Auteur Topic: Filipijnse paspoort met Schengenvisum reizen naar Engeland  (gelezen 1410 keer)

Offline Khatey

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filipijns
Filipijnse paspoort met Schengenvisum reizen naar Engeland
« Gepost op: 27 december 2017, 16:01:18 »
Goededag beste leden,

Ik heb even een vraagje.

Ik heb een filipijnse paspoort, ik heb een Schengenvisum, in Nederland wonend.

Nu hebben wij een schoolreisje naar Engeland, weet iemand hoe ik visum aan kan vragen? De website van de ambassade / consulaat is niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Khatey

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Filipijnse paspoort met Schengenvisum reizen naar Engeland
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2017, 01:22:35 »
In dit geval heb je een GB visum nodig.
De aanvraag gaat eerst online waarbij je gelijktijdig een afspraak kunt maken voor het indienen van de aanvraag bij een bureau nabij het station Amsterdam Sloterdijk.

Alleen degenen met een EU verblijfskaart als familielid reizen (samen met dat familielid) zonder visum.

Met het invullen van het aanvraagformulier ben je wel een uurtje bezig vrees ik. Op de beslissing wacht je 15 werkdagen.
Zonder visum zou ik niet meegaan op dat reisje als ik jou was. het risico dat je al niet mee mag met vliegtuig of boor is te groot.

Nuttige links vind je denk ik op  de startpagina www.schengenvisum.eu

Offline Khatey

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2017, 08:54:17 »
Bedankt voor het antwoord Prawo!

Ik heb gekeken naar de site, maar er zijn zoveel verschillende visums. :( Ik denk dat ik beter kan bellen naar de ambassade / consulaat van de GB?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2017, 09:50:26 »
Ik heb even zelf wat verder voor je gezocht want ik vrees dat bellen je niet verder brengt.
Zo'n visumaanvraag lijkt vooral een ontmoedigingsbeleid.
Ook de kosten zijn met 89 pond niet mis. Vraag of de school je hierbij kan steunen.

Kun je niet samen met een docent van de school een en ander in orde maken, wellicht je docent Engels (het zal ook voor haar/hem een openbaring zijn denk ik)?
Er zijn nogal wat variabelen zodat je hulp denk ik best kunt gebruiken.
In ieder geval is dit de juiste link voor de aanvraag van een standard visitors visa https://www.gov.uk/standard-visitor-visa want bij de schoolreis lijkt het te gaan om Tourism.

De British Counsel spreekt overigens ook over speciale visumregels voor schoolgroepen: https://schoolsonline.britishcouncil.org/partner-school/list-travellers-visa-scheme Ik denk dat daar de oplossing voor je ligt.
Het gaat om een regeling voor de lidstaten van de Europese Unie die ook voor het Verenigd Koninkrijk geldt.
Hier nog een officiƫle Britse link: https://www.gov.uk/government/publications/school-children-travelling-to-the-uk-as-part-of-a-school-group

Offline Khatey

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2018, 10:21:08 »
En nog een vraag:

Mijn paspoort die wordt verlopen op 1 april 2018. Ik heb inmiddels al een nieuwe aangevraagd in december, maar die kan tot 2 maanden duren voordat de nieuwe binnen is.

Mijn visum en andere reis documenten staan natuurlijk op de oude. Nu vraag ik me af of het uitmaakt als ik een visum naar Engeland aanvraag? Of kan ik beter wachten tot de nieuwe binnen is en dan pas een visum aanvragen?

Onze schoolreis is op 9 april t/m 13 april 2018.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2018, 22:26:54 »
Omdat je een geldig paspoort nodig hebt zul je moeten wachten met je visumaanvraag totdat het nieuwe paspoort er is.

Maar zou je wel een individueel visum aanvragen?
Is het niet beter (en goedkoper), want veel eenvoudiger, dat je school een lijst maakt van de reizenden groepsleden (ook al zijn de meesten visumvrije Nederlanders)?

Offline Khatey

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2018, 12:02:40 »
Ik ben dan bang dat ik al te laat ben met visumaanvragen :(

En ik ben de enige student die een visum aan moet vragen van mijn school, al mijn klasgenoten hebben nederlandse paspoort.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2018, 12:15:19 »
En ik ben de enige student die een visum aan moet vragen van mijn school, al mijn klasgenoten hebben nederlandse paspoort.
Desondanks kan je school een reizigerslijst maken met daarop alle leerlingen, ook de niet visumplichtige Nederlandse. Daar is zo'n EU lijst nu juist voor bedoeld.

Heb jij / heeft je school (decaan) wel de nodige moeite gedaan?

Offline Khatey

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2018, 12:17:51 »
Ik heb ze nog gevraagd wat ik het beste kan doen, en ze hebben mij maar alleen verwezen naar de engelse ambassade website :(

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2018, 12:22:11 »
De school moet het regelen.
Geef ze de links die ik je eerder gaf en laat ze die eens goed doorlezen.

Vraag anders Solvit om hulp om je school op het goede spoor te zetten. Dat scheelt je los van de moeite ook veel geld (want dat eigen visum is duur).

Of stel je vraag heel open aan Europe Direct: https://europa.eu/european-union/contact_nl
Die vraag kan dan luiden:
Mijn opleiding noem de naam gaat op studiereis naar Engeland. Ik ben als enige niet-Nederlandse student visumplichtig voor Engeland.
Een individueel visum is voor mij heel duur en de aanvraagprocedure is lastig. Ik kan daarom denk ik niet mee op reis.
Nu hoor ik iets over een reizigerslijst voor scholieren zodat ik toch mee zou kunnen. Dat zou in EU verband zijn geregeld. Mijn opleiding heeft daar nog nooit van gehoord. Kunt u mij misschien informeren hoe en waar dit allemaal moet worden geregeld?