Auteur Topic: Staat land partner jouw verblijf daar toe?  (gelezen 17004 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Staat land partner jouw verblijf daar toe?
« Gepost op: 04 april 2004, 08:56:40 »
Het is voor iedereen eigenlijk wel nuttig om eens goed uit te zoeken wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn om in het land van je partner te wonen.

Als elk land namelijk zo rigide is als Nederland, blijkt er dus geen land te zijn waar je samen kunt wonen!
Dat komt dan in strijd met het recht op gezinsleven, art. 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens waaraan Nederland is gebonden.
Zo heb je een extra argument als de referent niet aan de voorwaarden blijkt te voldoen. Tenminste als de partner komt uit een land dat net zo moeilijk doet als Nederland.

Graag hier ervaringen per land over vestigings(on)mogelijkheden.

Graag ieder bericht beginnen met de naam van het land van je partner.

Offline borsjea

• Volwaardig lid
  • **
    • Portugu
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2004, 09:24:40 »
Land partner: Brazili

Offline admin

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2004, 09:30:18 »
Land partner: Indonesi
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline borsjea

• Volwaardig lid
  • **
    • Portugu
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2004, 09:48:18 »
Land partner: Brazili

Offline Walther

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2004, 15:37:49 »
Land partner: Pakistan

Enige vereisten voor een visum: Nederlands trouwboekje (of Pakistaans marriage certificate neem ik aan), Pakistaans paspoort van partner, en pasfoto's.
Hiermee krijg je op dezelfde dag nog een visum voor een jaar. Idem voor Nederlandse kinderen van jou en je Pakistaanse partner.

Helaas Prawo, de landen van onze partners doen doorgaans niet zo moeilijk.
Ivm EVRM zou je je er misschien op kunnen beroepen dat, volgens BuZa, Pakistan niet veilig is voor Nederlanders.

Officieel is het ook mogelijk als buitenlandse partner (of kind) van een Pakistaan om een National Identity Card for Overseas Pakistanis te krijgen, waarmee je een vrijstelling krijgt van de visum-plicht. Ik heb hiermee echter geen ervaring.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2004, 16:06:48 »
Helaas Prawo, de landen van onze partners doen doorgaans niet zo moeilijk.
Ivm EVRM zou je je er misschien op kunnen beroepen dat, volgens BuZa, Pakistan niet veilig is voor Nederlanders.

Dat van die veiligheid kan inderdaad bij sommige landen een goede tip zijn.

Er zijn zeker landen die wel moeilijk doen.
Wat denk je van Iran, dat een huwelijk tussen een moslim vrouw en een niet-moslim man niet eens erkent?
Doet moslim Pakistan daar niet moeilijk over?

Offline loes

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2004, 16:37:37 »
Land Partner: Nepal

Verblijf op basis van huwelijk is mogelijk.

Er zijn 2 optie's.

Met behoud van Nederlandse nationaliteit
- Je betaald 10 euro per maand,
- Opnieuw binnenkomen van Nepal kun je alleen met een touristenvisum,
- Je mag niet werken,
- Je krijgt geen rechten,
- Moet meer betalen voor bijvoorbeeld vliegtickets omdat je buitenlander bent,
- In natuurparken betaal je dezelfde permitkosten als een tourist. En deze betaal je per dag waardoor het niet mogelijk is om je vrij te vestigen.

Met Nepalees paspoort
- Je moet je Nederlandse nationaliteit opgeven,
- Je betaald eenmalig een bedrag voor een nieuw paspoort,
- Krijgt dezelfde rechten en plichten als een Nepalees,
- Je kunt een westers land alleen nog maar bezoeken op uitnodiging en met een touristenvisum.

Offline cubavision

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2004, 22:40:21 »
Land partner: Cuba

Cubavision

Offline HMW

• Nog nieuw en fris
  • *
Re: Staat land partner jouw verblijf daar toe?
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2004, 13:17:40 »
Land partner: Rusland

Zal de totale procedure even uit kunnen zoeken, maar denk niet dat dat echt nut heeft, de Russische Federatie is ook behoorlijk gesloten.
De eisen zijn vergelijkbaar met Nederland, maar diverse andere omstandigheden kunnen

Offline Leonat_NL

• Waardevol lid
  • NL'er met Russische
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2004, 16:13:40 »
Land partner: Rusland

Kort verblijf;
Ik ben en blijf visum plichtig, om visum te krijgen heb ik een uitnodiging nodig. Familie moet die aanvragen, kosten 10 dollar + een maand wachten of een hotel fax, kosten 50 dollar.

Lang verblijf:
Niet echt uitgezocht, maar in NL ben ik middenklas, die klasse bestaat in Rusland niet. Ik verwacht niet, dat ik slim genoeg ben, om in Rusland direct de dure klasse in te komen, kom ik dus bij de 80% van de bevolking die arm is. Dan is het onmogelijk om naar NL te reizen, als we in NL wonen, kunnen we wel naar RU reizen.
De enige manier om in RU aan de bak te komen en dan zijn de papieren wel te krijgen, is als je voor een multinational daar naar toe gaat.
Leo & Natalia

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2004, 17:14:19 »
Land partner: Filippijnen

In de Filippijnen is het wel mogelijk om daar te blijven:
Als je getrouwd bent kan je vrouw bij aankomst op de luchthaven een stempel vragen (balikbayanstamp) waarmee je dus een jaar kunt blijven. Daarna dien je dan wel weer terug te reizen, maar kan de volgende keer weer gevraagd worden.
Emigratie daarnaar toe kan ook, via de Filippijnse ambassade hier, maar men dient dan wel elk jaar voor controle te komen (stempeltje halen).
Een bezoek op toeristen basis kan zonder visa voor 21 dagen dit kan verlengd worden ofwel voordat men vertrkt bij de ambassade ofwel als men daar al 20/21 dagen verblijft tot 59 dagen. Hierna is het ook nog mogelijk om telkens te verlengen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Martin627

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2004, 13:10:53 »
Land Partner: Chili

Verblijf tot drie maanden: geldig paspoort

Langer dan drie maanden: alleen indien je gehuwd bent met je partner. Daarnaast kan je als ongehuwde langer dan drie maanden verblijven indien je daar werk hebt of voor studie bent. Indien je trouwt in Chili en daarna daar langer dan drie maanden wilt verblijven kan men van je eisen dat je eerst teruggaat naar Nederland om alhier een visum aan te vragen.

Offline mlodewijk

• * nachtschaker
  • Bijna volwaardig lid
  • *
  • Mixed-Couples.NL
    • Mijn Persoonlijke website
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2004, 14:12:06 »
Land Partner: Trinidad (en Tobago)

Precieze details over de situatie in Trinidad heb ik nog niet, hier kan ik later nog op terugkomen nadat ik (hopelijk spoedig) wat van de ambassade heb gehoord.

Vooralsnog lijkt het erop dat ik (Nederlander, getrouwd met een Trinidadse)

- Daar wel mag verblijven;
- Voor werk een werkvergunning nodig zou hebben die het bedrijf dan moet aanvragen;
- Enige mogelijkheden heb om daar grond en een huis te kopen (max. 1 acre / plm. 4000 vierkante meter voor
Emancipate yourselves from mental slavery;
None but ourselves can free our minds.

http://martijn.lodewijk.biz

Offline marilyn

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Hollanda-Argentina
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2004, 22:58:51 »
Henk heeft al een mooi overzichtje gemaakt voor NL-ers in Argentinie.
Aangezien mijn vriend en ik niet zijn getrouwd en samenleef status niet geldt moet ik elke 3 maanden het land even uit.... niet echt handig maar ik wil niet trouwen omdat ik een vergunning nodig heb... vind ik zo naar klinken. Dus voorlopig elke 3 maanden een romantisch uitje naar Uruguay met de boot... niets mis mee  ;)
Liefs,
Marilyn

nico

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2004, 23:22:25 »
Land Partner: Trinidad (en Tobago)

Precieze details over de situatie in Trinidad heb ik nog niet, hier kan ik later nog op terugkomen nadat ik (hopelijk spoedig) wat van de ambassade heb gehoord.

Vooralsnog lijkt het erop dat ik (Nederlander, getrouwd met een Trinidadse)

- Daar wel mag verblijven;
- Voor werk een werkvergunning nodig zou hebben die het bedrijf dan moet aanvragen;

en zelf iets beginnen ? is dat een optie?
waarom wachten op instanties ?

Offline mlodewijk

• * nachtschaker
  • Bijna volwaardig lid
  • *
  • Mixed-Couples.NL
    • Mijn Persoonlijke website
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2004, 23:25:44 »

en zelf iets beginnen ? is dat een optie?
waarom wachten op instanties ?

Die optie heb ik nog niet onderzocht.
Emancipate yourselves from mental slavery;
None but ourselves can free our minds.

http://martijn.lodewijk.biz

nico

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2004, 23:29:31 »
Die optie heb ik nog niet onderzocht.
niet meer rondhangen in kroegen en op onderzoek , nu doen !!!!!!!!!! >:( >:( >:( >:( >:(

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2004, 22:57:51 »
Het schijnt dat je op St. Maarten makkelijk terecht kunt als je daar een eigen bedrijf opzet.
Voordeel: voor naturalisatie loopt de tijd ook door en het is voldoende als je Engels kent.

Offline gatica

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2004, 14:27:38 »
Voor alle mensen meT cubaanse partner,

als ik het goed begrijp: als getrouwd bent voor de Cubaanse wet betekent dat nog niet dat je daar mag wonen of tijdelijk als Cubaan kan leven. Cuba maakt het wel weer erg bont !! Ik had juist begrepen dat het trouwen op Cuba ook een soort acceptatie van de staat is dat je relatie met Cubaan (se) wordt toegestaan.

Zijn er nog positiever berichten ?

groetjes van Gatica

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2004, 20:18:40 »
Mogelijk leveren de Cubaanse regels dan een objetieve belemmering op in de zin van art. 8 van het Europees verdrag van de rechten van de mens. Omdat je niet in Cuba kunt wonen, zul je vrijstelling moeten krijgen van knellende Nederlandse regels (overigens niet de mvv-plicht), doorgaans het middelenvereiste.

Offline yeahright1980

• Steunt de Stichting
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2004, 21:56:46 »
land partner: Roemeni
What if we had one second to be?
Just like the other what would we see?
What if you knew exactly what you are to me?
Would you be terribly surprised?
To see who I am in my actual size
A second is short, but more then enough
You would feel loved, you would feel loved...

Offline suda

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2005, 00:28:12 »
Partner: Thailand

Ben wel van plan over enkele jaren naar Thailand te emigreren en een bedrijf op te starten. Heb wel met mijn partner afgesproken de aankomende jaren nog in Nederland te blijven, uitgaande daarvan dat zij een MVV/VTV krijgt.

Thailand kent verschillende visummogelijkheden, hierbij de belangrijkste:

Inreizen kan zonder visum voor Nederlanders voor de duur van 30 dagen, geen visum vereist.

Non-immigrant visum
Wordt afgegeven voor de duur van 90 dagen en is noodzakelijk voor het verkrijgen van een werkvergunning (later meer over werkvergunning). Het visum moet aangevraagd worden buiten Thailand. Is te vergelijken met de MVV. Deze visum type is noodzakelijk voor het aanvragen van een Jaar-visum.
Voorwaarden zijn voor mij niet geheel duidelijk, wel heb ik gelezen, dat je bergen met documenten nodig hebt.

Visum O-type
Als je ouder bent als 55 jaar of legaal gehuwd met een Thai/se.
Mocht je gehuwd zijn moet je over een minimaal inkomen van 20000 bath (=/- 400 euro) beschikken. Daarnaast moet op een Thaise bank een bedrag van 200000 bath (4000 euro) geparkeerd worden, zo lang men aanspraak maakt op het visuum.
Ben je ongehuwd moet je inkomen minimaal 65000 bath (+/- 1300 euro)zijn. Daarnaast moet een bedrag van 800000 bath ( +/- 16000 euro) voor de duur van het verblijf op een bank geparkeerd worden.
Deze visum-type wordt voornaamelijk gebruikt door renteniers. Je mag hiermee niet werken!

B-type
Als je als ondernemer will werken. Kan echter niets vinden over financiele eisen en vereiste documenten.

Jaar Visum (Permission of Stay)
Voorwaarde is het in bezit hebben van een non-immigrant visum. Naast bepaalde eisen aan die je moet voldoen(niet inzichtelijk voor mij) moet je maandinkomen minimaal 35000 bath (+/- 700 euro) bedragen en je moet over een geldige werkvergunning beschikken of een eigen bedrif hebben. Daarnaast bestaat een meldplicht, elke 3 maanden naar de Thaise vreemdelingendienst.

Resident visum
Dus voor langdurig/permanent verblijf. Voorwaarde is, dat er 3 non-immigrant visa (dus jaar-visa) vooraf zijn gegaan.
Kosten : 50000 bath = 1000 euro(ongehuwd)

Offline Philip

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Nationaliteit partner: Zuid-Afrikaans
« Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2005, 10:13:39 »
Hallo,

Zuid-Afrika kent 13 verschillende tijdelijke verblijfsvergunningen. Wat wij gaan aanvragen is die op basis van partnerschap. Bij de ZA ambassade in Den Haag klinkt het allemaal wat strenger dan bij Binnenlandse Zaken in ZA zelf. De weg die voor ons open lijkt te liggen is als volgt: ik reis zonder visum naar mijn vriendin in Kaapstad, en kan daar dan 3 maanden als toerist verblijven. We laten direct een samenlevingscontract opstellen, en met behulp daarvan en een aantal documenten (geboortebewijs, verklaring van goed gedrag, bewijs van voldoende middelen van mijn vriendin/mij) kan ik in afwachting IN (!) het land tamelijk soepel een tijdelijke verblijfsvergunning voor 2 jaar krijgen. Tijdens het verbijf met die vergunning kan ik weer op zoek naar werk, en moet daarvoor een aparte werkvergunning aanvragen. Echter, zodra ik een permanente verblijfsvergunning heb (lange procedure van zo'n 1,5 jaar; ook akkoord als je die IN het land afwacht) mag ik alles: werken, studeren enzovoort. Ik schaam mij momenteel als Nederlander...

Groetjes, Philip.

Offline arnout

• Volwaardig lid
  • **
Staat land partner jouw verblijf daar toe? - Thailand
« Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2005, 12:19:35 »
Geen Thaise partner maar wel bekend met de Thaise regels!

Thaise regels zijn inderdaad vrij strak.
De work permit regels staan gewoon in het Engels op een site van de Thaise regering:
http://www.doe.go.th/workpermit/english.html

Succes!

Arnout

Offline Tsuru

• Komt net kijken
« Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2005, 20:36:23 »
Land partner: Japan

In principe ligt de lat ongeveer even hoog als in Nederland, met een bijkomende eis dat iedereen die in Japan komt voor langer dan drie maanden en bij binnenkomst (nog) geen werkcontract heeft over minimaal een bachelor's degree moet beschikken.

Hoewel ik wel graag met Aya een tijdje in Japan zou willen wonen en werken om de taal echt goed te leren spreken voelt zij hier helemaal niets voor... wel begrijpelijk overigens ;)
Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
- Eddie Rickenbacker

Offline dddaniel

• Steunt de Stichting
  • **
    • LibanonPraat
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2005, 13:36:49 »
Land partner: Libanon

Tja, ik sluit me aan bij Yeahright 1980. Ik wil niet eens gaan uitzoeken hoe de Libanese overheid zou reageren op miijn vraag hoe zij omgaat met homoseksuele relaties en huwelijken.  :-X

Dientengevolge blijf ik lekker in Nederland en ben ik dolblij dat we hier partners kunnen kiezen, ongeacht hun of ons geslacht!

Offline tineke

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2005, 23:32:14 »
Land partner: Palestina

Aangezien mijn man officieel statenloos is, is het lastig zijn nationaliteit te kunnen krijgen (hij heeft wel een soort van paspoort, aangezien er wel een

Offline ChibiChan

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2006, 00:32:58 »
Weet iemand misschien hoe slovenie hiertegen aan kijkt is het moeilijk daarheen te gaan?

Liefs Chibi
Broken souls cant be healed,
Broken hearts can't be sealed,
Broken minds think forever,
But I can handle it all with you Together...
Love you BabyGoku

Lots of Love Chibi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2006, 10:11:39 »
Sloveni

Offline Teshka

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2006, 20:30:49 »
Land Partner: Rusland, geboorteland: Kazachstan

In Rusland zou ik in principe kunnen wonen, ik heb Russisch gestudeerd dus qua taal zal het te overbruggen zijn. Qua mentaliteit ook. De papieren, daar is hier al eerder uitgebreid over gesproken, visum etc. Ik zou eigenlijk best wel voor een paar jaartjes in Rusland kunnen wonen. Alleen...mijn vriend wil niet meer. ???