Auteur Topic: Naturalisatie en EU toetsing  (gelezen 15496 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Advies en hulp van Prawo
Naturalisatie en EU toetsing
« Gepost op: 05 september 2019, 20:51:56 »
Hoi,

Ik heb een vraag over naturalisatie na de eu-toetsing waarbij er geen uitschrijving is geweest in België. Er is geen verblijfsgat ontstaan, maar wel een overlapping waarbij we geen papier van uitschrijving hebben vanuit Belgie.
Status nu: nog steeds afwachtend op antwoord van de IND na eu-toetsing. Mogelijk willen we toch weer terug naar België.
Heeft dit negatief gevolg voor de naturalisatie in de toekomst?
Wat kunnen we het beste doen?

Alvast bedankt voor alle info/hulp!

Gr

De voorwaarden zijn voor gehuwden: tenminste drie jaar gehuwd zijn en de drie jaar direct voorafgaande aan de naturalisatieaanvraag op hetzelfde adressen (dezelfde adressen) hebben samengewoond.
Dat samenwonen moet aansluitend zijn geweest maar dit mag je op iedere manier bewijzen.

Zelfs als de EU toetsing negatief af zou lopen is er weinig aan de hand. Als de samenwoning maar aantoonbaar is gebleven.
Alleen als de naturalisatieaanvraag in NL zou worden ingediend moet de EU toetsing door de IND positief zijn uitgevallen.

Als een naturalisatieverzoek in het buitenland wordt ingediend dan is de voorwaarde dat er geen bezwaar mag bestaan tegen het verblijf voor onbepaalde tijd van je man. Dan dient de afdeling naturalisatie van de IND een toets uit te voeren.

Emigreren tijdens een lopende naturalisatieprocedure is onhandig maar niet onmogelijk.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
Re: Naturalisatie en EU toetsing
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:38:26 »
Status nu: nog steeds afwachtend op antwoord van de IND na eu-toetsing.

We zijn nu ruim een jaar verder.
Is die EU-toetsing uiteindelijk positief afgesloten of zijn jullie teruggegaan naar België?

Kan er al iets worden gemeld over de naturalisatie van je partner?

Offline rosamor

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: cubaans
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2020, 02:16:18 »
Beste Prawo,

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik heb het helaas erg druk en ik ben erg onhandig met forums. Ik hoop ook dat deze reactie wel aankomt als reactie op uw bericht.
Ondertussen is de EU-toetsing goedgekeurd gelukkig. Wij wonen nu ook al een tijd in NL. Bedankt voor uw adviezen en het navragen!
Wel had ik nog een vraagje. Wij hebben ongeveer een jaar in Belgie gewoond. Wij hebben ons op dezelfde datum ingeschreven. Nadien bij de EU-toetsing, heb ik mij eerst moeten inschrijven en nadien pas een afspraak bij de IND kunnen inplannen voor de EU-toetsing. Mijn partner kreeg toen een tijdelijke bewijs van inschrijving. De officiële inschrijving was pas na goedkeuring EU-toetsing. Dus ik kom achter dat ik op 24 april 2019 weer ben ingeschreven in NL en hij pas op 6 mei 2019. Dit omdat hij de aanvraag voor EU-toetsing op 6 mei had. Terwijl wij samen op 24 mei ons gingen inschrijven. Ondertussen bleven wij wel ingeschreven in Belgie tot november.
De bedoeling is dat hij naturalisatie gaat aanvragen in Mei 2021, maar ik ben bang dat die 'Gap' voor een probleem gaat zorgen.. Aangezien we dan niet 'aaneengesloten' hebben samengewoond. Ik heb wel de tijdelijke inschrijving van hem.
Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Gaat deze 'Gap' voor een probleem zorgen? Zo ja, kan deze tijdelijke inschrijving eventueel oplossing bieden?
2. Is er ook een mogelijkheid om gewoon de inschrijving van Belgie tot en met november aan te leveren als bewijs PLUS een verhuizing van ons beiden op 13 september naar een andere locatie in NL? Of kan dit niet, omdat ze dan toch nog gaan kijken in het GBA en zien dat onze eerste registratie in NL niet samenvalt?
3. Om het jaar in Belgie mee te kunnen laten tellen (wij zijn getrouwd voordat wij ons inschreven in Belgie), hebben wij dan ook per se een bewijs van uitschrijving van Belgie nodig? Indien ja, (a) is het dan belangrijk dat de uitschrijving vóór de datum van inschrijving in NL is? OF (b) dat wij in november (maanden later na inschrijving NL) precies dezelfde uitschrijfdatum van Belgie moeten hebben?

Ik hoor het heel graag van u!

Alvast fijne feestdagen en de beste wensen voor 2021!

Gr.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2020, 10:14:00 »
1. Ik neem even aan dat jullie na terugkeer uit België indertijd samen naar de gemeente zijn geweest om aangifte te doen van jullie nieuwe adres. Jij bent meteen ingeschreven, je man kreeg een zogenaamd "bewijs van bekendmaking" mee. Die datum kunnen jullie aanhouden. Er is dan geen gat.

2. Hetzelfde geldt als hij dat bewijs niet heeft, jullie gezamenlijke terugkeer uit België kunnen jullie op elke manier aantonen (hier geldt de vrije bewijsleer). Ook in dat geval is er geen gat.

3. Neen dat is niet nodig

Offline rosamor

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: cubaans
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2020, 03:35:38 »
Super bedankt voor uw reactie!
Gr.