Auteur Topic: Misbruik van bestuursrecht ? Je blijft je ongewenst en onveilig voelen in NL.  (gelezen 917 keer)

Offline atererus

• Nog nieuw en fris
  • *
Wat denken jullie van de "fatale termijn"in het bestuursrecht?

Ter lering en vermaak, dit is wat gebeurd is:

Op een aanvraag in 2006 om in Nederland te verblijven (geworteldheid) en met mijn gezin (art 8 EVRM), allebei rechten waarvoor geen geld betaald hoeft te worden, dus geweigerd leges voor te betalen. Hierop is in 2008 door IND telefonisch gereageerd: men zal geen besluit nemen. Om toch een besluit te krijgen die aangevochten kan worden moest ik dan beroep aantekenen tegen een ficitief genomen besluit om niet te besluiten. (In 2008 hadden we inmiddels al op EU-recht verblijfsrecht, dus zinloos).

Nadat met Zuidkorea een handelsverdrag was gesloten (2006/2007?) kreeg ik van de IND telefonisch te horen (mbt bovengenoemde aanvraag) dat met een zuidkoreaanse er geen probleem is: zij mag in mijn situatie naar Nederland komen, een Chinese echter niet, daarvoor gelden zwaardere eisen. (dit zou conform EVRM zijn, maar dat laat onverlet dat er ook nog een wereldwijd mensenverdag ondertekend is waar duidelijk in staat dat een huwelijk (en dus gezinsleven) met een partner vrij is zonder enige drempel aangaande het geloof/ras/nationaliteit. Echter worden er publiekelijk geen zaken gevoerd over toetsing aan dit mensenrechten verdrag, waarom wel?)

In 2007 is het paspoort (met ingeplakt visum) ingenomen. De advocaat maakte bezwaar tegen de intrekking van het paspoort, maar wist niet op welke gronden. Hij vroeg justitie de gronden mede te delen. Dat is nooit beantwoord. Achteraf bleek dat we bezwaar hadden moeten maken tegen het intrekken van het visum. Dat konden we niet weten, want is niet (duidelijk) medegedeeld. We hadden binnen 4 weken na inbeslagname van het paspoort beroep moeten aanteken tegen het fictieve besluit om het genomen besluit niet mede te delen. (vandaag de dag weten we nog steeds niet de werkelijke officiële reden van wat er gebeurd is, want het word gewoonweg niet verteld. Verder is er ook geen grond meer om dezelfde redenen als hierboven).

En dan nog een zaak waar het OM de advocaat antwoord geeft 1 dag na het verstrijken van de fatale termijn, en zich vervolgens niet ontvankelijk verklaart: ik (de eiser) ben het eens met het besluit van het OM.

In principe heb ik nu twee keer een advocaat 750 gulden en 1500 euro betaald om de zaak te verprutsen, en de geleverde dienst is het stellen van de vraag .... denk dus goed na welke advocaat je in armen neemt. In ieder geval heeft Prawo , na zo'n zaak overgenomen te hebben, bij mij 1 zaak nog weten te redden wat er nog te redden viel. juist ja: terruggave van het paspoort zodat we ons identificeren konden.

Oh ja en deze nog: mijn partner was illegaal in Belgie omdat ze haar identiteit niet vast kon stellen. De Belgische advocaat stelde dat de uitwijzing uit Belgie nooit daadwerkelijk kon plaats vinden: immers om de juiste persoon uit te wijzen moest diens identiteit vastgesteld worden. Ergo: is die vastgesteld dan kan deze niet meer uitgewezen worden omdat de identiteit niet vaststaat ... (!)

En dan hedden we nog de Nederlandse overheid die stelt dat mijn partner illegaal was omdat ze het voornemen had het EU-recht te gebruiken (ja je leest het goed: het voornemen je recht te gebruiken maakt iets blijkbaar een illegale handeling).

En daarbovenop vrroeg Nedrland aan Belgie een "Dublin" uitleveringsverzoek. (Bedoeld voor vluchtelingen om een dubbele aanvraag te voorkomen. Wat daar mis mee is: (A) parter heeft geen aanvraag ingedient bij Nederland, (B) een verzoek als vluchteling  heeft geen enkele partij geclaimed ???)

Vraag is dit behoorlijk bestuur, respect voor verdragen en rechten of what? En waarom kan hierop geen enkele gerectelijke actie ondernomen worden ? ? Ik beoog dus niet de daadwerkelijk status van verblijf, maar ik doel op de mishandeling van onze rechten en onbehoorlijke omgang ???

Er zijn nog wel meer kromme bestuurlijke dingen om te vertellen, maar dit zijn wel de vragen die nog steeds leven in zake intimiteit gezinsleven ... hoe kan zoiets gebeuren ??? Ons gezinsleven lijdt nog steeds onder die vragen, het is een geestelijke martelgang die al 11 jaren in leven blijft.

Je blijft je ongewenst en onveilig voelen in Nederland.
En geen mensenrecht advocaat te vinden die deze schoen wil oppakken, dus de marteling blijft doorgaan.

Hoe dit zo na 10 jaar? Ach een IND medewerker die zich liet ontglippen dat mijn partner nu binnenkort zonder verblijfsvergunning illegaal in Nederland zou zijn en niet meer zou mogen reizen. Dat bij de vraag een nieuw bewijs van rechtmatig verblijf bij EU-partner te verstrekken, of nog strikter: de enige (EU) plicht om je eens in de 5 jaren te melden. Ik ontplofte intern en deelde netjes mede dat EU-recht van rechtswege is, en niet gegunt wordt. (Prawo: is dit nog steeds zo? Inmiddels heb ik vragen gesteld om ze schriftelijk beantwoord te krijgen van de IND. De verblijfskaart ligt al klaar, de ontvangst van de vragen is echter nog niet eens bevestigd. Het gaat me om de manier van benaderen: Nederland miskent het EU-recht en ons wordt daardoor onnodig angst ingejaagd.)

Nogmaals: Je blijft je ongewenst en onveilig voelen in Nederland.
Dit gebeurd ons ook telkens als we met het vliegtuig terrug keren. Dat gaat ook telkens goed, maar de angst is en blijft keer op keer.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Misbruik van bestuursrecht ? Je blijft je ongewenst en onveilig voelen in NL.
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2018, 13:05:12 »
Jullie zaak en de vervelende vreemdelingen dienst (in Nijmegen als ik mij niet vergis) staat nog in mijn geheugen gegrift.
Als ik mij niet vergis dan hebben jullie meerdere ontberingen in België doorstaan en zijn na een succesvolle EU-toetsing naar Nederland teruggekeerd. Dan zou je vrouw al na vijf jaar het duurzaam verblijfsrecht hebben verkregen. Is dat niet gelukt?

Offline atererus

• Nog nieuw en fris
  • *
Re: Misbruik van bestuursrecht ? Je blijft je ongewenst en onveilig voelen in NL.
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2018, 16:48:25 »
Hallo Prawo,

Nogmaals dank, JIJ en de OMBUDSMAN, waren aan onze zeide en hebben DAADWERKELIJK geholpen. Dat zal ik nooit vergeten.

Antwoord op je vraag: ja ze heeft die zonder enkel probleem gekregen. Nu ook de verlenging verliep ook gladjes en zeer snel. Desalnietemin deed de opmerking dat ze illegaal zou verblijven na het verlopen van de vergunning, een boete zou rskeren en niet meer vrij zou mogen reizen.

De boete: wellicht hadden we op tijd moeten verlengen. Maar volgens mij is het verblijfsrecht van rechtswege en wordt niet gegunt. Het is ook een BEWIJS van duurzaam verblijf bij burger van de Unie en geen VERGUNNING. Bewijs mag met alle middelen worden geleverd en de kaart is alleen maar handig.

Waar ik me dood aan erger: het is een medewerker van de IND. Die behoort dat te weten, anders krijg je juist alle ellende die somiigen, zo niet allen, hier mee maken. Inmiddels ben ik er doodziek van . Letterlijk: 100% arbeidsongeschikt. (En ook van andere uitspattingen in het bestuursrecht.)

Afgezien van het vreselijke woord "ïmport" in "kansarme import bruiden" van destijds is de term pijnlijk correct: derdelanders zijn op zich niet kansarm, ze worden in Nederland kansarm gemaakt en gehouden. Door de overheid en diens propaganda, of het gebrek om de propaganda van anderen (zoals Wilders) tegen te gaan.

Nederland is voor ons een onveilig land, konden we het zomaar 1, 2, 3, weg: ik was niet eens uit Belgie teruggekomen als het niet was omdat het moest (en nog steeds moet).

maar om nog antwoord op mijn vraag te krijgen: Het EU verblijfsrecht is van rechtswege (totdat de lidstaat _behoorlijk_ anders besloten heeft) ???

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2018, 18:47:30 »
Je hebt in alle opzichten gelijk.
Dit verblijfsrecht raakt je vrouw eventueel pas kwijt als ze een grote drugssmokkelaar of terroriste zou worden. Een zelfs dan zijn er tegen een intrekking rechtsmiddelen.