Auteur Topic: Welke eu route is aan te raden?  (gelezen 5484 keer)

Offline paulder

• Nieuw lid
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Chinees
Re: Welke eu route is aan te raden?
« Reactie #25 Gepost op: 08 oktober 2018, 08:49:21 »
Dag allen,

Ik zie dat jullie veel afweten van de EU route en zou graag meer weten over deze mogelijkheid. Ik ben Nederlander en studeer en werk nu al ruim 3 jaar in China. Nu slaag ik binnenkort en was ik van plan met mijn Chinese partner een leventje op te bouwen. In China kan ik echter niet aan een werk visum komen omdat deze 2 jaar werkervaring eist na slagen. Daarom zijn onze ogen op Europa gericht. Nederland lijkt me moeilijk 1 omdat zij moet toetsen, en 2 omdat ik een jaarcontract moet hebben.

Mijn geval valt wellicht niet geheel onder de EU route, maar zou mij graag vestigen in een ander land samen met mijn Chinese partner. Tips voor landen? En belangrijker, welke documenten moeten we hebben / processen moeten we hebben afgerond voor we dit traject ingaan? Ik lees her en der over inkomsteneisen maar kan geen harde cijfers vinden. Graag hulp.

Super bedankt alvast
谢谢

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #26 Gepost op: 08 oktober 2018, 09:00:02 »
De EU-route is er in principe voor gehuwden.
Er zijn enkele landen zoals België waar je met het kunnen aantonen van een relatie van tenminste twee jaar je partner ook bij je kunt hebben als je er gaat wonen.
Zelf moet je daar dan werken, studeren of voldoende geld hebben (reken op ruim € 1.000 per maand) plus een ziektekostenverzekering.

Meteen naar Nederland komen kan alleen als jullie een NL kind hebben. Trouwen is dan niet nodig.

We kan ze uiteraard met een NL visum komen zodat ze daarmee ook naar het EU lidstaat kan waar jij gaat wonen. Keuze uit 27 (GB doet na maart 2019 niet meer mee).

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Afrika
« Reactie #27 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:57:41 »
Beste allen,

Hoop dat ik hier mijn vraag kwijt kan. Zou het erg waarderen als iemand mij advies zou kunnen geven.
Heb al een hoop gelezen, maar eea blijft toch onduidelijk.
De situatie is als volgt: Ben sinds 15 jaar gehuwd en woonachtig in Afrika. Heb 3 kinderen (NL). Wij overwegen naar Belgie ofwel toch naar Nederland te verhuizen. Echter, mijn echtgenoot beschikt alleen over een toeristenvisum voor Europa (waar hij ook regelmatig gebruik van maakt).
Weet dat het wettelijk zo geregeld is dat als je NL kinderen hebt, je dan eigenlijk ook zou mogen blijven in NL, maar wil liever een oplossing die in de praktijk sneller en gemakkelijker uit te voeren is.

We zouden graag tegelijk (dus ook met echtgenoot) naar Belgie/Nederland willen gaan. Dat betekent dat geen van beiden dus een baan zou hebben op het moment van aankomst in Europa (in het thuisland zijn wel inkomsten)
Er zijn verschillende oplossing als ik zo lees wat anderen doen, maar zou graag willen weten wat de meest praktische is in dit specifieke geval. NL/Belgie? Inkomsten uit  het thuisland aangeven als inkomsten of een part time baan nemen (is dit wel voldoende)  Als zelfstandig ondernemer aan de slag gaan? etc.etc. Wat is aan te raden?

Vast hartelijk dank voor de reacties!!!

Offline Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
« Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:46:53 »
Ik vrees dat verblijf bij een NL kind op grond van Chaves de makkelijkste goedkoopste en het gehele traject bekeken ook de snelste manier is. Het toeristen visum is goed om naar Nederland te reizen en hier de boel te starten.

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2018, 17:39:23 »
Hallo, dank Kofi voor je antwoord. Vraag me af of je het Chavez arrest ook buiten Nl geldt. Weet iemand daar een antwoord op?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:55:29 »
Hallo, dank Kofi voor je antwoord. Vraag me af of je het Chavez arrest ook buiten Nl geldt. Weet iemand daar een antwoord op?

Ik denk dat het antwoord op die vraag hier staat: https://www.mixed-couples.nl/index.php/topic,22089.msg181514.html#msg181514

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #31 Gepost op: 26 oktober 2018, 18:01:26 »
Hallo allemaal,

Heb begrepen dat je bij de Belgie route een bepaald inkomen moet hebben om BP naar Belgie te krijgen. Maar heb ook gelezen dat je als je bijvoorbeeld spaargeld hebt, dit kan laten zien ipv de maandelijkse inkomsten. Heeft iemand hier ervaring mee? Is een "pot" dan echt voldoende? Dus maandelijkse inkomsten worden dan niet meer gevraagd?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2018, 18:11:30 »
Het beste is in een andere lidstaat , bijv. België, te werken (in loondienst of als Zelfstandige). In dat geval mag er geen eis worden gesteld aan de hoogte van het inkomen.
Als het maat om reële arbeid gaat en meer is dan slechts vrijwilligerswerk.

Ook studente hoeven niet aan te tonen een bepaald inkomen te hebben.

Eigen geld is voldoende en geeft een verblijfsrecht zolang er genoeg geld is om te voorkomen dat iemand een beroep zou kunnen doen op het locale equivalent van onze bijstand.
In België en Duitsland zal dat relatief hoog liggen (€ 1.000 of meer). In een land als Bulgarije laag, rond € 300.
Hoorde vandaag dat Spanje € 10.000 per jaar vraagt en pas bij een vermogen van € 50.000 een vijfjarenkaart wil afgeven. Maar dat is onjuist en zal Solvit de Spanjaarden desgevraagd ook wel vertellen.

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2018, 18:48:03 »
Nu snap ik het even niet: U zegt "in een andere lidstaat, bijvoorbeeld Belgie" Het gaat om de Belgie route......
Dus als je in Belgie zelf werkt maakt het niet uit hoeveel je verdient? Of geldt dit juist als je in het ene Eu land woont en in het andere werkt?
Had begrepen dat als je in loonsienst bent je een vast contract dient te hebben en een daarbij behored inkomen dat is vastgesteld als eis. Betekent dit dat het dus helemaal niet relevant is hoeveel geld je binnen haalt? Apart. Dit zou betekenen dat als je zelfstandig ondernemer bent en je zaak helemaal nog niet goed loopt, je dossier dan ook gewoon kan worden goedgekeurd.

Is deze optie dus makkelijker als de "spaarpot", als je die toch al zou hebben? kijken ze bij het afgeven van de 5-jaren kaart naar een spaarpot van 1000,- euro per maand x 5 jaar? en bij de 6-maanden kaart naar 1000,- euro x6?

Wat als je nou inkomen uit het buitenland hebt?

Offline elfen

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaans
« Reactie #34 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:11:05 »
Als je een vast inkomen hebt uit het buitenland

Ik neem aan dat het geen groot verschil zal uitmaken tussen duitsland en belgie, maar als je een vast inkomen hebt uit het buitenland, dus het land waar je je niet vestigt, moet je in de regel aan een vast minimum inkomen voldoen ( en dat vanzelfsprekend ook kunnen aantonen ).
Het maakt niet uit waar dat inkomen vandaan komt.
In Duitsland is het zo dat je voor twee partners 2 x HarzIV moet hebben, dat is ongeveer 830 euro plus de kale huur van je woning, dus zeg maar je huurt een woning voor 600 euro per maand, betekent dat je een inkomen moet hebben van 1430 euro per maand.
Wat de spaarpot betreft gaan ze van bijna dezelfde normen uit, tweemaal Harz IV en een kale huur van 500 euro voor 12 maanden dus zeg maar 14.000 euro.
Als je een beroep op HARZ IV ( dus bijstand ) gaat doen , binnen 5 jaar , wordt de verblijfsvergunning ingetrokken.
Ik neem aan, dat voor Belgie iets soortgelijks zal gelden, maar zeker weet ik dat niet.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #35 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:33:48 »
Nu snap ik het even niet: U zegt "in een andere lidstaat, bijvoorbeeld Belgie" Het gaat om de Belgie route......

Er zijn 28 lidstaten dus ook 27 routes (Nederland doet voor Nederlanders niet mee, GB tot eind maart 2019 nog wel)) die in het geval iemand in België gaat wonen de Belgiëroute wordt genoemd. Beter zou het zijn consequent over EU-route te spreken. Al geeft het onderdeel route aan dat je een truukje toepast terwijl je uiteraard gewoon gebruik maakt van het recht op vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie.

Als je als Nederlander in een van die 27 lidstaten woont en dáár werkt is er geen middeleneis.
Werk je niet of werk je elders dan ben je voor de lidstaat waar je woont economisch niet actief. In dát geval geldt er wél een middeleneis (plus een verzekeringsplicht!). De hoogte van de middeleneis hangt af van het bijstandsniveau in de betreffende lidstaat (die waar je als Nederlander woont maar niet werkt).

Offline Muldetongsri

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Thaise
« Reactie #36 Gepost op: 03 december 2018, 16:55:18 »
Is alles m.b.t. Duitsland goed gegaan?

even een update van onze Duitsland route tot zo ver. Op 03/03/2018 hebben wij met veel moeite en een hoop geluk een bovenwoning kunnen vinden in Duitsland bij Nederlandse mensen die goed begrip hadden voor de situatie waar wij in zitten. Vervolgens heb ik me direct uit Nederland uitgeschreven en ben met een bewijs van uitschrijving en alle andere documenten naar de gemeinde Emlichheim gegaan om ons hier in te schrijven. Dit verliep over het algemeen vlekkeloos wel waren ze er niet van gediend dat ik bij binnenkomst de desbetreffende ambtenaar aansprak in het Nederlands en ik kreeg dan ook te horen ‘’Wann dir in Deutschland sind muss mann Deutsch reden’’. Toen dacht ik nog dat het erg moeilijk zou gaan worden om ons hier in te schrijven. Het tegendeel werd echter al vrij snel bewezen en daarmee was na het inleveren van de documenten de inschrijving bij de Gemeinde voltooid. We moesten binnen 3 maanden een afspraak maken met de

Auslanderbehörde in Nordhorn. Zo gezegd zo gedaan het zal rond mei begin juni geweest zijn dat we hier geweest zijn. De exacte datum zou ik niet meer weten omdat dit echt een hele vervelende ervaring was heb ik dit maar zo snel mogelijk achter me gelaten. Reken maar dat ze je niet met open armen ontvangen. Ongeveer 2 maanden later kregen wij bericht dat de Aufenthaltskaart van mijn vrouw klaar lag en wij die daar op moesten halen. Ik kreeg alleen een brief dat ik mij op basis van  recht op vrij verkeer in Duitsland heb gevestigd. De kaart van mijn vrouw is 2 jaar geldig de reden hiervoor zou zijn omdat dat de einddatum van haar paspoort is. Ik lees overal dat deze kaart altijd 5 jaar geldig moet zijn alleen hier had deze Auslanderbehörde geen boodschap aan toen we de kaart op gingen halen vroeg ik nog wat we moesten doen wanneer de aufenthaltskaart zou verlopen. Hierop had betreffende medewerker gaan antwoord. Zou dit problemen op kunnen leveren wanneer wij EU toetsing gaan aanvragen?

Dit is de korte versie. Makkelijk is deze route tot zo ver totaal niet. Ik hoop dat dit veel mensen bespaard blijft.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #37 Gepost op: 04 december 2018, 10:23:02 »
Ongeveer 2 maanden later kregen wij bericht dat de Aufenthaltskaart van mijn vrouw klaar lag en wij die daar op moesten halen.
Ik kreeg alleen een brief dat ik mij op basis van recht op vrij verkeer in Duitsland heb gevestigd.
Dat lijkt prima in orde. Al had jij jouw briefje eigenlijk meteen moeten krijgen.

De kaart van mijn vrouw is 2 jaar geldig de reden hiervoor zou zijn omdat dat de einddatum van haar paspoort is.
Ik lees overal dat deze kaart altijd 5 jaar geldig moet zijn alleen hier had deze Auslanderbehörde geen boodschap aan ...

Dat doen de Duitsers standaard. Het is niet in orde (wat je overal leest klopt).
Mijn advies is: maak van de ervaring van je partner over de geldigheidsduur van haar verblijfskaart een klacht bij de Europese Commissie.
Zelf heb je daar op korte termijn weinig aan, maar het hogere doel is dat Duitsland de regels goed gaat hanteren. Zie https://ec.europa.eu/assets/sg/report-a-breach/complaints_nl/

... toen we de kaart op gingen halen vroeg ik nog wat we moesten doen wanneer de aufenthaltskaart zou verlopen.
Hierop had betreffende medewerker gaan antwoord.
Zou dit problemen op kunnen leveren wanneer wij EU toetsing gaan aanvragen?
Zeker niet. Daarvoor hanteert de IND heel andere toetsingscriteria. Een verblijfskaart is zelfs niet nodig.

Dit is de korte versie. Makkelijk is deze route tot zo ver totaal niet. Ik hoop dat dit veel mensen bespaard blijft.

Het kan ook meevallen. Ik ga nog wel eens mee. Dan is de Duitse taal geen probleem en in vergelijkbare situaties was dan een en ander regelmatig binnen een dag geregeld en lag de verblijfskaart 2-3 weken later klaar. Een goede voorbereiding is veel meer dan het halve werk.

Offline Maurice72

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Amerikaanse
« Reactie #38 Gepost op: 07 december 2018, 20:18:01 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zie dat er flink wat info te vinden is.

Ik woon in Nederland en heb sinds een half jaar een Amerikaanse vriendin. We zien elkaar regelmatig en zouden graag eind volgend jaar samen willen gaan wonen.
Ik heb een goed inkomen en een huis. Dus wat betreft onderhouden van haar zal wel goed zitten.
Waar ik echter mee zit is dat zij gewoon graag zo snel mogelijk aan het werk wil en zich snel wil aanpassen hier.
Ik heb al wat contacten gelegd en denk dat dit ook wel goed zal komen.

Hetgeen mij bezorgd is en dat is dan ook de vraag, hoelang dit hele proces zou duren als zij eenmaal hier is?
En wat dan slim is om te regelen?

De andere vraag is... is de Belgie route misschien makkelijker en slimmer?... wat betreft woonplaatst maakt voor mij niets uit met werk.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #39 Gepost op: 09 december 2018, 10:40:44 »
Ik woon in Nederland en heb sinds een half jaar een Amerikaanse vriendin. We zien elkaar regelmatig en zouden graag eind volgend jaar samen willen gaan wonen.
...
De andere vraag is... is de Belgie route misschien makkelijker en slimmer?... wat betreft woonplaatst maakt voor mij niets uit met werk.

Om met je laatste vraag te beginnen: de EU-route lijkt me zo te lezen niets voor jullie. Al was het maar omdat jij dan om te beginnen zou moeten emigreren met alles wat daarbij komt kijken. Maar ook (en vooral) omdat jullie aan alle voorwaarden voor een verblijf in Nederland lijken te voldoen.

Gezien dat laatste punt is de MVV weg zoals de Nederlandse overheid die voor de meeste vreemdelingen in gedachten heeft de beste weg.

Weliswaar is je partner vrijgesteld van de MVV plicht, maar niets let jullie de TEV-MVV procedure onverplicht te doorlopen.
Omdat je vriendin geen MVV hoeft aan te vragen is heeft ze ook geen last van het inburgeringsexamen buitenland.

Mijn advies zou zijn: begin ongeveer een half jaar voordat zij naar Nederland wil komen met de aanvraagprocedure (de benodigde documenten, met name haar ongehuwdverklaring die een half jaar geldig blijft) kan ze voordien al regelen.
Zodra de IND op jouw referent TEV-MVV aanvraag heeft beslist heeft je partner drie maanden de tijd om de MVV (indien toegekend uiteraard) op te halen. Twee weken later ligt dan in principe haar verblijfsdocument klaar bij de IND en kan ze meteen aan het werk.
Bij dit alles ga ik er van uit dat jij aan de middeleneis voldoet. Zie https://ind.nl/Paginas/inkomen.aspx

Mocht je bij een en ander mijn hulp of verdere begeleiding willen, neem dan gerust contact op via www.prawo.nl