Auteur Topic: situatie 2012!  (gelezen 5854 keer)

Offline marrianneisra

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Libye
situatie 2012!
« Gepost op: 08 november 2012, 14:06:56 »
Hallo,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij daar een antwoord op kan geven. Mijn vriend is asielzoeker. Hij zit in zijn procedure. Is in het bezit van een W-docoment. Echter hij heeft een negatief advies ontvangen en zijn zienswijze ligt nu bij de rechtbank.

Zijn verblijfsdoel is nu asiel, kun je dit ook veranderen in verblijfsdoel partner. Zo ja wat is het verschil en wat zijn de mogelijkheden. Begint alles dan opnieuw?

Groetjes Isra.

Offline Rocky

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: situatie 2012!
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2012, 15:33:48 »
een W document is geen verblijfsvergunning .
dus wijzigen verblijfsdoel is geen optie, 
 als je voldoet aan de MVV eisen (inkomen leeftijd etc...) dat is misschien de beste optie
anders EU route ......

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2012, 15:36:17 »
Jullie zullen in ieder geval moeten trouwen.
Als hij nog in de asielprocedure zit is dat relatief eenvoudig.
Anders lastiger, maar niet onmogelijk.
Pas als je het hier samen over eens bent heeft het zin verder te praten.

Offline marrianneisra

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2012, 16:57:10 »
Bedankt voor de reacties.

We willen inderdaad trouwen, daar zijn we het over eens. Zijn w-document loopt tot januari. Ben bang dat hij geen uitstel krijgt omdat zijn zienswijze al bij de rechtbank licht en hij negatief advies heeft gekregen van de IND Na de dood van Kadaffi is de IND van mening dat het daar rustig genoeg is. Het tegendeel is waar :(

Wat als hij uitgeprocedeerd dan moet hij terug of kan hij naar een ander EU land? Hij is bang dat hij lybie niet meer uit komt wanneer hij daar is. Of kan dat niet doordat hij negatief heeft gekregen in NL?

Voor de MVV aanvraag voldoe ik wel aan de leeftijd, maar niet aan de inkomenseis. Werk in de zorg en heb een parttime baan Heb mijn werkgever gevraagd voor meer uren, maar dit kan niet vast en misschien maar voor een half jaar dat is niet voldoende :(

Dus wat nu als hij terug moet wat zijn de opties?

Graag verneem ik een reactie wordt een beetje wanhopig ivm tijdsdruk. Hij is hier nu nog....

Met vriendelijke groet Isra.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2012, 03:14:56 »
In asiel status is de enige plek Nederland omdat schijnbaar het land is van eerste binnenkomst binnen de EU.

Ongeacht wat jullie doen, een huwelijk is iets wat moet gebeuren om eventueel zijn asielstatus om te zetten in verblijf bij jou.

Als je inkomsten onvoldoende is zou je kunnen overwegen om na het huwelijk een aantal maanden in een ander EU land te gaan wonen. Doe dit terwijl zijn documenten nog geldig zijn (is geen vereiste, maar scheelt wel veel stress).

Door in een ander EU land samen te gaan wonen volgt hij jouw EU rechten en mag hij als derde lander een vergunning krijgen. Het beste in de buurt is momenteel Duitsland. Lees eens verder over EU route.

Het zou mooi zijn als jullie reeds nu samenwoonde. Dat zal wel meer problemen geven bij de registratie in een ander land, maar is tevens een voordeel in het kader dat het veel aanneemlijker is dat het niet om een schijnrelatie / huwelijk gaat.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2012, 19:17:23 »
Isra, gaan samenwonen,als hij een ongehuwd verklaring en geboorte-akte en paspoort kan regelen/heeft kunnen jullie trouwen, en dan, als dat mogelijk is tijdelijk in Duitsland gaan wonen, als dat qua werk en afstand een optie is. Of Belgie, net over de NL grens.Vermijd wel Turnhout, Antwerpen en andere grote plaatsen.
Is de snelste mogelijkheid om hem in NL te houden.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2012, 21:22:24 »
Volgens mij is Belgi

Offline marrianneisra

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2012, 14:40:49 »
Wat ik nu ergens heb gelezen is dat je helemaal niet kan trouwen hier in NL met een asielzoeker die in het bezit is van een W-document????

Zou iemand mij hier duidelijkheid over willen geven. Wordt naar van al die tegenstrijdigheden die ik lees of hoor.

Hoop op een reactie.

Groetjes Marrianne.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2012, 16:42:40 »
Ben je al bij de gemeente geweest om navraag te doen?
Snel doen. Hij hoeft nog niet mee.

Offline marrianneisra

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2012, 07:25:29 »
Weer eens een vraagje die me vannacht op kwam:

Wanneer de IND besluit dat mijn partner terug moet naar zijn land. Inmiddels zijn we wel getrouwd, (als dat mogelijk is met een asielzoeker want dat is me nog niet echt duidelijk.)

Mijn partner kan dooromstandigheden en een te groot riscico niet terug naar zijn land,( ook al besluit de IND dat het wel kan. ) Hij moet NL verlaten kan hij dan ook naar een ander land dan zijn land van herkomst? en in princpe illigaal rondzwerft  Kan dit een land zijn binnen de EU of daarbuiten?

En ik in die tussentijd een mvv procedure start? Als ik voldoe aan al de eisen

Deze vraag stel ik omdat de kans groot is dat hij terug moet! Er tijdsdruk is en ik weet niet of het allemaal lukt voordat hij misschien uitgepocudeerd is. Hij heeft een w-document tot eind januari!

Graag verneem ik een reactie op mijn vragen.

Met vriendelijke groet Isra.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2012, 08:56:22 »
Weer eens een vraagje die me vannacht op kwam:

Misschien helpt het als je je iets minder druk maakt ;-)

Wanneer de IND besluit dat mijn partner terug moet naar zijn land. Inmiddels zijn we wel getrouwd, (als dat mogelijk is met een asielzoeker want dat is me nog niet echt duidelijk.)

Ik zie niet in waarom je niet met een asielzoeker zou mogen trouwen. Je mag zelfs met een illegaal trouwen als je dat wil. Het is alleen wel handig dit te doen zolang hij verblijfsrechten heeft omdat er dan geen kans bestaat dat hij gedurende de procedure van het huwelijk wordt opgepakt.

Mijn partner kan dooromstandigheden en een te groot riscico niet terug naar zijn land,( ook al besluit de IND dat het wel kan. ) Hij moet NL verlaten kan hij dan ook naar een ander land dan zijn land van herkomst? en in princpe illigaal rondzwerft  Kan dit een land zijn binnen de EU of daarbuiten?

Er zijn verschillende opties en verschillende opties zijn ook serieus uitvoerbaar.
1) NIET AAN TE RADEN: hij gaat de illegaliteit in. Deze illegaliteit geldt voor het gehele Schengen gebied. Er bestaat een kans dat hij wordt opgepakt, wordt uitgezet en voor een periode niet meer welkom is in Schengen.

2) Hij gaat naar land van herkomst en daar starten jullie de MVV procedure op. Het is aan te raden om nu reeds te zorgen voor een wijziging in verblijfsrecht zonder het land te verlaten (geen idee in hoeverre dat allemaal mogelijk is, maar via jou in een ander EU land is dat zeker mogelijk).

3) Dit is de meest waarschijnlijke situatie die je zou kunnen doen als het allemaal zover komt en er geen andere mogelijkheid is. Er wordt door de IND gevraagd het land zelfstandig te verlaten. Het is wel verstandig een advocaat er bij te hebben om onterechte registraties te krijgen! Zelfstandig houdt in dat hij zelf voor een ticket zorgt etc. Praktisch moet hij de EU uit, maar dat hoeft niet altijd naar het land van herkomst. Je geeft aan dat het land van herkomst niet veilig voor je vriend is. Hij mag ook bijvoorbeeld naar Egypte gaan o.i.d. Sterker nog hij mag vanuit zo'n land gewoon de MVV aanvraag ingang zetten.

Ik ken mensen uit bijvoorbeeld Afganistan uit de periode van het regiem. De dame moest wel inburgering Nederland doen, maar vrouwen mochten daar niet studeren. Dan heb je toch een probleem. De dame in kwestie is tijdelijk naar Dubai verhuisd en heeft vanuit Dubai de procedure verder ingezet. Daar mocht ze studeren en heeft ze de inburgering buitenland afgerond etc..

Het hoeft dus echt niet te gebeuren vanuit het land van nationaliteit.

En ik in die tussentijd een mvv procedure start? Als ik voldoe aan al de eisen

Nee jij kan niet de MVV procedure opstarten. Dat kan alleen je vriend doen. Jij kan wel een advies aanvragen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet verstandig. Na de advies aanvraag moet toch altijd de definitieve aanvraag worden gedaan, dus waarom niet gelijk de werkelijke. Dit doe je vriend bij de Nederlandse Ambassade / Consulaat.

Deze vraag stel ik omdat de kans groot is dat hij terug moet! Er tijdsdruk is en ik weet niet of het allemaal lukt voordat hij misschien uitgepocudeerd is. Hij heeft een w-document tot eind januari!

Zoals eerder gezegd, neem contact op met een advocaat in vreemdelingen recht en kijk samen wat de mogelijkheden zijn. Er zijn mouwen aan te passen maar wij kunnen hier niet alles overzien. Iedere dag dat je wacht geeft een dag korter de tijd om het te regelen.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2012, 10:42:04 »
Als je met mij een afspraak maakt (in Utrecht, op loopafstand van het station) en samen met je vriend langs komt kunnen  we alles rustig bespreken.
Dan kunnen jullie gemotiveerd kiezen uit de voorhanden mogelijkheden.

Bedenk dat een nog geldig W-document helemaal niets zegt over zijn uitzetbaarheid.
Relevant is vooral of er al een uitspraak ligt van de rechter die onherroepelijk is.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2012, 18:32:04 »
Goofy, niet echt realistische vergelijking, niet iedereen heeft de financieele middelen om  op het vliegtuig te stappen en in een oliestat te gaan wonen.;neem trouwens aan dat je de Inburgeringstoets Buitenland bedoelde?
==Ik ken mensen uit bijvoorbeeld Afganistan uit de periode van het regiem. De dame moest wel inburgering Nederland doen, maar vrouwen mochten daar niet studeren. Dan heb je toch een probleem. De dame in kwestie is tijdelijk naar Dubai verhuisd en heeft vanuit Dubai de procedure verder ingezet. Daar mocht ze studeren en heeft ze de inburgering buitenland afgerond etc.. ==
Isra heeft een parttime baan, haar vriend heeft geen werk.Hoe moet dan een reis naar buiten EU gefinancieerd worden?Laat staan het verblijf  en de kosten levensonderhoud?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2012, 21:00:27 »
Omdat jullie gehuwd zijn kun je de EU route ook gebruiken om de MVV-procedure vanuit een andere lidstaat te starten, inclusief het examen op de ambassade.
Een reis buiten de EU is niet nodig.
Je partner heeft wel een paspoort? Want linksom of rechtsom is dat nodig.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2012, 21:56:30 »
 ??? EU route doen en dan MVV aanvragen?? Wat is daar het nut van als je EU burger bent???? >:( :o
Kost alleen maar handen vol geld....

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2012, 23:00:43 »
??? EU route doen en dan MVV aanvragen?? Wat is daar het nut van als je EU burger bent???? >:( :o
Kost alleen maar handen vol geld....
Kwestie van even goed nadenken.
En uiteraard alle regels kennen en niet alleen het abc van de EU-route steeds opdreunen. Maar zaken creatief met elkaar combineren.
Als ze bij mij langskomen vertel ik ze dat wel.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2012, 03:02:09 »
Goofy, niet echt realistische vergelijking, niet iedereen heeft de financieele middelen om  op het vliegtuig te stappen en in een oliestat te gaan wonen.;neem trouwens aan dat je de Inburgeringstoets Buitenland bedoelde?

Op het moment dat haar vriend Nederland (of beter gezegd Schengen) moet verlaten, dan moet hij toch ergens heen. Bij uitzetting zal hij naar Libi
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2012, 08:19:01 »
De eerste stap is relatief makkelijk, dat is een huwelijk laten voltrekken. Begin daarvoor bij de M46 formulier bij de gemeente in te dienen.
Ook dat kan via de EU-route.
Begin vast met het hem laten verzamelen van de relevante documenten: paspoort, gelegaliseerde geboorteakte en ongehuwdverklaring.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2012, 16:09:11 »
Dat is allemaal beschikbaar, en noodzakelijke aanvullende info heeft MarrianneIsra ook.
Bovendien is helemaal niet gezegd DAT zijn W document niet wordt verlengd, en dus is uitzetting [nog] niet aan de orde.

Offline marrianneisra

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2012, 17:09:34 »
Dank jullie wel voor het gezamelijke meedenken :)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2012, 09:23:38 »
Bovendien is helemaal niet gezegd DAT zijn W document niet wordt verlengd, en dus is uitzetting [nog] niet aan de orde.

Het al of niet hebben van een W-document en het al dan niet uitzetbaar zijn heeft helemaal NIETS met elkaar te maken.
Laat je niet op het verkeerde been zetten.

Offline marrianneisra

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #21 Gepost op: 15 november 2012, 13:45:06 »
Hallo Prawo

Door jullie tegenstrijdige berichten raak ik behoorlijk in de war. Het is fijn dat jullie allemaal meedenken, begrijp me niet verkeerd maar het is wat tegenstrijdig soms.

@ Prawo: ik heb je een tijd geleden een persooonlijbericht gestuurd en ook eens een mail. Jammer dat je daar niet op reageert.

Groetjes Isra.

Offline Rocky

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2012, 17:05:19 »
marrianneisra :

Je kan altijd nog een gesprek met de heer PRAWO op zijn kantoor regelen het is in Utrecht,
En uit ervaring : het is aan te raden , Ik verwijs kennisen regelmatig naar de heer PRAWO .

Succes met alles