Auteur Topic: Enkele vragen m.b.t. proces aanvraag TEV/MVV  (gelezen 377 keer)

Offline ersatzorama

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Nationaliteit partner: Turkije
Enkele vragen m.b.t. proces aanvraag TEV/MVV
« Gepost op: 26 mei 2018, 17:39:57 »
Ik wil met mijn Turkse vriend vanuit Turkije, waar ik nu woon, terug verhuizen naar Nederland. Ik heb inmiddels een baan aangeboden gekregen waarmee ik ruimschoots voldoe aan de inkomenseis. Daarmee is de eerste stap richting de aanvraag van een MVV gezet. Ik hoop alle andere documenten midden juni binnen te hebben en dan de officiële aanvraag te kunnen doen (zal online zijn). Nu heb ik een aantal vragen over de verdere procedure.

1) Ik ben volgende week in Nederland en bedacht me dat het een goed idee was mij vast in te schrijven bij de gemeente op het adres van mijn ouders. Ik weet niet wanneer ik daar daarna weer gelegenheid toe heb. Ik zou dit adres gebruiken als mijn adres voor de MVV-aanvraag en het adres waar mijn vriend komt te wonen. Ik zou daar fysiek echter pas per 1 augustus wonen, omdat ik eerst mijn contract in Turkije netjes wil afronden. Zou dit problemen kunnen opleveren?

2) Het adres van mijn ouders is ver weg van waar ik zal werken (130 km, of 2 uur met OV). Zou dit een probleem zijn voor de IND?

3) Ik ben van plan pas in augustus een woning te gaan zoeken in de stad waar mijn nieuwe baan is. Als mijn officiële adres wijzigt tijdens de aanvraagprocedure, moet ik de IND daar dan over inlichten? Of kan ik eerst hun beslissing afwachten en hun daarna de wijziging inlichten over het nieuwe adres waar mijn vriend zich ook zal vestigen?

4) Omdat we mogelijk 3 maanden moeten wachten tot we een besluit hebben, zou ik graag met mijn vriend een kort bezoek (ongeveer 10 dagen) brengen aan Nederland met een toeristenvisum. Hij zou dus op het moment van de aanvraag gewoon in Turkije zijn en ook weer terug zijn in Turkije als de beslissing binnen is en hij (hopelijk) zijn MVV kan ophalen bij het consulaat. Mag hij als de MVV-aanvraag loopt met een toeristenvisum Nederland binnen? Heeft dit dan invloed op de aanvraag?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden en de hulp! Ik kan meer informatie geven als dat helpt!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Enkele vragen m.b.t. proces aanvraag TEV/MVV
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2018, 09:26:09 »
Heb bij ook de Turkse nationaliteit, naast de Nederlandse?
Zo ja, overweeg dan om voor je terugkeer te trouwen. Je man kan dan direct met je meekomen (als hij een visum heeft uiteraard) en hier zijn verblijfsvergunning aanvragen. Er zijn dan ook minder problemen met je middeleneis.
Trouwen kan overigens ook in Nederland als je het goed regelt.

1) Wellicht een idee om gedurende je verblijf in NL bij mij in Zeist langs te komen voor een uitgebreid adviesgesprek? Na afloop weet je (bijna) alles.
Je nu al inschrijven is nergens voor nodig. Houd er wel rekening mee dat op het moment dat jij als referent de MVV voor je partner gaat aanvragen je arbeidsovereenkomst nog tenminste één jaar geldig moet zijn.

2) Er wordt niet gekeken waar je woont.

3) Adreswijzigingen doorgeven is altijd nuttig. Daarnaast kun je met je DigID op mijn overheid.nl aangeven dat je ook berichten van de IND wilt ontvangen. Dan ben je sneller op de hoogte van hun post.

4) Als je vriend een visum krijgt kan haar daarmee gewoon in NL op bezoek komen. Mocht de IND weten dat hij hangende de MVV aanvraag in NL is dan zullen ze je vragen een en ander uit te leggen. Rauwelijks de aanvraag afwijzen mag niet en zal ook niet gebeuren, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Je hoeft met het indienen van een TEV-MVV aanvraag echt niet te wachten totdat hij hier is toerist is geweest.

Offline ersatzorama

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Nationaliteit partner: Turkije
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2018, 10:15:55 »
Heb bij ook de Turkse nationaliteit, naast de Nederlandse?

Nee, ik heb alleen de Nederlandse nationaliteit. Dat zou de zaken zeker makkelijker gemaakt hebben! Bovendien zijn we een homostel en zit trouwen in Turkije er dus niet in. :)

1) Wellicht een idee om gedurende je verblijf in NL bij mij in Zeist langs te komen voor een uitgebreid adviesgesprek? Na afloop weet je (bijna) alles. Je nu al inschrijven is nergens voor nodig. Houd er wel rekening mee dat op het moment dat jij als referent de MVV voor je partner gaat aanvragen je arbeidsovereenkomst nog tenminste één jaar geldig moet zijn.

Dank voor het aanbod, Prawo! Ik zal je een privé-bericht sturen. Moet ik niet in het GBA/BPR ingeschreven staan voor de aanvraag? Dat was de enige reden om mij in te schrijven deze week.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2018, 13:22:28 »
Nee, ik heb alleen de Nederlandse nationaliteit. Dat zou de zaken zeker makkelijker gemaakt hebben!
Bovendien zijn we een homostel en zit trouwen in Turkije er dus niet in. :)
Trouwen in Nederland kan wel, mochten jullie dat willen.

Citaat
Dank voor het aanbod, Prawo! Ik zal je een privé-bericht sturen. Moet ik niet in het GBA/BPR ingeschreven staan voor de aanvraag? Dat was de enige reden om mij in te schrijven deze week.
De TEV-MVV procedure zal eenvoudiger gaan als je een NL adres hebt.
Maar kan met wat gedoe ook wel gerealiseerd worden vanuit het buitenland. Voordeel voor jullie daarbij is dat je geen lange wachttijd hebt voor de uitslag van het inburgeringsexamen buitenland (omdat hij daarvan is vrijgesteld).