Auteur Topic: EU-toetsing loopt!  (gelezen 721 keer)

Offline Naohime

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
EU-toetsing loopt!
« Gepost op: 29 november 2018, 23:30:56 »
Hoi allemaal,

Deze week voor EU-toetsing met mijn echtgenoot langs de IND geweest. Ik heb een paar salarisstrookjes (een voor elk jaar dat ik in het VK werkte, dus vier jaar), 2 arbeidscontracten, bewijs van zorgverzekering, huurcontracten en bankafschriften gegeven. Van mijn echtgenoot heb ik soortgelijke documenten gegeven.

Blijkbaar was dit niet genoeg... mij werd gevraagd om bewijs uitschrijving EU-land. Dit geeft het VK niet. Iemand hier die dit heeft moeten overleggen? Verder leek het allemaal oke te zijn maar ik kreeg wel de opmerking dat ik meer bewijsstukken had moeten geven.. Ook waarom ik terug naar NL ben gekomen :S

Volgende week doen we inschrijving bij de gemeente (de IND gaf aan dat dit z.s.m. moet). Iemand nog advies over wat nog meer snel moet worden geregeld?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: EU-toetsing loopt!
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2018, 10:53:23 »
Die IND medewerker vertelt weer eens onzin.

Jij hoeft maar drie maanden en één dag in GB te hebben gewerkt en in die periode er met je echtgenoot te hebben verbleven om je man mee te kunnen nemen naar Nederland.
Dat kun je op iedere gewenste manier aantonen. Aangezien GB niet zoiets kent als onze basisadministratie zoals jij al terecht opmerkt kan de IND dat al helemaal niet verlangen. De gemeente zal het hier ook niet over hebben gehad toen jullie je kwamen inschrijven op het nieuwe woonadres.

Maak je geen zorgen. Een half jaartje wachten en dan komt de verblijfskaart wel verwacht ik.
Die beslissing wordt ergens anders genomen, niet aan het loket waar iemand de aanvraag inneemt.

Wat ik me wel nog even af vraag is waarom jullie niet beiden eerst hebben gezorgd dat jullie in GB het duurzaam verblijfsrecht kregen alvorens naar NL te komen. Dat duurzaak verblijfsrecht is namelijk in veel opzichten een betere uitgangspositie. Na vijf jaar rechtmatig verblijf in een lidstaat (dus ook in GB) had het zonder meer aangevraagd kunnen worden.

Offline Naohime

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2018, 00:29:42 »
Beste Prawo,
We wilden geen risico nemen vanwege de Brexit. We hebben geen zekerheid dat de toetsing aan het EU-recht na de Brexit na wonen/werken in het VK nog steeds kan. Ik denk haast van wel maar toch..

Bedoel je met duurzaam verblijf de EEA Family member Permanent Residence Card? Deze kan mijn man pas in 2020 aanvragen omdat zijn huidige 5-jarige kaart dan pas afloopt. Weet u trouwens hoelang hij zijn huidige 5-jarige kaart van het VK kan blijven gebruiken? Als we een postadres in het VK behouden dan tenminste totdat deze kaart afloopt toch?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2018, 10:37:47 »
Wat er precies na Brexit gaat gebeuren met Unieburgers die nog niet in GB zijn is onduidelijk. Laat staan wat dit betekent voor hun familieleden die geen Unieburger zijn.
Het duurzaam verblijfsrecht geeft hier in ieder geval meer zekerheid voor beiden. Jij kunt de bijbehorende kaart ook aanvragen. Dat kan al na vijf jaar aantoonbaar verblijf in GB, de einddatum van de huidige verblijfskaart van je man heeft geen betekenis.

Als jullie nog je adres in GB aanhouden, op termijn toch wel terug zouden willen (of zo'n optie willen open houden) dan adviseer ik de kaarten nu snel aan te gaan vragen op basis van de huidige gegevens (jouw werkzaamheden neem ik aan, mogelijk aangevuld met een periode economisch niet-actief).

Gaat het hier om hetzelfde stel als op een forum elders? https://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?67315-Werken-tijdens-afwachting-EU-toetsingskaart&p=670935&viewfull=1#post670935
Daar wordt nogal chaotisch geadviseerd helaas.

Werken mag zodra de aanvraag EU-toetsing is ingediend bij de IND. Dat zal blijken uit de verblijfsaantekening (sticker) die je man dan krijgt.
Zorg dat JIJ al bent ingeschreven in een NL gemeente voordat hij naar de IND gaat.

De werkgever zal voor zijn administratie graag zijn BSN willen hebben.
Dat nummer kan je man al regelen voordat jullie naar de IND gaan of je inschrijven bij de gemeente.
Hiertoe gaat hij naar een grote gemeente om zich in de schrijven in het Register niet-ingezetenen (RNI) als jou toeslagpartner. Zijn BSN krijgt hij dan meteen mee.

De zorgverzekering heeft met dat alles weinig van doen. Die moet hij (op straffe van een boete) afsluiten binnen drie maanden na inschrijving bij de gemeente. Het kan eerder maar zal het nodige gedoe opleveren. Dat doe je in mijn optiek daarom alleen als er eerder een noodzaak is/was voor een dure medische behandeling. Zo kun je voor het lopende kalenderjaar nog kiezen voor het hoogste eigen risico (en de bijbehorende lagere premie). Per 1 januari stapt hij dan over op de verzekering die of een pakket dat hij liever heeft.

Offline bogie2820

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: filipina
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2018, 11:12:07 »
De zorgverzekering heeft met dat alles weinig van doen. Die moet hij (op straffe van een boete) afsluiten binnen drie maanden na inschrijving bij de gemeente.
Merk op dat er lieden zijn die wachten met inschrijven totdat de verblijfskaart binnen is. Dat is omdat de verzekeraars en masse beweren dat het zo werkt.

Echter, de verblijfskaart komt meestal niet binnen drie maanden. Momenteel haalt de IND de zes maanden niet eens.

Daarmee overschrijdt de aanvrager de drie maanden die u zojuist noemt. Daarom is het zaak de mensen te wijzen op de mogelijkheid om nu al de verzekering te regelen.

Ook zijn er diverse verzekeraars die niet correct met terugwerkende kracht verzekeren. Dat kan  uiteraard, zonodig met juridische hulp, wel weer rechtgetrokken worden maar voorkomen is beter dan genezen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2018, 11:24:17 »
Het is uiteraard altijd verstandig om je snel aan te melden bij een verzekeraar.
Als die dan komt met de mededeling dat verzekeren niet kan en dat je eerst verblijf moet regelen via de IND dan heb je je best gedaan en zal om te beginnen een eventuele boete geen stand houden.

Het is goed om in het achterhoofd te houden dat veel verzekeraars (vaak hun personeel) zich geen raad weten met vreemdelingen die een verblijfsrecht hebben van rechtswege.
Denk aan Chavez aanvragen en partners/kinderen van na de EU-route terugkerende Nederlanders.
De verkeerde verblijfscode (31 i.p.v. 30) is tegenwoordig met één telefoontje naar de klachtenlijn van de IND op te lossen. De BRP is dan met 2-3 dagen bijgewerkt.
Een gevecht over de zorgverzekering aangaan heeft alleen praktisch nut als er medisch behandeling nodig is die op de lange baan dreigt te worden geschoven omdat er geen zorgverzekering is.

Iemand naar OOM verwijzen heeft (anders dan voor iemands gemoedsrust) minder zin al was het maar omdat OOM geen bestaande kwalen dekt, alles met terugwerkende kracht kan worden rechtgetrokken en er voor de behandelaar altijd het vangnet blijft van een vergoeding door het CAK.

Bijkomend probleem: als de IND op enig moment negatief beslist op een aanvraag EU-toetsing dan is er nooit rechtmatig verblijf geweest en zal de verzekeraar zich aan zo'n IND beslissing mogen conformeren. (Alleen) in de voorfase heeft de zorgverzekeraar (en de Belastingdienst toeslagen om maar iets te nomen) een eigen onderzoeksplicht. Hoeveel tijd wil je daar als verzekerde aan gaan besteden als er toch medisch gezien niets aan de hand is?

Die terugwerkende kracht heeft alleen zin als er medische kosten zijn. In dat geval is het beter al direct te handelen en op je strepen (recht/plicht op verzekering) te gaan staan.
In andere gevallen kan het een aantal maanden premie besparen. Maar houd er rekening mee dat er vanaf de dag dat iemand zich in de BRP inschreef betaald moet gaan worden. Dan kan het alleen maar meevallen.

Offline Naohime

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2018, 18:48:01 »
@Prawo. Ik neem aan dat u de regeling van Settled Status for EU-members (and their family members) bedoeld op de website van Home Office UK? Zo ja, deze lijkt me inderdaad handig (vooral omdat je niet je paspoort hoeft op te sturen). Echter gaat deze regeling pas vanaf maart 2019 in dus wij kunnen daar nog geen gebruik van maken. Ook zouden wij pas september 2019 pas vijf jaar in het VK wonen. Ik in ieder geval een postadres in het VK aanhouden zodat ik niet alle wegen hoef te sluiten.

Doelde u echter op een andere regeling, dan hoor ik het graag.

Bedankt voor alle verdere informatie. Heb zelf bij ZEKUR een basisverzekering voor tenminste het einde van het jaar afgesloten en zodra ik mijn man zijn BSN-nr krijgt probeer ik het ook gewoon voor hem.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2018, 21:58:08 »
De regeling die vanaf eind maart 2019 gaat gelden is inderdaad een goede optie voor jullei beiden. Wat er met die status zou gebeuren als je voor enige tijd uit GB vertrekt kan ik niet zeggen.

Ik doelde echter op de volgende status (die je uiteraard ook vanaf maart a.s. om kunt laten zetten) https://europa.eu/youreurope/citizens/residence/documents-formalities/eu-nationals-permanent-residence/index_en.htm en specigiek voor GB https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/723572/eea-_pr_-07-18.pdf
Hier meer uitgebreide info https://www.gov.uk/government/publications/apply-for-a-permanent-residence-document-or-permanent-residence-card-form-eea-pr

Als iemand deze status inmiddels in een lidstaat heeft bereikt kan hij of zij twee jaar wegblijven zonder deze te verliezen.

Offline Naohime

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2018, 20:52:33 »
Bedankt voor het advies. Ik zal zeker even kijken wat voor ons de beste optie is. Momenteel zal het namelijk lastig worden om identiteitsbewijzen/paspoorten op te sturen. Gezien het fijn zo zijn een vangnet in het VK te hebben ga ik het in de gaten houden.

Deze week bij de gemeente inschrijving gedaan. Gelukkig verliep dat soepel en werden er geen rare vragen gesteld. Hopelijk eind deze week het BSN-nummer van mijn man zodat we verder kunnen. Ik zal zeker even een seintje geven zodra wij iets horen. Het zal echter denk ik niet zo snel gaan aangezien de IND zo druk lijkt te zijn.

Heeft iemand overigens een idee hoelang iemand zo'n EEA family card nog voor het EU-land kan gebruiken? Word het verblijfsdocument dat de IND dadelijk gaat geven ook in de vorm van een sticker gegeven?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2018, 22:10:48 »
Heeft iemand overigens een idee hoelang iemand zo'n EEA family card nog voor het EU-land kan gebruiken?
Wordt het verblijfsdocument dat de IND dadelijk gaat geven ook in de vorm van een sticker gegeven?
Daar kan ik gedeeltelijk antwoord op geven.

Nu heeft je man een sticker van de IND. Daarmee kan hij in NL verblijven en werken.
Na ongeveer een half jaar krijgt hij van de IND een verblijfskaart. Die is zeker waardevoller dan de EEA family permit, ook los van Brexit.

In principe kan hij met de GB kaart namelijk alleen visumvrij reizen als hij samen met jou reist.
Met de IND verblijfskaart kan hij ook alleen reizen (binnen Schengen en er in en uit). Hij is echter alleen visumvrij voor Ierland of GB als hij jou vergezelt. Voor Cyprus, Kroatië, Bulgarije en Roemenië ligt het wat ingewikkelder. Waarschijnlijk kan hij daar wel heen zonder jou, maar ik adviseer dat even goed uit te zoeken zodra zo'n reis op het programma staat.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2018, 19:05:04 »
@Naohime
Wellicht vindt de volgende analyse lezenswaardig http://eulawanalysis.blogspot.com/

Offline Naohime

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2018, 21:40:09 »
@Naohime
Wellicht vindt de volgende analyse lezenswaardig http://eulawanalysis.blogspot.com/

Bedankt Prawo, ga ik zeker even naar kijken. Toch een heel gebeuren. Soms vraag ik mij af of ik niet beter in het VK hadden kunnen blijven, maar ik denk dat ik toch de juiste beslissing heb gemaakt. Toevallig vandaag inschrijvingsbewijs en BSN-nummer van mijn man binnen gekregen!