Auteur Topic: Vraagjes bijstand  (gelezen 193 keer)

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Azerbeijan
Vraagjes bijstand
« Gepost op: 19 februari 2019, 10:52:24 »
Goededag forumleden,

Ik ben pas getrouwd in het buitenland, Azberbeidjan. Ik zelf woon in NL en ontvang geruime tijd een bijstandsuitkering omdat ik wegens gezondsheidsklachten niet in staat ben om te werken, het is ongeveer 5jr. Geleden en sindsdien ontvang ik een bijstands uitker. Eigenlijk zitten we beiden met gebakken peren omdat mijn partner ook gezondsheidsproblemen heeft (geestelijk) we komen waarschijnlijk beide niet in aanmerkin voor een mvv (want ik heb geen werk en zei kan geen inburgering doen? En we hoorden van mensen dat we sowieso geen enkel kans maken op een mvv ivm inkomenseis en de inburgering. We houden van mekaar en gaan ons niet laten intimideren door de ind. Ik hoorde ook dat dit website samen is met buitelandsepartner

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Vraagjes bijstand
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2019, 00:28:30 »
U zou wegens langdurige blijvende arbeidsongeschiktheid vrijstelling kunnen vragen van het middelenvereiste.
Dat kan een langdurige procedure worden die uw partner in haar eigen land af moet wachen.

Uw partner kan vragen te worden vrijgesteld van de inburgeringsplicht.
In dat geval is er wel een lange weg te gaan. Zij zal toch tenminste drie serieuze (maar vergeefse) pogingen het examen af te leggen moeten ondernemen. Pas als dat trajecht achter de rus is kunt u de TEV-MVV aanvraag indienen. In welke procedure dan beide problemen aan de orde kunnen komen.

Mocht u inmiddels ook Nederlander zijn dan zou u een EU-route kunnen overwegen. Dat kan als iemand uw verblijf in een andere lidstaat zou willen financieren of als u voldoende arbeidscapaciteit heeft om ongeveer 50% werkzaam te zijn in een andere EU lidstaat.

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2019, 08:09:02 »
Goedemorgen,

Als ik het nu een beetje snap is er wellicht een mogelijkheid om vrijstelling te vragen van het middelenvereiste?

Hoe lang kan zo een procedure worden? Is dat echt jarenlang?

Oei,dat klinkt wel lastig omtrent vrijstelling van de inburgeringsplicht, dus ze dient minimaal 3x examen af te leggen. En is er geen mogelijkheid dat ze bijv. geen examen hoeft af te leggen en direct vrijstelling kon krijgen? We kunnen dus meteen geen Mvv aanvraag starten.

Ik ben inderdaad nler. Mijn familie woont zoals mij in NL, als ik bijv de eu route doet , kunnen ze mij dan financieren vanuit NL? En Het werken zal lastig worden ik heb sowieso onder de 50% arbeidscapaciteit.

We zien totaal geen uitweg, ik vind de ind echt slecht en ze maken het zooo moeilijk voor ons. Owjaa ik heb wel wat kennisen in Engeland wonen, zou engeland een optie zijn en kan ik dan eventueel later terug? (Ivm brexit)

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2019, 08:52:39 »
Is er ook geen mogelijkheid om meteen ontheffing aan te vragen voor de inburgering? Ipv minstens 3x examen te doen? Want me partner woont heel ver ong 700km ver van de nlse ambassade

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2019, 08:54:29 »
De procedure zal worden: aanvraag - (afwijzing) - bezwaar - (afwijzing) - beroep - (afwijzing) - hoger beroep - (afwijzing verwacht ik)
Reken er op dat iedere procedurestap 3-6 maanden kan duren. En al snel gemiddeld ruim € 350 kost.

De EU-route lijkt de aangewezen weg voor jullie. Tenzij je bij je vrouw in Azerbaijan wilt gaan wonen uiteraard.
Jouw familie kan dat verblijf financieren. Bulgarije is dan het goedkoopst en zal ook wat taal betreft makkelijker zijn dan bijv. Spanje.
Als je hiervoor belangstelling hebt kun je het beste even contact opnemen via het contactformulier op www.prawo.nl

De procedure zal worden: aanvraag - (afwijzing) - bezwaar - (afwijzing) - beroep - (afwijzing) - hoger beroep - (afwijzing verwacht ik)
Reken er op dat iedere procedurestap 3-6 maanden kan duren. En al snel gemiddeld ruim € 350 kost.

De EU-route lijkt de aangewezen weg voor jullie. Tenzij je bij je vrouw in Azerbaijan wilt gaan wonen uiteraard.
Jouw familie kan dat verblijf financieren. Bulgarije is dan het goedkoopst en zal ook wat taal betreft makkelijker zijn dan bijv. Spanje.
Als je hiervoor belangstelling hebt kun je het beset even contact opnemen via het contactformulier op www.prawo.nl

Neen dat kan niet, in ieder geval niet kansrijk en alleen in het kader van de MVV aanvraag.
Op die kosten (en de kosten voor de latere inburgering in Nederland) bespaar je dus flink als jullie de EU-route gaan doen. dat kan in principe nu al.

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2019, 10:13:31 »
Het is niet echt haalbaar om in azerbaijan te wonen voor een lange tijd.. en ik ken de Bulgaarse taal helaas niet

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2019, 10:15:58 »
.. en ik ken de Bulgaarse taal helaas niet

Maar wel Spaans of zo?
Zo niet dan maakt het denk ik weinig uit waar u een tijdje gaat wonen.
In ieder geval kunt u in Bulgarije lezen wat er wordt geschreven.

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2019, 10:27:38 »
Via uw site prawo gemaild. Zouden we ipv bulgarije ook de uk route doen? Ik heb wel kenissen daar en ken ook de engelse taal of is uk niet meer mogelijk wegens de brexit

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2019, 10:29:19 »
Via uw site prawo gemaild. Zouden we ipv bulgarije ook de uk route doen? Ik heb wel kenissen daar en ken ook de engelse taal of is uk niet meer mogelijk wegens de brexit

Uw laatste vaststelling is juist.
GB doet na 28 maart a.s. niet meer mee.
Maar niet getreurd, er blijven nog 26 EU lidstaten over.

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2019, 10:36:56 »
Oei. Want ik zag uk als enige makkelijke optie ivm kennisen en de taal. En als we voor 28maart uk doen kunnen we dan naar uk gaan?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2019, 10:41:21 »
Oei. Want ik zag uk als enige makkelijke optie ivm kennisen en de taal. En als we voor 28maart uk doen kunnen we dan naar uk gaan?

Neen. Om te beginnen is uw vrouw daar nog niet.
Bovendien moeten jullie daar tenminste een maand of 3-4 wonen.

U bent een beetje laat met dit alles begonnen.
Wat ik u aanraad is om uw vrouw nu z.s.m. de EEA family permit voor GB aan te laten vragen. Nu is het voor haar omdat ze uw vrouw is nog gratis en zo'n GB visum gaat in ieder geval helpen in een vervolgtraject.

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2019, 10:49:12 »
Oke als we nu een uk visum aanvragen, is het dus gratis nu? Maar redden we het wel aangezien maart over 1 maand is? En kunnen we dan in uk vestigen erna?

Offline Haszer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2019, 09:40:12 »
Spaans ken ik ook niet. Slechts het nederlands en engelse taal