Auteur Topic: "Opzeggen" verblijfsstatus schoonouder(s)  (gelezen 1929 keer)

Offline yosemite44

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
"Opzeggen" verblijfsstatus schoonouder(s)
« Gepost op: 23 februari 2015, 10:50:33 »
Hallo,

Mijn vrouw is in 2005 naar Nederland gekomen vanuit Oekraine en heeft al jaren de NL nationaliteit. In begin 2014 zijn we naar Belgie verhuisd om haar moeder over te halen, op basis van "bloedverwant in opgaande lijn - van ons afhankelijk". We hebben de aanvraag gedaan in januari, een tijdelijke kaart gehad in in juli de 5 jaren kaart.

Intussen hebben meerdere drama's zich voltrokken, mijn vrouw ligt op sterven (!) en mijn schoonmoeder en ik hebben dagelijks ruzie. We hebben een dochter van 8 maanden. Daarnaast is haar vader nu bij ons op bezoek op basis van een multi-entry toeristen visum. Om te voorkomen dat hij overmorgen terug moet voor 90 dagen, gaan we voor hem ook de verblijfsaanvraag doen.

In de toekomst zal ik waarschijnlijk met onze dochter kleiner moeten gaan wonen, zal financieel minder middelen hebben, wil dat onze dochter overdag Nederlands praat/leert (ipv Russisch) en wil van de dagelijkse ruzies en stress af. Kortom: ik wil niet langer samenwonen met mijn schoonouders.

Wat zijn nu de opties? Mijn schoonmoeder heeft al een Belgische 5-jaren kaart; de aanvraag voor mijn schoonvader gaan we morgen indienen.
Terug naar NL verhuizen is een optie als dit helpt - of is dit niet nodig?

Alvast bedankt met het wegnemen van een stukje stress - al is dit niet de hoofdmoot,
Rick

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: "Opzeggen" verblijfsstatus schoonouder(s)
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2015, 15:07:13 »
Even technisch, zonder (wel aanwezige) empathie.
Het verblijfsrecht van je schoonouders hangt af van hun Nederlandse dochter en niet van jou of hun kleinkind.
Samenwonen is (en was nooit) verplicht.

Na het overlijden van hun dochter houden je schoonouders beiden volgens mij hun verblijfsrecht (zeker als jij ook nog eens zou besluiten verder in NL te gaan wonen) als zij zelfstandig voldoen aan de verblijfsvoorwaarden.
Dus zelf in Belgiƫ werken, er studeren of over voldoende middelen beschikken. Jij hoeft hen niet financieel te steunen of in huis te houden, maar zij mogen geen bijstand of iets dergelijks gaan aanvragen.

Houd daarnaast het belang van je dochter voor ogen. Zij heeft ook recht op omgang met alle grootouders.
Verder heeft een meertalige opvoeding veel voordelen. Bovendien gaat zoiets voor een jong kind relatief eenvoudig. En lijkt de basis gelegd. Nu vooral een kwestie van bijhouden, iets waarvoor de grootouders niet per definitie noodzakelijk zijn.

Spreek een goede omgangsregeling af, al kunnen je schoonouders zoiets niet afdwingen.
Maak hen duidelijk dat zij zullen moeten verhuizen, maar dat dit binnen Belgiƫ mag en dat ze hun lot in eigen hand hebben.