Auteur Topic: Voorsteltopic 2019  (gelezen 28685 keer)

Offline henkd

• Nieuw lid
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Belarus
Re: Voorsteltopic 2019
« Reactie #50 Gepost op: 11 september 2020, 15:26:49 »
Ben nieuw hier en heb een belangrijke vraag

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #51 Gepost op: 11 september 2020, 15:36:01 »
Ben nieuw hier en heb een belangrijke vraag

Welkom.

Vreemdelingenrecht is voortdurend in beweging.

Het beste leest u het gedeelte Forum (zie de menubalk onder het Mixed-Couples logo) eerst door. Let vooral op inhoud en laat u minder gelegen liggen aan de ouderdom van de meeste berichten.
Stel u vraag in het topiconderdeel dat naar uw gevoel het beste bij uw situatie past.

Offline truegameplayer

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Fillipijnse
« Reactie #52 Gepost op: 02 oktober 2020, 17:50:10 »
Hallo Allemaal,

Ik ben Jan en ben bezig met de MVV aanvraag voor mijn vriendin uit de Filipijnen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #53 Gepost op: 03 oktober 2020, 10:42:11 »
Hallo Allemaal,

Ik ben Jan en ben bezig met de MVV aanvraag voor mijn vriendin uit de Filipijnen.

Welkom, lees onze topics eens rustig door. Dat veel onderwerpen al wat ouder zijn is niet zo relevant.
Zet je eventuele vraag in een geschikt topic. ls. Reacties zullen zijn gebaseerd op actuele regels.

Offline rosamor

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: cubaans
« Reactie #54 Gepost op: 07 oktober 2020, 18:27:44 »
Nerderlandse verblijfvergunning voor Cubaanse partner met Slowakijse partner die legaal in Nederland woont.

Beste,

Graag zou ik willen weten of er mogelijkheden bestaan voor het verkrijgen van een Nederlandse verblijfsvergunning voor een Cubaanse vriend.
Hij is sinds 8 feb.2020 in Nederland. Hij kwam hier met een toeristenvisum, geldig voor 3 maanden. Nadien brak de Coronavirus uit, en kon hij niet terug. Om deze reden heeft hij 3 maanden verlenging gekregen. Dus 8 aug. 2020 was zijn verlenging afgelopen. De IND heeft aangegeven om geen extra verlenging te verlenen, maar dat hij in het systeem wel als legaal staat ingeschreven en dus terugmoet zodra de grenzen met Cuba weer open zijn. Deze zijn namelijk nog gesloten. In de tussentijd mag hij NL niet verlaten.
Hij heeft een 1-jarig kind met deze Slowakijse vrouw en ze is nu 4m in verwachting van het tweede kind. Eerste kind is in NL geboren.
Hij heeft in principe 2 mogelijkheden om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning: min 6 maanden samenwonend met deze vrouw of een kind met deze vrouw.
- Samenwonen: Ik weet niet of dit geldt, want moet hij dan niet ingeschreven staan samen met deze vrouw in de Gemeente of is vakantie bestemming voor zo lang ook geldig als samenwoonst?
- Kind: om in NL het kind te erkennen heeft hij zijn geboorte akte uit Cuba en uitreksel burgelijke staat nodig: met de stempel van Minrex in Cuba en de Nederlandse ambassade in Havana. Hij heeft deze papieren hier in NL maar is niet gelegaliseerd door de NL ambassade in Havana. Hij heeft nieuwe aangevraagd in Cuba, maar de Minrex is gesloten door de Corona problematiek. Hij heeft wel papieren van erkenning van het 1e kind kunnen regelen vanuit Slowakije, maar weet niet of deze geldig gaat zijn in NL aangezien het kind in NL geboren is. Is er een mogelijke makkelijkere manier voor de erkenning van het 2e kind, aangezien deze nog niet geboren is? Of is er toch een mogelijkheid om een verblijfsvergunning af te dwingen, gezien het feit dat hij nu in NL verblijft zonder enige officiele papieren?
Ik hoor graag de mogelijkheden.

M.v.g.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #55 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:28:04 »
Ik begrijp dat jij de vragen stelt voor iemand anders en je ook al een beetje hebt ingelezen.

Voor hen zijn er zeker mogelijkheden. Bij een goede aanpak hoeven die minder gecompliceerd te zijn dan jij denkt (of zij wellicht denken).
Met nam is haar situatie van belang. Werkt zij nu of heeft zij gewerkt? Hoe lang is ze al in Nederland?
Voor zijn verblijfsrecht speelt het erkennen van de kinderen door hem geen rol.

Wel lijkt het mij nu tijd dat beiden nu snel actie te ondernemen. Cubanen kunnen op dit moment volgens mij namelijk wel terugkeren naar Cuba. Wil hij voorkomen dat hij kan worden uitgezet moeten ze beiden dus wel iets ondernemen.
De optie om samen in Slowakije te gaan wonen (iets wat in ieder geval mogelijk moet zijn op grond van het Chavez arrest) spreekt ze denk ik minder aan.

Weet dat Cubaanse documenten voor gebruik in Nederland niet meer gelegaliseerd hoeven te worden door een NL ambassade.
Een kind erkennen kan overigens een man bij elke NL gemeente op vertoon van zijn paspoort en bewijs dat de moeder ongehuwd is.

Voor een meer op hun persoonlijke situatie afgestemd advies adviseer ik hen een afspraak met mij te maken voor een uitgebreid adviesgesprek. Na afloop weten ze dan bijna alles en kunnen in principe zonder verdere hulp de nodige stappen zetten.