast
Eigen vermogen meenemen
« Gepost op: 14 juli 2004, 15:28:26 »
Hallo,

Ik vroeg me af of the vreemdeling die naar Nederland komt (partner hereniging, ongehuwd), ongestraft geld mag meenemen of overmaken naar een bankaccount vanuit zijn/haar geboorteland.

Zijn er bepaalde maximums, komt de belastingdienst langs?

Alvast bedankt,
Robbert Jan

Offline Miryam

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Vrouw
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2004, 15:43:21 »
Ik weet wel dat "ongebruikelijke" geldtransacties van NL naar het buitenland geregistreerd worden.

Dan hangt het nog vanaf of het land een belastingverdrag heeft met NL zodat toch doorgegeven wordt wat er op een spaarrekening staat (of eigen woning)

Is het niet makkelijker indien er een pinpas bij de betreffende buitenlandse rekening hoort gewoon hier dan te pinnen?

Maar iemand met een financi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2004, 15:45:02 »
Het is een prima manier om geld wit te wassen  :D
De hele verhuisboedel mag belastingvrij mee, dus ook banksaldi.
Let wel even op of het andere land uitvoer van het geld toestaat.

eRJe

• Gast
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2004, 11:57:20 »
Bedankt allemaal!!

Mijn vriendin zit inmiddels, na 5 weken vakantie hier, weer in Zuid Afrika :( Het wachten is weer begonnen.

Heb nog even geinformeerd bij de belastingdienst. Die zei idd ook dat het geen probleem is om geld mee te nemen naar NL.

Betreft het pinnen in NL. Dat hebben we overwogen. Echter, dat kost per opname omgerekend 6 euro. En dan nog de zeer sterk varierende wisselkoers. Het beste is dus om grote bedragen tijdens een gunstige wisselkoers over te maken naar een NL account.

Wij weten in iedergeval even voldoende. Hopelijk komt mijn werkgevers verklaring nu snel binnen, dan kan ik alle papieren eindelijk opsturen!

Groeten,
Robbert Jan

Offline cashforce

• Volwaardig lid
  • **
  • Alles verslijt door gebruik alleen ervaring niet.
    • ontharen huidverjonging
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2004, 10:04:06 »
Als een buitenlandse partner vermogend is geldt dan ook de Vermogenseis. Want de eis van een inkomen is er op gericht om te voorkomen dat je je partner niet kunt onderhouden. Wat als de partner zich zelf kan onderhouden? ???
Wijsheid bestaat uit het voorzien van gevolgen.....

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2004, 21:07:04 »
Als een buitenlandse partner vermogend is geldt dan ook de Vermogenseis. Want de eis van een inkomen is er op gericht om te voorkomen dat je je partner niet kunt onderhouden. Wat als de partner zich zelf kan onderhouden? ???

Dat zal pas een rol spelen bij de verlenging. Bedenk dat als voldoende middelen niet het vermogen zelf wordt aangemerkt, maar de vruchten ervan (de rente).

Bij eerste toelating zal de hier wonende partner echt zelf over het benodigde inkomen te beschikken.
Maar niets let de vermogende partner een bedrijfje op te zetten, en je in dienst te nemen.

Offline cashforce

• Volwaardig lid
  • **
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2005, 23:59:06 »

Dat zal pas een rol spelen bij de verlenging. Bedenk dat als voldoende middelen niet het vermogen zelf wordt aangemerkt, maar de vruchten ervan (de rente).

Bij eerste toelating zal de hier wonende partner echt zelf over het benodigde inkomen te beschikken.
Maar niets let de vermogende partner een bedrijfje op te zetten, en je in dienst te nemen.

De situatie is als volgt ik ben Nederlander, zij is Indonesisch afgestudeerd arts en op dit moment 3 jaar studerend in Nederland. Ze heeft dus een studentenvisum. Hoe moet je dit omzetten we hebben al 3 jaar een lat relatie (we wonen officieel niet op het zelfde adres) of kun je dit ook aantonen door bijvoorbeeld bank afschriften die en/of zijn gesteld.

Mvg

John

Offline cashforce

• Volwaardig lid
  • **
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2005, 00:02:18 »
Hallo,

Ik vroeg me af of the vreemdeling die naar Nederland komt (partner hereniging, ongehuwd), ongestraft geld mag meenemen of overmaken naar een bankaccount vanuit zijn/haar geboorteland.

Zijn er bepaalde maximums, komt de belastingdienst langs?

Alvast bedankt,
Robbert Jan

kapitaal invoer naar Nederland staat iedereen geheel vrij. Er is geen enkele limiet aan. Als je kapitaal invoert dan komt dat in box 3 terecht en wordt er dus 1.2 procent over geheven als je het goed doet scoor je minimaal 7.5 procent per jaar op je vermogen dus de belastingdruk in Nederland valt reuze mee dankzij meneer Zalm.

Met vriendelijke groet,

John

Offline Zemra

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • XXX
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2006, 16:14:02 »
Mij is nog niet helemaal duidelijk geworden of er vanuit het buitenland eigen vermogen meegenomen mag worden naar Nederland. Wanneer er in het buitenland geld op een Europese bankrekening staat, kan dat dan in Nederland gewoon (zonder al te veel kosten) overgemaakt worden naar bijvoorbeeld een postbankrekening?

En... hoeveel contant geld mag een buitenlander (niet EU) meenemen naar Nederland?

Ik hoop dat iemand mij in begrijpelijke woorden kan antwoorden, een financieel genie ben ik nie!

Offline cashforce

• Volwaardig lid
  • **
Eigen vermogen meenemen
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2006, 14:57:40 »
Mij is nog niet helemaal duidelijk geworden of er vanuit het buitenland eigen vermogen meegenomen mag worden naar Nederland. Wanneer er in het buitenland geld op een Europese bankrekening staat, kan dat dan in Nederland gewoon (zonder al te veel kosten) overgemaakt worden naar bijvoorbeeld een postbankrekening?

En... hoeveel contant geld mag een buitenlander (niet EU) meenemen naar Nederland?

Ik hoop dat iemand mij in begrijpelijke woorden kan antwoorden, een financieel genie ben ik nie!

Je kunt onbeperkt giraal (bank tegoeden) en contant geld mee nemen er is geen limiet op of het verstandig is is een tweede. Je kunt het ook gewoon in het buitenland laten staan en je buitelandse partner geeft het op bij de eerste aangifte die hij of zij doet. Kan ook voor contant. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan kun je me mailen