Auteur Topic: Kinderen bp naar nederland (vakantie?)  (gelezen 1274 keer)

Offline Madammies

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
Kinderen bp naar nederland (vakantie?)
« Gepost op: 10 november 2019, 08:12:09 »
ik ben getrouwd met mijn bp en zijn kinderen wonen nu nog bij hun moeder in hun thuisland. Hoe kunnen ze bij ons op vakantie komen? Kan ik die aanvraag zelf doen, mijn man is nog in afwachting van zijn verblijfsvergunning. Stel dat ze nog tijdens de vakantie besluiten hier te willen blijven (grote kans), is er dan een mogelijkheid om al iets bij de ind te regelen tijdens hun vakantie als ze al een toestemmings verklaring van moeder meenemen? Of kan moeder dit evt. nasturen? Of kan echt alleen mijn bp zijn kids uitnodigen of een mvv voor ze starten?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Kinderen bp naar nederland (vakantie?)
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2019, 09:06:10 »
Om die vraag te kunnen beantwoorden is toch wel iets meer informatie nodig.
In ieder geval zijn van belang de nationaliteit van je man en het land waar zijn kinderen verblijven.

In het algemeen is het advies om ook voor de kinderen een MVV aan te vragen, gelijktijdig met de MVV van je man. (waarom is hij overigens nog in afwachting van zijn verblijfsvergunning? Die hoort namelijk klaar te liggen als hij met een MVV is gekomen).

Als het gaat om een visum kort verblijf dan zullen ze denk ik een Schengenvisum nodig hebben. Hier gelden voor een reis naar Nederland de gewone visumregels.
Zou de reis naar een andere EU lidstaat gaan dan kan bij een goede aanpak gebruik worden gemaakt van een gratis faciliterend visum. Met dat visum kan dan uiteraard ook Nederland worden aangedaan.

Een aanvulling: ik lees in je berichten van een jaar geleden dat het gaat om de Dominicaanse Republiek. Dan is een visumaanvraag voor Luxemburg/België prima te doen. Zelfs als de verblijfsvergunning van je man nog niet rond zou zijn.
Mijn advies om mee te beginnen: regel geboorteaktes van zijn kinderen (met apostille) en laat je man die tonen en zijn BRP registratie in jullie gemeente aanvullen met het gegeven dat hij deze kinderen heeft (dan is ook het aanvragen van kinderbijslag voor deze kinderen eenvoudiger).

Offline Madammies

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2019, 09:55:12 »
Bedankt voor uw snelle reactie, ze zijn inderdaad in DR. Als ik het goed begrijp kan ik mijn stiefkinderen dus uitnodigen voor kort verblijf in belgie/luxemburg?? Dit is dan een schengenvisum, dus dan kunnen ze ook naar nederland.. kan ik de mvv procedure voor hun starten tijdens hun verblijf of zal mijn man dit zelf moeten doen? Mijn man is hier niet via een mvv gekomen, hij was op vakantie in Spanje.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2019, 10:36:06 »
Bedankt voor uw snelle reactie, ze zijn inderdaad in DR.
Als ik het goed begrijp kan ik mijn stiefkinderen dus uitnodigen voor kort verblijf in belgie/luxemburg??

Als JIJ kunt aantonen dat je naar Luxemburg en/of België gaat dan hebben de kinderen van je man (zolang ze nog geen 21 zijn in alle gevallen) recht op een gratis zogenaamd faciliterend visum).

Dit is dan een schengenvisum, dus dan kunnen ze ook naar nederland.

Dit faciliterend visum moet door de Nederlandse ambassade in Santa Domingo worden afgegeven als een Schengenvisum type C. Daarmee kan door het hele Schengengebied worden gereisd, ook door Nederland.
Als Nederland echter de hoofdverblijfplaats wordt dan is er geen RECHT op dit visum en is het al helemaal niet gratis (vanaf 2020 gaan visa € 80) kosten.

kan ik de mvv procedure voor hun starten tijdens hun verblijf of zal mijn man dit zelf moeten doen?
Mijn man is hier niet via een mvv gekomen, hij was op vakantie in Spanje.

Zodra de IND het verblijfsrecht van jouw man heeft vastgesteld kan hij voor zijn kinderen de MVV procedure starten. Daarvoor moeten de kinderen (weer) in de DR zijn.
Hun bezoek vooraf met een faciliterend visum blijft altijd mogelijk. Er valt ook wel te regelen dat ze legaal in de EU (maar buiten Nederland) hun MVV aanvraag af kunnen wachten.

Offline Madammies

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2019, 11:20:02 »
Ik kan dus een gratis faciliterend visum aanvragen voor zijn kinderen omdat we getrouwd zijn.. en dan zouden we dus zeg maar op vakantie kunnen naar belgie met de kids

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2019, 11:22:47 »
Ik kan dus een gratis faciliterend visum aanvragen voor zijn kinderen omdat we getrouwd zijn.. en dan zouden we dus zeg maar op vakantie kunnen naar belgie met de kids

Inderdaad, maar dan moet je het wel op de juiste wijze aanpakken.

Je e-mail heb ik zojuist beantwoord.