Auteur Topic: WET GEZINSMIGRATIE GAAT PER 1-10 TOCH IN  (gelezen 6706 keer)

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
WET GEZINSMIGRATIE GAAT PER 1-10 TOCH IN
« Gepost op: 05 juli 2012, 22:07:01 »
U bent hier:Home Nieuws  Gezinsmigratiemaatregelen (ingangsdatum: 1 oktober 2012)
Gezinsmigratiemaatregelen (ingangsdatum: 1 oktober 2012)

Nieuwsbericht | 05-07-2012

De gezinsmigratiemaatregelen uit het regeer- en gedoogakkoord, die op 11 april 2012 zijn gepubliceerd in het Staatsblad, zullen ingaan op 1 oktober 2012. Het koninklijk besluit tot inwerkingtreding zal binnenkort worden gepubliceerd in het Staatsblad.

Hieronder leest u wat dit betekent.

De maatregelen
Gezinshereniging en -vorming:

Gezinshereniging en -vorming is alleen mogelijk als de partners getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan. Ongehuwde partners kunnen geen
aanvraag indienen voor gezinshereniging of -vorming. Een uitzondering hierop geldt voor partners die in het land van herkomst van de vreemdeling niet kunnen trouwen (zie

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: WET GEZINSMIGRATIE GAAT PER 1-10 TOCH IN
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2012, 04:37:17 »
Ik ben het niet eens met de noot:

NOOT  van Ad Appel;
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2012, 09:46:49 »
Goofy, het gaat over mensen die toch al van plan waren NL te worden, die hebben heus wel de pro en contra's afgewogen.Voor diverse nationaliteiten heeft NL nationaliteit sowieso het voordeel dat ze makkelijker kunnen reizen naar oa USA etc. Motieven van die mensen is aan henzelf ter beoordeling.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2012, 10:31:56 »
Helaas ken ik enkele voorbeelden dat men zich te makkelijk hebben overhalen tot naturalisatie en daardoor bijvoorbeeld hun ouders op straat kwamen te staan. Men kijkt niet altijd goed verder bij een dergelijke beslissing. De neven effecten zijn vaak niet eens bekend. Zo ver ik weet wordt er ook niet duidelijk op gewezen dat dit soort effecten gebeuren.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2012, 10:53:45 »
Goofy, weet niet in welk land dat speelt, voor NL zou dat niet eens kunnen,op grond van 20 VWEU en 8EVRM.
Recht op eerbiediging van priv

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2012, 10:12:10 »
Het probleem speelt ook niet in Nederland. Misschien kan wel ooit gestreden worden dat de IND / Nederlandse staat duidelijk aangeeft wat de consequenties kunnen zijn bij naturalisatie. Nu wordt dat vooral opgehemeld, maar ook vaker dus onterecht.

Dit probleem doet zich voor bij mensen die naturalizeren van uit bijvoorbeeld de Indonesische nationaliteit. Dit probleem zal je vaker vernemen bij verschillende landen die ooit zijn gekolonilaseerd. Het heeft vaak te maken met voorkomen dat het land / gebied weer bezet wordt.

Het probleem ontstaat doordat land in handen Komt van een andere nationaliteit. Het tweede is, dat een land als Indonesi
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2012, 18:50:21 »
Een Turkse vriendin van me, die dit jaar is genaturaliseerd, kreeg bericht van MinBiZaen Koninktijkszaken, dat zij binnen 3 maanden moest aangeven op welke wijze zij had geprobeerd afstand te doen van haar Turkse nationaliteit,anders liep ze het gevaar dat NL nationaliteit wordt ingetrokken.
Dus het loopt al...

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2012, 08:05:19 »
Dat gaat over de Rijkswet op het Nederlanderschap. iets heel anders, en ie niets nieuws.

Zij heeft voor het gaan doen van afstand bovendien al direct bij het doen van het naturalisatieverzoek getekend.

Offline Gerkema

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2012, 09:19:32 »
Ik snap de noot even niet? Lees ik die noot goed als dat de natuarlisatievoorwaarden ook veranderd worden per 1-10-12? Dus ipv 3 jaar huwelijk vanaf 1-10-12 obv 5 jaar huwelijk en alleen in Nederland en niet meer in derde land? Want ik zie dat niet in het nieuwsbericht van 05-07-12?

Offline Rocky

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2012, 13:52:44 »
Ik snap de noot even niet? Lees ik die noot goed als dat de natuarlisatievoorwaarden ook veranderd worden per 1-10-12? Dus ipv 3 jaar huwelijk vanaf 1-10-12 obv 5 jaar huwelijk en alleen in Nederland en niet meer in derde land? Want ik zie dat niet in het nieuwsbericht van 05-07-12?

niemand heeft aantwoord ?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2012, 00:41:32 »
Die veranderingen komen later. Ze vallen ook niet onder gezinsmigratie, maar onder naturalisatie.
Vraag even niet hoe lang dat dan gaat duren, want dat weet niemand.

Offline Rocky

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2012, 09:46:33 »
Die veranderingen komen later. Ze vallen ook niet onder gezinsmigratie, maar onder naturalisatie.
Vraag even niet hoe lang dat dan gaat duren, want dat weet niemand.

Betekent dat de termijn voor naturalisatie voor gehuwden blijft (voorlopig ) 3 jaar ?

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2012, 20:31:34 »
Gezinsmigratiemaatregelen: ingangsdatum 1 oktober 2012

Nieuwsbericht | 18-07-2012

De gezinsmigratiemaatregelen uit het regeer- en gedoogakkoord, die op 11 april 2012 zijn gepubliceerd in het Staatsblad, zullen ingaan op 1 oktober 2012. Het koninklijk besluit tot inwerkingtreding is op 18 juli 2012 gepubliceerd in het Staatsblad. Hieronder leest u wat dit betekent.
http://www.ind.nl/nieuws/2012/20121805-gezinsmigratiemaatregelen-ingangsdatum-1-oktober-2012.aspx?cp=110&cs=46613

Offline Gerkema

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2012, 01:25:57 »
Lijkt me dus duidelijk. De noot van Ad Appel is niet correct en kan het beste genegeerd/verwijderd worden want zorgt voor verwarring. Er wordt immers met geen woord gerept over naturalisatie noch op de ind-website, noch in het staatsblad*), dus voor gehuwden die willen naturaliseren verandert er op 1 oktober 0,niks. Er is geen enkele reden om onmiddellijk de Nederlandse nationaliteit aan te vragen omdat je na 1 oktober in precies dezelfde situatie zit als voor 1 oktober.

Vraag aan Ad:"waar baseerde u die noot op?"

*) Staatsblad 11 april 2012: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-148.html en https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-147.html

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2012, 11:11:55 »
Ik vermoed dat Ad zich baseerde op deze regel;'
=De termijn om in aanmerking te kunnen komen voor voortgezet verblijf wordt gewijzigd van 3 naar 5 jaar.=
Het is nu zo dat je na 3 jaar huwelijk met een NL, en als je het inburgeringsexamen hebt gehaald ,kunt naturaliseren. Door deze regel zo te plaatsen gaan idd alarmbellen rinkelen.Heb dus Gemeente gebeld, en het is dus WEL in voorbereiding om de naturalisatie naar 5 jaar te brengen....Maar dat wordt dan wijziging van Rijkswet op het Nederlanderschap.En dat is  nog NIET vastgesteld.;

=B. Mogelijkheid om in het buitenland een naturalisatieverzoek in te dienen komt te vervallen.

Door voor iedere vreemdeling die wil naturaliseren het vereiste van hoofdverblijf binnen het Koninkrijk op 5 jaar te stellen vervalt de mogelijkheid om een naturalisatieverzoek in het buitenland in te dienen. Zo zullen bijv. oud-Nederlanders of met een Nederlander gehuwde vreemdelingen niet langer een naturalisatieverzoek op de diplomatieke posten in het buitenland in kunnen dienen.==
Nationaliteit - Voorstel tot wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap (maart 2012)

Op vrijdag 2 maart is de Ministerraad akkoord gegaan met het doorsturen aan het Parlement van een voorstel tot wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

http://bln.niederlandeweb.de/nl/content/community/News/1331290732
DIT IS DUS TOT NADER ORDER IN DE IJSKAST GEZET, met name door de protesten van Expats, met dubbele nationaliteit.
MAAR; ZIE VERDER;

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2012, 12:41:58 »
Nederlanderschap is jarig!
Let op: op 1 april 2013 bestaat de huidige Rijkswet op het Nederlanderschap tien jaar. Je zou kunnen denken dat dat reden is voor een feestje of een grap, maar dat geldt niet voor iedereen. Daar zijn twee redenen voor.

Tot 1 april 2013 kan in het buitenland worden geopteerd om het Nederlanderschap te herkrijgen. Dit is alleen mogelijk voor oud-Nederlanders die de Nederlandse nationaliteit hebben verloren doordat zij vrijwillig een andere nationaliteit hebben aangenomen en die:

-   in het land van die andere nationaliteit zijn geboren en daar ten tijde van de verkrijging woonden; of die
-   voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaar in het land van die andere nationaliteit hebben gewoond; of die
-   ten tijde van de verkrijging van die andere nationaliteit gehuwd waren met een persoon van die andere nationaliteit.

Voldoet u aan deze voorwaarden dan kunt u bij de dichtstbijzijnde Nederlandse post een optieverzoek indienen om het Nederlanderschap terug te krijgen. De kosten hiervan bedragen

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2012, 20:53:47 »
De tekst op Rijksoverheid.nl [??]schept dus verwarring,2 verschillende teksten; uit PVV DUIM??

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid-en-immigratie/immigratie/kabinetsplannen-migratiebeleid
Gezinsmigratiemaatregelen: ingangsdatum 1 oktober 2012

Nieuwsbericht | 18-07-2012

Het kabinet beperkt de mogelijkheid voor kansarme migranten om naar Nederland te komen.
Zo verlengt het kabinet de termijn voor voortgezet zelfstandig verblijf van 3 naar 5 jaar.
Als bijvoorbeeld bij gezinshereniging het huwelijk binnen 5 jaar stuk loopt, moet de partner terug naar het land van herkomst. Ook maakt het kabinet illegaal verblijf strafbaar.

Gezinsmigratie
De regels voor gezinsmigratie wijzigen vanaf 1 oktober 2012:

Migranten mogen alleen nog hun gehuwde of geregistreerde partner naar Nederland halen. Ook mogen zij geen meerderjarige kinderen naar Nederland laten komen. Het kabinet wil hiermee voorkomen dat migranten alleen trouwen om een verblijfsvergunning te krijgen.
Voor paren die in het buitenland niet mogen trouwen, zoals homoseksuele stellen, komt er een tijdelijke trouwvergunning. Zij krijgen 6 maanden de tijd om in Nederland te trouwen of hun partnerschap te registeren.
Migranten moeten minstens 1 jaar in Nederland wonen voordat hun partner of gezin mag overkomen. Op deze manier is degene die een gezinslid wil laten overkomen al ingeburgerd als zijn of haar partner of gezin in Nederland komt wonen.
Na een scheiding kan de ex-partner pas na 5 jaar een eigen verblijfsvergunning (voortgezet zelfstandig verblijf) krijgen. Gaat een paar eerder uit elkaar, dan moet de partner terug naar het land van herkomst. Deze regel helpt het aantal schijnhuwelijken te verminderen.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2012, 04:51:52 »
De tweede tekst kan ik niet volgen. Dat is een duidelijke bureaucratische benadering. Ik onder ken het probleem van schijnhuwelijken. Ik weet niet of het het probleem van schijnhuwelijken een groot of klein aantal personen betreft. Dit zal waarschijnlijk wel idealistisch onderbuik gevoel bepaald zijn. Mede omdat een schijnhuwelijk nauwelijks objectief te constateren is.

Ik zie ook totaal niet in waarom de genoemde beperkingen of regelgeving schijnhuwelijken zou voorkomen. De beleid makers hebben duidelijk niet door dat iemand die een schijnhuwelijk aangaat, de periode of de registratie niet in de weg staat. Een papieren huwelijk, maar praktisch geen gecombineerd leven voeren (denk aan een soort communitie woning, of zelfs werkelijk op een praktisch ander adres).

Toch is dit weer geen bewijs dat er spraken is van schijnhuwelijk; want denk aan offshore werkers, die maanden voor hun werk elders zijn dan hun "hoofd" verblijf.

Ook een verstandshuwelijk of een "arranged" huwelijk betekend niet altijd dat er spraken is van een schijn huwelijk.  Als we al uit gaan van een schijn huwelijk eigenlijk altijd uit zou lopen op een scheiding en dat een schijn huwelijk iets is dat men niet voor elkaar in de zin liefde maar om andere redenen hebben gehuwd. Kijk eens naar een land als India of Sri Lanka. Nu zelfs India behoorlijk in de lift zit in het aantal ontbindingen; kunnen we ook kijken naar een ander aspect. In deze top twee landen komt het heel veel voor dat de ouders bepalen met wie hun kinderen trouwen. Er is relatief vaak spraken van een huwelijk dat niet is gebaseerd op liefde. Met andere woorden, noem het een verstandshuwelijk. Mogelijk is het zelfs zo (ik weet het niet), dat juist door een dergelijke verbintenis dat men de samenleving anders definieer en dat bijvoorbeeld sex buiten het huwelijk niet wordt gezien als ontrouw (en dus geen rede voor scheiding). Juist omdat de relatie op een andere grond ligt (vergelijkbaar in die zin met een schijnhuwelijk).

Het kan ook zijn dat iemand in Nederland wel is gehuwd voor de liefde, maar dat men een open relatie hebben en liefde en lusten scheiden. Dat men daardoor bijvoorbeeld partner ruil of lusten zoeken bij derden als normaal ervaren. Dat maakt niet in eens dit huwelijk (ook tussen Nederlanders) een schijnhuwelijk of een verstandshuwelijk.

Ik zou niet weten hoe je schijnhuwelijken kan ontmoedigen. Het probleem is ook nog eens dat er mogelijk niet eens werkelijk een misdrijf of overtreding wordt begaan met het huwelijk zelf. Ook een schijnhuwelijk is als een homosexueel voor de vorm trouwt met iemand van het andere geslacht (ongeacht of dit beide Nederlanders zijn). Misschien komt dat nu minder vaak voor, maar ik kan me wel voorstellen dat het nogsteeds gebeurd door druk van de omgeving.

In die zin rammelt die tekst in mijn ogen aan alle kanten.
1) Schijnhuwelijken worden in mijn ogen niet voorkomen of zelfs verminderd door termijnen op te rekken;
2) Een jaar lang moeten wachten om je gezin te herenigen is eerder een belemmering voor expats (kennismigranten) die in Nederland komen werken dan een verbetering van de inburgering.
3) Dit slaat op MVV routes, dit zou mogelijk veel meer de asielprocedure in de hand kunnen werken, want dan kan wel het gezin in 1 keer naar Nederland komen.
4) Wanneer een huwelijk wordt verplicht werk je juist schijnhuwelijken (maar niet het probleem) in de hand. Er zullen met een dergelijke verplichting meer mensen huwen voor verblijf in Schengen.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2012, 14:32:31 »
Goofy, mijn punt was, dat door 2 verschillende verklaringen het volkomen onduidelijk is voor WIE  de nieuwe Migratiewet  geldt;ook voor partners/familie van Nederlanders, of alleen voor familie van migranten?

Offline Kaaskopjes2010

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokkaanse
« Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2012, 21:17:16 »
Even een vraag aangaande dit topic.

Mijn Marokkaanse vriend heeft een voorlopige verblijfsvergunning voor gezinsvorming (verblijf bij partner), aangevraagd in december 2010. Toen wij begin 2011 de bevestiging daarvan ontvingen van de IND, zat er een belangrijke mededeling bij:

"Het Nederlandse Parlement heeft in 2010 ingestemd met de Wet Modern Migratiebeleid. Het tijdstip waarop deze wet in werking treedt, is nog niet bekend. (...) Deze regels zien op aanvragen die vanaf 1 juli 2010 bij de IND worden ingediend."

Voor zover ik kan overzien, maakt de wet gezinsmigratie die vanaf 1-10 geldt deel uit van de genoemde Wet Modern Migratiebeleid. Dat zou dus volgens de belangrijke mededeling op ons van toepassing zijn. Volgens de site van de IND gelden de regels echter alleen voor aanvragen vanaf 1 oktober 2012: "De maatregelen zullen op 1 oktober 2012 ingaan. Aanvragen die zijn ingediend v

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2012, 07:57:38 »
Hij houdt gewoon de verblijfsvergunning die hij heeft. Die zal desgevraagd steeds worden verlengd.
De enige verandering voor hem is dat hij onbepaalde tijd pas na vijf jaar kan aanvragen i.p.v. na drie.

De overige vragen.
1) neen
2) ja

Want naturalisatie is nog niet veranderd.