Auteur Topic: Trouwen voor de islam  (gelezen 40888 keer)

Offline aramata

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Nederland + Gambia
Trouwen voor de islam
« Reactie #75 Gepost op: 02 februari 2005, 09:37:25 »
Dat had ik ook begrepen dat als je 3x zegt dat je wil scheiden dat je ook gescheiden bent.
Het betreffende huwelijk was alleen geregistreerd in Gambia in de moskee voor zo ver ik weet. En het schijnt dat ze zij gescheiden. Ik vroeg me alleen af hoe dat dan wordt geregistreerd.

Maar hoe wordt dat geregistreerd? Ik neem aan dat een huwelijk in de moskee geregistreerd staat. En als je wilt scheiden moet dat toch ook ergens worden geregistreerd?
Anders zou je nooit meer kunnen hertrouwen toch, want je bent geen bachelor!?
Of heb ik het nu mis...
18 Feb. 2005 Samen in NL.
21 Mrt. aanvraag VVR
14 Juni pasje ontvangen

Offline aramata

• Volwaardig lid
  • **
  • Nederland + Gambia
Trouwen voor de islam
« Reactie #76 Gepost op: 02 februari 2005, 11:14:28 »
Zijn er ook andere manieren om te scheiden als je in de moskee bent getrouwd.

Bijvoorbeeld:
De man schrijft een brief aan de schoon ouders. waarin hij zegt van hun dochter te gaan scheiden?

Nogmaals het gaat gelukkig niet om mij zelf maar ik heb de vraag gekregen.
Maar ben nu toch wel heel nieuwsgierig geworden naar dit antwoord.
Alvast bedankt voor de tips.
21 Mrt. aanvraag VVR
14 Juni pasje ontvangen

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
  • Nationaliteit partner: Nederlandse/Egyptische
Trouwen voor de islam
« Reactie #77 Gepost op: 02 februari 2005, 11:58:35 »

Maar hoe wordt dat geregistreerd? Ik neem aan dat een huwelijk in de moskee geregistreerd staat. En als je wilt scheiden moet dat toch ook ergens worden geregistreerd?
Anders zou je nooit meer kunnen hertrouwen toch, want je bent geen bachelor!?
Of heb ik het nu mis...

In Egypte is het zo dat de degene die het huwelijk in de moskee voltrekt tevens wat wij noemen ambtenaar van de burgerlijke stand is. Zodoende wordt het huwelijk tevens wettelijk vastgelegd.

Zijn er ook andere manieren om te scheiden als je in de moskee bent getrouwd.

Bijvoorbeeld:
De man schrijft een brief aan de schoon ouders. waarin hij zegt van hun dochter te gaan scheiden?

Zoals al eerder is gezegd: als hij drie keer de zogenaamde 'verstotingsformule' uitspreekt in een periode van 3 maanden is de scheiding een feit. Voor zover ik weet is er geen andere manier.

Een man kan zowiezo zonder meer van zijn vrouw scheiden. Ik neem dus aan dat hij die registratie van het huwelijk ook eenvoudig kan laten omzetten in een scheiding.
In Egypte is dat in ieder geval wel zo.
15 mei 2012: aanvraag naturalisatie
10 augustus 2012: positief advies IND
29 augustus 2012: positief besluit H.M. de Koningin
 5 oktober 2012: naturalisatieceremonie

Offline aramata

• Volwaardig lid
  • **
  • Nederland + Gambia
Trouwen voor de islam
« Reactie #78 Gepost op: 02 februari 2005, 12:21:51 »
Bedankt voor je reacite IFS.

Maar hoe zit het dan met de scheidings registratie.
Ik neem aan dat dat ook wordt geregistreerd. En waar zou je dit kunnen na vragen? Bij de moskee waar je getrouwd bent misschien?
Want anders ben je geen bachelor meer!!!! maar nog steeds getrouwd volgende de registratie!!
21 Mrt. aanvraag VVR
14 Juni pasje ontvangen

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
Trouwen voor de islam
« Reactie #79 Gepost op: 02 februari 2005, 14:17:52 »

Maar hoe zit het dan met de scheidings registratie.
Ik neem aan dat dat ook wordt geregistreerd. En waar zou je dit kunnen na vragen? Bij de moskee waar je getrouwd bent misschien?

Dat lijkt mij het meest aannemelijke. En anders sturen zij je wel door naar het gemeentehuis of hoe het in dat land ook mag heten.

Want anders ben je geen bachelor meer!!!! maar nog steeds getrouwd volgende de registratie!!

Maar dan alleen in het betreffende land, NIET in Nederland.

Offline Mich

• Ik heb 4 jaar gewacht
  • Volwaardig lid
  • **
  • Wie niet gelooft in wonderen is geen realist
    • www.dreamphotography.nl
Trouwen voor de islam
« Reactie #80 Gepost op: 02 februari 2005, 21:28:31 »
Ik ben nog niet getrouwd voor de Islam, maar ga dat wel doen insallah met mijn verloofde...
Maar bijvoorbeeld in Nederland en Turkije is kerk en staat gescheiden. Dat betekend dat als je gaat trouwen voor de islam, dat dit niet geregistreerd wordt. Het is namelijk een huwelijk voor Allah swt, er zijn een aantal getuigen (moslims) bij , de voltrekker hoeft geen imam te zijn. Het kan zijn dat ze van de moskee een soort van trouwboekje geven, maar dat hoeft niet. Maar het staat nergens geregistreerd naar mijn idee, dit is ook geen verplichting.

In landen waar kerk en staat samen gaan, kan het zijn dat ze het wel registreren, of bijvoorbeeld Islamitische landen.

Als Allah swt weet dat je gescheiden bent kan je na een wachtperiode weer opnieuw voor de Islam trouwen.\

groetjes,Michelle
17-10-00 ontmoet in TR
18-08-04 MVV-adviesaanvraag
16-09     POSITIEVE BESLISSING
08-12     MVV voor 6 maanden
05-06-05 Voor altijd samen in NL!
01-07-06 Klaar met inburgeren en VTV voor 5 jaar
17-10-2007: Trouwen!

Offline Panda

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlands
Re: Trouwen voor de islam
« Reactie #81 Gepost op: 30 november 2011, 15:38:13 »
Is er iemand hier die mij in contact kan brengen met een lieve, ge

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #82 Gepost op: 01 december 2011, 02:16:09 »
Welke problemen onder vinden jullie met het vinden van een imam?

Er wordt veelal (eigenlijk altijd) verwacht dat beide personen islamitisch zijn, eventueel doormiddel van bekering voor het huwelijk. Zijn jullie dus beide reeds islamitisch wel of niet geregistreerd. Daarbij is niet duidelik wat jouw (etnische) achtergrond is; dat zou mogelijk wel kunnen helpen.

Willen jullie perse in een moskee trouwen of is het ook goed als bijvoorbeeld een imam die niet verbonden is aan een moskee, maar bijvoorbeeld een godsdienstleraar is het geheel bij jullie helpen op te starten?
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Panda

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #83 Gepost op: 02 december 2011, 09:46:41 »
Ik ben Islamitisch opgevoed en mijn vriend is Christelijk. Nu willen we graag gaan trouwen, maar kunnen mijn ouders dat erg moeilijk accepteren omdat we dan 'niet voor God zullen trouwen', maar alleen voor de wet. Mijn vriend wilt hier (inzegening door een imam) graag meer over weten en eventueel toch overwegen om dit te doen. Het maakt ons niets uit of een imam wel of niet verbonden is aan een moskee. Zolang hij ons maar kan helpen/begrijpen en hij niet al te radicaal is in zijn overtuiging.

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #84 Gepost op: 02 december 2011, 12:25:18 »
Jij zegt dat je Islamitisch bent opgevoed. Ten eerste zou je dan moeten weten dat je geen contact/relatie mag hebben met een man (die geen familie is) zonder met hem getrouwd te zijn, en zou je ten tweede moeten weten dat jij als moslima niet met een Christelijke man mag trouwen -tenzij hij zich eerst bekeert-
Ik begrijp uit je verhaal niet of je vriend overweegt om zich te bekeren of dat hij een Islamitisch huwelijk wil aangaan, maar in deze situatie zul je echt geen imam bereid vinden om jullie te trouwen, en dat heeft niets met al dan niet radicaal te maken, maar met de regels(al-Fiqh) van de Islam, die jij duidelijk niet echt kent.

Offline Panda

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #85 Gepost op: 02 december 2011, 13:03:31 »
Beste IFS,
Het is nogal kortzichtig van jou om mij op deze manier te beoordelen, aangezien je mijn situatie niet kent.
Zoals je leest willen we inderdaad gaan trouwen, ook op de Islamitische manier maar weten we beiden niet waar we moeten beginnen! En vraag ik daarvoor om hulp... En ja, een bekering hoort daarbij en daar zijn we allebei van op de hoogte.

Ik vroeg om advies en niet om beoordeeld te worden.

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #86 Gepost op: 02 december 2011, 13:31:01 »
Kortzichtig?
Ik beoordeel jou niet maar confronteer jou met het FEIT dat jij de Islamitische regels blijkbaar niet kent en deze overtreedt -'jouw situatie' doet er in dezen helemaal niet toe-
Desondanks verwacht je dan wel van een imam dat hij jullie zonder meer trouwt.
Wat is daar precies kortzichtig aan?

Offline Panda

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #87 Gepost op: 02 december 2011, 13:47:51 »
Beste IFS,
Ik ben hier niet om discussies aan te gaan, maar slechts om advies te krijgen.
Als je mijn eerdere berichten goed leest kan je LEZEN/begrijpen dat ik geen regels overtreed, maar slechts probeer om deze op een juiste manier op te volgen. Vandaar de vraag naar meer praktische informatie over dit onderwerp... Tenzij jij er zelf iets anders van maakt...

P.S. Als jij beweert dat jij beter op de hoogte bent van 'de regels' dan weet je waarschijnlijk ook dat God alleen de enige is die iemand kan veroordelen en mag bepalen wie Zijn regels wel/ niet nakomt ;) Dus graag geen reacties meer hierover tenzij je mijn bovenstaande posten kan beantwoorden.

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #88 Gepost op: 02 december 2011, 14:46:57 »
Ik beweer niets, jij schrijft letterlijk op wat je doet, en dat laat aan duidelijkheid m.b.t. die regels niets te wensen over.  Dat is het laatste dat ik erover zeg. Wat jij doet is inderdaad tussen jou en God, maar het is een moslim ook verplicht om, als hij iets ziet waarvan hij meent dat het 'niet goed' is, daar iets van te zeggen. ;)

Wat betreft de info/mogelijkheden die jij zoekt kun je je denk het beste tot een islamitische site -via islamstartpagina b.v.- wenden. Er zijn diverse sites die een forum hebben waar je dergelijke kwesties kan voorleggen. Er is daar vast wel iemand die jou iemand/een instituut -in jouw woonplaats- kan aanbevelen.
Succes!

Offline Panda

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #89 Gepost op: 02 december 2011, 15:20:28 »
IFS:
Blijkbaar heb jij eerst 'gesolliciteerd' naar een huwelijk zonder dat je je man van te voren kende.
In dat geval maak ik een andere situatie mee, wat niet per se slecht hoeft te zijn, aangezien jij daar niets over weet en noch mij noch mijn vriend kent. Nogmaals, God is de enige die dingen goed & fout kan beoordelen omdat alleen Hij daarvan op de hoogte is  ;)

Maar ik stel je advies erg op prijs! Bedankt!

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #90 Gepost op: 02 december 2011, 15:27:46 »
Er zijn in Nederland redelijk wat mensen die een relatie hebben waarbij het geloof niet helemaal in het middelpunt staat. Een imam zal inderdaad nooit een huwelijk inzegenen als je vriend niet is bekeerd. Maar er zijn wel imams te vinden die er niet zo strikt mee omgaan en zeker bereid zijn om alles uit te leggen ookal zou de persoon niet bekeren.

Er zijn redelijk wat bij een komsten van mensen waarbij er islamitische vrouwen gehuwd zijn met een man die niet islamitisch zijn opgevoed. Ook bij deze bijeenkomsten komt vaak een imam langs die dingen uitlegd. Een deel van de heren zijn werkelijk bekeerd en houden zich actief bezig met de religie. Daarbij zie je ook het typische "Nederlands" beeld, dat er mannen zijn die wel het respect voor de islam hebben, maar niet (actief) beleiden. Binnen deze groepen zie je ook het algemene mening dat niemand mag oordelen en dat dat alleen aan God is. Je zal dus niet worden aangesproken zoals IFS dat doet. Veel eerder dat het waarschijnlijk wel goed zal komen.

Ik kan me voorstellen dat een imam die ook met deze groepen bezig houdt, dat hij jullie beter kunnen helpen in de zin van informatie voorziening. Het zijn vrijwel altijd mensen die niet verbonden zijn aan een moskee, maar veel meer imams die bijvoorbeeld naar gevangenissen gaan of docent zijn.

Ik ken een aantal mensen die hiervoor in aanmerking komen. Zo ken ik een imam die misschien niet radicaal is in de religie, maar wel radicaal in mening. Daarbij ken ik een goddienst leraar van een islamitische school die ook veel opener staat in de beleving. Hij is turks, zijn vrouw is indonesisch. Deze man woont in de omgeving van Rotterdam. Ik zou de laatste persoon willen aanraden, indien je redelijk in de buurt van Rotterdam woont.

Mocht het komen tot een bekering, zou dat kunnen in een moskee, maar ook bij een dergelijke bijeenkomst.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline marja

• Steunt de Stichting
  • Nationaliteit partner: Egyptische
« Reactie #91 Gepost op: 02 december 2011, 20:27:56 »
IFS we zijn hier om mensen te helpen en niet om ze te veroordelen,  Er werd om hulp gevraagd als je die niet kunt aanbieden reageer dan liever niet.
marja

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #92 Gepost op: 03 december 2011, 04:10:49 »
IFS:
Blijkbaar heb jij eerst 'gesolliciteerd' naar een huwelijk zonder dat je je man van te voren kende.

Dat vind ik nu echt een uit de lucht gegrepen conclusie.
Toen ik trouwde kende ik hem een half jaar. Voor ons huwelijk ben ik nooit all

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #93 Gepost op: 03 december 2011, 12:37:47 »
Mijn ervaring is dat 2e/3e generatie heel wat minder streng de regels volgen.
Het is ieders keus om uit te maken welke ceremonie voor hen de juiste is.Als een geloof zo strikt  blijft door de eeuwen lijkt het me ook logisch dat er afwijkende /liberalere stromingen ontstaan.Vergelijk het met de letter en de geest van de wet.
IFS, we maken hier bepaalde afspraken , en Marja heeft volkomen gelijk dat we elkaar niets voorschrijven, kapittelen of aanvallen.
Een normale vraag kan ook gewoon beantwoord worden , zonder de leermeester uit te hangen.
 Vind het van de partner van Panda al heel wat dat hij bereid is om islamiet te worden. Lijkt me een hele stap.
Door de jaren heen heb ik zelf de mening gekregen, dat voor MIJ, een geloof een kapstok is, die niet in mijn huis past. Maar als iemand anders  iets vindt in een geloof is dat alleen maar goed.
Ik zie alleen maar nare bijwerking van geloven.  Denk dat MENSELIJK zijn belangrijker is dan een plakplaatje  hebben dat ik ergens bij hoor.

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 04 december 2011, 22:51:40 »
we maken hier bepaalde afspraken , en Marja heeft volkomen gelijk dat we elkaar niets voorschrijven, kapittelen of aanvallen.
Een normale vraag kan ook gewoon beantwoord worden , zonder de leermeester uit te hangen.

De pot verwijt de ketel dan zou ik zeggen.

Die 'afspraken' worden dan zeker selectief toegepast...

Offline Panda

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #95 Gepost op: 05 december 2011, 15:33:20 »
Beste Goofy,

Zou je mij de gegevens van het door jou laatst genoemde persoon (leraar) in een pm naar me door kunnen sturen?
Ik woon niet echt dichtbij Rotterdam, maar kan en wil er wel de moeite voor doen om met hem in contact te komen.
Alvast bedankt voor je hulp!

Offline Moslima

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Christen
« Reactie #96 Gepost op: 01 december 2017, 22:09:58 »
Ik zou graag in contact willen komen met de degene die deze topic is gestart. Ik wil namelijk trouwen met een christen, want wij zijn allebei volgers van het Boek, maar ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om een imam te vinden die onze situatie begrijpt? We willen graag onder het oog van God leven zodat wij samen het vertrouwen hebben om te samen te praktiseren en zonder force het pad van God te volgen. We hoeven niet zozeer een papiertje ofzo.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #97 Gepost op: 03 december 2017, 12:45:13 »
Je reageert op een heel oud bericht.