Auteur Topic: Thaise vriendin Au Pair verblijfsdoel wijzigen. Welke stappen ondernemen?  (gelezen 4070 keer)

Offline JacksError

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Thais
Beste mensen,

Ik (24) en mijn vriendin (25) willen graag onze relatie kunnen voortzetten in NL. Nou is er veel informatie beschikbaar op het internet echter blijven er bij ons een aantal vragen onduidelijk. Het zou fijn zijn als iemand hier wat inzicht op kan geven. Ik voldoe aan de inkomens eis, heb een vast contract voor onbepaalde tijd en zij kan zich inschrijven op mijn adres.

Zij heeft al een MVV gehad en heeft nu een verblijfsvergunning want ze is hier Au pair, haar contract eindigt eind Mei. We hebben begrepen dat we de wijziging zo laat mogelijk moeten indienen omdat de Au pair agency anders kans heeft de IND in te lichten en een stokje voor ons plan te steken. We willen haar verblijfsdoel wijzigen naar "verblijfsvergunning partner".

Een aantal verhalen die wij recent hebben gelezen van andere Au pairs die de zelfde procedure starten en zijn geweigerd is dat wanneer zij de procedure starten de IND navraag doet bij de agency. Waarop volgens de agency hun contract beeindigt en de verblijfvergunning ongeldig word. Wanneer dit gebeurt word de aanvraag dus geweigerd en zal je opnieuw een MVV moeten aanvragen met alle benodige documenten en inburgeringscursus van dien. Dit willen we dus lekker vermijden en ik denk dat dat mogelijk is als wij de juiste stappen in de juiste volgorde nemen. (Zelf begrijp ik niet helemaal waarom de agency dit zou doen als de au pair tot het einde haar contract afwerkt. Misschien om hun imago te bewaren voor de Nederlandse overheid, worden hun gestraft als hun au pairs de verblijfsvergunning gebruiken om vervolgens het doel van verblijf te wijzigen?)

Dus daarom ben ik hier, ik hoop dat iemand mij kan vertellen of mijn plan van aanpak klopt. Haar contract eindigt op 24 Mei we zijn van plan de procedure zo'n 1 of 2 weken van te voren te starten.

1. Zij schrijft zich in op mijn adres (1 of 2 weken van te voren dus) maar blijft netjes haar contract afwerken bij haar host familie.

2. We wachten op bevestiging van de adres wijziging. (Dit duurt gemiddeld 5 werkdagen.) Haar hosts zullen hierop worden ingelicht doormiddel van een brief van de gemeente. Rond die periode heeft ze dus ook wat uit te leggen aan haar hosts  ;). Echter heeft zij echt een super tijd hier met haar host familie en zullen zij waarschijnlijk in tranen van vreugde uit barsten als ze horen dat ze straks om de hoek woont.

3. We beginnen de aanvraag bij IND voor "verblijfsvergunning partner".

4. Nadat de aanvraag is ingediend maken we direct een afspraak voor sticker verblijfsaantekening aangezien haar huidige verblijfvergunning zal verlopen.

Dan hebben we nog een aantal mooie feestdagen in Mei waarop de IND gesloten is waarmee we rekening moeten houden. Echter zie ik niet in hoe ons plan van aanpak fout kan gaan tenzij de agency op de hoogte word gesteld en haar contract vroegtijdig word beindigt. Zie ik iets over het hoofd of heb je suggesties om onze slaagkans te verhogen dan hoor ik het graag!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Advies en hulp van Prawo
Re: Thaise vriendin Au Pair verblijfsdoel wijzigen. Welke stappen ondernemen?
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2021, 14:40:48 »
Je kunt het denk ik slimmer aanpakken. Waardoor ze ook gewoon in haar gastgezin kan blijven werken, nu en in de toekomst.

Dat er weer een MVV nodig zou zijn is beslist niet waar. Zij kan gewoon vragen haar verblijfsdoel te wijzigen.

Het au pair bureau is (verplicht) de erkende referent en daarmee verantwoordelijk. Dat bureau zal zich daarom echt aan alle voor zo'n erkende referent geldende regels moeten houden. Maar kan de goede kant op worden gestuurd.

Dat er een afwijzing zou komen is beslist niet nodig. Die andere au pairs hebben het denk ik minder goed aangepakt.
Details lenen zich echter niet voor bespreking op een forum als dit.
Je mag mij via www.prawo.nl een bericht sturen als je prijs stelt op mijn hulp bij een en ander.

Offline JacksError

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2021, 15:13:35 »
Daar hebben we inderdaad over nagedacht. Echter heeft de host familie al een nieuwe au pair gevonden voor wanneer mijn vriendin is gestopt, misschien dat ze met wat schoonmaakwerk daar kan beginnen als ze hier is gesetteld. Hoe dan ook zijn die zaken voor later in de toekomst haha.

Heel erg bedankt Prawo ik waardeer de hulp enorm en ik zal vandaag of morgen contact met je opnemen. Top!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2021, 19:40:39 »
Ik heb net vanmiddag een en ander in goede banen geleid voor een Filipijnse au pair met NL partner.

Heb ik uw contactopname gemist?
Het beste zend u mij een e-mail met uw contactgegevens.

Offline JacksError

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2021, 22:51:12 »
Hey Prawo! Sorry voor mijn nalatigheid ik heb je proberen te contacten per email en via het contactformulier op je website. Echter ben ik daarna verder gegaan met mijn eigen research en heb ik alles uitgespit tot op de kleinste details haha! Wij gaan in Mei zelfverzekerd onze aanvraag tegemoet. Toch vraag ik me af welke tips en of adviezen je mij dan kon geven. Het is voor mij niet erg wat persoonlijke details te verlenen op dit forum aangezien ik toch vrij anoniem kan blijven. Het lijkt me leuk en waardevol om jouw inzichten, tips en adviezen te lezen dus deel ze aub. Ik ga het topic updaten met de nieuwe informatie en kennis die ik heb opgedaan in de afgelopen weken en hoop zo ook andere in de toekomst te kunnen helpen in soort gelijke situaties.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2021, 13:03:02 »
Door een storing op mijn website komen ingevulde contactformulier op dit moment helaas niet door.
De e-mail functioneert wel, maar een e-mail van u tref ik niet aan.

Onder andere omdat de IND hier mee leest zet ik geen tips op een openbaar forum.

Als u het verder zelf af denkt te kunnen is dat zoals het in mijn ogen zou moeten, de overheid moet duidelijke informatie geven en heldere procedures instellen. Maar leest u deze uitspraak eens http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2021:2063 dan weet u dat zelf doen niet altijd eenvoudig laat staan succesvol is.
In beroep kan een gemachtigde de situatie niet altijd meer redden. Bedenk dat een goede voorbereiding veel meer is dan het halve werk.