Auteur Topic: Partner met F-kaart  (gelezen 1293 keer)

Offline sabientje123

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: dominicaanse
Partner met F-kaart
« Gepost op: 06 augustus 2019, 15:33:16 »
Hallo allemaal

Onlangs heb ik een Dominicaanse man leren kennen wonende in Luxemburg. Hij is eerder getrouwd geweest (2jr) met een nederlandse vrouw en samen hebben ze een kindje van 4 jaar. Het huwelijk heeft in Belgie plaatsgevonden. Echter zijn zij na 2 jaar huwelijk 'gescheiden'. Zij heeft namelijk zijn handtekening vervalst en is er met hun kindje vandoor gegaan. Hij heeft momenteel geen idee waar zijn zoontje en zij zijn. Zij doet dit omdat ze weet dat wat ze gedaan heeft strafbaar is en ze is bang dat hij daar toch werk van gaat maken. Hij heeft momenteel geen geld voor een advocaat. Hij woont nu sinds 2 jaar in Luxemburg waar hij moeite heeft met het leven.

Hij heeft door het huwelijk met haar een f-kaart van belgie. Dat betekend dat je familie bent van een burger van de unie.
Alleen nu heeft hij continu problemen met het vinden van werk. Hij zegt dat hij een werkvergunning nodig heeft en dat zijn identiteitskaart (f-kaart) niet voldoende is. Daarnaast geeft hij aan dat hij eigenlijk het systeem niet begrijpt en niet weet wat hij moet doen.
Hij wil gewoon graag werken maar met deze kaart is dat dus blijkbaar niet mogelijk.

Nu vragen wij ons sowieso af wat onze kansen zijn als wij ooit samen willen gaan wonen.
Is het mogelijk voor hem om met mij samen te gaan wonen met de status die hij nu heeft? Of moet dit dan ook weer in België plaatsvinden?
Kan hij met deze kaart niet gewoon werken zonder een werkvergunning te hebben?
Ligt het aan Luxemburg dat hij niet kan werken of kan hij als hij eventueel terugkeert naar België ook daar niet meer werken?

Ik heb hier werkelijk geen idee van en het internet geeft heel veel verschillende soorten antwoorden dus we hopen dat hier iemand is die ons duidelijk kan maken hoe het allemaal zit.

We hopen dat iemand ons een beetje meer wijs kan maken!

Groetjes

Antwoord   Antwoord met citaat     

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Partner met F-kaart
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2019, 15:15:10 »
Onlangs heb ik een Dominicaanse man leren kennen wonende in Luxemburg.
Hij is eerder getrouwd geweest (2jr) met een Nederlandse vrouw en samen hebben ze een kindje van 4 jaar. Het huwelijk heeft in Belgie plaatsgevonden.
Echter zijn zij na 2 jaar huwelijk 'gescheiden'. Zij heeft namelijk zijn handtekening vervalst en is er met hun kindje vandoor gegaan.
Als ik hem was zou ik verhaal gaan halen bij de advocaat die haar heeft bijgestaan in de echtscheidingsprocedure
De naam kan hij vinden in de echtscheidingsbeschikking. Daar staat ook in welke regeling er m.b.t. hert kind is uitgesproken.
Het lijkt mij sterk dat de rechtbank niet heeft geprobeerd hem op te roepen en te horen.

Hij heeft momenteel geen idee waar zijn zoontje en zij zijn. Zij doet dit omdat ze weet dat wat ze gedaan heeft strafbaar is en ze is bang dat hij daar toch werk van gaat maken. Hij heeft momenteel geen geld voor een advocaat.
Als het kind in Nederland is kan hij trachten een omgangsregeling te krijgen en EU-toetsing aanvragen op basis van het arrest Chavez.

Hij woont nu sinds 2 jaar in Luxemburg waar hij moeite heeft met het leven.

Hij heeft door het huwelijk met haar een f-kaart van belgie. Dat betekend dat je familie bent van een burger van de unie.
Door haar vertrek uit België (als dat zo is) heeft hij in ieder geval zijn verblijfsrecht verloren. Al zal het formeel ingetrokken moeten worden.
Ook door het indienen van het scheidingsverzoek en de uitgesproken scheiding heeft hij zijn verblijfsrecht in België verloren aangezien het huwelijk nog gen drie jaar heeft geduurd. Afhankelijk van wat is vastgelegd over het contact met zijn kind zou er een verblijfsrecht mogelijk zijn blijven bestaan.

Alleen nu heeft hij continu problemen met het vinden van werk.
Hij zegt dat hij een werkvergunning nodig heeft en dat zijn identiteitskaart (f-kaart) niet voldoende is. Daarnaast geeft hij aan dat hij eigenlijk het systeem niet begrijpt en niet weet wat hij moet doen.
Hij wil gewoon graag werken maar met deze kaart is dat dus blijkbaar niet mogelijk.
Zijn Belgische F-kaart heeft nergens in de EU waarde, dus ook niet in Luxemburg.
Twee jaar is wel lang om de zaak zo op z'n beloop te laten. Tijd voor actie zou ik zeggen.

Nu vragen wij ons sowieso af wat onze kansen zijn als wij ooit samen willen gaan wonen.
Is het mogelijk voor hem om met mij samen te gaan wonen met de status die hij nu heeft? Of moet dit dan ook weer in België plaatsvinden?
Je kunt met hem trouwen nu hij is gescheiden.
Of de Nederlandse TEV-MVV procedure volgen al jij voldoende middelen hebt. Omdat hij nog een geldig Belgisch verblijfsrecht heeft (neem ik even aan, heeft hij zijn post in België in de gaten laten houden?) kan hij het vereiste inburgeringsexamen aldaar afleggen (d.w.z. hij zal er voor naar Parijs moeten) zodat hij niet terug hoeft naar de DR.

Kan hij met deze kaart niet gewoon werken zonder een werkvergunning te hebben?
Ligt het aan Luxemburg dat hij niet kan werken of kan hij als hij eventueel terugkeert naar België ook daar niet meer werken?
Als gezegd heeft hij in Luxemburg geen enkel recht.
Of hij in België nog even mag werken hangt af van de vraag of zijn verblijfskaart daar al is ingetrokken.

Ik heb hier werkelijk geen idee van en het internet geeft heel veel verschillende soorten antwoorden dus we hopen dat hier iemand is die ons duidelijk kan maken hoe het allemaal zit.
Op internet zul je niet direct een passend antwoord vinden.

We hopen dat iemand ons een beetje meer wijs kan maken!
Voor een uitgebreid adviesgesprek met mij zouden jullie altiijd een afspraak kunnen amken. Zie www.prawo.nl
Zorg er dan wel voor dat hij zoveel mogelijk stukken heeft m.b.t. zijn huwelijk, het kind en de scheiding.