Auteur Topic: Trouwen met kind  (gelezen 1868 keer)

Offline verbremen

• Komt net kijken
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Tunesie
Trouwen met kind
« Gepost op: 19 augustus 2020, 23:42:34 »
HALLO,

Er is het plan om met een vrouw uit Tunesie te trouwen. Zij is in verwachting van mij. Het idee is nu dat zij naar Nederland komt en wij hier trouwen.
Ik ben nog niet zo heel lang geleden gescheiden en heb zeer vervelende ervaring achter de rug, dus ben nogal huiverig voor een nieuw huwelijk maar gezien de situatie met kind wil ik haar ook niet laten zitten.
Nu is zij nooit echt los kunnen komen van haar ex in Tunesie.
Wat nu indien wij zouden scheiden in Nederland en zij weer terug gaat naar Tunesie, en met hem weer gaat samenwonen. Hij heeft genoeg geld.
Hoe zit het dan met de alimenatie voor haar en het kind ? Moet ik daarvoor dan nog steeds betalen en hoe lang?
Hoor heel graag een advies

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Trouwen met kind
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2020, 10:07:12 »
Dit is zeker in de huidige coronatijd lastiger dan vroeger.

In het algemeen geldt dat trouwen niet nodig is voor het verblijfsrecht van je partner in Nederland. Maar het mag uiteraard wel. Ook ongehuwden hebben echter recht op gezinshereniging. Iemand die de EU-route overweegt, heeft het als gehuwde echter weer een stuk makkelijker.

Uw partner wil neem ik aan in Nederland bevallen. Zij kan dan het beste nu een visum aanvragen op basis van jullie lange afstandsrelatie. Lees hier de informatie van de Nederlandse overheid over die (recnete) mogelijkhied: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/buitenlandse-toeristen-naar-nederland/tijdelijke-regeling-langeafstandsgeliefden

Als uw partner hier is met dat visum kunt u met haar trouwen. Omdat u toch bij de gemeente trouwt, kunt het het beste daar uw huwelijksaangifte doen (vroeger noemden we dat ondertrouw). Hier hoeft uw aanstaande niet bij te zijn. Voldoende is als u haar geboorteakte en bewijs van ongehuwd zijn meeneemt. Hier staat informatie over het legaliseren daarvan https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/tunesie/wonen-en-werken/buitenlandse-documenten-legaliseren#:~:text=U%20wilt%20documenten%20uit%20Tunesi%C3%AB,afspraak%20via%20het%20online%20afsprakensysteem.

Als het kind na jullie huwelijk wordt geboren dan wordt het automatisch Nederlander. Lukt het je niet om op tijd te trouwen dan kunt u (bij uw eigen gemeente) het kind al voor de geboorte erkennen. Neem dezelfde papieren mee als voor de huwelijksaangifte plus een brief van uw aanstaande dat zij instemt met de erkenning.
Praktisch gezien regelt u de huwelijksaangifte (die een jaar geldig blijft, maar kan worden verlengd) en de erkenning het beste op dezelfde dag. Denk er aan dat dan twee aparte afspraken moeten worden gemaakt.

Mocht uw partner onverhoopt in Tunesië bevallen dan is zij moeder van een Nederlands kind. Op die basis kan zijn een gratis visum krijgen een aansluitend verblijfsrecht in Nederland.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2020, 10:35:25 »
Jouw vragen zijn echter minder van vreemdelingenrechtelijke maar veel meer van familierechtelijke aard.

Mochten jullie ooit gaan scheiden dan blijf je de vader van jullie kind En daarvoor onderhoudsplichtig, zelfs tot haar of zijn 21e. Al zullen die kosten in Tunesië lager liggen dan in Nederland.
Als zij met een ander gaat samenwonen dan hoef je haar geen alimentatie te betalen.

Offline verbremen

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2020, 13:44:15 »
Dank u wel voor deze informatie alvast !

Ze heeft gisteren een tweejarig Schengen visum gekregen en kan volgende week naar Nederland reizen.
Indien wij besluiten om niet te trouwen en het kind wordt geboren met Nederlandse nationaliteit, wat is dan de route dat zij hier in Nederland mag blijven ?
En is bij niet trouwen - wanneer zij naar Tunesie terug zou gaan en samen wonen - nog steeds alimentatie plicht ?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2020, 14:32:48 »
Dank u wel voor deze informatie alvast !

Ze heeft gisteren een tweejarig Schengenvisum gekregen en kan volgende week naar Nederland reizen.
Indien wij besluiten om niet te trouwen en het kind wordt geboren met Nederlandse nationaliteit, wat is dan de route dat zij hier in Nederland mag blijven ?
En is bij niet trouwen - wanneer zij naar Tunesië terug zou gaan en samen wonen - nog steeds allimentatieplicht?

Wat dacht u er van om zodra uw partner in Nerderland is voor een uitgebreid adviesgesprek naar mij in Zeist te komen. Zeist is makkelijk bereikbaar met het OV en met de auto parkeert u op loopafstand gratis.
Dan weet u na afloop (bijna) alles. Met name hoe de bevalling in Nederland kan worden geregeld (en hoe het zit met de kosten daarvan), hoe zij tot de bevalling hier kan blijven (ook als het aantal dagen van haar visum inmiddels zou zijn opgebruikt) en hoe zij ook verder in Nederland kan blijven zonder terug te moeten naar Tunesië.
Stuur mij svp een provébericht mocht u hiervoor belangstelling hebben.

Allimentatieplicht hangt van veel omstandigheden af, waar uw ex verblijft is dan alleen relevant voor de hoogte er van, niet voor de duur.

Offline verbremen

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2020, 17:49:28 »
ik heb een prive bericht verstuurd

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige