Auteur Topic: Vrouw buiten de EU, beiden chronisch ziek, hoe naar Nederland halen?  (gelezen 717 keer)

Offline Alleskomtgoed

• Komt net kijken
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: buiten-EU
Ik kan alleen een nieuw topic openen in dit subforum, excuses voor de misplaatsing.

Door mijn chronische ziekte ben ik absoluut niet meer in staat om te werken, mijn leven is op zijn kop gezet, ik had voorheen een eigen onderneming maar dat draait niet meer.
Ik kan daarom alleen aanspraak maken op een bijstandsuitkering, de UWV wil mij alsnog x uren aan het werk zien hoewel dat absoluut onmogelijk is.

Met een bijstandsuitkering voldoe ik niet aan de inkomenseis dus de enige optie is de EU-route.

Zijn er landen waarbij het tonen van spaargeld voldoende is om er te mogen wonen? Mijn vrouw die nu ook chronisch ziek is geworden heeft voldoende spaargeld om enkele jaren van te leven. Ook zij is niet meer in staat om te werken.
Wij vinden het prima om bijvoorbeeld 6 maanden in Bulgarije of Estland te wonen, zolang alleen het tonen van spaargeld voldoet en wij geen loonstroken of dergelijke dienen te overhandigen.

Na een half jaar elders te hebben gewoond willen wij graag terug naar Nederland. Mijn vader heeft zich aangeboden als garantsteller, wij mogen indien nodig bij mijn ouders komen inwonen.
Is garantstelling door mijn vader mogelijk aangezien de inkomenseis komt te vervallen na de EU-route? Zo ja, wat bedraagt de inkomenseis? Hij heeft een vast contract en werkt meer dan 40 uur per week.

Kortom, wat ik graag zou willen weten is:
- Zijn er landen waarbij het tonen van spaargeld voldoende is om er te mogen wonen? En hoe gaat de IND daarmee om? Wij moeten immers aantonen dat wij daar hebben "geleefd".
- Is garantstelling door mijn vader mogelijk aangezien de inkomenseis komt te vervallen na de EU-route?

Bij voorbaat dank!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Vrouw buiten de EU, beiden chronisch ziek, hoe naar Nederland halen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2018, 00:56:36 »
De middelen die je als economisch niet actieve Unieburger nodig hebt mogen uit iedere (legale) bron komen. Dit heeft het EU Hof al eens duidelijk vastgesteld in zaak C-408/03 (Commissie tegen België).

De lidstaten mogen ook niet de hoogte van de benodigde middelen vaststellen. Al zal die hoogte per lidstaat verschillen. Weet dat in Bulgarije het sociale minimum per maand rond € 350 ligt en in landen als België of Duitsland boven de € 1.000.

Offline Alleskomtgoed

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: buiten-EU
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2018, 12:08:15 »
Hoi Prawo,

Bedankt voor je reply!

Dus als ik het goed begrijp wordt het spaargeld van mijn vriendin, dat op een buitenlandse rekening staat, gezien als legale bron?

De lidstaten mogelijk de hoogte van de benodigde middelen niet vaststellen, maar zullen dat waarschijnlijk wel toepassen. In ieder geval het sociale minimum + huur, toch?

En weet je toevallig of een familielid, in dit geval mijn vader garant mag staan na een succesvolle EU-route?

P.s. ik heb geen rechten om elders op het forum te posten of profielen in te zien.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2018, 17:53:25 »
Volgens mij heb je nu wel alle rechten op dit forum.

Uiteraard kan een derde garant staan.
Iedere lidstaat kan zelf vaststellen wat het sociale minimum aldaar is. Dat geeft een maximum aan. Als je aannemelijk kunt maken dat je met minder toe kunt (bijv. omdat je gratis ergens kunt wonen0 dan moet een lidstaat dat ook accepteren.

helaas is gelijk hebben niet hetzelfde als 9meteen) gelijk krijgen. Alles is maatwerk. Daarvoor is een forum minder geschikt. Waarschijnlijk heb je meer aan een op jullie situatie toegespitst peroonlijk advies. Mail of pb me als je mijn hulp wilt. Gebruik daarvoor bijv. de knoppen onder mijn egbruikersnaam links van dit bericht.