Auteur Topic: Nederlands paspoort verlengen van minder jarige in buitenland  (gelezen 6734 keer)

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
Nederlands paspoort verlengen van minder jarige in buitenland
« Gepost op: 10 juni 2013, 05:10:00 »
Aanvraag reisdocument voor kind
Als u voor uw kind een paspoort of ID-kaart wilt aanvragen, moet u uw kind meenemen naar de Nederlandse ambassade of (grens)gemeente in Nederland. Dit is nodig voor de vaststelling van de identiteit. Als uw kind nooit eerder een eigen paspoort of ID-kaart had of bijgeschreven was, moet u bij de aanvraag de geboorteakte of een afschrift hiervan kunnen laten zien. De geboorteakte of het afschrift moet gelegaliseerd zijn als uw kind in het buitenland is geboren. Bent u getrouwd, dan moet u ook een uittreksel uit het huwelijksregister laten zien. Dit moet gelegaliseerd zijn als u in het buitenland bent getrouwd. U heeft ook 2 recente pasfoto's van het kind nodig die voldoen aan de pasfoto-eisen.

Bij "verlengen" van het Nederlands paspoort van onze zoon bij de Nederlandse Ambassade in Jakarta kwamen we voor een verrassing te staan.
Onlangs dat het om een verlenging gaat (dus met geldig Nederlands paspoort van het kind in handen; niet bijgeschreven), moesten we voor de minderjarige toch een geboorteakte en huwelijksakte (bij ons beide van een nederlandse gemeente) overleggen. Hou er dus rekening mee dat deze papieren ook gevraagd kunnen worden als het om een verlenging gaat van een niet verlopen Nederlands paspoort.

Als rede werd opgegeven, zonder we er naar vroegen, dat de ambassade niet meer gerechtigd is om het paspoort aan te maken en dat andere ambtenaren extra controle willen hebben. Gelukkig werd wel de oude (originele) Nederlandse akten geaccepteerd en werd er niet moeilijk gedaan over de 3 of 6 maanden geldigheidsduur (welke ruim zijn verlopen). Merk op, het gaat hier om een verlenging, waarbij dus door de rijksoverheid in hun informatie voorziening niet deze eis lijkt te stellen.

Bij de aanvraag moet buiten het kind uiteraard ook beide voogden (ouders) persoonlijk aanwezig zijn.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: Nederlands paspoort verlengen van minder jarige in buitenland
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2013, 05:13:37 »
Misschien ook noemenswaardig is, dat bij verlenging ook de verblijfsdocumenten van het land overlegd moet worden. Dit kan een verblijfsvergunning of bijvoorbeeld een paspoort van het land van verblijf zijn.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2013, 21:48:13 »
Ik kijk hier van op en er een beetje vreemd tegenaan moet ik zeggen.

Volgens mij worden paspoorten al jaren lang niet meer verlengt maar vernieuwd
In geval van verlenging zou het oude paspoort dus blijven bestaan bij vernieuwing niet en wordt het oude paspoort ongeldig gemaakt.

Ambassades hebben daarbij enkel een loket funktie die de aanvraag doorsturen naar nederland, bij de plaats van afgifte wordt daarbij wel de ambassade vermeldt.

De extra maatregelen voor minderjarigen hebben daarbij te maken met het tegengaan van kindersmokkel en human trafficking.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2013, 19:55:53 »
Amice, je hebt volkomen gelijk, net als bij rijbewijs wordt er over "verlengen"gesproken, wat dus ook om een nieuw rijbewijs gaat. Voor een aantal ZO-Aziatische landen wordt de aanmaak door Ambassade Bangkok gedaan[ook voor Taiwan bijv.]

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2013, 04:59:03 »
Volgens mij worden paspoorten al jaren lang niet meer verlengt maar vernieuwd

Daarom staat verlengen ook tussen aanhaaltekens. Overigens krijg ik mijn paspoort niet volledig ongeldig terug. Dat was namelijk een vraag hoe dat precies zit met verblijfsvergunning en paspoort. De vergunning is gekoppeld aan een paspoort. In Nederland behoud je niet zoals bij het BSN nummer hetzelfde nummer. Antwoord was dat ik het paspoort gewoon terug krijgt waarbij alleen de ID deel ongeldig is gemaakt (niet volledig door boort), maar wel goed lees baar. Het visa deel blijft ongeschonden zodat er geen problemen ontstaan of gat ontstaat met de verblijfsvergunning.

Rede dat ik tussen aanhaaltekens spreek over verlengen heeft te maken met:
Als uw kind nooit eerder een eigen paspoort of ID-kaart had of bijgeschreven was

Ik denk dat ik redelijk duidelijk aangegeven heb dat we een Nederlands paspoort van het kind in handen hebben en zelfs nog gewoon geldig is. Deze snede zou dus niet van toepassing zijn. (Of ben je het daar mee oneens?)

Toch wordt er nog om een (nederlandse) geboorte akte en huwelijksakte (niet huwelijksboekje) geeist. Daar zit de klink. Dit betekend dat bij iedere actie dat een nieuw paspoort aangevraagd moet worden voor een minder jarige (terwijl er een Nederlands paspoort te overleggen is van deze minder jarige) toch deze papieren (welke geregistreerd moeten zijn in Nederland) overlegd moeten worden. Ik ken gezinnen in bijvoorbeeld Indonesiƫ waar bij het kind in Nederland is geboren, maar geen geboorte akte beschikbaar is. Deze moet dus persoonlijk in Nederland gehaald worden voordat je een nieuw paspoort kan aanvragen. Althans dat mag ik aannemen want er wordt vrij duidelijk gemeld dat de ambassade niet helpt om papieren uit Nederland te verkrijgen.

Ambassades hebben daarbij enkel een loket funktie die de aanvraag doorsturen naar nederland, bij de plaats van afgifte wordt daarbij wel de ambassade vermeldt.

De aanvraag is zoals LiFenTon correct zegt niet naar Nederland, maar volgens de Ambassade medewerker naar Bangkok gezonden, waar het paspoort gemaakt zou moeten worden / beoordeeld wordt of er een paspoort gemaakt moet worden. Ik neem in die zin ook de loket medewerker niets kwadelijk. Ik meld alleen dat mensen er rekening mee moeten houden dat er een geboorte uittreksel (indien in het buitenland geboren, een gelegaliseerd versie) en een huwelijksakte (even eens vanuit Nederland) overlegt moet worden. Het gaat hier om alle gevallen van minder jarigen en niet zoals de informatie van de overheid aangeeft, wanneer er nooit eerder een officiele nederlandse identiteitspapier is afgegeven.

Overigens is het een leuke met een Nederlands bewijs van gehuwd. Daarmee krijg je een verkapte vorm van verplichting van registratie van een huwelijk in Nederland, ook al woon je niet in Nederland. Ik kan me voorstellen dat dit strijdig kan zijn met behoud van nationaliteit. Niet dat je nationaliteit heb met het paspoort, je nationaliteit geeft je de mogelijkheid het paspoort te dragen. Maar het is wel een beperking om het paspoort te verkrijgen. Dat kan leuke effecten geven voor schijnbare statenloosheid gevallen. Met andere woorden hoe maak je Nederlanders in het buitenland eventueel illegaal.

De extra maatregelen voor minderjarigen hebben daarbij te maken met het tegengaan van kindersmokkel en human trafficking.

Ik meen dat dat de rede was dat beide ouders (voogden) en het kind zelf aanwezig moesten zijn. Theoretisch moet deze informatie reeds bekend zijn doordat de papieren reeds eerder waren afgegeven bij de eerste aanvraag. Het moet dus makkelijk mogelijk zijn na te gaan of de twee meerder jarige inderdaad de zeggenschap hebben over het betreffende kind.

Is er sprake van een scheiding met verwachting van kinderontvoering, zal denk ik de andere ouder niet de medewerking verlenen om een aanvraag te doen van een paspoort. Deze moet aanwezig zijn. Het was mij echter niet 100% duidelijk wat is het moment. Het moment van het mee geven van het paspoort of het moment van het aanvragen van het aanmaken. In beide gevallen is er wat voor te zeggen. Ontstaat die situatie na het afgeven van het paspoort, had deze actie geen verschil gemaakt.

Human trafficking staat buiten de aanvraag van reisdocument voor kind in het buitenland. Overigens was er voor mij geen extra papieren nodig, buiten het paspoort en verblijfsvergunning.

Merk op de quote kwam specifiek van aanvraag paspoort voor minder jarigen wonend in het buitenland.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2013, 18:31:20 »
EN bij de aanvraag , EN bij het ophalen dienen ouders /voogden aanwezig te zijn.Een NL huwelijks akte is NIET vereist, als iemand zo eigenwijs is geweest zijn buitenlandse huwelijk niet bij bijv.Landelijke Taken van GBA Den Haag te laten registreren,of zelfs niet bij NL vertegenwoordiging te registreren.
Wat krom is, want je zult toch ook een ongehuwdverklaring uit NL bijvoorbeeld moeten overleggen voor een Buitenlands huwelijk.
Bovendien , als jullie samen naar NL willen, zal het huwelijk toch ook aangetoond moeten worden, voor het visum,als je partner derdelands is....
Daarnaast; ga nooit op de blauwe ogen van een ambtenaar af of van de info van de Rijksoverheid; zitten in veel info fouten,alleen het wijzigen duur eeeeeeeuwen.Tenslotte staat er een disclaimer onder, dus zij kunnen nooit de schuld krijgen dat je iets verkeerd doet/inlevert/aanvraagt...
Kreeg trouwens een hulpverzoek; Chinese echtgenote gaat [met toestemming van vader neem ik aan, want anders zouden ze bij de paspoort controle al tegengehouden moeten worden]met de kinderen naar China, maar weigert de kinderen terug te laten gaan.Dan heb je verrekt weinig kans je kinderen terug te krijgen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2013, 22:11:29 »
EN bij de aanvraag , EN bij het ophalen dienen ouders /voogden aanwezig te zijn.
Bij de aanvraag moet ook het kind aanwezig zijn EN moet blijken van toestemming van de andere ouder (die dus niet mee hoeft).
Het ophalen kan zonder het kind of die ouder.
Zo gaat het in Nederland, dus waarom zou het op een ambassade anders moeten gaan?

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2013, 13:10:36 »
Blijkbaar ligt dat aan de ambassade; de aanvraag is in Taipeh ingediend, en toen paspoort van de kleine klaar was, moesten ouders en kind weer opdraven voor de afgifte.Taipeh is geen consulaat maar een handelsvertegenwoordiging,NTIO, misschien dat het daar aan ligt.
De info op overheid.nl is dus ook niet volledig;  http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/waar-vraag-ik-een-nederlands-paspoort-aan-als-ik-in-het-buitenland-woon.html
=Aanvraag reisdocument voor kind
Als u voor uw kind een paspoort of ID-kaart wilt aanvragen, moet u uw kind meenemen naar de Nederlandse ambassade of (grens)gemeente in Nederland. Dit is nodig voor de vaststelling van de identiteit. Als uw kind nooit eerder een eigen paspoort of ID-kaart had of bijgeschreven was, moet u bij de aanvraag de geboorteakte of een afschrift hiervan kunnen laten zien. De geboorteakte of het afschrift moet gelegaliseerd zijn als uw kind in het buitenland is geboren. Bent u getrouwd, dan moet u ook een uittreksel uit het huwelijksregister laten zien. Dit moet gelegaliseerd zijn als u in het buitenland bent getrouwd. U heeft ook 2 recente pasfoto's van het kind nodig die voldoen aan de pasfoto-eisen.

Wachttijd reisdocumenten
Reisdocumenten worden op een centraal punt in Nederland aangemaakt. De periode tussen aanvraag en afgifte bedraagt meestal 1 week. De baliemedewerker informeert u over de exacte levertijd. ==
Die is voor Azie dus 3 maanden....

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2013, 15:53:36 »
Klacht indienen bij het Ministerie van BuiZa over het weer samen moetn opdraven. En de extra daarvoor gemaakt kosten verhalen.
Dan hoor je vanzelf of het ging om lokale folklore of dat er een wettelijke regeling aan ten grondslag ligt.

Doe je dat niet?
Laat het dan zitten. It's no use crying over spilled milk.
Er op forums vraagtekens bij blijven zetten lijkt me weinig productief.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2013, 04:55:50 »
EN bij de aanvraag , EN bij het ophalen dienen ouders /voogden aanwezig te zijn.Een NL huwelijks akte is NIET vereist, als iemand zo eigenwijs is geweest zijn buitenlandse huwelijk niet bij bijv.Landelijke Taken van GBA Den Haag te laten registreren,of zelfs niet bij NL vertegenwoordiging te registreren.

Wij zijn in Nederland gehuwd en hebben een Nederlandse huwelijksakte moeten overleggen. Het gaat dus veel verder dan je hier mogelijk suggereerd.

Wat krom is, want je zult toch ook een ongehuwdverklaring uit NL bijvoorbeeld moeten overleggen voor een Buitenlands huwelijk.
Bovendien , als jullie samen naar NL willen, zal het huwelijk toch ook aangetoond moeten worden, voor het visum,als je partner derdelands is....

Het zal duidelijk zijn dat ook mijn vrouw met verblijf bij echtgenoot ook in Nederland met een verblijfsvergunning heeft gewoond.

Daarnaast; ga nooit op de blauwe ogen van een ambtenaar af of van de info van de Rijksoverheid; zitten in veel info fouten,alleen het wijzigen duur eeeeeeeuwen.Tenslotte staat er een disclaimer onder, dus zij kunnen nooit de schuld krijgen dat je iets verkeerd doet/inlevert/aanvraagt...

Ik geef aan dat het krom is, het is meer een waarschuwing dat mensen zich kunnen voorbereiden. Het overleggen van deze papieren is veelal niet heel lastig. Het lastige zit meer in het verkrijgen. Dus als het nog niet speelt maar je weet dat het in de toekomst kan spelen, weet je welke papieren je voorbereid moet hebben.

Kreeg trouwens een hulpverzoek; Chinese echtgenote gaat [met toestemming van vader neem ik aan, want anders zouden ze bij de paspoort controle al tegengehouden moeten worden]met de kinderen naar China, maar weigert de kinderen terug te laten gaan.Dan heb je verrekt weinig kans je kinderen terug te krijgen.

Dat zijn heel andere situaties en wordt gesproken over kind ontvoering. Als er toestemming is gegeven is er waarschijnlijk een toestemming gegeven voor een vakantie / familiebezoek. In dit soort gevallen zou zelfs gesteld kunnen worden dat de kinderen helemaal geen beschikking hebben over geldige reisdocumenten (niet voor handen voor hen). Dit houd in dat de kinderen alleen naar de Nederlandse ambassade kunnen gaan en zich daar zelf melden. Verder is er dan spraken van een misdrijf i.v.m. ontvoering.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)