Auteur Topic: Waarschuwing Internationale Kinderontvoering  (gelezen 3688 keer)

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Waarschuwing Internationale Kinderontvoering
« Gepost op: 14 juli 2013, 19:05:24 »
Ondanks de internationale afspraken blijkt het in Belgie nog mogelijk zonder toestemming van de ene ouder 2 kinderen mee te nemen naar China.
Een bezorgde oma stuurde mij een verzoek om hulp en advies;
haar zoon heeft met zijn Chinese ex-partner 2 kinderen, die bij haar wonen in Belgie.Zoon en ex hebben beiden de voogdij over de kinderen.Zij waren niet gehuwd.
1.Hoe het mogelijk is dat de kinderen een visum hebben hebben kunnen krijgen op de Chinese Ambassade ,zonder schriftelijke toestemming van de vader
2.Hoe is het mogelijk dat een Chinese moeder zonder problemen 2 kleuters met nieuw NL paspoort door de Belgische Douane wordt doorgelaten? Gezien de internationale aktie om extra te controleren in de vakantietijd.
Ik heb haar verwezen naar http://www.kinderontvoering.org/centrum/contact,en http://www.116000.nl/contact.html,  maar ik vrees dat het onmogelijke zaak zal zijn de kinderen in China op te sporen, laat staan terug in NL te krijgen.
Aangezien de moeder Chinese is, is het dus ook mogelijk dat de jongens de Chinese nationaliteit krijgen.
http://www.marechaussee.net/2013/07/grensbewakers-extra-alert-op-kinderontvoeringen/
Alles in orde?

Documentatie over het ouderlijk gezag zorgt voor een vlottere grenspassage. Reizigers wordt geadviseerd om de volgende documenten mee te nemen: een verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder is te downloaden op de internetpagina van de KMar, onder het kopje service, reizen met kinderen, een recent uittreksel gezagsregister, een recent uittreksel GBA, een kopie van paspoort van toestemminggevende ouder, een eventuele uitspraak met betrekking tot gezag en omgang, indien van toepassing het ouderschapsplan en eventueel een geboorteakte.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Waarschuwing Internationale Kinderontvoering
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2013, 05:36:07 »
Aangezien de moeder Chinese is, is het dus ook mogelijk dat de jongens de Chinese nationaliteit krijgen.
Dat lijkt me gezien de artikelen 5, 9 en 14 van de Nationaliteitswet van de Volksrepubliek China nog niet zo eenvoudig, in ieder geval niet als de vader de ongeboren vrucht erkende zodat de kinderen bij geboorte al direct van rechtswege Nederlander werden.
Citaat
Art.5 Hij die in het buitenland geboren is uit ouders die beide, of één van hen, Chinees burger zijn, bezit de Chinese nationaliteit.
Maar als hij wordt geboren uit ouders die beide, of één van beide, Chinees burger zijn en zich in het buitenland hebben gevestigd, en hij onmiddellijk bij zijn geboorte de buitenlandse nationaliteit heeft, bezit hij de Chinese nationaliteit niet.
Art.9 Een Chinees burger gevestigd in het buitenland, die vrijwillig de buitenlandse nationaliteit aanneemt of verkrijgt, verliest onmiddellijk en automatisch de Chinese nationaliteit.
Art.14 Voor het verkrijgen, het verlies en het herkrijgen van de Chinese nationaliteit is, behalve in het geval van artikel negen, een aanvraag nodig.
Voor iemand die de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, kunnen zijn ouders of wettelijke vertegenwoordiger in zijn naam een aanvraag indienen.
Laat de vader eens navraag doen bij de Chinese ambassade (die in Brussel neem ik aan).
Kan hij meteen vragen hoe het zit met de afgifte van het visum en hoe lang dat geldig is/was. Laat hem wel een uittreksel uit het gezagsregister meenemen waaruit blijkt dat hij het gezag heeft (en de geboorteaktes waar hij als vader op staat).

Los van deze visum/paspoort/nationaliteitsperikelen is de vraag of dat gezamenlijke gezag in/voor China wel enige waarde heeft.
Vraag is dan wie voor China geldt als wettelijk vertegenwoordiger van de kinderen, nu de ouders niet gehuwd zijn. Is dat wel (ook) de vader?
Dat is een kwestie van (Chinees) internationaal privaatrecht en zou apart uitgezocht moeten worden.

Ik vrees dat hij pas bij aanvraag van nieuwe Nederlandse paspoorten weer als vader aan bod zal komen.
Zijn de kinderen niet in NL geboren en doen ze verder niets dan verliezen ze bij de huidige stand van de regelgeving in ieder geval op hun 28e verjaardag de NL nationaliteit.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2013, 13:13:12 »
Het blijkt dus anders te liggen; de kinderen waren voor vakantie bij moeder, die heeft blijkbaar visa aangevraagd bij Chinese  CVASC en gekregen in de NL paspoorten van de in NL geboren kinderen,en kon blijkbaar ongehinderd vanaf SPL vliegen, zonder toestemmingsverklaring. Er blijken dus nog zat mazen te zijn in de doorgangscontrole bij de KMAR.
Blijf het vreemde gang van zaken vinden.
@Prawo, op grond van art 14 kan de moeder dus met de kinderen een aanvraag voor Chinese Nationaliteit indienen.Aangezien ze ongehuwd waren is de regeling heel anders dan bij ons.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2013, 14:49:05 »
@Prawo, op grond van art 14 kan de moeder dus met de kinderen een aanvraag voor Chinese Nationaliteit indienen.
Aangezien ze ongehuwd waren is de regeling heel anders dan bij ons.
Daar lijkt het wel op maar het zou mij niet verbazen als ook bij een dergelijke vrijwillige verkrijging ze de NL nationaliteit automatisch verliezen.
Ik zou mij als moeder tweemaal achter de oren krabben of ik dit mijn kinderen wel zou aandoen. Laat ze zelf kiezen als ze oud genoeg zijn zou ik zeggen.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2013, 18:13:12 »
Aangezien de kinderen te jong zijn om zelf te kiezen,[zover ik weet zijn het basisschoolleerlingen], zal de verkrijging van de Chinese nationaliteit , indien ze dat wensen , teruggedraaid kunnen worden.ALS ze ooit nog in Europa /NL terugkomen... 'vrijwillig'is hier lijkt me niet van toepassing.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2013, 18:32:07 »
... zal de verkrijging van de Chinese nationaliteit , indien ze dat wensen , teruggedraaid kunnen worden.ALS ze ooit nog in Europa /NL terugkomen... 'vrijwillig'is hier lijkt me niet van toepassing.
Het zou nuttig zijn vooraf uit te zoeken of ze dan ook de NL nationaliteit (makkelijk) kunnen terugkrijgen.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2013, 19:47:46 »
Blijft dubbel natuurlijk; ze worden gedwongen in China te wonen, kunnen op grond van moeders nationaliteit Chinees worden. Dan zou elk weldenkend mens toch zeggen; ALS ze terugkomen zou hen de NL nationaliteit moeten worden teruggegeven.Tenslotte is het vertrek ook fout van NL overheid.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2013, 20:09:21 »
Tenslotte is het vertrek ook fout van NL overheid.
Dan lijkt het mij wel verstandig daar nu al actie tegen te ondernemen door het indienen van klachten.
En het vast wijzen op het gezagsrecht van de vader, waar NL zich in ieder geval iets aan gelegen moet laten liggen (hoewel t.z.t. de gewone verblijfplaats van de kinderen China zal zijn zodat m.b.t. gezag ook Chinees recht geldt).