Auteur Topic: Braziliaanse nationaliteit, spaanse verblijfsvergunning  (gelezen 155 keer)

Offline deke88

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Brzl
Braziliaanse nationaliteit, spaanse verblijfsvergunning
« Gepost op: 11 oktober 2019, 12:00:08 »
Beste Lezers,

Mijn vriendin wil graag bij mij komen wonen in Nederland.

Ze heeft de Braziliaanse nationaliteit, en woont al meer dan 10 jaar in Spanje.
Daar heeft ze een permanente verblijfs ergunning, echter zonder de opmerking UE (Europees)

Ze wil nog proberen om een Spaans paspoort te krijgen, alleen dat schijnt daar erg lang te duren. (een vriendin wacht al meer als een jaar)

Wat is voor ons de beste manier om dit aan te gaan pakken.

Alvast bedankt.

D.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Braziliaanse nationaliteit, spaanse verblijfsvergunning
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2019, 12:18:55 »
Als jij aan de middeleneis voldoet kan zij het beste het inburgeringsexamen buitenland afleggen en ku jij de gewone MVV-TEV procedure volgen>

Ze kan ook proberen de aantekening UE snel op haar verblijfskaart te krijgen.
Dat lost het probleem van het inburgeringsexamen en de TEV-MVV procedure op (beide gelden dan niet meer), maar je moet dan nog steeds aan de middeleneis voldoen.

Je kunt ook tenminste vier maanden bij haar gaan wonen. Dat recht heb jij als Nederlander.
Als je dat helemaal volgens de regels uitvoert kun je haar mee naar Nederland nemen. Dit is de zogenaamde EU-route. Als je over dat laatste meer informatie en/of begeleiding wilt kun je het beste een afspraak maken via www.prawo.nl voor een persoonlijk adviesgesprek met mij.

Offline deke88

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Brzl
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2019, 13:43:54 »
Bedankt voor het snelle antwoord :-)

De middeleneis inkomen is geen probleem.

Ze ziet zelf erg op tegen het inburgeringsexamen, vooral omdat binnen 3 maanden te leren. De vraag is ook of dat wel te doen is.
Ze is nu ook tijdelijk voor 3 maanden hier, en het liefst gaat ze niet meer terug.

Om de UE op haar verblijfskaart te krijgen heeft ze werk nodig in Spanje, en dat is op dit moment niet het geval.

Naar Spanje verhuizen is voor mij weer geen optie voor 4 maanden, ivm met werk en kinderen.
Ik heb wel het 1 en ander gelezen over de Duitsland/Belgie route.

Ik heb zeker intresse in een persoonlijk adviesgesprek.
Waar zit u ergens in Nederland.

gr
D

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2019, 11:04:20 »
Ze ziet zelf erg op tegen het inburgeringsexamen, vooral omdat binnen 3 maanden te leren.
De vraag is ook of dat wel te doen is.

Neem daarvoor eens contact op met Ad Appel www.adappeal.nl
Die geeft (in Aerdenhout) ook stoomcursussen. Zo lastig is het niet, het is vooral even stampen en het juiste kunstje leren. Met inburgering heeft het weinig te maken.

Ze is nu ook tijdelijk voor 3 maanden hier, en het liefst gaat ze niet meer terug.

Dat laatste zal in alle  gevallen moeten. Zonder de aantekening UE kan zonder MVV (waarvoor ze terug moet naar Spanje) geen verblijfsvergunning worden verkregen direct in Nederland.

Om de UE op haar verblijfskaart te krijgen heeft ze werk nodig in Spanje, en dat is op dit moment niet het geval.

Daar valt nu weinig meer aan te  veranderen vrees ik. Voor anderen die dit lezen: regel het verblijf voor langdurig ingezeten derdelanders in een EU lidstaat zodra het kan. Dat geldt ook voor degenen die in Nederland wonen, zelfs na EU-toetsing.

Naar Spanje verhuizen is voor mij weer geen optie voor 4 maanden, ivm met werk en kinderen.
Ik heb wel het 1 en ander gelezen over de Duitsland/Belgie route.

Ik heb zeker interesse in een persoonlijk adviesgesprek.
Waar zit u ergens in Nederland.

Zeist