Auteur Topic: Geen inburgeringsplicht, MVV-plicht of leges voor Colombianen?  (gelezen 2142 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Geen inburgeringsplicht, MVV-plicht of leges voor Colombianen?
« Gepost op: 01 oktober 2017, 15:36:40 »
Mijns inziens kun je uit internationale verdragen de conclusie trekken dan inwoners van sommige landen ook zonder MVV een verblijfsvergunning kunnen aanvragen. Waarvoor dan geen leges hoeven te worden betaald. Het gaat om landen waar vroeger vriendschapsverdragen mee werden afgesloten, verdragen die een meestbegunstigingsclausule bevatten.
Een van die landen is denk ik Colombia.
Ik zou zelfs nog verder willen gaan: er is voor Colombianen geen inburgeringsplicht als ze eenmaal met een verblijfsvergunning in Nederland zijn.

Als er een of meerder forumgebruikers zijn met een partner uit Colombia en die er belangstelling voor hebben een en ander eens uit te proberen, stuur me dan een pb of email
(kijk onder mijn gebruikersnaam links van dit bericht voor deze opties).
Dit lijkt in ieder geval interessant voor degenen die zijn vastgelopen met hun inburgeringsexamen buitenland en/of die wat minder haast hebben met de MVV (ik vrees namelijk dat de IND in eerste instantie geen krimp zal geven).
Dit kan ook als er sprake is van een MVV die minder dan 4 weken geleden is afgegeven. Dan kan namelijk nog bezwaar worden gemaakt tegen de geheven leges.

Ook degenen die in de problemen zijn gekomen met hun inburgering in Nederland kunnen zich denk ik kansrijk verweren.

Ik baseer dat hierop:
Voor inwoners van sommige landen van buiten de EU (Australië, Canada, Japan, Monaco, Nieuw-Zeeland, Vaticaanstad, Verenigde Staten van Amerika of Zuid-Korea) geldt er geen MVV plicht.
Voor onderdanen van deze landen vervalt (juist om die reden) ook de plicht het inburgeringsexamen buitenland te doen.

Voor onderdanen van een land als Israël geldt wel een MVV plicht, maar is de MVV aanvraag (en die voor een verblijfsvergunning) juist gratis.
Citaat
San Marino en Israël
Onderdanen van San Marino en Israël betalen op grond van het Benelux-verdrag geen leges voor de aanvraag van een mvv.
Omdat geen leges betaald hoeven te worden voor het vvr-deel van de TEV-procedure, hoeft voor de TEV-procedure niet betaald te worden.