Auteur Topic: Mogelijkheden terugkeer  (gelezen 153 keer)

Offline wbnb

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Braziliaanse
Mogelijkheden terugkeer
« Gepost op: 21 juni 2019, 09:47:36 »
Even wat achtergrondinformatie:
Ik ben Nederlander en woon sinds een aantal jaren in Belgie en mijn vriendin komt uit Brazilie.
Ik heb een 5 jaren kaart (E-kaart) van Belgie en mijn vriendin heeft een attest van immatriculatie in het kader van gezinshereniging. De aanvraag voor gezinshereniging is nog lopende. Wij hebben sinds december vorig jaar een wettelijke samenwoonst in Belgie.
Mijn vriendin is op 3 juni terug gegaan naar Brazilie ivm omstandigheden. Helaas waren die omstandigheden niet urgent genoeg om een terugkeervisum aan te kunnen vragen.

Een terugkeervisum aanvragen via de ambassade in Brazilie blijkt erg lastig. De ambassade werkt niet bepaald mee en volgens hun kan het maanden duren voordat ze een terugkeervisum heeft, mits het al goedgekeurd gaat worden.

Welke mogelijkheden hebben we om haar zo snel mogelijk weer naar Belgie te halen?
Wanneer mag ze eventueel weer als toerist in de schengen worden toegelaten zodat we de procedure weer kunnen herstarten? (ze is de laatste keer natuurlijk veel langer gebleven dan de 90 dagen ivm de procedure voor gezinshereniging)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Mogelijkheden terugkeer
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2019, 10:37:13 »
Wat dacht je er van om haar met Lufthansa naar Duitsland te laten vliegen en haar daar op te halen, met alle papieren van Belgiƫ bij de hand (met name bewijs van wettelijk samenwoonst)?
Brazilianen zijn niet visumplicgtig en volgens mij komt ze dan gewoon binnen. Zo niet danb denk ik daar de Duise grenspolitie wel van te kunnen overtuigen.

Offline wbnb

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2019, 11:04:47 »
Hoi Prawo,

Hartelijk dank voor je antwoord!
Kan ze dan wel naar duitsland vliegen terwijl ze op dit moment geen schengenvisum kan krijgen? Zij heeft alle docmenten van Belgie bij zich, inclusief attest van immatriculatie geldig tot en met augustus. Bewijs van wettelijke samenwoonst kan ik bij de gemeente opvragen en desnoods laten vertalen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2019, 11:39:02 »
Brazilianen zijn niet visumplichtig.
Zou ze ergens bag voor zijn, laat haar dan een nieuw paspoort aanvragen (en voordat ze een oud paspoort teruggeeft eerst even een kopie maken van alle pagina's war iets op staat, je weet maat nooit waar dat nog ooit voor nodig is).
In Belgiƫ loopt haar verblijfsaanvraag gewoon door. Als de wijkagent langs is geweest zal en er niet eens weten dat ze weg is (los van het feit dat zoiets uiteraard gewoon is toegestaan).

Offline wbnb

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2019, 14:59:44 »
Hartelijk dank! Dan gaan we het via deze route doen. Kan ik jou hiervoor contacteren?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2019, 19:22:38 »
Hartelijk dank! Dan gaan we het via deze route doen.
Kan ik jou hiervoor contacteren?

Zeker.
Het beste via www.prawo.nl