Auteur Topic: Wet modern migratiebeleid treedt op 1 juni 2013 in werking  (gelezen 2005 keer)

Offline amice

• Premium lid
  • Geslacht: Man
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
Wet modern migratiebeleid treedt op 1 juni 2013 in werking
« Gepost op: 07 maart 2013, 03:44:54 »
Wet modern migratiebeleid treedt op 1 juni 2013 in werking

Nieuwsbericht | 06-03-2013

De Wet modern migratiebeleid wordt met ingang van 1 juni aanstaande ingevoerd. Dat heeft staatssecretaris Teeven in zijn brief aan de Tweede Kamer gemeld. De Wet nationale visa (ook wel MVV-wet genoemd) wordt tegelijkertijd ingevoerd.
De Wet modern migratiebeleid kan in werking treden nu INDiGO, het nieuwe informatiesysteem van de IND, functioneert en de uitvoering van de wet adequaat kan ondersteunen.
Vanaf de invoering van de wet zullen de meeste migranten over een referent in Nederland moeten beschikken. Referenten en migranten hebben wettelijke verplichtingen op grond van de Wet modern migratiebeleid. Het gaat onder andere om de verplichting om juiste inlichtingen aan de overheid te verstrekken en om een administratie bij te houden. Behalve verplichtingen maakt de wet het ook mogelijk dat referenten voortaan een verblijfsaanvraag voor de migrant kunnen indienen.
Een groot voordeel van deze wet is dat de aanvraagprocedure om tot Nederland te worden toegelaten (de machtiging tot voorlopig verblijf) en de aanvraagprocedure om voor langere tijd in Nederland te mogen verblijven (de verblijfsvergunning) tot
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: Wet modern migratiebeleid treedt op 1 juni 2013 in werking
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2013, 07:15:43 »
Hmmm. Interessant. Dit lijkt de poort dicht te doen voor immigranten die een bedrijf willen beginnen in Nederland. Of gepensioneerde die om welke rede dan ook vanuit buitenland in Nederland willen vestigen.

Daarbij lijkt dit een verslechting voor expats met een Nederlands contract die met een buitenlandse partner terug komen.

Ik zie uiteraard ook veel positieve dingen ;-) Voordat ik helemaal op de klaag tour lijkt te gaan.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2013, 10:01:13 »
Ik zou adviseren om als het enigszins kan alle aanvragen nog onder de oude wet in te dienen.

Een significante verandering is ook dat het in NL vragen van wijziging verblijfsdoel zonder MVV niet meer in alle gevallen mogelijk zal zijn (denk aan au pairs en ik vrees ook studenten die hun studie niet afmaken).
Veel perspectief voor de EU-route lijkt mij.

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2013, 18:15:27 »
Vraag is of een aanvraag gezinsvorming/reunification nog wel door de buitenlander via de ambassade aangevraagt kan worden nu men de referent wenst centraal te zetten?

Met de wilderswet was dat al grotendeels de kop ingedrukt, men wilde vervolgens terug naar de oude situatie, die dan met de nieuwe MOMI wet ook weer anders wordt.
Het blijven draaikonten daar in Den haag.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.