Auteur Topic: Uitnodiging visum C. Schandalige behandelingstijd.  (gelezen 787 keer)

Offline indieke

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filipijnse
Uitnodiging visum C. Schandalige behandelingstijd.
« Gepost op: 29 augustus 2019, 11:37:33 »
Hallo. Ik heb een vriendin in de Filipijnen. Wij kennen elkaar al 6 jaar en brengen de winter door in Thailand.

Ik wilde ze 2 maanden uitnodigen deze zomer. Deed een aanvraag in juni. Volgens Global was behandeling, 2 weken, ik voorzag  een maand. Nu zijn we bijna 10 weken verder, dat is dus ruim over twee .....maanden!

Hoe kun je in Godsname nog op reis vertrekken, als het visum, zo lang op zich laat wachten? Ze kreeg een telefoontje van de ambassade, met vragen, waar ze eerlijk, mar wel een beetje zenuwachtig op antwoordde.

Sindsdien niets. Ik heb verleden week na 1023 pogingen iemand aan de lijn gehad bij vreemdelingenzaken. Die doodleuk verklaarde, dat ze achter stonden en nog wel eventjes, enkele weken zou duren.

Eerder kreeg ik na 10 dagen, antwoord op mijn mail van half augustus, met enkel de behandelingsperiode.  Een maand als het naar buitenlandse zaken moet gaan, 2 maanden als er extra documenten worden opgevraagd.

Dit is geen visum behandeling meer, maar sabotage! Je kunt niet meer dan 3 maanden op voorhand, een aanvraag indienen. je kunt je ticket niet definitief boeken. Je kunt geen rondreis organiseren. Ik heb  veel moeite gedaan om een zo volledig veel mogelijk dossier samen te stellen. Naar de gemeente gegaan, een attest van haar vorige baas dat ze terug wordt verwacht op haar werk en nog wel wat meer.
Ik weet dus niet of het definitief wordt geweigerd, mijn deadline is al ver overschreden. Ondertussen is ook haar paspoort gegijzeld, en moeten we zien hoe we dat terug krijgen.

In oktober zouden we samen naar Thailand gaan, en tot april. Ik kan geen ticket boeken, geen visum voor mezelf aanvragen, niets. Als er een mirakel gebeurd, en er zou toch nog witte rook zijn voor eind volgende week, dan laat ik ze nog een maand komen.  Zoniet, is al de moeite voor niets geweest.

Volgend jaar, dan maar opnieuw, maar moet ik iets anders vinden om ze volgende zomer dan hier te krijgen.   Die behandelingstermijn is schandalig voor een toeristenvisum. en volgens mij, niet wettelijk, gezien de Europese richtlijnen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Uitnodiging visum C. Schandalige behandelingstijd.
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2019, 10:42:24 »
Het probleem bij visa is dat aanvragen formeel nog vallen onder het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het heeft daarom weinig zin om de IND, verantwoordelijk voor de Visadienst en bezwaarprocedures, in gebreke te stellen voor de te late beslissing op een aanvraag.

Die beslistermijn is overigens vijftien kalenderdagen, die eenmalig kan worden verleng tot dertig dagen en (slechts in zeer uitzonderlijke gevallen) tot zestig dagen. Zo'n uitzonderlijk geval zal zich niet snel voordoen.
Voor de beslistermijnen geldt overigens de Nederlandse Algemene wet bestuursrecht. Ook die maakt genoemde verlengingen van de beslistermijn mogelijk, maar die verlenging moet dan wel plaatsvinden binnen de oorspronkelijke beslistermijn. Een al verlopen termijn kan niet meer worden verlengd. Dat kan alleen als de burger daar toestemming voor geeft.

Wat je vriendin (of jij als haar gemachtigde) zou kunnen doen is ene klacht indienen bij het Ministerie van buitenlandse zaken (die klacht noem je dan meteen ingebrekestelling). Houd er wel rekening mee dat er dan snel een afwijzing volgt (dat is namelijk ook een beslissing die op tijd is!). Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-buitenlandse-zaken/contact/interne-klachtbehandeling

Tegen een onwelgevallige beslissing kan je vriendin bezwaar maken. Iets wat ik zeker aanraad, al was het maar omdat jullie bij een opvolgende visumaanvraag soortgelijke problemen zullen gaan ondervinden als nu en een eerdere afwijzing dan zeer ongunstig werkt. Bovendien gaan visumaanvragen vanaf volgend jaar tachtig Euro kosten.

Mijn advies in visumzaken: doe het niet zelf maar schakel een deskundige in. dat vergroot de kans op succes. Met name al in de aanvraagfase.

Offline indieke

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2019, 11:04:43 »
Is voor België, niet voor Nederland. heb een deskundige ingeschakeld en die zei, dat je daar niets aan kunt doen, dat een visum een gunst is, en geen recht.

Ik ga de volgende keer proberen langs Griekenland, die schijnen sneller te werken en toe te kennen. Ik heb dus na bijna 3 maanden ook geen oordeel.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2019, 16:59:20 »
Is voor België, niet voor Nederland.

Dat stond niet in je oorspronkelijke bericht.

heb een deskundige ingeschakeld en die zei, dat je daar niets aan kunt doen, dat een visum een gunst is, en geen recht.

Formeel moet een visum warden afgegeven als iemand aan alle voorwaarden voldoet.
Omdat het zogenaamde "vestigingsgevaar" een ruime beoordelingsmarge toelaat komt visumverlening in de praktijk inderdaad neer op een gunst.

Ik ga de volgende keer proberen langs Griekenland, die schijnen sneller te werken en toe te kennen. Ik heb dus na bijna 3 maanden ook geen oordeel

Er is tegenwoordig een vrij actief beleid bij veel lidstaten om visumshoppen tegen te gaan.
Alleen als je met je vriendin gehuwd bent is een visum rechtens af te dwingen.

Offline indieke

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2019, 04:31:40 »
Het stond wel bij België Prado.... ;D

Nu is het visum, nog altijd in behandeling na .... 4 maanden. Als je weet dat je het pas 3 maanden op voorhand kan aanvragen, heeft het dus totaal geen nut.

Ik wil volgende zomer mijn vriendin bij me. Ik probeer langs Griekenland met genoeg geld op haar rekening, maar het grote probleem blijft de binding met het land. Nu had ze werk, omdat ik heel de winter voor haar naar Thailand ga, heeft ze dus geen werk, en dus ook geen verklaring voor volgende zomer, dat ze terug wordt verwacht.

Ik weet niet hoe dit op te lossen. Langs België, vergeet het maar. Weet iemand of langs Griekenland de beslissing ook zo gek lang duurt? Maar die binding, zie ik niet zitten. Of ik moet een goede ziel vinden, die haar inschrijft, of een papier maakt, dat ze op haar werk terug wordt verwacht. Ik zie het niet zitten. Ik ben gescheiden, en een hele zomer alleen zitten, dat kan ik niet aan. 

Als je ooit een manier vindt, waarmee ze wel tevreden zijn voor reden terugkeer naar de Filipijnen, alle suggesties zijn welkom.

Een ander vraagje. Als ik door wonder een visum bekom. Als bij aanvraag, ik een reis beschrijf van een maand, blijft het visum dan nog 3 maanden geldig? Maw, kan ze dus langer blijven dan de reis die wordt beschreven?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2019, 09:11:28 »
Weet dat vanaf 1 januari a.s. een visumaanvraag al een half jaar voor de geplande vertrekdatum kan worden ingediend.
En het visum € 80 gaat kosten plus € 40 voor de externe dienstverlener als een ambassade daar gebruik van maakt.
Hier maakt het niet uit of je als referent Belg of Nederlander bent.

Het visum is geldig voor het aantal dagen dat er in staat. Die dagen moeten worden gebruikt binnen de geldigheidsduur van dat visum. Als de dagen op zijn moet ze weg, ook al is de einddatum nog niet verstreken.
Dat geldt ook als de einddatum nadert terwijl en nog dagen over zijn, dan mag ze niet meer blijven.