Auteur Topic: Terecht klacht rechtbankmedewerker over visumprocedure NL ambassade in Teheran  (gelezen 20497 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Een rechtbankmedewerker van Iraanse afkomst klaagt volgens de Nationale Ombudsman terecht over de bij zijn zus gevolgde procedure m.b.t. haar visumaanvraag bij de Nederlandse ambassade in Teheran.
Lees het volledige rapport hier.

Citaat
Verzoeker, een Nederlander van Iraanse oorsprong, stond in 2004 en 2010 garant voor de kosten van het bezoek van zijn zuster uit Iran.

In augustus 2011 zou zij opnieuw overkomen om verzoeker en haar in Nederland studerende zoons te bezoeken.
Voorafgaand aan de visumaanvraag stuurde de Ambassade in Teheran haar een informatiefolder toe met het verzoek om voor verdere informatie over de visumvoorschriften ook te kijken op de website van de Ambassade.
Verzoeker raadpleegde voor zijn zuster de Nederlandstalige versie van de website.
In de informatiefolder van de Ambassade stond dat van documenten opgesteld in het Farsi een vertaling moest worden overgelegd.
Op de Nederlandstalige website van de ambassade stond dat van sommige documenten, bijvoorbeeld van de Shanesnameh (een soort familieboekje), de vertaling alleen verlangd werd bij de eerste aanvraag.

Na een reis van 400 km kreeg de zuster van verzoeker op de Ambassade in Teheran te horen dat haar (inmiddels derde) visumaanvraag niet in behandeling werd genomen, onder meer omdat de vertaling van de Shanesnameh ontbrak.

De Ambassade had in 2010 de mogelijkheid afgeschaft om aanvullende stukken per post, fax of mail na te sturen.
De stukken moesten nu op een werkdag tussen 07.30 en 09.30 uur op de Ambassade worden overhandigd.

De Nationale ombudsman is van oordeel dat het afschaffen van de mogelijkheid om stukken na te sturen erg rigide is en weinig getuigt van goede dienstverlening.
Dat geldt zeker in dit geval waarin de ambassade zelf in gebreke was geweest om tevoren correcte informatie te verschaffen over de bij de visumaanvraag over te leggen stukken. Daardoor had de zuster van verzoeker niet kunnen vermoeden dat zij deze stukken bij het indienen van de visumaanvraag had moeten meebrengen.
De minister van Buitenlandse Zaken liet naderhand aan de Nationale ombudsman weten dat de informatie op de website is aangepast.

Overigens is die aanpassing een schrale troost.
Hetgeen deze ambassade (evenals de andere Nederlandse ambassades) vraagt gaat in veel opzichten onnodig verder dan de vereisten die voort (kunnen) vloeien uit de Visumcode.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Zelfde geldt voor veel info op Ambassade sites; achterhaald. onvolledig of pertinent onjuist.Op grond van deze uitspraak van de Nationale Ombudsman zou dus een bijv.Chinese, die  paar duizend km moet reizen voor indienen documenten, onverrichter zake retour kan, omdat in de info over documenten hele andere papieren worden genoemd.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Advies van de Nationale Ombudsman is niet dwingend. Het zal wel zwaar wegende zijn bij een rechtzaak.

We moeten ook uitkijken in een andere zin. Er staan vaak disclaimers bij een website. Mogelijk kunnen ze dit versterken en is het resultaat het tegenovergestelde.

Nog erger is de typische ambtenaren reactie. Een ambtenaar mag bij onzekerheid (tijdelijk) schorten. Maar mag zeker iets niet doen wat strijdig is met de procedure. Door deze beoordelings methodiek krijg je starrige werking van de overheid en moeite voor ambtenaren om zich in te kunnen zetten (ook als ze het persoonlijk willen).

Het is daarom altijd van belang dat je nooit persoonlijk wordt, hoe moeilijk dat ook is. Wat makkelijker is gewoon Jou procedure voorleggen. Bijvoorbeeld een ambtenaren neemt iets niet in behandeling, de ambtenaar handelt voor de overheid. Je heb voor Jou procedure een aantekening nodig om verder te kunnen om bijvoorbeeld een fout in de procedure beschrijving te kunnen aangeven bij de overheid.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
Zelfde geldt voor veel info op Ambassade sites; achterhaald. onvolledig of pertinent onjuist.Op grond van deze uitspraak van de Nationale Ombudsman zou dus een bijv.Chinese, die  paar duizend km moet reizen voor indienen documenten, onverrichter zake retour kan, omdat in de info over documenten hele andere papieren worden genoemd.

Probeer het uit.
Zoek een geval waarbij dit zich voordoet (of meerdere) en dien een klacht in bij eerste de ambassade en dan de nationale Ombudsman. Zorg wel dat vreemdeling en referent daarvoor toestemming geven en willen meewerken.

Een aparte klacht over onjuiste info op sites kun je namens jezelf indienen.
Volgens mij heb je voorbeelden genoeg met al die onjuiste info over legalisaties Die dan dan maar half wordt gecorrigeerd.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
Het grote probleem is, dat de info blijkbaar door zoveel schijven moet worden goedgekeurd dat de eerste aanpassing al bijna 4 jaar heeft geduurd.Ik heb regelmatig contact met MinBuZa er over, en die worden er zelf al horenddol van.Zoals ik in het topic over onjuiste info Chinese legalisaties heb vermeld.
Wat ook ERG helpt, dat je opeens stukken binnenkrijgt uit China, die via een totaal andere legalisateketen is gelegaliseerd, en door de ene IND er wordt geaccepteerd, door een andere wordt afgewezen.
En voor MVV worden weer andere regels toegepast dan voor Naturalisatie door IND. Verklaar mij het nut van een nieuwe legalisatie uit China, van een geboorte akte, na 5 jaar.Alsof je  zou kunnen re

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Een geboorte akte kan inhoudelijk wijzigen. Mijn persoonlijke geboorte akte is gewijzigd. Er kunnen verschillende redenen zijn dat een geboorte akte inhoudelijk wijzigd.

Je moet altijd / vaak een hernieuwde geboorte akte (of andere akte) overleggen. Echter als de inhoud gelijk is en de eerdere akte met legalisatie en deze is eerder geaccepteerd moet je de nieuwe akte, met oude akte en oude legalisatie overleggen en zou dat moeten voldoen.

Wanneer kan bijvoorbeeld een geboorte akte wijzigen? Er zijn verschillende situaties; ik ken ze zeker niet allemaal. Maar voorkomende situaties zijn naamswijzigingen en geslachtswijzigen. Ik verwacht het eerste iets vaker dan het tweede. Ik weet niet of er landen zijn die bijvoorbeeld de naam aanpast na een huwelijk. Praktisch is dat ook een naamswijziging. In Nederland blijft in zo'n geval de "meisjesnaam" geregistreerd. Maar ik kan me voorstellen dat in andere landen de naam veel "officieler" wordt en dus ook die wijziging in de geboorte akte komt.

In mijn geval is mijn familie naam gewijzigd op mijn geboorte akte. Dat is op latere leeftijd dan mijn geboorte gebeurd, vandaar de wijziging op de akte.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
Goofy, dat is niet van toepassing op bijv.Chinese geboort-akten, eenmaal geregistreerd kan er alleen in geval van adoptie iets wijzigen.IND houdt nou eenmaal aan voor buitenlandse geboorte-akten 1 jaar, en bij naturalisatie moet je , al ben je 3 jaar daarvoor met dezelfde geboorte akte geaccepteerd in NL, toch een nieuwe overleggen.'omdat bij naturalisatie andere eisen worden gesteld'.Tja, als je om de paar jaar voor een land de eisen verandert..... >:(

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Een lelijke eend kan technisch niet harder rijden dan 110 km/u (stel), dus hoeft de snelheidsmeting niet worden uitgevoerd.

Nee, de regels zijn algemeen. Er zitten meer gaten en problemen in regels. Maar ze gelden gewoon voor iedereen. Je kan het achtelijk vinden dat een geboortebewijs vernieuwd moet worden, ook in Nederland moet je een nieuw uittreksel halen als je bijvoorbeeld wil trouwen.

Nederland heeft geen invloed op buitenlandse regelgeving, ze zal het altijd op veilig spelen. Als er landen zijn dat de inhoud kan wijzigen, zal er voor iedereen gelden dat je een verse document moet overleggen.

Ook met landen als Indonesie geeft het een leuk effect. Daar kennen ze geen uittreksel van het geboorteregister. De geboorte akte heb je zelf in handen en wordt dus niet centraal opgeslagen (bij bijvoorbeeld de gemeente). Bij vragen over geboorte akte moet altijd via de politie een verbaal worden gemaakt met melding dat de originele akte verloren is gegaan om zo een nieuwe op te laten stellen. Men lijkt dit in Nederland normaal te vinden.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
Appels met peren vergelijken heeft geen nut; de Circulaire 2010 omtrent legalisatie en verificatie buitenlandse akten geeft heel duidelijk aan dat; reeds ingediende  en geaccepteerde documenten behoeven niet opnieuw te worden ingediend.Maar dat vindt IND dus niet gelden bij Naturalisatie.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
MinBuZa heeft , naar aanleiding van mijn klacht over de onjuiste,onvolledige teksten op MinBuZa en site van NL Ambassade toegezegd, de teksten mbt partners van EU onderdanen te  verwijderen , en links naar de EU site neer te zetten.
Is dus niet gebeurd,tekst is gewijzigd, maar er niet duidelijker op geworden.
De info over legalisaties is ook veranderd, maar nog steeds niet conform de Chinese wetgeving omtrent de legasiatieketen cq verstrekking van geboorteverklaringen.
Dus is een nieuwe brief in de maak.
 De brief die ik van MinBuZa kreeg;

Geachte Heer X
De Nederlandse vertegenwoordiging te Peking heeft mij verzocht om een reactie te geven op uw email van 12 mei jl.Aan dat verzoek geef ik hierbij gevolg.

In uw mail merkt U op dat u diverse onjuistheden en onvolkomenheden in het document heeft waargenomen, en noemt daarbij een aantal voorbeelden.

In zijn algemeenheid ben ik het met u eens dat het plaatsen van een separaat,niet officieel document over de Richtlijn[anders dan die afkomstig van de EU] eerder kan leiden tot onjuiste interpretaties en misverstanden.
De Toepasing van de Richtlijn blijkt in de parkrijk niet altijd eenvoudig omdat het gaat over een gecompliceerde materie[ ....], die bovendien als gevolg van ontwikkelingen binnen de EU en in de Rechtspraak nog volop in ontwikkeling is.

Gelet hierop zal de Ambassade worden geadviseerd om de link te vervangen door een link naar de EU -site ,die toelichting verschaft over de Richtlijn, te weten de mededeling van de Commissie over de Richtlijn 2004/38;http://www.europa-nu.nl/id/vikqhnozqvxh/com_2009_313_richtsnoeren_voor_een
en http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0313:FIN:NL:PDF en de handleiding over deze Richtlijn , zoals opgenomen in het besluitt van de Commissie van 19 maart 2010.

Graag verwijs ik U voor uw specifieke vragen en opmerkingen naar deze documenten.Voorts stel ik voor
dat U in voorkomende individuele gevallen de ambassade benadert met uw eventuele vragen, die voor beantwoording ervan zonodig contact opneemt met de in die zaken bevoegde Nederlandse autoriteiten.

[noot Ton; de email WAS dus oa naar Ambassade Beijing gestuurd,zie eerste regel van de brief]

Ik hoop U hiernee voldoende te hebben ge

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
De info klopt nog steeds niet,de EU links staan er dus niet, en er wordt nog steeds een algemeen beeld van de legalisatieketen geschetst,waar aantoonbaar variaties op zijn, de vereiste documenten zijn niet conform de Chinese wetgeving;je kunt wel dingen eisen, maar als de Chinese wet dat niet op jouw manier, toestaat, stuur je mensen het bos in.
Wordt dus ff weer stukkie schrijven.
VOORBEELD; Je bent net in China gehuwd, en wilt dat in NL laten inschrijven; is misschien niet zo sterk bedoeld maar op de Ambassade site staat dan;
=Wanneer in een Nederlandse procedure gevraagd wordt om een recent bewijs van huwelijkse staat zal in China een

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
Is je gemotiveerde klacht naar de Nationale Ombudsman al de deur uit?

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
Ik werk sneller dan de NO; DEEL 2 van mijn lijst met bezwaren is al ingediend, en ik heb al met de Ambassadeur contact gehad.Dus bal 2 vliegt richting doel, en met meer resultaat dan van Oranje...
Het grote probleem is, en daar zul jij ook mee geconfronteerd worden, dat Gemeenten en IND verwijzen naar de MinBuZa Landen info documenten en legalisaties, en naar de info op de ambassade site.
En dat die niet klopt, ja, da's hun pakkie an niet.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
Je kunt het een doen en het andere niet laten.
Het is toch bijna hetzelfde briefje van jouw hand.
Bovendien verhogen vragen van de kant van de NO de druk op BuiZa waar ze soms ook niet vooruit zijn te branden.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
Gart, ik weet niet wat jouw ervaring met de NO is, de mijne is dat je gauw een jaar moet rekenen, ALS  de klacht in behandeling wordt genomen.