Auteur Topic: Eu rechten unieburger en onderdaan  (gelezen 56 keer)

Offline aiksje

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: pakistaan/spanjaard
Eu rechten unieburger en onderdaan
« Gepost op: 11 juli 2019, 16:25:33 »
Hallo,

Graag zou ik wat meer informatie willen weten over de eu route.
Mijn nigeriaanse vriend is helaas uitgeprocedeerd. We zijn nog aan het wachten op de uitspraak van het hoger beroep maar we weten dat het maar een kleine kans is dat hij dit gaat winnen.

Nou is het echter zo dat ik in Nederland woon maar al jaren als zelfstandige in Belgie werk.
Ergens heb ik op internet gelezen dat ik door mijn bedrijf in belgie een onderdaan ben van Belgie.
Ik betaal inkomstenbelasting en personen belasting in belgie en ook ben ik sociaal verzekerd en aangesloten bij de ziekenkas (de belgische zorgverzekeraar).

Nou heb ik ergens op internet gelezen dat doordat ik economisch actief ben in belgie en daardoor dus een onderdaan ben van belgie het niet nodig zou hoeven zijn om me ook te vestigen in belgie maar dat mijn nigeriaanse partner (wij gaan dan of wettelijk samenwonen of trouwen) wel gebruik kan maken van mijn eu rechten.

Echter als ik informeer bij de gemeente waar we dit willen doen krijgen we geen antwoord. Zij houden vast aan dat wij ons ook moeten vestigen in belgie.
Dit is opzich geen probleem maar ik zou liever hier in nederland blijven. Hoe lang moeten we ons dan vestigen? En kunnen we zo makkelijk ook weer terug komen?

Graag zou ik willen weten of iemand in deze situatie heeft gezeten of dat iemand bekend is met deze regels.

Groetjes

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Eu rechten unieburger en onderdaan
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2019, 13:09:11 »
Samen in Belgiƫ gaan wonen lijkt op termijn een geschikte oplossing.
Of uw werkzaamheden in Belgiƫ terwijl u nog in Nederland woont zullen volstaan zodat jullie in Nederland kunnen blijven wonen hangt af van de omstandigheden. Zeker sinds het arrest O en S uit 2014.

Ik denk dat een openbaar forum minder geschikt is voor he daarvoor benodigde uitgebreidere advies.
Neemt u contact met mij op via www.prawo.nl om te bekijken hoe een en ander voor jullie het beste in het vat is te gieten.