Auteur Topic: Wil je antwoorden van Prawo?  (gelezen 7664 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Wil je antwoorden van Prawo?
« Reactie #25 Gepost op: 03 juli 2018, 17:35:24 »
Goedemiddag, Pravo, ik heb een dochter uiteraard NL nationaliteit, schoonzoon turkse nationaliteit. Hebben belgie route gevolgd. Gemeente ravels weigerde inschrijving huwelijk. Bezwaar aangetekend, proces geweest, uitspraak ergens september. Mijn dochter heeft haar 5 jaren kaart voor belgie. Mijn schoonzoon heeft zijn oranje kaart voor belgie visum tot 21 july as. Zij hebben beide langer dan 6 maanden verbleven in Belgie. Ze wil hem niet meer laten gaan natuurlijk. Dus wil zij EU toetsing aanvragen in Nederland. Klopt het dat zij daarvoor moeten verblijven in Nederland....welke weg kan zij het beste bewandelen ik vermoed dat het niet meer dan een pormaliteit zal zijn om eu toetsing aan de vragen in NL. Maar wellicht zie ik dat verkeerd vandaar mijn vragen. Dank u voor uw reactie bij voorbaat.

Hierover is al per e-mail met mij contact geweest (via de heer F.).
Het besluit zou zijn dat ze de beslissing van de Belgische rechtbank over het huwelijk willen afwachten.
En geen verdere kosten willen maken voor een uitgebreid adviesgesprek met mij over alle opties NU al naar Nederland te komen (met de mogelijkheid voor uw schoonzoon om direct in NL te gaan werken). Liever maken ze kosten voor hun verblijf in België.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #26 Gepost op: 04 augustus 2018, 09:45:57 »
Kwam elders de vraag van JoostTH tegen over de middeleneis als iemand naar Nederland terugkeert na de EU-route te hebben gedaan.
Waar Naana een onjuist antwoord op geeft. Ze kent blijkbaar het arrest Eind niet.
Zie https://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?67137-Terug-naar-NL-na-EU-route-en-inkomenseis

Offline lind@

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: surinaams
« Reactie #27 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:00:30 »
hi Prawo ,

Mijn vriend is van Surinaamse komaf en sinds 2017 Nederlander , nu is zijn zoontje nog daar bij de moeder hij is 8 jaar, hij wilt hem graag met de tijd hierheen halen , maar wij wonen in een 2 kamer woning en uitzicht op een iets grotere betaalbare woning is nihil in Amsterdam, 15 jaar wachttijd, kan een advocaat uitkomst bieden om eerder een grotere woning te krijgen?
het hoeft nu nog niet heel snel maar we willen ons vast een beetje oriënteren over wat de kansen zijn.

alvast bedankt voor de aandacht

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2018, 13:14:08 »
Voor het verblijfsrecht van zijn zoontje is er geen huisvestingsvereiste, al zal iets meer woonruimte ongetwijfeld welkom zijn.
Nederland heeft helaas een huisvestingsprobleem.
ik vrees dat hij dat zelf moet oplossen, een advocaat kan daar niet bij helpen.

Ik denk overigens dat hij de verkeerder volgorde heeft gehanteerd om verblijf voor zijn zoon (en diens moeder) te realiseren. Ik ga er van uit dat de zoon geen Nederlander is.
Beter had hij eerst zijn zoon naar NL kunnen halen en pas naturaliseren zodra diens verblijfsrecht zij zijn geregeld.
Zodra de zoon Nederlander zou zijn geworden zou de moeder (op basis van het arrest Chavez) een verblijfsrecht hebben in Nederland.
Voor hem te laat, maar voor anderen die dit lezen in een vergelijkbare situatie zitten  komt dit advies mogelijk op tijd.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #29 Gepost op: 06 september 2018, 15:46:02 »
Zie: https://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?67228-Ambassade-in-Brazili%EB-eist-andere-ongehuwdverklaring-graag-hulp!&p=670211#post670211

In dit geval zou ik ShanaR aanraden even de Nationale Ombudsman te bellen, de zaak voor te leggen en deze vragen te bemiddelen.
Maar ja, op dat andere forum ben ik (zoals meerderen) niet meer welkom.

Mijn in veel situaties gegeven tip is nog niet zo gek: ga met deze ongehuwdverklaring en de geboorteakte van je partner naar je eigen gemeente en doe daar aangifte van je voorgenomen huwelijk.

Offline ooiev33r

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Turks
« Reactie #30 Gepost op: 25 september 2018, 16:58:27 »
Ik wil graag een inreisvisum aanvragen voor mijn Turkse partner  (we trouwen binnenkort dus na het trouwen) (toeristenvisum was afgekeurd bezwaar gedaan en eind november pas antwoord duurt ons te lang want kan ook negatief uitpakken)
Alleen weet ik niet hoe. We denken eraan om echt te emigreren naar Dublin ( als het niet bevalt komen we gewoon terug na 3 maanden)
Of anders de Euroute via Praag. Qua werkgelegenheid voor mijn partner (in praag is er kans dat hij geen baan vindt)  en met oog op een mogelijke toekomst in Ierland willen we toch liever naar Dublin.

Is het de bedoeling dat hij een inreisvisum aanvraagt bij het Nederlandse consulaat in Turkije of kan hij ook direct bij het Ierse of Tsjechische consulaat terecht.Hoe wordt een inreis visum daar genoemd? EN is er kans dat ze een inreisvisum weigeren of bij de airport hem toch niet binennlaten ?
Mocht hij een inreisvisum ontvangen voor Ierland kan hij daar dan ook direct een werkvergunning krijgen?
In Praag kan je wel direct een werkvergunning stempel halen bij de politie

En gezien je een adres moet tonen voor het inreisvisum is het ook voldoende als ik daar een kamer huur?
is het mogelijk om de euroute te doen als we op kamers blijven dat zou veel geld besparen.

sorry voor zoveel vragen ik kom er niet uit. Alvast mijn dank!

Offline ooiev33r

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Turks
« Reactie #31 Gepost op: 25 september 2018, 17:31:45 »
met inreisvisum wordt het brax arrest bedoeld dacht ik ( of zijn het 2 verschillende dingen)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
Dubbele nationaliteit Spaans-Nederlands
« Reactie #32 Gepost op: 28 september 2018, 09:35:18 »
In een topic op een ander forum https://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?67286-Kom-ik-in-aanmerking-6006-EU-Recht&p=670717&viewfull=1#post670717 komt aan de orde of de Dominicaanse echtgenote in Nederland met succes EU-Toetsing kan aanvragen.

Voor het  antwoord op die vraag is van belang sinds wanneer betrokkene Nederlander is.
Is dat sinds zijn geboorte (meestal omdat een van zijn ouders Nederlander was) dan kan het niet.
Is hij pas later genaturaliseerd dan kan het vaak wel.

Overigens zou hij de NL nationaliteit vrijwillig kunnen opgeven.
Dan heeft hij verblijf als Spanjaard (en valt zijn vrouw onder de gunstige EU regels). Na een jaar kan hij als oud-Nederlander dan weer opteren voor de NL nationaliteit. Alleen als hij ook de eerste vier jaar van zijn leven in NL heeft gewoond moet hij in dit geval zijn Spaanse nationaliteit opgeven.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #33 Gepost op: 28 september 2018, 09:38:56 »
met inreisvisum wordt het brax arrest bedoeld dacht ik ( of zijn het 2 verschillende dingen)
Dat zijn twee verschillende dingen.
In het algemeen wordt met het Brax-arrest gedoeld op iemand die zonder visum aan de grens staat maar desondanks tot een gastlidstaat moet worden toegelaten. Het arrest gaat er ook over dat als je in een gastlidstaat bent binnengekomen maar niet (meer) voldoet aan visumvoorwaarden er desondanks een verblijfsrecht zal zijn indien de derdelander de echtgenoot Unieburger vergezelt of zich bij deze voegt.

Ik wil graag een inreisvisum aanvragen voor mijn Turkse partner  (we trouwen binnenkort dus na het trouwen) (toeristenvisum was afgekeurd bezwaar gedaan en eind november pas antwoord duurt ons te lang want kan ook negatief uitpakken)
Alleen weet ik niet hoe. We denken eraan om echt te emigreren naar Dublin ( als het niet bevalt komen we gewoon terug na 3 maanden)
Of anders de Euroute via Praag. Qua werkgelegenheid voor mijn partner (in praag is er kans dat hij geen baan vindt)  en met oog op een mogelijke toekomst in Ierland willen we toch liever naar Dublin.

Is het de bedoeling dat hij een inreisvisum aanvraagt bij het Nederlandse consulaat in Turkije of kan hij ook direct bij het Ierse of Tsjechische consulaat terecht.Hoe wordt een inreis visum daar genoemd? EN is er kans dat ze een inreisvisum weigeren of bij de airport hem toch niet binennlaten ?
Mocht hij een inreisvisum ontvangen voor Ierland kan hij daar dan ook direct een werkvergunning krijgen?
In Praag kan je wel direct een werkvergunning stempel halen bij de politie

En gezien je een adres moet tonen voor het inreisvisum is het ook voldoende als ik daar een kamer huur?
is het mogelijk om de euroute te doen als we op kamers blijven dat zou veel geld besparen.

sorry voor zoveel vragen ik kom er niet uit. Alvast mijn dank!

Ik denk dat je het te ingewikkeld maakt.
Een visum kort verblijf (toeristenvisum) zal bij een goed voorbereide aanvraag best wel worden verleend.
Maar op zich heb je daar weinig aan omdat Ierland niet onder Schengen valt. Een tussenstop in Praag zal jullie niet veel helpen.
Voor Ierland kan je partner na het trouwen een gratis faciliterend visum aanvragen.

Bij deze zaak heb je denk ik meer aan een persoonlijk advies. Neem daarvoor gerust eens met mij contact op.

Jij hebt toch niet toevallig ook de Turkse nationaliteit? Dat maakt alles vele malen makkelijker.

Offline Janins79

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filippino
Begrijp niet visum vragenlijst ind
« Reactie #34 Gepost op: 29 september 2018, 21:42:23 »
Hoihoi forumleden ben nieuw hier.  Ik wou jullie zeggen me man zijn toeristen visum was geweigerd (getrouwd 12 april 2016) ik heb zoontje van 17 uit eerdere relatie)). Vervolgens bezwaar aangetekend en wat nu blijkt heb een vragenlijst gekregen van de IND en deze moet binnen 2 weken geretourneerd worden etc. Het is zo ik snap hier een paar dingen niet aan

-Ik stond sowieso garant voorheen en dat geldt nog steeds en garant formulier was al ingediend op ambassade in Filipijnen/manila destijds. (Werk als verpleegster in zhuis)

moet ik opnieuw een garant formulier laten ondertekenen en legaliseren door gemeente of is de oude voldoende;(let wel op dat het verlopen is op 16juli 2018)  Dus ook opnieuw 3x recente loonstroken etc of gewoon oude garantstelling voldoende?

-ze vragen ook hoe lang duur het bezoek? Hoe weet ik dat nou de datum?

En er staat ook op overleg bewijsstukken met betrekking tot het inkomen van de aanvrager?? Wat kan dat zijn bijv?

En als laatst mijn vraag: welke garanties kunt u geven dat de aanvrager tijdig zal vertrekken naar het land waar de aanvrager terug zal keren? Wat kan ik t beste invullen

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #35 Gepost op: 30 september 2018, 13:34:08 »
Als het om je man is zou hij recht hebben gehad op een gratis visum in het geval dat jij een andere EU lidstaat zou gaan bezoeken en je man jou op die reis zou vergezellen.
Als vereist ook een dergelijke aanvraag een goede voorbereiding, is deze zeker kansrijker dan een gewone visumaanvraag waarbij wél een beoordeling op vestigingsgevaar plaatsvindt.
Je zou kunnen overwegen je man als nog een dergelijke aanvraag te laten doen doen.

De garantverklaring in de vragenlijst zou ik (heel pragmatisch) maar gewoon invullen. Je handtekening daaronder hoeft niet te worden gelegaliseerd door de gemeente.

Zelf bezwaar maken is niet echt verstandig. Maar ongeveer 15% van de bezwaren leidt alsnog tot het gevraagde visum.
Mijn score als advocaat was 90%.
Je zou kunnen overwegen de bezwaarprocedure alsnog uit handen te geven en mag mij mailen als je daarvoor belangstelling hebt (gebruik daarvoor een van de knoppen onder mijn gebruikersnaam links van dit bericht).

Offline Janins79

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filippino
« Reactie #36 Gepost op: 03 oktober 2018, 17:52:36 »
Echt waar?? Dat begrijp ik niet hoe bedoelt gij gratis visum? Maar inburgeringexamen /mvv etc dan.

Betekent dat ik moet emigreren naar een andere land en dan hem uitnodigen?

Ik vind echt slordig en bedorven

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #37 Gepost op: 03 oktober 2018, 18:06:12 »
Ik begeleid dergelijke visum aanvragen (en overigens ook bezwaar- en beroepsprocedures) om een voorspoedig verloop te bevorderen. Met een aanmerkelijke slaagkans.

Als je mijn hulp wilt, stuur me dan een e-mail of persoonlijk bericht. Daarvoor kun je de knoppen gebruiken onder mijn gebruikersnaam links van dit bericht.

Vergeet niet je naam, e-mailadres en telefoonnummer te vermelden. Dat vergemakkelijkt het contact aanmerkelijk.

Offline Taxa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Gambia
« Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:28:44 »

Vanaf 01-01-2018 geldt de Wet Beperkte gemeenschap van goederen. U trouwt dan niet meer in algehele gemeenschap van goederen. De wet geldt ook als u een geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt nog steeds huwelijkse voorwaarden of partnerschaps­voorwaarden maken.

Wat is er veranderd?

Vanaf deze datum trouwt u in beperkte gemeenschap van goederen.
Al uw persoonlijke bezittingen en schulden die u vóór het trouwen heeft, blijven van u alleen. Bezittingen en schulden die u na het trouwen krijgt, zijn van u samen.
Schenkingen of erfenissen die u ontvangt voor en tijdens uw huwelijk, zijn van u persoonlijk. Tenzij de schenker anders heeft bepaald of in het testament iets anders is aangegeven.
Als u uit elkaar gaat, krijgen u en uw partner elk de helft van de gemeenschappelijke bezittingen en schulden.
Administratie bijhouden

Als u langer samen bent, kan het voorkomen dat het niet meer duidelijk is welke spullen precies van u zijn. Dat kan voor problemen zorgen als u ooit uit elkaar gaat. Hou daarom een goede administratie bij. Dan kunt u altijd aantonen dat u eigenaar bent. Voor aangekochte spullen kan dat een factuur of ontvangst­bewijs zijn waarop uw naam staat vermeld. Bij een ontvangen erfenis is de akte van verdeling uw bewijs.

......EN DAN NU DE VRAGEN......:

Als uitgegaan wordt van een (eerder gescheiden) ‘rijke’ Nederlander, die wil trouwen met een (lieve, doch) ‘arme’ dame van buiten Europa (Gambia), wat valt er dan nog te regelen middels vooraf op te stellen huwelijkse voorwaarden?????

De inbreng tijdens het huwelijk blijft beperkt tot het inkomen/pensioen van de NL-man, alsmede een beperkt inkomen van de partner. Het gezamenlijk inkomen wordt benut om in NL te wonen (huurwoning) en te leven. Mogelijke nieuwe grote aankopen zullen uiteraard door de man worden gedaan en op zijn naam worden vastgelegd. Als zijn bestaande vermogen, bestaande uit spaargeld, wordt omgezet in bijv. vastgoed (in NL of ergens buiten Europa), wordt dat goed op zijn naam gezet, dus blijft dat -bij een onverhoopte scheiding- bij zijn persoonlijke bezit horen.

Kortom, ik zie geen reden om in NL naar een notaris te gaan alvorens te huwen.
Wat zie ik over het hoofd?

Offline Taxa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Gambia
« Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:32:06 »

Vanaf 01-01-2018 geldt de Wet Beperkte gemeenschap van goederen. U trouwt dan niet meer in algehele gemeenschap van goederen. De wet geldt ook als u een geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt nog steeds huwelijkse voorwaarden of partnerschaps­voorwaarden maken.

Wat is er veranderd?

Vanaf deze datum trouwt u in beperkte gemeenschap van goederen.
Al uw persoonlijke bezittingen en schulden die u vóór het trouwen heeft, blijven van u alleen. Bezittingen en schulden die u na het trouwen krijgt, zijn van u samen.
Schenkingen of erfenissen die u ontvangt voor en tijdens uw huwelijk, zijn van u persoonlijk. Tenzij de schenker anders heeft bepaald of in het testament iets anders is aangegeven.
Als u uit elkaar gaat, krijgen u en uw partner elk de helft van de gemeenschappelijke bezittingen en schulden.
Administratie bijhouden

Als u langer samen bent, kan het voorkomen dat het niet meer duidelijk is welke spullen precies van u zijn. Dat kan voor problemen zorgen als u ooit uit elkaar gaat. Hou daarom een goede administratie bij. Dan kunt u altijd aantonen dat u eigenaar bent. Voor aangekochte spullen kan dat een factuur of ontvangst­bewijs zijn waarop uw naam staat vermeld. Bij een ontvangen erfenis is de akte van verdeling uw bewijs.

......EN DAN NU DE VRAGEN......:

Als uitgegaan wordt van een (eerder gescheiden) ‘rijke’ Nederlander, die wil trouwen met een (lieve, doch) ‘arme’ dame van buiten Europa (Gambia), wat valt er dan nog te regelen middels vooraf op te stellen huwelijkse voorwaarden?????

De inbreng tijdens het huwelijk blijft beperkt tot het inkomen/pensioen van de NL-man, alsmede een beperkt inkomen van de partner. Het gezamenlijk inkomen wordt benut om in NL te wonen (huurwoning) en te leven. Mogelijke nieuwe grote aankopen zullen uiteraard door de man worden gedaan en op zijn naam worden vastgelegd. Als zijn bestaande vermogen, bestaande uit spaargeld, wordt omgezet in bijv. vastgoed (in NL of ergens buiten Europa), wordt dat goed op zijn naam gezet, dus blijft dat -bij een onverhoopte scheiding- bij zijn persoonlijke bezit horen.

Kortom, ik zie geen reden meer om in NL naar een notaris te gaan alvorens te huwen.
Wat zie ik over het hoofd?

Offline elfen

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaans
« Reactie #40 Gepost op: 15 oktober 2018, 19:49:12 »
Je ziet helemaal niks over het hoofd, alle bezittingen en schulden van voor de huwelijksdatum blijven op naam van de beide echtgenoten, dus daar heeft de ander niks mee te maken.
Alle in de huwelijkse aangegane verplichtingen of aangeschafte goederen vallen in de gemeenschap , dus 50/50 , buiten bijvoorbeeld erfenissen.
Daar buiten kan je aangeven dat bijvoorbeeld aan gekochte auto tijdens de huwelijkse periode van 100.000 van meneer of mevrouw is, ongeacht van welk geld dat is betaald.

Offline evy2000

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: alg
« Reactie #41 Gepost op: 24 november 2018, 15:47:34 »
help met aanvraag inreisverbod opheffing ( nog 1 jaar )
1- december 2011 : na detentie van 4 jaar  Gerepatrieerd  naar land van herkomst  (8jaar) inreisverbod ( belgie ) tot einde 2019
2- 2016 : getrouwd
3-  2017 : goedgekeurd visum C termijn 30 dagen ( terug op tijd naar land van herkomst )
4-  september 2018 : gezinshereniging  aangevraagd duitsland ( nog geen antwoord )
* ik heb  DVZ gebeld om te vragen over mijn man inreisverbod : tot einde 2019 ( 8jaar is het geworden ) een_nieuw_kader_voor_het_belgisch_terug keerbeleid_25062014.pdf

Met vriendelijke groet,

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #42 Gepost op: 26 november 2018, 19:55:00 »
help met aanvraag inreisverbod opheffing ( nog 1 jaar )

Volgens mij hadden we hierover al contact.

Offline Jerry1988

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: MEX
« Reactie #43 Gepost op: 30 november 2018, 01:11:54 »
Hoi Prawo

Ik zit met het volgende. Mijn vriendin is in December 2017 hier heen gekomen en is pas in Augustus 2018 terug na huis gegaan. Te laat dus. Maar ze is nergens op aan gesproken. Nergens om gevraagt niks. Ze ze liet haar ticket zien en paspoort en mocht vrolijk verder. Nu heeft ze voor eind december een ticket om hierheen terug te vliegen. Is dat verstandig? Want ze is totaal nergens op aangesproken.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #44 Gepost op: 30 november 2018, 10:57:14 »
Mocht er wel een inreisverbod zijn opgelegd dan had men haar daarvan schriftelijke beslissingen moeten geven.

Als ze geen inreisverbod heeft gekregen kan ze gewoon reizen in een 90-dagen cyclus.

Aangezien de periode tussen eind augustus en eind december meer dan 90 dagen beslaat kan ze in december gewoon komen en weer 90 dagen blijven.

Offline Jerry1988

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #45 Gepost op: 30 november 2018, 19:39:36 »
Bedankt voor de reactie! Dat stelt ons gerust om te weten. Hopen dat het dan ook zo gaat. En nooit meer de fout maken om haar ietjes langer te laten blijven. Brengt alleen maar stress erna.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #46 Gepost op: 01 december 2018, 10:16:21 »
... ietsjes langer ...
Dat "ietsjes" lijkt me een understatement. Zie
Mijn vriendin is in December 2017 hier heen gekomen en is pas in Augustus 2018 terug na huis gegaan.

Offline Jerry1988

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #47 Gepost op: 02 december 2018, 19:02:08 »
Klopt heb je helemaal gelijk in.
Mocht er toch problemen komen mag ik u dan inschakelen?
Is er een mogelijkheid dat ik u prive kan berichten?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #48 Gepost op: 03 december 2018, 00:21:31 »
Klopt heb je helemaal gelijk in.
Mocht er toch problemen komen mag ik u dan inschakelen?
Is er een mogelijkheid dat ik u prive kan berichten?

Klopt. Altijd het beste via mijn eigen website en het contactformulier aldaar https://www.prawo.nl/contact