Auteur Topic: Welke eu route is aan te raden?  (gelezen 3398 keer)

Offline Muldetongsri

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Thaise
Welke eu route is aan te raden?
« Gepost op: 12 februari 2018, 17:13:57 »
Hallo allemaal :D,

Mijn vrouw en ik zijn sinds een week getrouwd in Nederland met het oog erop een EU route ingang te gaan zetten. (omdat ik niet aan de inkomenseis voldoe ik ben student namelijk) Dus kunnen we niet gaan voor MVV. Voor mijn studie moet ik in september dit jaar een stage van 6 maanden doen die ook in het buitenland kan wellicht handig om die dan ook meteen daar te doen. Mijn vrouw heeft nog een geldig visum tot 9 maart 2018. Het probleem is dat we voor die tijd ook het land moeten verlaten. En omdat ik in september pas aan mijn stage kan beginnen kan ik nog niet met iets aantonen dat ik in een ander land moet zijn voor mijn studie. Zou het volstaan als wij daar voor die tijd al wonen? en als ik daar een bijbaan heb? En dan nog een andere vraag welk EU land is aan te raden? (we richten ons voornamelijk op Belgie of Duitsland)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Welke eu route is aan te raden?
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2018, 03:09:17 »
Jullie hebben de keuze uit 27 lidstaten waar je kunt gaan wonen.
Voorwaarde voor succesvolle terugkeer samen is dat jij in die lidstaat verblijft met gebruikmaking van jouw recht op vrij verkeer. Dat is als student uiteraard maar als je stage werk inhoudt is dat ook als werknemer.

Verder verblijf ook elders in de EU rechtmatig als je voldoende middelen hebt.
Dat laatste lijkt me de basis om nu vast ergens te gaan wonen. Er zijn lidstaten waar je vrouw dan snel een verblijfskaart heeft die vijf jaar geldig is. België raad ik af.
Dat maakt je vrouw legaal en stelt jou in staat verder te studeren in Nederland zonder rekening te hoeven houden met de IND. Dat scheelt je veel gedoe en administratie en komt wel tijdens en na je buitenland stage. Wel kan ze voordien weer legaal drie maanden bij jou wonen.

Overigens lijkt me dit nu typisch iets voor een advies op maat en een individuele aanpak.

Offline Muldetongsri

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2018, 23:15:49 »
Beste prawo,

Bedankt voor uw reactie. Het is dus de bedoeling dat mijn vrouw en ik voor 9 maart 2018(dan verloopt het C visum van mijn vrouw) in het andere EU land ingeschreven moeten staan. Zodra dit gebeurd is moet zij dan als haar C visum verloopt eerst weer terug naar Thailand?

Mijn tweede vraag , waarom raad u Belgie af?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2018, 02:38:03 »
België raad ik in het algemeen af omdat
-- men daar te pas en te onpas huwelijken aan een onderzoek tegen schijnhuwelijk onderwerpt. Iets wat veel stress en tijdverlies oplevert;
-- er pas na ze maanden een verblijfskaart wordt verstrekt;
-- de zogenaamde woonstcontrole waarbij de wijkagent komt kijken of jullie er wel echt wonen nog wel eens complicaties wil opleveren, met name als je niet thuis wordt aangetroffen.

In jullie specifieke geval raad ik het af omdat j je vrouw niet illegaal wordt laten zijn en daarom uiterlijk internationale vrouwendag (8 maart) en oplossing wilt hebben en niet tot september wilt wachten (iets wat in mijn ogen helemaal niet hoeft).

Offline Muldetongsri

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2018, 21:53:20 »
Nogmaals bedankt voor uw reactie.

Zijn de procedures in bijvoorbeeld Duitsland heel veel anders dan? ten opzichte van Belgie?

Maar wat ik tot nog toe nog steeds niet begrijp is of mijn vrouw eerst weer terug moet naar Thailand na 8 maart? omdat haar C visum dan verloopt voor NL?
Of krijgt zij op basis van mijn inschrijving in de andere EU lidstaat weer 3 maanden de tijd?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2018, 10:27:05 »
Er zijn zeker verschillen tussen verblijf in België of in Duitsland en zelfs andere EU lidstaten.
Zo komt de politie in België kijken of jullie er echt wonen en duurt het zeker zes maanden voordat de benodigde verblijfsdocumenten zijn verstrekt (de E-kaart voor jou en de F-kaart voor je vrouw),
Duitsland doet dat niet, volgt de regels redelijk goed en verstrekt de benodigde verblijfskaart binnen 2-3 maanden.
Ook controleert België strenger op schijnhuwelijk en leidt dit in mijn ogen te vaak tot procedures daarover, ook in gevallen waarin geen schijnhuwelijk aan de orde is.

Offline Muldetongsri

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2018, 21:52:22 »
Dag prawo dank voor uw hulp en reactie.

Mijn vrouw en ik hebben nu besloten om z.s.m naar Duitsland te verhuizen. Overigens hoop ik dat zij dan niet in de problemen raakt vanwege haar C visum die op 9 maart '18 verloopt.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2018, 22:13:59 »
Dat laatste mag niet. Al doen sommige onwetende Ausländerbehörden dat soms wel.
Verwijs ze anders naar bijv. Sachverhalt 9 uit het (al geruime tijd uitverkochte) Ausländerrecht für die Polizei.
Maar zelfs met een illegale partner kan iemand de EU-route doen.
Als zij samen met jou naar Duitsland reist is er ook formeel juridisch niets aan de hand.

Offline atererus

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2018, 10:52:47 »
Er is ook nog een advies uitspraak waarinstaat te lezen dat het EU-recht van vrij verkeer zoals dat nu is gebaseerd is op Art 8 EVRM, en dat inwoners in hun eigen land dit recht niet toekomt, maar dat het betreffende land dit recht (Art 8 EVRM) evengoed moeten respecteren.

Prawo beraadt je de weg van het minste gedoe, en ik zou deze raad opvolgen. Je hoeft je echter niet bang te zijn dat jullie ooit gescheiden zouden worden, hoe dan ook heb je ergens op de wereld het recht om samen te wonen, er is alleen ruzie erover waar dat dan is.

We zijn getrouwd en illegaal in Belgie gaan wonen, ons os gebeurd wat Prawo beschrijft. We hebben het wel gered maat kwa gezondheid toch verloren. Ik zou ook in Duitsland gaan wonen, deze zijn veel meer in strikt de regels volgen, terwijl ze in Belgie en Nederland "proberen"terwijl men heel goed weet dat het niet kan, en ook niet red. Ik zag zaken die bevochten worden tot en met de hoge raad en verloren. Totdat mensen het op de rol van het EHRM zetten. Dan wordt plotseling geschikt en de zaak word nooit openbaar behandelt. Je wint dus altijd. Echter dat zijn zaken van jaren, en na de hoge raad is er geen verblijfrecht meer in Nederland. Je verliest dus wel in derde instantie.

Praktijk en Theorie. Wet en misachting daarvan. Justitie weet heel goed hoe ver ze gaan, mogen gaan, en waar ze op gepakt kunnen worden. Wat wij zien is slechts een gepoetst beeld en een werkelijkheid die bewust in mist verhuld wordt.   

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2018, 13:08:07 »
Verlies niet uit het oog dat de EU buiten Nederland 27 lidstaten telt. GB doet t/m maart volgend naar nog volledig mee.
Richt je blik daarom beslist ook eens op andere lidstaten en beperk je niet tot de grensgebieden van Nederland. Iedere situatie is uiteraard weer anders en alles zal heel individueel zijn bepaald.

Offline Alffa166

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Oekraine
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2018, 17:12:15 »
Welke andere Europese landen zijn geschikt? Spanje? Duitsland?
Ik overweeg de EU route met mijn vriendin uit Oekraine, ook al omdat ik verwacht dat dit sneller gaat als de MVV aanvraag enz.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2018, 18:09:26 »
Je hebt als gezegd de keuze uit 27 lidstaten. Tot maart 2019 doet GB ook nog mee.
Kijk eens voor nuttige links op http://www.belgieroute.info

Laat je keuze afhangen van je persoonlijke en financiële situatie. Die zullen voor iedereen anders zijn.
Letland is wellicht handig omdat zij Russisch spreekt, het goedkoop is en jij er ook wel een baan zou kunnen vinden. Bulgarije is weer erg goedkoop. Spanje is lekker warm. Deze drie lidstaten voeren de regels ook vrij goed uit.

Voor een persoonlijk adviesgesprek zou je met mij contact op kunnen nemen. Daarna weet je (bijna) alles en ga je naar huis met een plan van aanpak dat je in principe zonder verdere hulp kunt uitvoeren.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2018, 18:13:06 »
Dag prawo dank voor uw hulp en reactie.

Mijn vrouw en ik hebben nu besloten om z.s.m naar Duitsland te verhuizen. Overigens hoop ik dat zij dan niet in de problemen raakt vanwege haar C visum die op 9 maart '18 verloopt.

Is alles m.b.t. Duitsland goed gegaan?

Offline Alffa166

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2018, 20:53:31 »
Dank Prawo,
Ik heb je eerder al een bericht gestuurd via Prawo.nl ofwel marktplaats.
Inderdaad keuze uit veel, een paar maand Spanje geen bezwaar, we zijn echter niet getrouwd en op de EU site is het toch lastig achterhalen of dat wel of niet een vereiste is.
Een vier maanden zonder werk in het buitenland is niet een probleem bij een niet te duur land.
Maar goed ik wil graag een adviesgesprek.
Ik kies voor de EU route omdat ik sneller samen wil zijn, MVV zal zomaar een 6 maand duren, alleen al 8 weken wachten op de uitslag van het examen. Daarbij is de vijandigheid met Rusland nu wel een ding, in eerste instantie zou ik naar daar gaan, maar de politiek en aanslagen in Kiev doen ons anders besluiten.

Offline Alffa166

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2018, 17:14:14 »
Heb je mijn PB ontvangen Prawo.

Offline Alffa166

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2018, 18:01:06 »
Ik ben 53 NL nationaliteit
Partner Oekraïne 34 en heeft een zoontje 10 jaar, is weduwe.
Sinds augustus 2017 een relatie, ben daar vijf keer geweest voor telkens een twee tot drie weken, V nu eenmaal in NL geweest op een visum van Litouwen.
Inmiddels na vier maanden een biometrisch paspoort.
Van elk verblijf zijn wel foto’s
Een inburgeringsexamen in Kiev kan, maar betekent al snel 6 maand niet samen.
Daarna hier een leertraject wat ook niet gratis is. Terwijl vrijwillig inburgeren via een ROC wel weer gratis is.
Ik betaal de huur van het appartement wat we in januari hebben betrokken, helaas ik sta niet op het huurcontract.
De EU route spreekt mij t meeste aan, ik betaal nu ook al mijn eigen huis en het appartement in Kiev.
Ik heb de sites van de diverse landen bezocht en Spanje lijkt mij het meest ideaal, hoewel we beiden geen Spaans spreken.
Met de EU route kom ik er niet goed uit voor ongehuwden. Ik ben al tweemaal getrouwd en gescheiden en hecht niet erg aan dat boterbriefje, maar als t moet dan moet het maar.
Mijn voorkeur is trouwen als we weer in Nederland zijn zonder druk omdat het moet, maar omdat het kan.
Ik heb een eigen NL BV met een loon hieruit. Niet hoog, dat is niet economisch. Ik heb 1500 euro netto.
Vragen,
Mijn zorgverzekering, is die ook voor Spanje?
Kan het zoontje op mijn zorgverzekering?
Welke documenten hebben we nodig.
Inmiddels heeft ze geboorteakten van beiden en wacht op een apostile. Tevens een verklaring dat ze weduwe is, ofwel zeggenschap over haar zoon. Ook een ongehuwd verklaring.
Ze wil half mei naar hier afreizen samen met haar zoontje, ik wacht haar op in Dusseldorf op de luchthaven.
Heb je dan een retour nodig, ik vind dat zonde.
Kan ze zeggen met de auto te gaan rondreizen met mij en dat ik haar terug breng naar Kiev?
Is een logiesverklaring en garantstelling handig, niet van gemeente maar door mij ondertekend?
Ze heeft geen visa nodig maar heeft ook geen vette bankrekening, ofwel in onze begrippen niks.
Indien niet getrouwd hoe staat Spanje daarin, en is 9 maanden relatie genoeg?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2018, 19:07:15 »
We hebben elkaar zojuist gesproken en een afspraak gemaakt.

Offline Ara

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Irak
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2018, 13:31:34 »
Dag Prawo, ik heb de Nederlandse nationaliteit, al 12 jaar getrouwd in Irak in Nederland niet. Woon nu in Irak en wil terug in Europa wonen door de slechte situatie hier. Ik wil graag naar Duitsland om daar de eu route te doen voor mijn man.Ik ben wel 8 jaar uitgeschreven uit NL omdat ik in Irak woon. Ik heb twee kinderen 11 jaar en eentje van 2 jaar. Mijn situatie is heel ingewikkeld maak ik enig kans in Duitsland omdat ik al heel lang niet meer in Europa heb gewoond? En zo ja als mijn man een Schengen visum krijgt van 1 maand bijv. Via de Franse ambassade en de VISA verloopt voordat ik alles in Duitsland in orde heb krijgen we daar problemen mee ?                        Ik hoop dat u mij kunt helpen ben echt heel erg in de war. Mvg Ara

Offline Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
« Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2018, 23:21:48 »
De Duitslandroute is waarschijnlijk niet nodig. Als buitenlandse ouder van Nederlandse kinderen heb je sinds vorig jaar ook (EU) verblijfsRECHT in Nederland (Chavez-Vilchez Arrest.)
De vader moet wel enige zorgtaken verrichten. Er is geen inkomens eis.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2018, 09:28:18 »
Een EU-route is in jullie geval niet nodig. Jullie kunnen direct naar Nederland komen.
Zie ook dit bericht: https://www.mixed-couples.nl/index.php/topic,22089.html
Je man kan bij een NL ambassade een gratis faciliterend visum aanvragen.

Offline Hoedhoed

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Egyptisch
« Reactie #20 Gepost op: 05 juni 2018, 15:51:01 »
Graag wil ik onze situatie voorleggen. We willen samen als gezin met buitenlandse echtgenoot naar Nederland komen wonen.
We zijn een gezin woonachtig in Egypte, Cairo. Ik ben Nederlandse en mijn man is Egyptenaar, We hebben onze huwelijk laten registreren in nl. In maart 2014 ben ik na de bevalling met ons zoontje naar egypte geemigreerd. (Laten uitschrijven bij de gemeente.) Ons ander zoontje is geboren hier in Cairo in juli 2016. (Maar nog niet geregistreerd in nl) .Ze hebben beide een nl paspoort en egyptisch paspoort. We wonen al die tijd al samen op hetzelfde adres. Mijn man werkt hier in Egypte. Wij hebben geen huis of werk in Nederland. Mijn man zijn spreek en schrijfvaardigheid in engels is goed. zijn nederlands niet Ik ben bouwkundig ingenieur en mijn man petroleumingenieur We hebben wel al gekeken of er werk te vinden is voor hem, maar tot op heden geen resultaat. Het is niet zo makkelijk om iets in die sector te vinden. We zijn nu samen twee keer in Nederland geweest (op uitnodiging van mijn zus en haar man) We willen een toekomst voor ons en onze zoons opbouwen in Nederland. We willen absoluut niet gescheiden worden, de kinderen en ook wij hebben elkaar nodig. We willen natuurlijk graag werken. Heb altijd gewerkt ook, maar sinds de kids niet meer. Heb al vanalles gelezen maar weet nu niet precies hoe te handelen. Is die wet Chavez Vilches iets, of toch de eu-route of duitsland route. Kortom we hebben een handvat nodig. Hoe nu verder.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #21 Gepost op: 06 juni 2018, 10:38:18 »
Het enige wat nu nodig is is een willekeurig visum waarmee je man naar Nederland kan komen. Weer een aanvragen op dezelfde manier als de vorige keren is wellicht het eenvoudigst. Al heeft hij in deze situatie zelfs recht op een gratis visum.

Eenmaal hier kan zijn verblijfsrecht worden geregeld op basis van het arrest Chavez, als ouder die de zorg heeft voor een Nederlands kind (zelfs voor twee).

Het woningprobleem zul je zelf moeten oplossen, maar er is geen inkomenseis en jullie hebben zelfs meteen recht op een bijstandsuitkering en een zorgverzekering (met bijbehorende toeslagen).

Offline Hoedhoed

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Egyptisch
« Reactie #22 Gepost op: 07 juni 2018, 12:45:44 »
Beste Prawo, bedankt voor uw antwoord. Daar kunnen we zeker mee aan de slag.
U geeft aan een willekeurig visum en als we het op dezelfde manier doen is het gratis? We hebben altijd nog moeten betalen. Waar moet je zon verblijfsrecht dan aanvragen van het arrest Chavez. Hoelang duurt zoiets dan. Of zijn dit vragen die ik per mail zou moeten stellen, ik heb nog wel meer vragen. Alvast bedankt

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #23 Gepost op: 07 juni 2018, 13:50:41 »
Ik zal je straks een e-mail sturen.

Offline Hoedhoed

• Komt net kijken