Auteur Topic: Duitsland route Filipijnse vriend  (gelezen 293 keer)

Offline Toeristje39

• Nieuw lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filipijns
Duitsland route Filipijnse vriend
« Gepost op: 21 mei 2018, 23:35:52 »
Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
2 jaar geleden heb ik met mijn werk in het buitenland mijn filipijnse vriend ontmoet.
Dit was tijdelijk werk en sinds een half jaartje woon en werk ik weer in NL.

Ik ben al naar de Filipijnen geweest om hem op te zoeken en hopelijk kan hij eind dit jaar op een toeristenvisum voor 3 maanden naar NL.
Natuurlijk willen wij graag voor langere tijd bij elkaar blijven en daarom ben ik de mogelijkheden aan het bekijken om een verblijfsvergunning aan te vragen.
Ik ken de regels van NL maar heb geen vast contract dus dat wordt moeilijk.

Nu is het misschien een optie om het via Duitsland te doen maar ik wil weten of deze optie ook reël is voor ons.
Ik werk voor een grote hotelketen en kan redelijk makkelijk overgeplaatst worden naar een duitse stad vlakbij de grens. Spreek ook wel redelijk duits omdat ik vlakbij de duitse grens woon.
Ik vraag me af of het mogelijk is als wij trouwen zodra hij in NL aankomt op een toeristen visum en ik dan opzoek kan naar een woning in duitsland en voor hem dan ook meteen een verblijfsvergunning kan aanvragen voordat zijn visum afloopt.
Klopt dit? Of moet ik eerst 3 maanden in duitsland gewoond en gewerkt hebben en moet ik dan duitse loonstroken overhandigen?

Is het ook handiger om misschien een advocaat in handen te nemen voor dit process of wat zal ongeveer het kostenplaatje zijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik zie even door de bomen het bos niet meer....

PS: het gaat mij er even niet om om meteen na 6 maanden/1 jaar terug naar NL te komen, dus het is niet helemaal de duitsland route...

Offline robinson7268

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Nationaliteit partner: Filipijns
Re: Duitsland route Filipijnse vriend
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2018, 12:30:31 »
Trouwen kan gewoon op een toeristenvisum. Houd wel rekening met de ondertrouw en de periode die hiervoor staat. Het lijkt mij handiger dat voordat je hem inschrijft  jij zelf al bent ingeschreven in Duitsland. Dan ben je al EU-burger en heeft je echtgenoot het recht om bij jou te wonen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Duitsland route Filipijnse vriend
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2018, 08:27:48 »
Tenzij je daar toch al gaat werken zou ik pas naar Duitsland (of een andere EU lidstaat, keuze uit 27) verhuizen als je partner een visum heeft gekregen.
De eerste zorg zal namelijk zijn dat je partner een visum heeft gekregen. Voordien al andere kosten maken kan duur uitpakken.

Eenmaal in Nederland kunnen jullie trouwen, hier dan wel in Denemarken. De daarvoor benodigde formulier kan hij al voorbereiden, ze moeten gelegaliseerd zijn. Voor gebruik in Nederland ook door de NL ambassade. Dat laatste regelt hij daarom beter niet zolang als hij nog geen visum heeft. In Nederland doe jij zodra het kan huwelijksaangifte (vroeger heette dat ondertrouw). Die blijft na acceptatie door je eigen gemeente één jaar geldig.

Naar Duitsland vertrekken jullie pas na het trouwen, liefst nog binnen de geldigheidsduur van het visum. Trouwen in Denemarken kan bovendien alleen zolang zijn visum nog geldig is.

Een advocaat voor volledige begeleiding is niet nodig. Wel is het verstandig dat je goed geïnformeerd aan het hele proces begint.