Auteur Topic: Vriendin krijgt mogelijk strafblad.  (gelezen 367 keer)

Offline Henk de vries

• Komt net kijken
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Zuid-oost aziatisch
Vriendin krijgt mogelijk strafblad.
« Gepost op: 09 februari 2019, 00:00:06 »
Hallo,

Mijn vriendin is op dit moment verdacht van winkeldiefstal voor een bedrag <€20.
Zij is geboren in Laos.
Zij verblijft nu in Nederland door middel van een werk vergunning(Kennis migrant), deze heeft zij nu bijna twee jaar en heeft voordat zij deze vergunning kreeg sinds september 2015 gestudeerd in Nederland.
Wij zijn nu als de dood dat zij geen nieuwe werkvergunning zal krijgen van de IND, of dat haar huidige vergunning wordt ingetrokken. (en zij dus direct Nederland zal moeten verlaten).
Een erg trieste zaak omdat zij verder een totaal leeg strafblad heeft en zelfs een eigen huis gekocht heeft in Nederland...

De vraag is dus eigenlijk.
Wat moeten wij verwachten omtrent huidige en toekomstige verblijfsvergunning?
De bedoeling was na vijf jaar een verblijfsvergunning voor langere tijd aan te vragen, is dit nu kansloos?
Moeten wij in verzet gaan, ondanks dat er waarschijnlijk voldoende bewijs is?

Wij vernemen graag uw ervaringen en kennis.
Groetjes,
Henk

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Vriendin krijgt mogelijk strafblad.
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 10:59:48 »
Ze kan beter geen enkele boete (schikking) betalen en de zaak voor laten komen (mocht het Openbaar Ministerie dat willen). Betalen kan altijd nog, zelfs kort voor een zitting.

Ook winkeldiefstal is een misdrijf en met die aantekening op haar strafblad zal wijziging van het verblijfsdoel op termijn lastig kunnen worden.
Voor intrekking van haar huidige verblijfsvergunning hoeft ze echter niet te vrezen.

Ik zou als ik haar was een strafrechtadvocaat raadplegen die ook verstand heeft van vreemdelingenrecht. Die kan het dossier opvragen en verder adviseren.
Zoek bijv. op www.vreemdelingenadvocaat.eu

Offline Henk de vries

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Zuid-oost aziatisch
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2019, 15:53:37 »
Denkt u dat het een grote bedreiging vormt voor een verlenging van de werkvergunning?

Strafrecht advocaat adviseert ons vooral niet voor te laten komen omdat veroordeling door rechter slechter zou staan....

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2019, 00:46:04 »
Voor de huidige verblijfsvergunning als kennismigrant zal er geen bedreiging zijn.
Maar regeren is vooruitzien. Wat wil uw vriendin in de toekomst?

Heeft die strafrechtadvocaat wel verstand van vreemdelingenrecht?
Zo neen, zoek een andere.
Het minste wat in mijn ogen zou kunnen gebeuren is dat een advocaat zich stelt in de strafzaak, het dossier opvraagt en dan samen met uw vriendin beoordeelt of het beter is te schikken dan wel de zaak te laten voorkomen voor een vrijspraak.

Offline elfen

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaans
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2019, 20:28:58 »
Wat strafrecht betreft kan je beter schikken, als je duidelijk is, dat je vriendin winkeldiefstal heeft gepleegd.
Als het om een relatief klein vergrijp gaat, zal het m.i geen verstrekkende gevolgen hebben voor een eventuele verlenging verblijfsvergunning als je een goede advocaat in de hand neemt, als het zover is.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2019, 23:43:55 »
... als het zover is.

Dan is het doorgaans te laat.

Beter laat je er meteen zodra er sprake is van strafvervolging een advocaat naar kijken of er wellicht een vrijspraak (of seponering) in zit. Want alleen dat geeft vreemdelingenrechtelijk zekerheid!

Offline elfen

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2019, 19:21:26 »
Wat ik bedoel is, als het onomstotelijk vast staat dat ze een relatief klein misdrijf heeft gepleegd het verstandiger is om te schikken en het niet voor te laten komen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2019, 12:14:04 »
Wat ik bedoel is, als het onomstotelijk vast staat dat ze een relatief klein misdrijf heeft gepleegd het verstandiger is om te schikken en het niet voor te laten komen.

Wat is hier "schikken"?
Een politietransactie betalen of de straf van de officier van Justitie aanvaarden?

Misschien is het nuttig dit artikel in het NRC even te lezen https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/03/het-rommelt-in-de-straffabriek-van-het-om-a3016864

Offline elfen

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2019, 20:12:09 »
Bij winkeldiefstal vind er geen politietransactie plaats.
De verdachte krijgt bij een klein vergrijp meestal een geldboete op voorstel van de Officier van Justitie.

Maar , zelfs als je op heterdaad betrapt bent op winkeldiefstal en het hebt toegegeven, kan je altijd het nog laten voorkomen bij de rechter en zeggen dat je een beetje in de war was.

Resultaat is hetzelfde, je hebt een strafblad.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2019, 10:59:21 »
... kan je altijd het nog laten voorkomen bij de rechter en zeggen dat je een beetje in de war was.
Resultaat is hetzelfde, je hebt een strafblad.

Laat ik niet niet anders zeggen dan dat je je beslissing tot maar gewoon meteen te betalen beter niet op eigen houtje kunt nemen maar dat er deskundigen zijn om je daarbij te adviseren.
Die deskundige is een strafrechtadvocaat met verstand van vreemdelingenrecht of een vreemdelingenrecht advocaat met verstand van strafrecht. Die zijn er wel.
Het begin is in ieder geval het eerst gedegen doornemen van het strafdossier en niet meteen af te gaan op een bekentenis.

Kost wel wat maar lijkt mij in ieder geval geen probleem op via een forum op te lossen.