Auteur Topic: Wil in de nabije toekomst met mn belgische partner trouwen en samenwonen....  (gelezen 368 keer)

Offline Kiirana

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Be

Ik ben vrouw met een nederlandse identiteit en heb sinds 1 jaar een relatie met een belg. We reizen momenteel veel op en neer om elkaar te zien en willen graag gaan samenwonen in de nabije toekomst en een gezin vormen. Echter ik zit in nederland in situatie met deeltijd werk opstart parttime ondernemersschap en aanvullende bijstand. Daarbij doet de bijstand moeilijk over t feit dat ik niet meer dan 20 dagen per jaar in het buitenland mag verblijven als vakantie en 40 met mm werkdagen als ondernemer daar waar ik ruim overheen ga. Meestal ben ik 4 daar en drie hier per week of 3 daar en vier hier. Hij is in belgie werkeloos sinds kort na burnout en conflicten op werk en is werkzoekend. Wat zijn voor ons de handigste stappen om te ondernemen. T liefst willen we samen in belgie wonen. Maar ik begrijp dat er een inkomenseis is van rond de 1500 euro als ik er wil wonen en dat ik dan daar werk moet vinden met een vast contract?
Wie weet wat t handigst is. Mm partner zei, we kunnen ook trouwen, maar dat veranderd niks aan de inkomensgrens las ik ergens? Hoe pak ik dit t beste aan. Hij is mn zielsmaatje en we zijn nu 1 jaar samen en reizen op en neer maar zouden graag samen een gezin vormen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Wil in de nabije toekomst met mn belgische partner trouwen en samenwonen....
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2019, 14:34:11 »
Op grond van Europese regels zoals die in elke EU lidstaat gelden (en hetzelfde zijn) mag jij als nederlandse in België werken en wonen.
Je Belgische partner mag hetzelfde in Nederland.

Voorwaarde voor jullie beiden is dat er in de lidstaat waar gewoond gaat worden geen beroep mag worden gedaan op de bijstand. Als is zoiets als aanvullende bijstand bij een baan of bij een onderneming als zzp-er weldegelijk mogelijk.

Als er niet wordt gewerkt is er een verblijfsrecht als economisch niet actieve Unieburger mogelijk zodra er voldoende middelen van bestaan zijn. Dan geldt per definitie de bijstandsnorm voor een alleenstande. Want dat is de Belg in Nederland en ben jij als Nederlandse in België.
In Nederland is het normbedrag dan ongeveer € 750.
In België heet het leefloon. Dat ligt rond € 910 per maand.
Of er recht is op bijstand hangt weer wel af van de gezinssituatie (samenwonen, inkomen partner).

Hier lijkt mij maatwerk geboden, afhankelijk van jullie persoonlijke situatie en mogelijkheden.
Als jullie mijn hulp hierbij willen neem dan contact op via www.prawo.nl