0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Mevrouw Chavez-Vilchez, die de Venezolaanse nationaliteit heeft, is op een toeristenvisum in Nederland aangekomen. Uit haar relatie met een Nederlands onderdaan is in 2009 een kind geboren dat de Nederlandse nationaliteit heeft. De ouders en het kind hebben in Duitsland gewoond tot in juni 2011, in welke maand Chavez-Vilchez en haar kind de gezinswoning hebben moeten verlaten. Chavez-Vilchez heeft sindsdien het gezag over haar kind en zij heeft verklaarddat de vader niet bijdraagt in het onderhoud en de opvoeding van het kind. Omdat zij echter geen verblijfstitel had, hebben de Nederlandse instanties haar aanvraag voor bijstand en kinderbijslag afgewezen.De situatie van zeven andere personen, onderdanen van niet-EU-landen, vertoont gelijkenissen met die van mevrouw Chavez-Vilchez: het gaat daarbij om moeders van een of meer kinderen met de Nederlandse nationaliteit, van wie de vader Nederlander is. Die kinderen zijn allen erkend door hun vader, maar wonen hoofdzakelijk zo niet uitsluitend bij hun moeder. Die zaken verschillen echter voor wat betreft de betrekkingen tussen de ouders en de kinderen op het gebied van het ouderlijk gezag en de bijdrage in het onderhoud, de situatie van de moeders betreffende hun recht om op het grondgebied van de Unie te verblijven alsook de situatie van de minderjarige kinderen zelf. Anders dan in het geval van mevrouw Chavez-Vilchez, hebben de minderjarige kinderen van de zeven andere personen bovendien nooit gebruik gemaakt van hun recht op vrij verkeer: zij wonen sinds hun geboorte in de lidstaat waarvan zij de nationaliteit bezitten (dat wil zeggen Nederland).De Centrale Raad van Beroep, waarbij de geschillen over de weigering van de Nederlandse instanties om de betrokken moeders bijstand en kinderbijslag toe te kennen aanhangig zijn gemaakt, heeft besloten zich tot het Hof van Justitie te wenden. Die rechterlijke instantie vraagt zich af of de belanghebbenden, als moeder van een kind dat burger van de Unie is, in hun respectieve omstandigheden een verblijfsrecht aan artikel 20 VWEU (burgerschap van de Unie) kunnen ontlenen. Indien dat het geval is zouden zij in voorkomend geval op basis van de Nederlandse wetgeving in aanmerking komen voor bijstand of kinderbijslag. De Centrale Raad van Beroep wenst meer in het bijzonder te vernemen, welk belang moet worden gehecht aan het feit dat de vader, burger van de Unie, in Nederland of in de Unie verblijft.In zijn arrest van heden verklaart het Hof om te beginnen dat de situatie van mevrouw ChavezVilchez en van haar kind, die beiden gebruik hebben gemaakt van hun recht op vrij verkeer, allereerst moet worden getoetst aan artikel 21 VWEU (vrij verkeer en verblijf van Europese burgers op het grondgebied van de lidstaten) en aan richtlijn 2004/381 (die de uitoefening van de vrijheid van verkeer en van verblijf beoogt te vergemakkelijken). Het is aan de Nederlandse rechter om in dit verband te beoordelen of de voorwaarden van die richtlijn vervuld zijn zodat mevrouw ChavezVilchez aanspraak kan maken op een afgeleid verblijfsrecht. Indien dat niet het geval is, moeten haar situatie en die van haar kind, net als die van de overige betrokken personen, aan artikel 20 VWEU worden getoetst.In dit verband herinnert het Hof aan zijn rechtspraak dat artikel 20 VWEU zich verzet tegen nationale maatregelen, daaronder begrepen beslissingen waarbij een verblijfsrecht wordt geweigerd aan familieleden van een burger van de Unie, die tot gevolg hebben dat de burger van de Unie het effectieve genot van de voornaamste aan zijn status ontleende rechten wordt ontzegd.In de onderhavige gevallen zou door de eventuele verplichting voor de moeders om het grondgebied van de Unie te verlaten, hun kinderen daarmee het effectieve genot van de essentie van die rechten kunnen worden ontzegd doordat zij genoopt zouden zijn het grondgebied van de Unie te verlaten. Het is aan de Nederlandse rechter om dat te beoordelen. Om dat risico te beoordelen moet worden bepaald, welke ouder de daadwerkelijke zorg voor het kind heeft en of ereen daadwerkelijke afhankelijkheidsverhouding bestaat tussen het kind en de ouder die onderdaan is van een niet-EU-land. In dat verband dienen de bevoegde instanties rekening te houden met hetrecht op eerbiediging van het gezinsleven en met het hogere belang van het kind.De omstandigheid dat de andere ouder, burger van de Unie, daadwerkelijk alleen de dagelijkse daadwerkelijke zorg voor het kind kan en wil dragen, is een relevant gegeven, maar volstaat op zich niet om te kunnen vaststellen dat er tussen de ouder die onderdaan van een niet-EU-land is en het kind niet een zodanige afhankelijkheidsverhouding bestaat dat dat het kind genoopt zou zijn het grondgebied van de Unie te verlaten indien aan die onderdaan van een niet-EU-land eenverblijfsrecht werd geweigerd. Om tot een dergelijke vaststelling te komen moeten immers, in het hogere belang van het kind, alle betrokken omstandigheden in de beschouwing worden betrokken, meer in het bijzonder de leeftijd van het kind, zijn lichamelijke en emotionele ontwikkeling, de mate van zijn affectieve relatie zowel met de ouder die burger van de Unie is als met de ouder die onderdaan van een niet-EU-land is, evenals het risico dat voor het evenwicht van het kind zou ontstaan indien het van deze laatste ouder zou worden gescheiden.Wat de bewijslast betreft dient de ouder die onderdaan van een niet-EU-land is de gegevens te verschaffen aan de hand waarvan kan worden beoordeeld of ingeval hem een verblijfsrecht zou worden geweigerd, het kind het effectieve genot van de essentie van de aan de status van burger van de Unie ontleende rechten zou worden ontzegd doordat het genoopt zou zijn het grondgebied van de Unie te verlaten.De nationale instanties moeten er echter voor waken dat de toepassing van nationale voorschriften betreffende de bewijslast afdoet aan de nuttige werking van artikel 20 VWEU. Zo zullen de nationale instanties het nodige onderzoek moeten verrichten om na te gaan waar de ouder die onderdaan van die lidstaat is woont. Zij moeten ook onderzoeken of die ouder inderdaad alleen de dagelijkse daadwerkelijke last voor het kind kan en wil dragen. Bovendien dienen zij te onderzoeken of er een zodanige afhankelijkheidsverhouding bestaat tussen het kind en de ouder die onderdaan is van een niet-EU-land, dat het kind bij weigering van een verblijfsrecht aan deze laatste ouder het effectieve genot van de essentie van de aan zijn status van burger van de Unie ontleende rechten zou worden ontzegd doordat het het grondgebied van de Unie zou moeten verlaten.
Wij zijn van plan mijn vrouw begin volgend jaar een verblijf op grond van dit Chavez arrest aan te laten vragen bij IND.Zodra we de papieren compleet hebben, het wachten is nu nog op een gelegaliseerde geboorte akte van mijn BP uit haar land van herkomst. Mijn vraag is kunnen we makkelijk de aanvraag bij IND zelf indienen, zonder hulp van een advocaat, of zouden jullie adviseren e.e.a. vooraf met een advocaat door te nemen?
Wij hebben ook zo'n brief gekregen van DUO. Heb je inmiddels al wat nieuws uitgevonden over de plicht, en hoe DUO / IND daar naar kijkt?In de brief heeft DUO het over het maken van centrale inburgeringsexamens, en het tekenen van een participatieverklaring.Het lijkt me dat als je er zelf niet wat tegen onderneemt, er vroeg of laat een herinnering, waarschuwing of andere onnodige communicatie plaats gaat vinden...Ik zal t ook eens doorsturen naar onze advocaat.
OK toch fijn om een scherpe advocaat te hebben... Zij verwees me naar een uitzonderingsbepaling in de wet inburgering, artikel 5, tweede lid, punt b waarin staat dat mensen die in t kader van richtlijn 2004/38/EG naar Nederland zijn gekomen, geen verplichting tot inburgering hebben. Het gaat daarin om familieleden van EU-onderdanen die recht hebben om op basis van die richtlijn hier te zijn. En Chavez-gevallen vallen daar ook onder.Je kunt dus DUO een brief terug sturen en daarin naar deze informatie verwijzen (dat gaan wij ook doen). En ik hoop dat hun beleid mbt sturen van dergelijke brieven dan wordt aangepast.Zie onderstaande citaat uit de wet, en deze link: http://wetten.overheid.nl/BWBR0020611/2018-01-01Evenmin is inburgeringsplichtig:a. de persoon die onderdaan is van een lidstaat van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, of Zwitserland;b. het familielid van de persoon, bedoeld in onderdeel a, dat onderdaan is van een derde staat en dat uit hoofde van richtlijn 2004/38/EG, de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte dan wel de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschappen en haar lidstaten, enerzijds, en de Zwitserse Bondsstaat, anderzijds, over het vrije verkeer van personen, gerechtigd is Nederland binnen te komen en er te verblijven;
Artikel 31. Inburgeringsplichtig is de vreemdeling, die rechtmatig verblijf verkrijgt in de zin van artikel 8, onderdelen a en c, van de Vreemdelingenwet 2000,
You have a minor child that has the Dutch nationalityYou are the (step-, foster-) parent of a minor Dutch child.You do not pose a threat to public order.Your Dutch child is younger than 18 years of age.You do not have the nationality of an EU/EEA Member State or Switzerland.You do not have lawful stay in an EU/EEA Member State (incl. the Netherlands) or Switzerland.Your child is in such a way dependent on you that if you would be denied residency in the Netherlands, the child has no other option than to leave the European Union with you.
Een verblijf op basis van Chavez valt NIET onder richtlijn 2004/38/EG en daarmee niet onder de aangehaalde uitzondering.
In deze paragraaf zijn de beleidsregels opgenomen die gelden voor vreemdelingen die in Nederland willen verblijven op grond van richtlijn 2004/38/EG. In richtlijn 2004/38/EG staan de regels voor het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie van burgers van de Unie en hun familieleden.
Ook langdurig ingezetenen wier verblijfsrecht op het Unierecht (Richtlin 2003/109/EG) berust zijn gewoon inburgeringsplichtig geworden. Zie https://uitspraken.rechtspraak.nl/InzienDocument/GetPdf?ecli=ECLI%3ANL%3ARBAMS%3A2011%3ABT7055
Ik denk dat je vriend (als vader van een NL kind) al een beroep kan doen op het hier genoemde arrest als het kind nog niet is geboren.
Hallo, is er iemand die de Chavez-Vilchez aanvraag doet en in de bijstand zit? Ik vraag me namelijk af of mij bp bij aanvraag bij mij moet inschrijven op adres tijdens zijn 6 maanden wachtijd?
Zo denk ik er nog steeds over.De IND helaas niet, maar daar zou ik minder een boodschap aan hebben. Gewoon ook de vader 2-3 maanden voor de geboorte de aanvraag laten indienen en na de geboorte de geboorteakte nasturen. Tot op heden werkt dat nog prima, in ieder geval in situaties die ik heb begeleid.
Zo denk ik er inderdaad nog steeds over.Op het moment dat de aanvraag is ingediend begint de wettelijke beslistermijn van zes maanden te lopen.Het verblijfsrecht ontstaat van rechtswege vanaf de geboorte. Na het nasturen van de geboorteakte heeft de IND dan nog een maand of drie om dat te bevestigen. Een abc-tje zou ik denken. Is het halve jaar voorbij (dus gerekend vanaf de aanvraagdatum) dan kan de IND in gebreke worden gesteld. Die heeft zo nog twee weken om eindelijk eens naar de zaak te gaan kijken. Zou de IND al voor de bevalling afwijzen dan staan bezwaar en beroep open. Argumenten genoeg om die procedures te winnen. Het kind heeft al voor de geboorte rechten als Nederlander en daarmee ook als Unieburger. Daaronder het belang in NL te worden geboren en al in de moederbuik contact te hebben met de vader.Jurisprudentie is er helemaal niet over. Anders dan dat art. 64 Vreemdelingenwet voor een derdelander moeder wél maar voor een derdelander vader geen uitzettingebletsel aanneemt. De situatie op basis van art. 20 van het Verdrag omtrent de werking va de Unie is echter een geheel andere.Ik verwacht dat de IND het er niet op aan zal laten komen. Zoveel van dergelijk zaken zullen er op jaarbasis nu ook weer niet zijn. Juist ook daarom raad ik iedereen in een dergelijke situatie aan om deskundige hulp in te roepen. Dat zou ik ook moeders aanraden, al was het maar om er voor te zorgen dat alles met de zorgverzekering in orde komt (i.v.m kosten van bevalling en dergelijke).In geval van een miskraam zullen er inderdaad geen rechten meer zijn en wordt het tijd voor een plan B. Zoals de aloude EU-route.
Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert.Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.
... als het zich voor gaat doen, geven we maar gewoon advies te wachten tot het kind is geboren.
Het Bundesverfassungsgericht (het grondwettelijke hof van Duitsland) heeft aangegeven dat het leven begint vanaf de veertiende dag na de bevruchting. Het Hof overwoog dat het ongeboren kind ook menselijke waardigheid toekomt, omdat het ongeboren kind zich niet tot mens maar als mens ontwikkelt. Het ongeboren kind is dus een mens in ontwikkeling. Verder heeft het Bundesverfassungsgericht aangegeven dat het ongeboren kind recht heeft op leven en de overheid dit dient te beschermen. De Duitse overheid heeft een beschermingplicht, Schutzpflicht, richting het ongeboren kind. Bij de botsing van deze grondrechten prevaleert het recht op leven van het ongeboren kind boven het zelfbeschikkingsrecht van de moeder.
Is je vrouw nagegaan of Duitsland een met ons BW vergelijkbare bepaling kent over de rechten van de ongeboren vrucht?
Als ik even in mag haken: ik denk dat deze tekst relevant is:Bron: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=141868In hoeverre deze bron betrouwbaar is en in hoeverre de informatie klopte en nog steeds klopt, mag een ander bepalen. Het ziet er naar uit dat óók in duitsland mensen zelf na kunnen denken (vast niet allemaal) en Chavez n.a.v. een mens in ontwikkeling mogelijk zal zijn. Immers, het is een mens, dus een Duitser, dus een Europeaan, niets anders dan in Nederland (behalve dan de nationaliteit, uiteraard).
Mijn vrouw is er toch maar even ingedoken, dit heeft geen enkele relatie in Duitsland met het recht van een toekomstige vader om over de buik van de toekomstige moeder te mogen wrijven.Voor degene die dit post zou ik aanraden even de trieste achtergrond te raadplegen waarom de `Duitse Raad van State` deze uitspraak heeft gedaan.
Voor degene die dit post zou ik aanraden even de trieste achtergrond te raadplegen waarom de `Duitse Raad van State` deze uitspraak heeft gedaan.
Het wachten is altijd op de juiste cliënt en de financiering van zo'n project.
Ik gok op abortus en daar laat ik het bij. Er is door u bevestigd dat de uitspraak an sich correct is, dat het kind al mensenrechten heeft als ongeboren vrucht, en Q.E.D. Dank u wel
Je gokt verkeerd en denkt teveel out of the box, heeft geen enkele samenhang met abortus
en geeft geen enkele toekomstige vader een verblijfsvergunning om over de buik te aaien.
het maakt niet uit waarom er besloten is dat de foetus al mens is. Wat uitmaakt is dát er besloten is dat het kind reeds bestaat en rechten heeft. In weze is de situatie vergelijkbaar met die in NL.en daar heeft het hele onderwerp niets mee te maken. Het gaat om de rechten van het kind.Verblijfsvergunning? Ik weet niet genoeg van Duitsland af om het met zekerheid te kunnen stellen maar het lijkt me dat ook in Duitsland mensen die van rechtswege ter lande mogen zijn, geen vergunning nodig hebben.Het kind heeft het recht zijn/haar vader bij zich te hebben, toch in ieder geval vanaf de geboorte (daar bent zelfs u het mee eens). Wanneer gaat dat zijn?Als iemand met 100% zekerheid kan stellen wanneer dit zal gebeuren, zou je nog kunnen beargumenteren dat een verblijfsrecht danwel -vergunning vanaf die datum goed genoeg is. Niet een week later, niet een dag later, meteen vanaf het moment.Aangezien niemand dit kan voorspellen, zal de vergunning de periode moeten bestrijken wanneer het kind levensvatbaar ter wereld zal kunnen komen. Iedere dag kan het zo ver zijn, iedere dag kan de dag zijn dat de vader nodig is om mede voor het kind te zorgen.Dan is er nog de redenatie dat het goed is voor het kind om al in de buik van de moeder contact te hebben met beide ouders, te kunnen wennen aan stemgeluiden. Dat is dus niet voor de vader maar voor het kind. Het kind wat, zo is inmiddels duidelijk, óók in duitsland rechten heeft.En/of: het kind bestaat al, dus het heeft een moeder, een vader, een nationaliteit. De formaliteiten zijn nog niet rond, de formulieren kunnen/mogen slechts aangemaakt worden na de geboorte, dat neemt niet weg dat voor die tijd wel al alles bekend is, bestaat.En/of: het kind is afhankelijk van het welzijn van de moeder. Onbehagen bij de moeder kan stress veroorzaken, tot aan de dood van het kind aan toe. Het is in het belang van de moeder en daarmee indirect ook in belang van het kind dat de partner aanwezig kan zijn zonder aan te hikken tegen een einde visum, zonder bang te zijn gedeporteerd te worden, et cetera.Wil je dit soort argumenten van tafel vegen, dan zal je moeten beginnen met beargumenteren dat het kind nog niet bestaat en/of nog geen rechten heeft. Doe dat nou eens, en dan zonder denigrerende toon, en mét inhoudelijke argumenten.
Om te beginnen , als iets denigrerend overkomt, bedoel ik het in ieder geval niet zo.
Dank u wel.En voor de rest van het antwoord: ik vind het al een grote stap vooruit om het niet bij voorbaat te verwerpen. Dat schept ruimte voor jurisprudentie. Uiteraard staat het een ieder vrij om gewoon de gebaande paden te bewandelen maar heb respect voor hen die op zoek gaan naar nieuwe wegen.
In principe zou zijn visum gratis moeten worden afgegeven.Hij kan volstaan met het invullen van het Schengenvisumaanvraagformulier waarbij hij alle vragen met een * open laat.Als bijlage is niet meer nodig dan een kopie van het paspoort van het kind, het (Nederlandse) internationale uittreksel van jullie huwelijksakte en de geboorteakte van het kind (heb je diens buitenlandse akte al laten omzetten naar een Nederlandse?).Erkennen is ook niet nodig als het kind is geboren nadat jullie zijn gehuwd.Een goede begeleidende brief er bij is wel nodig. Hoe ouder het kind, des te uitgebreider de brief zou moeten zijn. Bijlagen die ondersteunen wat in de brief staat zijn zeker nuttig.Vergeet verder al het andere wat de ambassade zegt. Verzekering of vliegtickets zijn ook niet nodig.Bedenk dat de ambassade niet beslist maar alleen de aanvraag inneemt en deze doorstuurt naar de CSO in Den Haag. Dat geeft uiteindelijk de opdracht aan de ambassade een visumsticker in zijn paspoort te plakken.Zodra hij in Nederland is kan (lees: moet) hij een zorgverzekering nemen. Maar daar heeft hij vier maanden de tijd voor zodat hij rustig kan wachten totdat de inschrijving bij de gemeente rond is en hij zijn BSN heeft. De verzekering kan dan met terugwerkende kracht in gaan.
Heel erg bedankt voor je reactie, ik ben al wat meer opgelucht.
Heb je enige verhalen gelezen of ervaring wat betreft het consulaat in Istanbul? Doen die moeilijk en qua tijd, doen zij er ook lang over of houden ze zich wel aan de beslistermijn van 15 kalenderdagen?
En is het dus een goed idee als we samen daar de aanvraag indienen of kan mijn echtgenoot het beter alleen doen. Of maakt dat niet uit? Hij spreekt geen nederlands en zn engels is ook niet heel goed.
Zou ik jou een email of iets kunnen sturen met de begeleidende brief en ouderschapsplan die ik heb opgemaakt en kijken of het goed genoeg is volgens u?
Graag gedaan.Hte blijven ambtenaren die je beter een compleet dossier kunt geven wat ze in behandeling MOETEN nemen.reken er op dat de behandeling 30 dagen duurt. Dat was geruime tijd vrij standaard voor aanvragen van een faciliterend visum. Maar wellicht heeft onze overheid zichzelf inmiddels enigszins verbeterd.Hij is de aanvrager, jij mag niet eens mee naar binnen. Tenzij je het om andere reden prettig vindt samen met hem te reizen is meegaan voor zijn visumaanvraag helemaal niet nodig.Heb je al onderzocht of hij zijn aanvraag niet sneller en met minder reizen kan indienen via een kantoor van VFS Global in Turkije? http://www.vfsglobal.com/netherlands/turkey/English/index.htmlZoals ik al zei kan ik een dergelijke visumaanvraag begeleiden. In dat kader kun je me ook genoemde stukken toemailen.
Ik kan bij alles helpen. Bij het maken van de afspraak maar ook bij bezwaar als het wordt afgewezen. Dat laatste is doorgaans niet nodig al de aanvraag goed is voorbereid.
Faciliterend visumAls u een visumplichtige nationaliteit hebt, moet u eerst een visum aanvragen om Nederland in te kunnen reizen. Dit heet een faciliterend visum. Dit is gratis en wordt afgegeven als een Schengenvisum (type C).U vraagt het visum aan bij de Nederlandse vertegenwoordiging in het land waar u woont. Bij deze aanvraag geeft u aan dat u in Nederland wilt gaan wonen bij een familielid dat een EU/EER- of Zwitserse nationaliteit heeft (dit is het minderjarige Nederlandse kind). U toont daarbij aan dat u een familielid bent van het minderjarige Nederlandse kind. Dit kan bijvoorbeeld met de geboorteakte of adoptiepapieren.Voor meer informatie over het faciliterend visum en de aanvraag hiervan neemt u contact op met de Nederlandse vertegenwoordiging.
ik Snap allemal niks van ik hoorde dat ik moet MVV.Famillie visum aanvraagen voor 90 dagen waroom faciliteit visum ?Klopt of niet ?
Wil hier toch even inhaken; Zie dat Midi schrijft dat ze al die tijd gewoon ingeschreven heeft gestaan bij haar ouders in Nederland. Dacht dat ik ergens had gelezen dat dat voor de nodige problemen kan zorgen, gezien men moet laten zien dat het kind (of meerdere kinderen) een band heeft met vader, of zelfs niet in de EU zou kunnen verblijven zonder vader. Dit is naar ik meen alleen mogelijk door aan te tonen dat het kind altijd al bij vader heeft gewoond. Lees dat dit in dit geval ook wel zo is, maar hoe gaat de IND daar mee om als de NL ouder gewoon in NL ingeschreven was/is? Geldt in dit geval het bewijs van het verblijf van kind bij vader, of de inschrijving bij de ouders?
Andere vraag: Het gebruik maken van dit Chavez arrest, kan dat ook vanuit Belgie?
Heb bericht aan sami1970 en de link ingezien. Kan ik hieruit conculderen dat het niet erg is als de NL ouder gewoon ingeschreven stond in Nl terwijl deze eigenlijk woonachtig was in het buitenland sinds het kind geboren is (gaat in dit geval o.a. om een kind van 10).
Voor wat betreft de 2e vraag bedoelde ik idd of de ouder die geen Unieburger is, hiervan gebruik kan maken vanuit Belgie met een Nl kind. Begrijp dus dat dit in dit geval alleen zou kunnen vanuit NL.
Bent u van mening dat in het geval er NL kinderen zijn, altijd samen woonachtig buiten Europa geweest, het gebruik maken van het Chavez arrest(ook wanneer de NL ouder zich nooit heeft uitgeschreven uit NL) de snelste optie is, eventueel in vergelijking tot de Belgieroute)?
Gaat in dit geval niet alleen om het kind van 10 jr oud maar ook om een kind van 5.
Het CFO , en de twee trajecten die je noemt...?
Dat CFO-traject is uiteraard niet van toepassing en kan volgens mij niet eens met een C-visum.
Iemand enig idee welk type C-Schengen visa wordt afgegeven bij Chavez ? Ik bedoel duur geldigheid, en multiple 2 of multiple onbeperkt ?
De meeste vragen die je stelt, heb je zelf al beantwoord, de vader van jullie Nederlandse kind heeft verblijfsrecht in Nederland.Als je via een ander Europees land inreist , loop je het risico dat er gebeurt wat jouw man is overkomen.Je kan weer een visum op basis van Chavez aanvragen , en die krijgt ie dan ook weer, en zorgen dat je voldoende budget hebt om rechtstreeks naar Nederland te vliegen, ben je van alle problemen af.Dat het bij andere mensen via Duitsland of ieder ander Europees land wel is gelukt, is toeval, je loopt een risico wat je gewoon niet moet nemen
Hallo allemaal, Wil hier toch even inhaken; Zie dat Midi schrijft dat ze al die tijd gewoon ingeschreven heeft gestaan bij haar ouders in Nederland. Dacht dat ik ergens had gelezen dat dat voor de nodige problemen kan zorgen, gezien men moet laten zien dat het kind (of meerdere kinderen) een band heeft met vader, of zelfs niet in de EU zou kunnen verblijvenzonder vader. Dit is naar ik meen alleen mogelijk door aan te tonen dat het kind altijd al bij vader heeft gewoond. Lees dat dit in dit geval ook wel zo is, maar hoe gaat de IND daar mee om als de NL ouder gewoon in NL ingeschreven was/is? Geldt in dit geval het bewijs van het verblijf van kind bij vader, of de inschrijving bij de ouders?Andere vraag: Het gebruik maken van dit Chavez arrest, kan dat ook vanuit Belgie? Vast dank voor meer duidelijkheid!
Als ik jou was zou ik maar snel een deskundige rechtsbijstandsverlener in de arm nemen.Je mag mij mailen en een afspraak maken voor een uitgebreid adviesgesprek c.q. second opinion.
Ik had al eerder gereageerd op deze topic met betrekking tot het aanvragen van het faciliterend visum, dit hebben we gedaan in Istanbul. Mijn man en ik en ons zoontje waren samen, op 22 oktober heeft mijn man de aanvraag ingediend en alle documenten ingeleverd. Op 31 oktober heeft hij zijn visum gekregen. Nou dat was heel fijn simpel en snel allemaal, …
... maar daarna liep het allemaal mis door een grote fout die we maakten. We wouden namelijk al snel naar Nederland omdat we die dag ook uit ons hotel moesten en liever niet nog een nacht wouden boeken. Wij konden geen directe vluchten vinden naar Amsterdam voor die dag die binnen ons budget waren en dus kozen we ervoor om een directe vlucht naar Brussel te nemen (grootste fout in ons leven).
Wij waren niet op de hoogte van het feit dat je naar via het land moet inreizen dat het visum heeft afgegeven. Ik dacht dat het mogelijk was via elke schengenstaat in te reizen.
Aangekomen op het vliegveld in Brussel werd bij paspoortcontrole mijn man naar achter genomen met de vraag waarom hij via Belgie inreist, na vele malen uitgelegd te hebben dat we door zullen reizen naar Nederland en dat we het Visum op basis can het Chavez-arrest hebben gekregen werd hij alsnog naar beneden gebracht bij de federale politie. Mij werd verteld dat ze een verslag hadden gemaakt en naar de autoroteiten in Nederland hadden gestuurd (leugen) en dat dit enkele uren kan duren.
Na 3 uur ben ik gaan checken en nog steeds geen antwoord, een man zei dat normaal gesproken hij gewoon door kan reizen naar Nederland (nog een leugen). Na nog een uur weer gecheckt nog steeds niks.
Derde keer gecheckt (inmiddels al 6 uur verder) vertelden ze mij op de botste manier dat ze een antwoord van Belgie hebben en dat hij niet door mag reizen en terug moet vliegen naar Istanbul. (Ze hebben nooit contact met NL gehad). Die nacht was er geen vlucht en werdt hij dus in het Caricole Centrum geplaats. (Ze pakten hem bij zn armen en plaatsten hem in de politieauto alsof hij een misdaad had gepleegd terwijl mijn man wel gewoon vriendelijk meewerkte).
Ona werd verteld dat hij 1. Niet het juiste visum heeft en 2. Dat ze denken dat hij in Belgie gaat blijven en 3. Dat hij nooit via belgie in had moten reizen.
Ze zeiden dat hij de volgende dag een vlucht terug naar Istanbul zou nemen en via daar kon hij een vlucht direct naar Amsterdam boeken (weer een leugen) want voor de vlucht toen er niks meer gedaan kond worden hebben ze voor zijn ogen zijn visum ingetrokken, doorgekrast en gescheurd. Mijn man is nu in Istanbul en ik in Nederland hopeloos en niet wetend hoe we nu verder kunnen, we gaan proberen een nieuwe visum aan te vragen maar ik weet niet of ze dat wel zullen afgeven (strikt genomen is hij nooit in het schengengebied geweest en geldt de toestemming van Nederland nog steeds). Maar we zijn in de meest botte en beschofte en respectloze manier behandeld die je maar kan voorstellen (terzijde van al de leugens).
Dus dit is een waarschuwing voor iedereen, ga NOOIT via Belgie inreizen. Mijn broer zijn vrouw is via dusseldorf ingerezen zonder problemen.
Iemand met dezelfde ervaring of iemand die weet hoe we nu verder kunnen en of ze een nieuwe visum zullen afgeven of niet, alle hulp is gewaardeerd aub want ik ben enorm teleurgesteld en radeloos nu. Op deze manier van mijn man gescheiden worden is het ergste wat ik me nooit heb kunnen voorstellen.
Is een rechtsbijstandverlener hetzelfde als een advocaat of verschilt dat?
Ik heb wel een advocaat die ons dus ook begeleidt heeft bij de visumaanvraag maar ik heb het idee dat hij niet zeker weet of het gaat lukken om het nog een keer te verkrijgen.
Het probleem was dat mijn telefoon was uitgevallen en ik geen oplaadpunt kon vinden. Mijn broer in Nederland heeft toen geprobeerd mijn advocaat te bereiken maar hij nam niet op. Het ging na de beslissing erg snel allemaal waardoor we gewoon voor ons gevoel niks meer konden doen aangezien het ook al laat was geworden. Ze hadden een brief aan mijn man voorgelegd en gezegd dat hij die moest tekenen en dat ze hem niet voor meer dan 12 uur mochten vasthouden maar de volgende dag meegereken was het bijna 24 uur. Ook hebben ze hem nooit verteld over het contract van het intrekken van de visum. Ze zeiden alleen dat hij dat ook moest ondertekenen. Het was in het Frans dus mijn man begreep niet wat er stond.
Denkt u dat het slim is om apart van mijn advocaat zelf ook telefoontjew en emai te doen? Zoja, dan ga ik wel even bellen met dat nummer datu heeft gegeven.
Dus u denkt dat mijn man nu gewoon ook zonder afspraak daar heen zal moeten en uitleggen wat er is gebeurd?
Daar kan ik uiteraard weinig van zeggen.Dat bellen zou ik in ieder geval snel even zelf doen.Of je met deze advocaat verder moet weet ik uiteraard niet. dat hangt er van af hoe het met je vertrouwen in hem/haar is gesteld en wat er in rekening wordt gebracht (en wat je bereid bent te betalen).
Daar kan ik uiteraard weinig van zeggen.Dat bellen zou ik in ieder geval snel even zelf doen.Of je met deze advocaat verder moet/wilt weet ik natuurlijk niet. Dat hangt er van af hoe het met je vertrouwen in hem/haar is gesteld en wat er in rekening wordt gebracht (plus wat je bereid bent te betalen).ik zou even afwachten wat je telefoontje met dat nummer van onze buitenlandse zaken oplevert als oplossing.
Hij heeft gezegd 200 euro per uur wat ik eerlijk gezegd wel veel vind want we hebben ok nog een andere openstaande bedrag in termijnen openstaan. Ik heb het er wel voor over als het maar lukt om hem hier te krijgen.
Ik bel naar dat nummer maar het is niet in gebruik wordt er gezegd. Kan ik ook bellen naar het 24/7 BZ contactcenter?
Heeft hij ook gezegd hoeveel uur hij nodig denkt te hebben?
Nee dat heeft hij niet gezegd. Ik heb net contact gehad met BZ contactcenter en die vonden ook dat wij op een ongebruikelijke manier zijn behandeld en heeft mij het gezegd een mailadres gegeven en gezegd dat ik aan hun mijn situatie uit kon leggen, het email is van de afdeling die mijn man het visum hebben verleend en die zullen ons vertellen wat we nu kunnen doen. Dus ik hoop dat het alsnog goed komt.
Is een rechtsbijstandverlener hetzelfde als een advocaat of verschilt dat?Ik heb wel een advocaat die ons dus ook begeleidt heeft bij de visumaanvraag maar ik heb het idee dat hij niet zeker weet of het gaat lukken om het nog een keer te verkrijgen.
Waarom neem je overigens een willekeurige advocaat en benader je niet mij (degene die dit topic al in mei 2017 heeft geopend)?Je zou kunnen bedenken dat ik hier misschien wel veel van af weet …
...een ongebruikelijke situatie waarin het kind ook in het buitenland woonde een visum heeft kunnen verkrijgen voor hun. Dat overtuigde mij en zo is het dus gegaan.
Ik zal nog een reactie van mijn advocaat afwachten (ook al berichte hij mij net dat ik geen rekening moest houden met dat het goed zal komen en dat hij later een antwoord zal hebben) en dan kijk ik of ik verder wil met hem.
Zo ongebruikelijk is een dergelijks situatie helemaal niet. En € 200 per uur voor vervolgbijstand? Wat vroeg hij of zij dan voor de visumaanvraag?Die reactie zou ik als ik jou was helemaal niet afwachten.Uiteraard komt het goed. Dat je rekening zou moeten houden met het tegendeel lijkt me volstrekte kolder.Wacht even af wat je e-mail voor resultaat gaat hebben. Als het niet gaat zoals je wilt, meen dan gewoon contact met me op.Laat je man maar vast kijken welke vlucht hij kan reserveren. Direct naar Nederland of via Duitsland (daar praat ik hem zeker binnen mocht er onverhoopt een vergelijkbaar probleem optreden als vorige week in Charleroi).En kies dan voor een EU luchtvaartmaatschappij (KLM, Lufthansa) zodat er in principe recht bestaat op schadevergoeding als er onverhoopt een probleem ontstaat met de vlucht.Nog een vraag: zijn de Belgen zo brutaal geweest om naast de (onrechtmatige) intrekking van zijn visum je man ook een inreisverbod op te leggen?
Nog een vraag: zijn de Belgen zo brutaal geweest om naast de (onrechtmatige) intrekking van zijn visum je man ook een inreisverbod op te leggen?
De vlucht reserveert hij zodat hij weet wanneer hij kan vliegen. Die reservering is niet nodig voor het consulaat.Ik verwacht dat het CSO in Den Haag het consulaat in Istanboel opdracht zal geven je man wee een (gratis) visum te verstrekken. Zo zou het horen te gaan in deze situatie.Heb je de mail al verzonden?
En zijn paspoort is ook nog in orde, dus geen stempel op zijn paspoot zelf. Hoe kan ik hier achter komen?
... zijn visum ingetrokken, doorgekrast en gescheurd.
Ja ik heb de email om 10:26 verzonden. Nu maar hopen dat ze snel reageren en er niet 2/3 werkdagen over doen.
Ik ben daar niet 100% zeker van maar tot nu toe heb ik niks gezien op de brieven die hij heeft meegekregen dat ze dat hebben gedaan. En zijn paspoort is ook nog in orde, dus geen stempel op zijn paspoot zelf. Hoe kan ik hier achter komen?
In orde? Eerder zei je "verscheurd"', ik neem aan de pagina met het visum.
Nee ik bedoelde het bocenste gedeelte van de visum is er af gescheurd, de rest van het paspoort is gewoon in orde.
Zo'n visum zit toch op een volledige pagina van het paspoort geplakt?Daar valt weinig aan te scheuren zonder het paspoort te beschadigen denk ik dan.
Misschien is het een idee om snel naar mij in Zeist te komen met alles wat je hebt voor een uitgebreid advies en te bespreken wat verder gedaan kan worden en hoe?
Een advocaat is ook een rechtsbijstandsverlener.In Nederland kan bij bestuursrechtelijke zaken (vreemdelingenrecht is bestuursrecht) iedereen rechtsbijstand verlenen. Die had je kunnen bellen om hulp toen het in België niet zo ging als het zou hebben gemoeten.In dergelijke situaties spring ik in ieder geval bij. Denk aan bellen met de autoriteiten daar, jou jullie situatie uitleggen en adviseren "blijf zitten waar je zit (laat je niet terugsturen naar Istanboel)" en een Belgische collega benaderen voor de (spoed)procedure daar.Je man heeft ongetwijfeld papieren meegekregen (in het Frans vrees ik) waarin alle (verkeerde) beslissingen zijn vastgelegd.Daar staat bezwaar of beroep tegen open. Maak van de rechtsmiddelen gebruik zou ik zeggen. Doe dat binnen de daarvoor geldende termijnen.
Ik heb een deel van het brief wat aangekruist was vertaald naar het Nederlands en dit stond erin:het is niet in het bezit van de documenten die het object en de voorwaarden van het beoogde verblijf rechtvaardigen. Reden voor de beslissing.De persoon verklaart zich naar Nederland te begeven om zich daar te vestigen in het kader van gezinshereniging. Hij is echter in het bezit van een toeristenvisum. Volgens zijn verklaringen is de aanvrager niet van plan het Schengengebied te verlaten, dus voldoet hij niet aan de voorwaarden voor het verlenen van zijn visum.het doel en de voorwaarden voor het beoogde verblijf zijn niet gerechtvaardigd door de verordening van het Europees Parlement en de Raad van 13-07-2009 tot vaststelling van een communautaire visumcode.Volgens zijn verklaringen is de aanvrager niet van plan het Schengengebied te verlaten, dus voldoet hij niet aan de voorwaarden voor het verlenen van zijn visum.
Dit is terwijl mijn man NOOIT heeft gezegd dat hij niet van plan is het Schengengebied te verlaten.
In zo'n situatie kun je het beste zeggen "ik reis met mijn NL vrouw en NL kind en zij mogen mij zonder verdere voorwaarden drie maanden meenemen naar België. Daar is geen visum voor nodig, leest u het BRAX-arrest maar eens goed door".Dat visum was uiteraard wel handig om het vliegtuig binnen te kunnen komen.
Ja wij waren niet goed Geïnformeerd over dit soort situaties maar we hadden het ook helemaal niet verwacht.
Handig zo'n advocaat. Wie was het en wat moest je betalen?
Flip Jansen is zijn naam. €1210 in totaal omdat we al onze documenten hadden verzameld op het moment dat we zijn hulp inschakelden, anders was het rond €1600. We moesten een aanbetaling van €605 doen. Hij heeft mij zonet laten weten dat hij een email naar de Nederlandse autoriteiten in istanbul heeft gestuurd met uitleg over wat er gebeurd is en om een nieuw visum gevraagd. Nu wachten op een reactie daarop of een reactie op mijn eigen mail.
Voor een Chavez visumaanvraag?Dat is meer dan het dubbele van wat het in mijn ogen zou mogen kosten. Zelfs als er een adviesgesprek bij hoorde.Maar ik weet uiteraard niet wat er voor bijzonderheden aan deze zaak zaten.En dan nu een e-mail naar Istanboel? Ik denk dat jouw eigen e-mail via het contact centre van Buitenlandse Zaken zeker zoveel effect heeft.
Volgens mij valt het wel mee allemaal, ik zou eerst maar even de reactie afwachten.In mijn optiek krijgt jouw man gewoon weer een visum en kan hij naar Nederland vliegen.
Mijn echtgenoot heeft vandaag gelukkig toch een nieuw visum gekregen, morgen vertrekt die vanuit Istanbul met een directe vlucht naar Amsterdam deze keer. Nu maar hopen dat het op Schiphol wel goed gaat. Ik word misselijk als ik er aan denk hoe het weer mis kan gaan :(
Op Schophol wel weer...
Ik zal zeker nog wel proberen een inbreukprocedure tegen België te starten. Want ze hebben het voor ons in Schiphol ook moeilijker gemaakt dan het zou moeten.
Bste Prawo,Ik heb u al 'n mailtje gestuurd en liet wat gegevens van mij achter bij www.prawo.nl . Stuur mij een bericht zodat ik u kan bellen.Groetjes, Sa3doune
Chile - Competent AuthoritiesSubsecretario de Justicia (Under-Secretary of Justice), Secretarios Regionales Ministeriales de Justicia (Regional Ministerial Secretaries of Justice)Secretarios Regionales del Ministerio de Educación (Regional Secretaries of the Ministry of Education)Secretarios Regionales Ministeriales de Salud, Directores de Servicios de Salud, Intendente de Prestadores de Salud (Regional Ministerial Secretaries of Health, Health Service Directors, Intendent of Health Providers)Director Nacional, Directores Regionales del Servicio de Registro Civil e Identificación (National Director, Regional Directors of the Civil and Identification Registration Service)Dirección General de Asuntos Consulares y de Inmigración del Ministerio de Relaciones Exteriores (General Direction of Consular and Immigration Affairs of the Ministry of Foreign Affairs)
Hallo,Wij zijn in afwachting van het faciliterend/Chavez visum. 22 juni '20 aangekomen in NL. 3 juli is de beslistermijn aanvraag begonnen, eind datum 1 jan 2021.Op 28 sept '20 verloopt het Schengen visum.Als ik het mij goed herinner, dan was het Schengenvisum alleen om NL binnen te komen en hoeven wij nu verder geen actie te ondernemen (buiten het verlengen van een reis/ziektekosten verzekering) in afwachting van het faciliterend visum?Met vriendelijke groeten, Oscar, Ingon, Jay & Laila