Auteur Topic: Nederlands kind geeft buitenlandse ouder vaak WEL verblijfsrecht  (gelezen 9175 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Nederlands kind geeft buitenlandse ouder vaak WEL verblijfsrecht
« Reactie #100 Gepost op: 05 november 2018, 11:43:34 »
En zijn paspoort is ook nog in orde, dus geen stempel op zijn paspoot zelf. Hoe kan ik hier achter komen?

In orde? Eerder zei je "verscheurd"', ik neem aan de pagina met het visum.

... zijn visum ingetrokken, doorgekrast en gescheurd.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #101 Gepost op: 05 november 2018, 11:44:37 »
Ja ik heb de email om 10:26 verzonden. Nu maar hopen dat ze snel reageren en er niet 2/3 werkdagen over doen.

Gewoon om 4 uur weer even (laten) bellen om te vragen wie de mail behandelt enz..

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #102 Gepost op: 05 november 2018, 11:46:59 »
Ik ben daar niet 100% zeker van maar tot nu toe heb ik niks gezien op de brieven die hij heeft meegekregen dat ze dat hebben gedaan.
En zijn paspoort is ook nog in orde, dus geen stempel op zijn paspoot zelf. Hoe kan ik hier achter komen?

Misschien is het een idee om snel naar mij in Zeist te komen met alles wat je hebt voor een uitgebreid advies en te bespreken wat verder gedaan kan worden en hoe?

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Iraaks
« Reactie #103 Gepost op: 05 november 2018, 13:25:11 »
In orde? Eerder zei je "verscheurd"', ik neem aan de pagina met het visum.

Nee ik bedoelde het bocenste gedeelte van de visum is er af gescheurd, de rest van het paspoort is gewoon in orde.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #104 Gepost op: 05 november 2018, 13:34:07 »
Nee ik bedoelde het bocenste gedeelte van de visum is er af gescheurd, de rest van het paspoort is gewoon in orde.

Zo'n visum zit toch op een volledige pagina van het paspoort geplakt?
Daar valt weinig aan te scheuren zonder het paspoort te beschadigen denk ik dan.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #105 Gepost op: 05 november 2018, 13:40:36 »
Zo'n visum zit toch op een volledige pagina van het paspoort geplakt?
Daar valt weinig aan te scheuren zonder het paspoort te beschadigen denk ik dan.

Dat is wat mijn man heeft gezien dat ze hebben gedaan. Dat plekje waar visa op staat hebben ze een laagje eraf gescheurd zei die. Verder het nummer ernaast is doorgekrast en op de rest van het visum is een stempel waarop staat ingetrokken in 4 talen.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #106 Gepost op: 05 november 2018, 13:44:52 »
Misschien is het een idee om snel naar mij in Zeist te komen met alles wat je hebt voor een uitgebreid advies en te bespreken wat verder gedaan kan worden en hoe?

Als ik zie dat er geen voortgang is dan lijkt mij dat ook een goed idee en zou ik dat graag doen. Ik heb van alle documenten fotos en als scan op mijn telefoon wat eventueel uitgeprint kan worden als u dat wilt.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #107 Gepost op: 05 november 2018, 13:48:31 »
Een advocaat is ook een rechtsbijstandsverlener.
In Nederland kan bij bestuursrechtelijke zaken (vreemdelingenrecht is bestuursrecht) iedereen rechtsbijstand verlenen. Die had je kunnen bellen om hulp toen het in België niet zo ging als het zou hebben gemoeten.
In dergelijke situaties spring ik in ieder geval bij. Denk aan bellen met de autoriteiten daar, jou jullie situatie uitleggen en adviseren "blijf zitten waar je zit (laat je niet terugsturen naar Istanboel)" en een Belgische collega benaderen voor de (spoed)procedure daar.

Je man heeft ongetwijfeld papieren meegekregen (in het Frans vrees ik) waarin alle (verkeerde) beslissingen zijn vastgelegd.
Daar staat bezwaar of beroep tegen open. Maak van de rechtsmiddelen gebruik zou ik zeggen. Doe dat binnen de daarvoor geldende termijnen.

Ik heb een deel van het brief wat aangekruist was vertaald naar het Nederlands en dit stond erin:

het is niet in het bezit van de documenten die het object en de voorwaarden van het beoogde verblijf rechtvaardigen. Reden voor de beslissing.

De persoon verklaart zich naar Nederland te begeven om zich daar te vestigen in het kader van gezinshereniging.
Hij is echter in het bezit van een toeristenvisum. Volgens zijn verklaringen is de aanvrager niet van plan het Schengengebied te verlaten, dus voldoet hij niet aan de voorwaarden voor het verlenen van zijn visum.

het doel en de voorwaarden voor het beoogde verblijf zijn niet gerechtvaardigd door de verordening van het Europees Parlement en de Raad van 13-07-2009 tot vaststelling van een communautaire visumcode.
Volgens zijn verklaringen is de aanvrager niet van plan het Schengengebied te verlaten, dus voldoet hij niet aan de voorwaarden voor het verlenen van zijn visum.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #108 Gepost op: 05 november 2018, 13:50:36 »
Ik heb een deel van het brief wat aangekruist was vertaald naar het Nederlands en dit stond erin:

het is niet in het bezit van de documenten die het object en de voorwaarden van het beoogde verblijf rechtvaardigen. Reden voor de beslissing.

De persoon verklaart zich naar Nederland te begeven om zich daar te vestigen in het kader van gezinshereniging.
Hij is echter in het bezit van een toeristenvisum. Volgens zijn verklaringen is de aanvrager niet van plan het Schengengebied te verlaten, dus voldoet hij niet aan de voorwaarden voor het verlenen van zijn visum.

het doel en de voorwaarden voor het beoogde verblijf zijn niet gerechtvaardigd door de verordening van het Europees Parlement en de Raad van 13-07-2009 tot vaststelling van een communautaire visumcode.
Volgens zijn verklaringen is de aanvrager niet van plan het Schengengebied te verlaten, dus voldoet hij niet aan de voorwaarden voor het verlenen van zijn visum.

Dit is terwijl mijn man NOOIT heeft gezegd dat hij niet van plan is het schengengebied te verlaten.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #109 Gepost op: 05 november 2018, 15:03:33 »
Dit is terwijl mijn man NOOIT heeft gezegd dat hij niet van plan is het Schengengebied te verlaten.

In zo'n situatie kun je het beste zeggen "ik reis met mijn NL vrouw en NL kind en zij mogen mij zonder verdere voorwaarden drie maanden meenemen naar België. Daar is geen visum voor nodig, leest u het BRAX-arrest maar eens goed door".
Dat visum was uiteraard wel handig om het vliegtuig binnen te kunnen komen.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #110 Gepost op: 05 november 2018, 15:06:49 »
In zo'n situatie kun je het beste zeggen "ik reis met mijn NL vrouw en NL kind en zij mogen mij zonder verdere voorwaarden drie maanden meenemen naar België. Daar is geen visum voor nodig, leest u het BRAX-arrest maar eens goed door".
Dat visum was uiteraard wel handig om het vliegtuig binnen te kunnen komen.

Ja wij waren niet goed geïnformeerd over dit soort situaties maar we hadden het ook helemaal niet verwacht. Helaas, het enige wat we nu kunnen doen is hopen dat hij een nieuw visum zal krijgen en dat Schiphol hem niet ook weigert.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #111 Gepost op: 05 november 2018, 15:14:54 »
Ja wij waren niet goed Geïnformeerd over dit soort situaties maar we hadden het ook helemaal niet verwacht.

Handig zo'n advocaat. Wie was het en wat moest je betalen?

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #112 Gepost op: 05 november 2018, 15:20:05 »
Handig zo'n advocaat. Wie was het en wat moest je betalen?

Flip Jansen is zijn naam. €1210 in totaal omdat we al onze documenten hadden verzameld op het moment dat we zijn hulp inschakelden, anders was het rond €1600. We moesten een aanbetaling van €605 doen. Hij heeft mij zonet laten weten dat hij een email naar de Nederlandse autoriteiten in istanbul heeft gestuurd met uitleg over wat er gebeurd is en om een nieuw visum gevraagd. Nu wachten op een reactie daarop of een reactie op mijn eigen mail.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #113 Gepost op: 05 november 2018, 15:35:37 »
Flip Jansen is zijn naam. €1210 in totaal omdat we al onze documenten hadden verzameld op het moment dat we zijn hulp inschakelden, anders was het rond €1600. We moesten een aanbetaling van €605 doen. Hij heeft mij zonet laten weten dat hij een email naar de Nederlandse autoriteiten in istanbul heeft gestuurd met uitleg over wat er gebeurd is en om een nieuw visum gevraagd. Nu wachten op een reactie daarop of een reactie op mijn eigen mail.

Voor een Chavez visumaanvraag?
Dat is meer dan het dubbele van wat het in mijn ogen zou mogen kosten. Zelfs als er een adviesgesprek bij hoorde.
Maar ik weet uiteraard niet wat er voor bijzonderheden aan deze zaak zaten.

En dan nu een e-mail naar Istanboel? Ik denk dat jouw eigen e-mail via het contact centre van Buitenlandse Zaken zeker zoveel effect heeft.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #114 Gepost op: 05 november 2018, 15:42:43 »
Voor een Chavez visumaanvraag?
Dat is meer dan het dubbele van wat het in mijn ogen zou mogen kosten. Zelfs als er een adviesgesprek bij hoorde.
Maar ik weet uiteraard niet wat er voor bijzonderheden aan deze zaak zaten.

En dan nu een e-mail naar Istanboel? Ik denk dat jouw eigen e-mail via het contact centre van Buitenlandse Zaken zeker zoveel effect heeft.

Er waren op zicht geen bijzonderheden alleen dat de vader het kind nog niet erkent had. Ik vergat erbij te zetten dat dat bedrag inclusief begeleiding bij de aanvraag voor EU-toetsing was tot aan de eerste sticker van de IND. Ik weet echt niet meer wat ik moet denken of doen of wat ik kan verwachten. Ik hoop maar dat u gelijk hebt en dat het goed komt en als ik zie dat het toch niet de goede kant op gaat hoop ik toch nog u hulp kan krijgen en dat u het kan redden.

Offline elfen

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaans
« Reactie #115 Gepost op: 05 november 2018, 19:38:54 »
Volgens mij valt het wel mee allemaal, ik zou eerst maar even de reactie afwachten.
In mijn optiek krijgt jouw man gewoon weer een visum en kan hij naar Nederland vliegen.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #116 Gepost op: 05 november 2018, 20:15:48 »
Volgens mij valt het wel mee allemaal, ik zou eerst maar even de reactie afwachten.
In mijn optiek krijgt jouw man gewoon weer een visum en kan hij naar Nederland vliegen.

Dankje, daar hopen we ook op.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #117 Gepost op: 07 november 2018, 21:40:15 »
Mijn echtgenoot heeft vandaag gelukkig toch een nieuw visum gekregen, morgen vertrekt die vanuit Istanbul met een directe vlucht naar Amsterdam deze keer. Nu maar hopen dat het op Schiphol wel goed gaat. Ik word misselijk als ik er aan denk hoe het weer mis kan gaan :(

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #118 Gepost op: 08 november 2018, 09:32:31 »
Dien een klacht in over de gang van zaken bij de Europese Commissie en vraag hen een inbreukprocedure te starten tegen België vanwege de toegangsweigering in Charleroi, ondanks zijn EU rechten (jullie reisden samen).

Offline elfen

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaans
« Reactie #119 Gepost op: 08 november 2018, 20:20:15 »
Mijn echtgenoot heeft vandaag gelukkig toch een nieuw visum gekregen, morgen vertrekt die vanuit Istanbul met een directe vlucht naar Amsterdam deze keer. Nu maar hopen dat het op Schiphol wel goed gaat. Ik word misselijk als ik er aan denk hoe het weer mis kan gaan :(

Je hoeft je helemaal niet druk te maken, dat gaat helemaal goed

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #120 Gepost op: 08 november 2018, 20:46:43 »
Nou, uiteindelijk inderdaad allemaal goed gekomen, echtgenoot is in Nederland. Op Schophol wel weer ongeveer 4 uur laten zitten, ze vonden het vreemd dat hij een ingetrokken visum had. Maar uiteindelijk mocht ie toch door. Heel erg bedankt voor jullie reacties en voorall Prawo voor uw hulp! Ik zal zeker nog wel proberen een inbreukprocedure tegen Belgie te starten. Want ze hebben het voor ons in Schiphol ook moeilijker gemaakt dan het zou moeten.

Offline bogie2820

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: filipina
« Reactie #121 Gepost op: 08 november 2018, 21:21:30 »
Op Schophol wel weer...
Bijna, net niet  ;D

Gefeliciteerd.

Nu eerst even genieten van elkaars aanwezigheid en dan snel langs de IND, gemeente, zorgverzekering, etc.

Offline Midia

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #122 Gepost op: 08 november 2018, 21:23:45 »
Heel erg bedankt Bogie! Jaa genieten zoieo en dan komt de rest ook zo snel mogelijk.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #123 Gepost op: Gisteren om 20:16:09 »
Ik zal zeker nog wel proberen een inbreukprocedure tegen België te starten. Want ze hebben het voor ons in Schiphol ook moeilijker gemaakt dan het zou moeten.
Als je het er niet bij wilt laten zitten (wat ik niet zou doen ik jullie geval, ook al is alles nu goedgekomen) dan geef ik je in overweging met name gebruik te maken van je recht een petitie te richten aan het Europese Parlement.

Zeker nu jullie als gezin samen reisden en waarschijnlijk de huwelijksakte en geboorteakte van jullie kind bij je hadden heeft men in Charleroi alle regels met voeten getreden. Lees eens dit document, met name vanaf 6.3

Voor eventuele hulp hierbij kun je mij mailen via prawo.nl/contact. Ik heb een vergelijkbare zaak op de plank liggen.

Het grote gevaar als je alles zelf doet zonder deskundige hulp is dat de Belgen en/of de Commissie met een nietszeggend standaardantwoord komen. Lees bijv. de conclusies van deze Mededelingen aan de leden van het Europees Parlement maar eens http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/PETI/CM/2018/02-21/1138764NL.pdf en  http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/documents/peti/cm/1056/1056141/1056141nl.pdf