Auteur Topic: Opzoek naar advies  (gelezen 3494 keer)

Offline danny1988

• Komt net kijken
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Pilipino
Opzoek naar advies
« Gepost op: 08 november 2016, 06:43:13 »
Beste,

Mijn naam is Danny en ik ben nieuw op dit forum.
Via een datingsite heb ik een Filipijnse vrouw leren kennen van dezelfde leeftijd.
Wij zijn inmiddels al een tijd aan het mailen en ze heeft het nooit over geld gehad en zegt dat dit voor haar niet belangrijk is.
En dat ze in 2012 naar Noorwegen was verhuist en door een stukgelopen relatie terug naar de Filipijnen is gegaan.
Ook komen er veel dingen in mails terug, of ik haar wel vertrouw etc.

Op een dag zegt ze dat ze geld nodig heeft voor haar moeder die borstkanker heeft en dat ze snel geopereerd moet worden.
En dat ze met haar eigen loon het niet kan betalen.
Ook vraagt ze of ik een bepaald bedrag wil overmaken via Western Union/Money Gram.
Nu weet ik zelf dat Western Union en Money Gram vaak gebruikt wordt door oplichters.
Ik heb al vaker oplichters gehad, en deze kon ik er zo uitvissen.
Maar nu komt alles zeer betrouwbaar over, omdat ik haar ook kan bellen.
Alleen ik vind het moeilijk om te beslissen of zei wel echt een fraudeur is.
Want ik heb telefonisch contact met haar, en ze zei in de mails dat ik haar moest bellen als ik wouw ook wanneer het nacht is in de Filipijnen.
Dus heb ik haar getest, en ze neemt op maar wel met een slaperige toon en zegt dat ze slaapt maar dat ze blij is mijn stem te horen.
Ook praat ze overdag heel op het gemak en er is niet direct haast bij alles.
Dit maakt haar wel echt betrouwbaar.
Het enige wat haar ontrouw maakt is, dat ze zeer lange dagen werkt.
Van 5 uur in de ochtend tot het daar 10 a 11 uur in de avond is.
Dus ik weet niet hoelang gemiddeld een Filipino in het thuisland werkt?
Ze zegt dat ze de lange dagen voor haar moeder doet, om haar te helpen.
En dat ze alleen op haar werk internet heeft, voor de rest kan ik haar bellen.

Want ik heb informatie over datingfraude opgezocht en ik lees in haar mails gewoon nergens iets over standaard gekopieerde teksten.
Ook stuurt ze regelmatig foto's door, en ik heb alles vergeleken en alles klopt gewoon.

Dus dit maakt het toch wel zeer waterdicht, of... misschien spreekt ze wel de waarheid.

Daarom stuur ik hier deze post, omdat ik er zelf niet meer 100% uitkom.
Enerzijds vertrouw ik haar 100%, anderzijds door de hele lange dagen die ze werkt heb ik daarbij mijn vraagtekens.
Ook door dat ze zowel Western Union, als Money Gram heeft komen er gedachtes naar boven dat het mogelijk fraude kan zijn.
Ook is ze een normale hedendaagse vrouw, en eigenlijk is ze niet te knap om waar te zijn (Zoals sommige fotomodel types, die gelijk naar geld vragen.)

Offline robinson7268

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Nationaliteit partner: Filipijns
Re: Opzoek naar advies
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2016, 10:12:49 »
Beste Danny,

Het lijkt mij ook een lastige situatie waar je in zit. Hoe lang heb je al contact en wanneer begon ze om geld te vragen ?
Alleen het feit dat ze lange dagen maakt zou ik niet als onbetrouwbaar aanmerken. Wat doet ze en waar werkt ze ? Misschien moet ze wel lang reizen om er te komen.
Over de werktijd van een gemiddelde Filipino valt weinig te zeggen. Mijn vrouw had een overheidsbaan als lerares op een Highschool en dus normale uren. Maar als ze een slechtbetaalde baan heeft moet ze vast meer uren maken of meerdere baantjes nemen (als die er al zijn) om rond te komen en haar moeder te helpen..
Dat je belcontact hebt maakt het al een stuk betrouwbaarder. Als je het niet vertrouwd zou ik om details gaan vragen. Bijvoorbeeld de rekening van het ziekenhuis, arts  of apotheek vragen, het liefst met de naam van de moeder er op. Of verras haar en kondig aan dat je haar misschien binnenkort zal bezoeken. Haar reactie daarop zou misschien veelzeggend zijn. Succes.

Offline danny1988

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2016, 11:00:14 »
Beste Danny,

Het lijkt mij ook een lastige situatie waar je in zit. Hoe lang heb je al contact en wanneer begon ze om geld te vragen ?
Alleen het feit dat ze lange dagen maakt zou ik niet als onbetrouwbaar aanmerken. Wat doet ze en waar werkt ze ? Misschien moet ze wel lang reizen om er te komen.
Over de werktijd van een gemiddelde Filipino valt weinig te zeggen. Mijn vrouw had een overheidsbaan als lerares op een Highschool en dus normale uren. Maar als ze een slechtbetaalde baan heeft moet ze vast meer uren maken of meerdere baantjes nemen (als die er al zijn) om rond te komen en haar moeder te helpen..
Dat je belcontact hebt maakt het al een stuk betrouwbaarder. Als je het niet vertrouwd zou ik om details gaan vragen. Bijvoorbeeld de rekening van het ziekenhuis, arts  of apotheek vragen, het liefst met de naam van de moeder er op. Of verras haar en kondig aan dat je haar misschien binnenkort zal bezoeken. Haar reactie daarop zou misschien veelzeggend zijn. Succes.

Ik ken haar nog maar net een paar weken ongeveer, en we hebben zeker tot tot een paar dagen normaal weten te praten. (Zonder dat het over geld ging.)
Sinds een paar dagen begint ze steeds vaker over haar moeder en dat ze lange dagen maakt voor de kosten van medicijnen te kunnen betalen voor haar moeder.
Ze stuurt ook alleen maar mails vanaf haar werk en foto's, als ik haar vraag of ze op Skype kan komen lukt dit niet vanwege haar baas.
Maar ze heeft wel veel foto's van haar zelf, op de computer van haar werk staan.
Ze komt oorspronkelijk van een boerderij, en niet uit de stad. (En dit trok me eigenlijk wel aan, omdat er naar mijn mening de meeste betrouwbare vrouwen wel uit de buiten gelegen gebieden komen.)
Nu werkt ze als encoder zegt ze, wat het werk precies inhoud weet ik niet.
En helpt ze haar moeder met het verkopen op de markt.
Dus maakt ze lange dagen, ze moet ongeveer 30 minuten van haar verblijf naar haar werk.
En ik heb al voorgesteld om haar te bezoeken, en ze zegt dat het geen probleem is.
Ze gaf vrijwel in de eerste mails al haar telefoonnummer me 11 of 12 cijfers.
Door het belcontact maakt het daarom de situatie zo lastig om iemand te vertrouwen.
Want ons belcontact en de mails wijken ook niet van elkaar af, want met oplichting kan het vrijwel direct afwijken.
Ook heeft ze het geld vooraf nodig, om een afspraak voor operatie van haar moeder te kunnen maken.
Of wordt er in de Filipijnen net als in Nederland achteraf een factuur gemaakt van ziekenhuiskosten?

Offline danny1988

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2016, 12:53:48 »
UPDATE:

Ik heb haar gezegd dat ik langs wil komen om haar te ondersteunen waar het kan.
Dat weigert ze, omdat ze niet wil dat ik naar haar kom en dan weer terug naar Nederland moet.
Ik ken haar ondertussen 3 weken bijna na het teruglezen van de emails, en heb nooit echt een gevoel dat ze op me geld uit is.
Nu heeft ze het idee dat ik haar niet meer wil helpen.

Offline robinson7268

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Nationaliteit partner: Filipijns
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2016, 13:33:13 »
In de Filipijnen moet er meestal direct worden betaald, contant of creditcard. Medicijnen krijg je voorgeschreven van de dokter, maar moet je zelf of de familie maar regelen. Ook bij verblijf in het ziekenhuis. Geldt ook voor maaltijden als je in het ziekenhuis ligt. Er wordt verwacht dat een familielid voor je zorgt.
Encoder is waarschijnlijk een data encoder. Het "stampen" van data in een computer. Lijkt mij geen slechte baan voor Filipijnse begrippen maar vetpot is het zeker niet. De meeste Filipijnen (met een baan) hebben in ieder geval PhilHealth als verzekering. Deze dekt echter niet alles en niet meer dan 50 % van de kosten.
Als ze haar moeder ook nog helpt op de markt dan maakt ze inderdaad lange dagen.
De enige manier om zeker te weten dat het zuivere koffie is is om daar naar toe te gaan. Heb ik ook gedaan. Maar is weet uiteraard niet of dit een optie is.

Ik zag net je update terwijl in aan het typen was.
Nu wil ze niet meer dat je langs komt terwijl ze dat eerder best vond ? Dat is dan weer minder. Ze zal toch moeten begrijpen dat elk weldenkend mens niet meteen geld gaat overmaken aan mensen die hij net een paar weken kent zonder een beetje zekerheid.

Offline danny1988

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2016, 16:40:06 »
In de Filipijnen moet er meestal direct worden betaald, contant of creditcard. Medicijnen krijg je voorgeschreven van de dokter, maar moet je zelf of de familie maar regelen. Ook bij verblijf in het ziekenhuis. Geldt ook voor maaltijden als je in het ziekenhuis ligt. Er wordt verwacht dat een familielid voor je zorgt.
Encoder is waarschijnlijk een data encoder. Het "stampen" van data in een computer. Lijkt mij geen slechte baan voor Filipijnse begrippen maar vetpot is het zeker niet. De meeste Filipijnen (met een baan) hebben in ieder geval PhilHealth als verzekering. Deze dekt echter niet alles en niet meer dan 50 % van de kosten.
Als ze haar moeder ook nog helpt op de markt dan maakt ze inderdaad lange dagen.
De enige manier om zeker te weten dat het zuivere koffie is is om daar naar toe te gaan. Heb ik ook gedaan. Maar is weet uiteraard niet of dit een optie is.

Ik zag net je update terwijl in aan het typen was.
Nu wil ze niet meer dat je langs komt terwijl ze dat eerder best vond ? Dat is dan weer minder. Ze zal toch moeten begrijpen dat elk weldenkend mens niet meteen geld gaat overmaken aan mensen die hij net een paar weken kent zonder een beetje zekerheid.

Ik heb haar gebeld nu net, en ik heb een heel goed gesprek met haar gehad.
Ik zei dat ik niet zomaar iemand vertrouw op het internet omdat er heel veel oplichting is en zei was het eens met mij.
Ze werd niet boos en begon niet te schelden enzo, net als je andere oplichters ontmaskert.

Ze legde me uit dat ze via haar eigen werk van maandag tot zaterdag niet genoeg inkomsten heeft, om de operatie van haar moeder te betalen.
Daarvoor werkt ze ook nog op zondag ergens, maar dat is ook geen vetpot.
En ze heeft ook nooit een vader gekend en leeft alleen met haar moeder.
Daarom wilt ze haar moeder gewoon graag helpen.

Ook heeft ze geen standaard gesprekken als ik haar bel, want alleen op email vertrouw ik niet.
Gisteren belde ik haar wakker, en was ze niet instaat om een lang gesprek aan te gaan. (dit was dan voor mij ook een vraagteken.)

En nu vandaag klonk ze heel openlijk en relaxt, dus niet zozeer dat ze er druk achter zet.
Ze zegt van ja je moet het zelf weten, of je vertrouwt me of niet.
Want in het begin was ze ook heel wantrouwig op mij aan de telefoon, van met hoeveel vrouwen ben je aan het praten. en of ze de enige was.

Want als ik bel hoor ik helemaal geen geluid op de achtergrond of dat ze in één of andere boiler-room zit met vele telefonistes.
Dit zijn eigenlijk wel een soort complot theorieën die je gaat denken, als je haar nog nooit hebt gezien.
Dus zit ik er wel serieus aan te denken om haar te helpen, als ze haar woord niet nakomt kan ik toch terugdenken aan leuke telefoongesprekken.
En ja ik ben dan wel me geld kwijt, maar het zijn ook geen duizenden euro's.
En geld is altijd terug te verdienen.
Als ze wel haar woord nakomt, kan ik er best wat moois uitbloeien.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2017, 12:07:45 »
Is er na ongeveer vier en ene halve maand inderdaad iets opgebloeid?