Auteur Topic: Nederlandse kind geboren buiten Nederland  (gelezen 1587 keer)

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
Nederlandse kind geboren buiten Nederland
« Gepost op: 13 november 2015, 07:50:59 »
Vandaag bij de Nederlandse ambassade geweest in verband met zwangerschap van mijn vrouw. Daar kwam ik redelijk verrast weer vandaan.

Ik was bij de Nederkandse ambassade om informatie in te winnen wat ik moet doen op het moment het kind geboren is. In dit specifieke geval spreken we over een kind met dubbele nationaliteit die het naar lokale en Nederlandse rechten automatisch verkrijgt.

Tot mijn grote verbazing is er geen mogelijkheid om een kind bij de ambassade aan te geven o.i.d. Ze kunnen wel ter zijner tijd een paspoort maken, maar in ons geval hoeft dat ook niet heel snel te gebeuren.

Ik was vooral verbaasd omdat dit een direct gat is in de registratie van Nederlanders in het buitenland. Er bestaat dus een kans dat Nederland niet bewust is dat er onderdanen elders wonen, sterker nog dat ze bestaan.

Uiteraard mag ik wel de geboorte akte in Den Haag registeren, maar dat is optie geen verplichting.

Met de nederlandse bureaucratie kan ik me bijna niet voorstellen dat de registratie op dit vlak gaten vertoont. Zijn er misschien andere verhalen of informatie die dit verduidelijken?
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi