Auteur Topic: Nederlands kind geeft buitenlandse ouder vaak WEL verblijfsrecht  (gelezen 11919 keer)

Offline sami1970

• Komt net kijken
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Algerije
Re: Nederlands kind geeft buitenlandse ouder vaak WEL verblijfsrecht
« Reactie #50 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:52:47 »
ik Snap allemal niks van
ik hoorde dat  ik moet MVV.Famillie visum aanvraagen
voor 90 dagen
waroom faciliteit visum ?
Klopt of niet ?

Offline elfen

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaans
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2018, 19:57:59 »
ik adviseer je een advocaat in de arm te nemen

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Afrika
« Reactie #52 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:01:02 »
Hallo allemaal,

Wil hier toch even inhaken; Zie dat Midi schrijft dat ze al die tijd gewoon ingeschreven heeft gestaan bij haar ouders in Nederland. Dacht dat ik ergens had gelezen dat dat voor de nodige problemen kan zorgen, gezien men moet laten zien dat het kind (of meerdere kinderen) een band heeft met vader, of zelfs niet in de EU zou kunnen verblijvenzonder vader. Dit is naar ik meen alleen mogelijk door aan te tonen dat het kind altijd al bij vader heeft gewoond. Lees dat dit in dit geval ook wel zo is, maar hoe gaat de IND daar mee om als de NL ouder gewoon in NL ingeschreven was/is? Geldt in dit geval het bewijs van het verblijf van kind bij vader, of de inschrijving bij de ouders?

Andere vraag: Het gebruik maken van dit Chavez arrest, kan dat ook vanuit Belgie?

Vast dank voor meer duidelijkheid!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #53 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:28:34 »
ik Snap allemal niks van
ik hoorde dat  ik moet MVV.Famillie visum aanvraagen
voor 90 dagen
waroom faciliteit visum ?
Klopt of niet ?

Een faciliterend visum vraag je aan als je aansluitend in Nederland verblijf wilt op basis van een minderjarig Nederlands kind waarvan je de ouder bent. Hoe ouder het kind al is hoe lastiger dat zal gaan.
Zie hier https://ind.nl/Familie/Paginas/Ouder(s)-van-een-minderjarig-Nederlands-kind.aspx
Als je daar hulp bij wilt is er geen advocaat nodig. In dat geval kan de ouder die in Nederland is het beste even met mij contact opnemen om een en ander voor jou goed en soepel te laten regelen.

Wil je alleen gezinshereniging met iemand die al legaal in Nederland woont dan geldt de gewone MVV procedure. Zie https://ind.nl/Familie/Paginas/Echtgenoot-of-(geregistreerd)-partner.aspx
Daar kan ik uiteraard ook over adviseren of bij helpen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #54 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:39:21 »
Wil hier toch even inhaken;
Zie dat Midi schrijft dat ze al die tijd gewoon ingeschreven heeft gestaan bij haar ouders in Nederland.
Dacht dat ik ergens had gelezen dat dat voor de nodige problemen kan zorgen, gezien men moet laten zien dat het kind (of meerdere kinderen) een band heeft met vader, of zelfs niet in de EU zou kunnen verblijven zonder vader.
Dit is naar ik meen alleen mogelijk door aan te tonen dat het kind altijd al bij vader heeft gewoond. Lees dat dit in dit geval ook wel zo is, maar hoe gaat de IND daar mee om als de NL ouder gewoon in NL ingeschreven was/is?
Geldt in dit geval het bewijs van het verblijf van kind bij vader, of de inschrijving bij de ouders?
Niet te veel lezen. Laat je ook niet gek maken door meningen of ervaringen van anderen
Zie ook mij antwoord aan sami1970 boven dit bericht.

Andere vraag: Het gebruik maken van dit Chavez arrest, kan dat ook vanuit Belgie?

Die vraag snap ik even niet. Van dit arrest maakt de ouder die zelf geen Unieburger is gebruik in de lidstaat waarvan het kind de nationaliteit heeft.
Bij een NL kind in Nederland, bij een Belgisch kind in België, een Frans kind in Frankrijk enz..
Bij een NL kind in België mag om te beginnen de NL ouder niet in België aanwezig zijn en is er bovendien een middeleneis. Dat zegt het Chen-arrest.

De tekst van beide arresten vind je o.a. op mijn startpagina voor de belgiëroute

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #55 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:00:12 »
Dank voor uw antwoord Prawo!

Heb bericht aan sami1970 en de link ingezien. Kan ik hieruit conculderen dat het niet erg is als de NL ouder gewoon ingeschreven stond in Nl terwijl deze eigenlijk woonachtig was in het buitenland sinds het kind geboren is (gaat in dit geval o.a. om een kind van 10).

Voor wat betreft de 2e vraag bedoelde ik idd of de ouder die geen Unieburger is, hiervan gebruik kan maken vanuit Belgie met een Nl kind. Begrijp dus dat dit in dit geval alleen zou kunnen vanuit NL.

Bent u van mening dat in het geval er NL kinderen zijn, altijd samen woonachtig buiten Europa geweest, het gebruik maken van het Chavez arrest(ook wanneer de NL ouder zich nooit heeft uitgeschreven uit NL) de snelste optie is, eventueel in vergelijking tot de Belgie route)?

Nogmaals hartelijk dank voor uw advies

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #56 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:13:00 »
Heb bericht aan sami1970 en de link ingezien. Kan ik hieruit conculderen dat het niet erg is als de NL ouder gewoon ingeschreven stond in Nl terwijl deze eigenlijk woonachtig was in het buitenland sinds het kind geboren is (gaat in dit geval o.a. om een kind van 10).
Inderdaad, geen enkel probleem. Als het NL kind maar staat ingeschreven in NL zodra de vader (neem ik aan, bij jullie) naar de IND gaat voor zijn verblijfsaanvraag. Jij speelt in het hele verhaal geen rol, waar je woont is niet van belang.

Voor wat betreft de 2e vraag bedoelde ik idd of de ouder die geen Unieburger is, hiervan gebruik kan maken vanuit Belgie met een Nl kind. Begrijp dus dat dit in dit geval alleen zou kunnen vanuit NL.
Een verblijf in België kunnen jullie gevoeglijk overslaan.

Bent u van mening dat in het geval er NL kinderen zijn, altijd samen woonachtig buiten Europa geweest, het gebruik maken van het Chavez arrest(ook wanneer de NL ouder zich nooit heeft uitgeschreven uit NL) de snelste optie is, eventueel in vergelijking tot de Belgieroute)?
Dat vind ik inderdaad, is ook zo en in de praktijk is al gebleken dat het zo werkt.

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #57 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:43:02 »
Nogmaals hartelijk dank voor uw advies Prawo! Stel dit erg op prijs.

Heb toch nog een vraag. Als het kind van 10 nou al die tijd ook in NL ingeschreven heeft gestaan, is dat dan een probleem voor de IND? Begrijp uit uw bericht dat woonplaats moeder niet van belang is. Dus het gaat hier alleen om de relatie met het kind.  Weet niet hoe de IND reageert als ze zouden denken dat kind al 10 jr in Nl woont (op basis van inschrijving bij de NL gemeente).  In de realiteit heeft het kind gewoon altijd samen met moeder bij vader gewoond buiten de EU. Dit kan aangetoond worden dmv schoolverklaringen etc.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #58 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:44:46 »
Misschien ben je inmiddels toe aan wat meer persoonlijke begeleiding waarbij alle variabelen ana de orde kunnen komen.
Iedere zaak si weer anders en zoals ik hierboven al schreef, hoe ouder het kind, deste lastiger het kan worden.

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #59 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:59:20 »
Gaat in dit geval niet alleen om het kind van 10 jr oud maar ook om een kind van 5. Helpt dat? Is het een punt dat ze in NL ingeschreven staan, of gaat het er alleen om dat ze op het moment van het indienen van de aanvraag ingeschreven staan, wat daarvoor gebeurd is, is dat nog van belang? Enig idee hoe de IND dit bekijkt?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #60 Gepost op: 18 oktober 2018, 22:52:57 »
Gaat in dit geval niet alleen om het kind van 10 jr oud maar ook om een kind van 5.
Dat maakt het denk ik nuttiger deskundig advies in te winnen.
Neem gewoon even contact met me op. Dit gaat mijn vrijwillige bijdrage aan een forum ook te boven.

Offline markvib

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filipino
« Reactie #61 Gepost op: 24 oktober 2018, 03:57:23 »
Goedendag, nieuw hier op dit forum, en hoop dat ik in de juiste rubriek ben terecht gekomen

situatie is als volgt : Nederlander, woonachtig in Nederland , Ongehuwd met mijn Filipijnse partner, en samen een kind, beide woonachtig in de PH.

Onze dochtertje is nu 13 maanden en Nederlands nationalitiet, ook in bezit van Ned.paspoort.

Wil op basis van het Chaves arrest mijn partner naar Nederland brengen voor toetsing aan het EU recht

Volgende vraag: Voor de aanvraag van het facilitair visum: Gelegaliseerde geboorteakte van onze dochter, en paspoort van beide is voldoende, of moet mijn partner ook haar geboorteakte laten legaliseren?

Dan , formulier 6006 van de IND:

– Een kopie van het Nederlands paspoort van uw kind; Hebben we
– Een kopie van de geboorteakte van uw kind of, als uit de geboorteakte de
familierechtelijke relatie tussen u en het kind niet blijkt, kopieën van andere
bewijsmiddelen waaruit de band tussen u en het Nederlandse kind blijkt,
bijvoorbeeld documenten van een eventuele adoptie of pleegzorg;hebben we
– Bewijsstukken waaruit blijkt dat u de daadwerkelijke zorg hebt over uw
Nederlandse kind (bijvoorbeeld foto’s, verklaringen van school of de huisarts); Kan dat van de arts en crèche in de PH zijn ?
– Bewijsstukken waaruit blijkt dat u het rechtmatig gezag over uw kind heeft;Erkenning op de geboorte acte voldoet mijns inzien....
– Bewijsstukken waaruit blijkt dat u uw kind financieel onderhoudt; Ik stuur maandelijks geld, zij heeft bonnetjes voor kleren, melk, luiers en zo voorts
– Bewijsstukken waaruit blijkt dat uw kind bij u inwoont; Dat zouden alleen fotos kunnen zijn van hun huis in de PH.... Iemand een ander idee?
– Het ouderschapsplan, waarin de afspraken staan over de verzorging en
opvoeding van uw kind. Geen idee wat ze hier mee bedoelen....Zij verzorgt onze dochter voornamelijk

Ik zie dat er vele reacties op dit forum voorbij komen, en zou het zeer op prijs stellen als iemand hier iets over kan zeggen

In ieder geval hartelijk bedankt ,

Offline bogie2820

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: filipina
« Reactie #62 Gepost op: 24 oktober 2018, 09:50:58 »
Mabuhay Kuya,

Bewijsstukken dat je vriendin zorg had over het kind in de Filipijnen kan je meesturen, toch zal de IND waarschijnlijk in een later stadium nog vragen naar bewijsstukken dat zij dat ook in Nederland doet. Dan wordt er na bijvoorbeeld 3 maanden gevraagd om aanvullend bewijs, en dan vraag je aan bijvoorbeeld de creche of ze een briefje willen schrijven.

Bewijsstukken dat het kind inwoont: eenmaal in Nederland ga je naar de gemeente en schrijven jullie je allemaal in. Daar krijg je een briefje van mee. Probleem: gemeentes weigeren je vriendin in te schrijven totdat ze bij de IND is geweest. De IND is gelukkig op de hoogte van dit praktische probleem en gaat er soepel mee om. Zorg wel dat jij en jullie kind alvast ingeschreven staan. Zorg ook dat je kind's BSN bekend is.

Ouderschapsplan is als jullie gescheiden zijn. Niet van toepassing dus.

Voel je tot niets verplicht maar mocht je in een gulle bui zijn: Red Horse, Skyflakes, M.Y.San buttercookies, en voor mahal ko: Milo.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #63 Gepost op: 24 oktober 2018, 10:09:29 »
Met de geboorteakte van het kind bewijst ze dat ze de moeder is. Dat is een noodzakelijk document.
Haar eigen geboorteakte is voor de IND niet nodig, wel als ze zich straks bij de gemeente in de BRP gaat inschrijven.
Beide gelegaliseerd meenemen is verstandig.

Kopie van de geboorteakte van het kind, kopie paspoort kind en en kort briefje van haarzelf (de motivatiebrief) dat ze al sinds de geboorte de dagelijkse zorg heeft voor haar kind zullen volstaan voor de aanvraag voor het faciliterend visum (en vervolgens ook voor de aanvraag EU-toetsing bij de IND).
Dat zal waarschijnlijk gratis zijn (los van eventuele kosten voor VFS als ze daarheen zou gaan).
Vul op het visumaanvraagformulier in als doel: faciliterend visum voor reis met NL kind. Vraag multiple entry en 90 dagen.

Bedenk dat jij als partner geen rol speelt in dit verhaal, anders dan als financier. Dat laatste hoef je overigens niet aan te tonen.
De moeder heeft van rechtswege gezag. Die erkenning was alleen relevant doordat het kind hierdoor de Nederlandse nationaliteit kreeg.

Zodra je weet wanneer ze in NL zullen aankomen kun je voor haar de afspraak maken bij de IND. Het duurt wel 3-5 weken voordat ze bij het gewenste loket terecht kan.
Zorg dat het kind voor de afspraak van de moeder met de IND bij de gemeente is aangemeld als wonend op jouw adres en zet het kind op je eigen zorgverzekering zodra de BSN bekend is (wacht daarmee niet totdat de IND beslist heeft op de verblijfsaanvraag van de moeder).

Offline markvib

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #64 Gepost op: 25 oktober 2018, 01:08:45 »
Selamat bogie2820, dank je wel Prawo

Bogie, heb jij ervaring ermee dat de IND na 3 maanden in Nederland om bewijs stukken hier vraagt ( In Nederland )

Partner heeft namelijk 2 winkels in de PH ( met Red horse !! ) , en die willen we niet opdoeken voor we hier zekerheid hebben, dus zijn eigenlijk niet van plan het hele proces in Nederland af te wachten....maar on na een paar weken weer richting de PH te gaan, met hopelijk een terugreis visum in haar paspoort

Enige tips / advies of dit een mogelijkheid is?

Bedankt iedereen

Offline markvib

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #65 Gepost op: 25 oktober 2018, 07:41:56 »
Goedenmorgen,

Kreeg zojuist het volgende bericht van de ambassade in Manila met de eisen voor het facilitair visum

1.       Schengen visa application
2.       Valid passport
3.       recent  passport size photo (white background, teeth should not be shown)
4.       Child’s valid Dutch passport
5.       Child’s recent birth certificate (issued not older than 1 year)
6        Copy passport of child’s Dutch parent/s (bio-page)
7.       Documents showing that applicant is responsible for the child’s primary care like photos,statements of school, medical records at birth to present
8.       If applicable financial statements of  child’s parents
9.       Personal data, GBA extract of the Dutch partner/spouse

Item 6 en 9...Ik dacht dat ik geen rol speel in deze aanvraag, waarom dan deze eis. Klopt dit wel?
Item 8,iemand enig idee wat ze daarmee bedoelen ?

Hopend op enige verdere informatie

Bedankt en een fijne dag

Offline bogie2820

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #66 Gepost op: 25 oktober 2018, 08:28:05 »
Ik weet niet voldoende van alle juridische haken en ogen om je 100% antwoord te kunnen geven. Prawo zal ongetwijfeld meer kunnen zeggen.

Dit gezegd hebbende, hier is wat ik denk:

Volgens de IND kan je de aanvraag alleen vanuit Nederland doen, al is er op een ander forum ten minste één voorbeeld te vinden van iemand die het vanuit het buitenland heeft mogen/kunnen doen. Wellicht is dat in de eerste maanden geweest terwijl een en ander nog uit moest kristalliseren.

Een terugkeervisum heb ik geen ervaring mee. Wat ik denk te weten (en ik kan het goed mis hebben) is dat dit meer iets is voor noodgevallen. Dus voor als je vriendin terug moet wegens overlijden familielid ofzo.

Visumeisen: het is nieuw voor mij maar ook hier geldt weer: een en ander is wellicht op details gewijzigd. Je beroept je op europese regels en moet dan wel bewijzen dat dit terecht is. Da's prima. Aan de andere kant: stel je voor dat jij er helemaal niet meer bent (ik hoop het niet, maar het zou in theorie kunnen, toch?) dan nog steeds mag jouw vriendin met kind in Nederland wonen.
Wil je het uitzoeken en weigeren het gevraagde aan te leveren? Of wil je zo soepel mogelijk door het proces glijden?

Hoezo geeft de ambassade info in het engels? Ik zou gewoon contact opnemen in het nederlands en je vraag betreffende item 8, en misschien ook gelijk items 6 en 9, daar neerleggen.

Je maakt je zorgen en wilt zekerheid. Begrijpelijk maar ik denk dat die zorgen onterecht zijn. Jullie aanvraag zal, mits voorzien van de benodigde bewijsstukken, gewoon goedgekeurd worden.

Ja, ik heb ervaring dat de IND later nog stukken opvraagt. Inmiddels was de kleine al op school en mama was daar ook gezien, dus een briefje van school was geen enkel probleem. Voor jullie zal dat creche of dokter worden maar ook dat mag geen probleem zijn.

Mijn, uitdrukkelijk niet-juridische, advies: gewoon doen en geen zorgen maken. Ik geef uiteraard geen garanties maar jullie situatie is vrijwel gelijk aan die van ons en dat is zonder noemenswaardige problemen gelukt.
Waar ik mij in jouw geval meer zorgen over zou maken: wil jouw vriendin haar winkels wel opgeven, gaat ze het emotioneel wel redden in een ander land? Als je dit al afgetikt hebt: prima.

Wil je wel proberen om zekerheid te krijgen voordat je definitief uitreist, schakel dan juridische hulp in. Ik kan en wil je daarin niet adviseren.

Ik kan je wel melden dat je aan de PH-kant ook e.e.a. goed moet regelen om de grens over te kunnen. CFO, twee verschillende trajecten. Als ze het certificaat niet heeft kan ze aan de grens geweigerd worden ("offloading") en als ze de sticker niet heeft kan ze niet emigreren. Zonder D-visum (krijgt ze niet) en zonder verblijfsvergunning (krijgt ze niet, en het equivalent krijgt ze pas in Nederland) krijgt ze die sticker niet. Dus: geen emigratie mogelijk. Geef dit door aan je juridisch adviseur en wellicht dat die dan voor elkaar krijgt dat ze de aanvraag vanuit het buitenland kan doen wegens gewichtige redenen.

Offline markvib

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #67 Gepost op: 26 oktober 2018, 01:16:10 »
Wederom heel erg bedankt Bogie2820

Na een paar vragen van mijn kant aan de ambassade in Manila ben ik inmiddels doorgestuurd naar het regio centrum in Kuala Lumpur, en die handelen het verder in het Nederlands af. Zodra zij mij de eisen hebben laten weten zal ik het hier posten,hopelijk hebben anderen er dan ook iets aan.

Natuurlijk ben ik bereid om de stukken aan te leveren, maar in sta niet ingeschreven in het GBA, omdat ik meer dan 8 maanden per jaar buiten Nederland verblijf ,maar sta nu ingeschreven bij het BPR als niet-ingezetene

Hetgene wat jij vermeld over het CFO en twee trajecten.....Als zij hopelijk een C- Schengen visa krijgt is het dan ook noodzakelijk voor de eerste inreis naar Nederland om het seminar te volgen? Ik begrijp de noodzaak voor immigratie, maar ik weet zeker dat we terug komen naar de PH binnen een korte tijd .Zien ze het aan de grens in de PH dan niet gewoon als vakantie? Of bedoel je dat de IND zonder de sticker moeilijk doet?

Tot nu nog geen juridisch adviseur...gaan er gewoon positief tegen aan, gelijk staat immers aan onze kant toch ;)
Alweer erg bedankt

Offline bogie2820

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #68 Gepost op: 26 oktober 2018, 06:46:23 »
Het CFO , en de twee trajecten die je noemt...?
Dit wordt heel erg specifiek voor jullie en voor Filipijnen, lijkt me niet passen in dit topic.
Ik stuur even een pb

Offline robinson7268

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Nationaliteit partner: Filipijns
« Reactie #69 Gepost op: 26 oktober 2018, 09:59:36 »
Dat CFO-traject is uiteraard niet van toepassing en kan volgens mij niet eens met een C-visum.

Verder is het misschien handig om te weten dat de NL ambassade in Manilla Filipijnse documenten niet meer legaliseert. Originele Filipijnse documenten moeten uiteraard nog wel door de DFA (buitenlandse zaken in de Filipijnen) worden gelegaliseerd.

Offline bogie2820

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #70 Gepost op: 26 oktober 2018, 12:47:22 »
Dat CFO-traject is uiteraard niet van toepassing en kan volgens mij niet eens met een C-visum.
Dat laatste is inderdaad een probleem, voor één van de twee benodigde seminars. Wel voor PDOS, niet voor GCP. Voor PDOS is D-visum (MVV) of verblijfsvergunning nodig.

Zonder sticker in het buitenland is het, zo is mij verteld, onmogelijk het PH-paspoort te verlengen. En langer dan een jaar in het buitenland zonder officieel geëmigreerd te zijn levert problemen op bij volgende keren uitreizen vanuit Filipijnen terug naar het nieuwe thuis.

Als u het beter weet, graag uitleggen aan mij want wij zijn druk bezig alles af te ronden.

Offline robinson7268

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Nationaliteit partner: Filipijns
« Reactie #71 Gepost op: 26 oktober 2018, 13:26:03 »
Ik weet helemaal niets beter, ik zeg alleen wat de realiteit is. De Filipijnen zijn heel formeel wat dit soort papierwerk betreft en het zal de Filipijnse autoriteiten worst zijn welke arresten er in Nederland/Europa bestaan om hier een geldig visum te krijgen. Misschien dat de NL ambassade in Manilla hier een oplossing voor weet.

Als hier geen oplossing voor is kun je of de gok nemen of zo snel mogelijk voor haar een Nederlands paspoort regelen zodra ze hier legaal is. 3 jaar indien je getrouwd bent anders 5 jaar.

Offline Elissa Rotana

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #72 Gepost op: 26 oktober 2018, 17:52:46 »
Beste Markvib,

Hoop dat het bij jou ook allemaal soepel zal verlopen, zoals het blijkbaar bij een hoop gaat.
Wil toch even reageren op een eerder bericht van jou waarin je vertelt dat jullie (na het verkrijgen van de 6 maanden sticker) niet in NL af willen wachten op de verblijfsvergunning voor 5 jaar. Weet je zeker dat je het recht hebt om dan nog langdurig uit NL weg te zijn (IND?). Dacht dat ik ergens had gelezen dat dat voor problemen zou kunnen zorgen. Prawo weet hier misschien wel meer over te vertellen.

Offline markvib

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2018, 00:01:26 »
Documenten vorig jaar al gelegaliseerd via een uitstekende service in Mnl. Opgestuurd vanuit Gensan en binnen een week keurig voorzien van DFA apostille en red ribbon weer thuis via de courier ,nog geen 300 PHP per document.

3 jaar als getrouwd en ingeburgerd, anders 3 jaar getrouwd en 15 jaar woonachtig in Nederland.

Inmiddels al via andere forums vernomen dat de beslissing niet in Nederland  afgewacht hoeft te worden, mag natuurlijk wel. Las dat iemand op grond van bezit van eigen zaak terug was gekeerd in afwachting van de uitspraak. Lijkt mij ook logisch, je kan moeilijk al je bezigheden in het thuisland van de hand doen als je niet zeker weet of je in Nederland kan of wil blijven. Je mag echter ook weer niet te lang weg zijn, ook logisch. We denken aan een paar weken maximaal

Bogie, mijn Filipijnse ex vrouw ( ja dat kan ) heeft al 2 maal zonder sticker in Nederland haar PH paspoort vernieuwt, zonder problemen. Laatste keer 2 jaar geleden. Verder gaat ze ieder jaar terug tijdens de zomervakantie, zonder stickers in haar paspoort,maar uiteraard met een verblijfsvergunning voor de terugreis.

Iemand enig idee welk type C-Schengen visa wordt afgegeven bij Chavez ? Ik bedoel duur geldigheid, en multiple 2 of multiple onbeperkt ?

Offline bogie2820

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #74 Gepost op: 27 oktober 2018, 06:36:57 »
Iemand enig idee welk type C-Schengen visa wordt afgegeven bij Chavez ? Ik bedoel duur geldigheid, en multiple 2 of multiple onbeperkt ?
Mijn vrouw kreeg 90 dagen in een window van 105 dagen, MULT oftewel onbeperkt.

Mooi om te horen dat verlengen zonder die sticker ook kan. Maar goed, zelfs in Nederland spreekt de ene overheidsambtenaar de andere tegen, dus waarom in PH niet.