Auteur Topic: eu toetsing en werk  (gelezen 2759 keer)

Offline wilma123

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: bolivia
eu toetsing en werk
« Gepost op: 23 februari 2012, 22:23:13 »
Hallo, ik lees alsmaar verschillende berichten over de eis van IND bij EU toetsing mb tot bewijs van werk (werkgeversverklaring, loonstoken) : Ik woon met BP in een EU land,maar we hebben geen aantoonbaar werk kunnen vinden, maar leven voornamelijk van spaargeld, hebben wel tig bewijzen dat we daadwerkelijk in het EU land wonen. De verblijfsvergunning van BP is allang rond. Als we besluiten naar NL te gaan en niet meteen werk hebben in NL kunnen we dan wel EU toetsing aanvragen? In hoeverre kan er geeist worden dat we bewijs van werk moeten tonen, zowel wb baan in NL als werk in het EU land? Kan dat een reden zijn tot afwijzing?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: eu toetsing en werk
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2012, 23:28:28 »
Neen.
Werken, studeren of voldoende middelen van bestaan zijn alle drie de basis van het verblijfsrecht.

Bij terugkeer naar NL eveneens.
In een situatie van terugkeer na verblijf als werknemer heeft het Hof een bijstandsuitkering in Nederland geen bezwaar gevonden (arrest Eind).

Als in de gastlidstaat (Spanje?) het verblijf is vastgesteld door afgifte van de verklaring van inschrijving (aan jou) en de verblijfskaart (aan je man)

Offline wilma123

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: bolivia
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2012, 14:39:58 »
Beste Prawo, ik wil me goed voorbereiden op evt. terugkeer, dus ik neem zeker contact met u op voor een afspraak, zodra duidelijk is wanneer we naar NL kunnen komen, mijn man is nog bezig met een cursus hierzo, dat moet eerst nog afgerond worden. Dank en vriendelijke groet.

Offline 31415

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Polish
eu toetsing en werk
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2018, 13:31:08 »
Ik heb me aangemeld voor eu-testen met mijn vriendin uit Polen, ik kom uit Azië en woon al 2 jaar in Nederland zonder verblijfsvergunning, ik heb mijn documenten bijna 3 maanden geleden ingediend en ze gaven me een sticker op mijn paspoort voor 3 maanden alleen als er geen werkvergunning is toegestaan, klopt het dat ze me geen toestemming geven om te werken? of zal ik bezwaar maken tegen de volgende keer dat ik een sticker op mijn paspoort ga plakken

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2018, 18:41:40 »
De beslistermijn op deze aanvraag is volgens de IND zes maanden.
Volgens mij drie maanden. Je zou de IND dus nu in gebreke kunnen stellen. je hebt vrijwel niets te verliezen.

Heeft je vriendin wel een verklaring van inschrijving gevraagd en (in de vorm van een sticker in haar paspoort) gekregen?
Want ook dat is een voorwaarde voor jou.

Je EU-toetsing zal verder alleen positief uitvallen als er bij je aanvraag is aangetoond dat jullie al zes maanden op hetzelfde adres samen wonen.
Bij een positieve beslissing betekent het dat je met terugwerkende kracht had mogen werken. Je kunt de IND aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Maar daar zitten veel haken en ogen aan. Hetzelfde geldt voor het maken van bezwaar tegen de arbeidsmarktaantekening in jouw sticker (gaat het om de verblijfsaantekening "algemeen" of als "gemeenschapsonderdaan").

Jullie hebben nu twee keuzes:
-- nu al bij mij langskomen om te laten onderzoeken of alles in orde is, wat er nog aan je aanvraag kan worden aangevuld en welke processuele stappen er nog genomen zouden kunnen of moeten worden.
-- afwachten. Misschien gaat het allemaal goed en zo niet pas bij mij langskomen voor een bezwaarprocedure (bezwaar moet wel binnen vier weken worden ingediend!).

In alle gevallen wil ik met name ook met je vriendin spreken, zij is namelijk de hoofdpersoon. Je kunt haar vertellen dat ik ook Pools spreek.

Offline 31415

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Polish
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2018, 14:20:06 »
Thank you prawo for your reply,  well we have been living together for 1.5 year but we just went to gementee on October 2017 only and they gave me bewjis van bekende maken, now I have received a letter for the interview to me and my partner on first week of April,  I am little worried what they gonna interrogat upon,  on relationships point of view I am not worried, we can answer anything but I am more worried on two points:

When I submitted the documents I have submitted some pictures as well and in that picture I have it from Poland and Belgium, the catch is I have travelled to these country in 2016 when I don't have valid residence permit. I am worried what gonna be consequences if they know about it and what I need to say.

Second point is I am in Netherlands since 2009 and never actually worked legally paying full taxes coz I was a student and was working whatever I have in hand, so now I am worried if this matter come during interview as well or not,  and affect in my decision process.

I am really worried hope you can insight me on this.

Thank you

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2018, 16:38:49 »
Our authorities do follow forums like this.
I send you a personal message as this is not a subject to discuss in public.

Offline Terry

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: .
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2018, 10:59:30 »
Hallo,

Ik weet niet hoe ik een nieuw topic moet maken dus vandaar maar hier.
Ik heb twee vragen:

1 met betreffende bovenstaande: Bij terugkeer naar NL, wat zijn de vereisten dat partner een sticker krijgt met arbeid toegestaan?
2 Bij terugkeer naar NL, eerst inschrijven gemeente of eerst naar de IND voor de EU-toetsing?

Alvast bedankt.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2018, 11:07:02 »
1. Als de partner in een gastlidstaat de verblijfskaart heeft verkregen (in België is dat de E-kaart) dan verstrekt de IND tegenwoordig in principe bij aanvraag meteen de verblijfsaantekening met de mededeling dat arbeid is toegestaan.
Tenzij de loketmedewerker/ster van mening is dat de overgelegde bescheiden niet duiden op een daadwerkelijk verblijf van beiden in die gastlidstaat.
Bovendien zal de NL partner al weer in Nederland bij de gemeente moeten staan ingeschreven.

Is er geen verblijfskaart maar wel een overtuigende aanvraag met bijlagen dan kan desondanks ook de positieve arbeidsmarktaantekening worden gegeven.

2. Zie 1 wat betreft de NL partner.
De buitenlandse partner kan kiezen. Als op termijn naturalisatie wordt beoogd en de tijd samen in het buitenland doorgebracht moet meetellen (dat kan alleen bij gehuwde partners) dan is meteen samen naar de gemeente gaan het beste. De buitenlandse partner wordt niet meteen ingeschreven maar hoort dan een "bewijs van bekendmaking" mee te krijgen voor het a.s. bezoek bij de IND.

Offline Terry

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: .
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2018, 11:26:29 »
Dank u wel voor de informatie.

Is het ook zo dat bij terugkeer naar Nederland, je een uitschrijvingsbewijs van het EU land nodig hebt? Nemen ze dan de verblijfskaart van BP in? Of hoef je je niet uit te schrijven in eerste instantie?

Alvast bedankt.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2018, 11:42:47 »
De IND vraagt nooit een uitschrijvingsbewijs van de vorige woonplaats.
Voor een geslaagde EU-toetsing is dit niet nodig.

Gemeentes vragen daar soms wel om, maar moeten ook inschrijven als er alleen een paspoort is. Voor het verblijfsrecht is dit echter niet relevant.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2018, 08:41:22 »
Wordt het aanbevolen om bonnetjes bij terugkeer NL mee te nemen? Of is het juist verdacht dat je ze grotendeels hebt bewaard

Het wordt aanbevolen om voordat je definitief terugkeert deskundig advies in te winnen over de vraag of je partner in jullie situatie al succesvol bij de IND een aanvraag om EU toetsing kunt indienen.
In zo'n gesprek kan dan ook worden bekeken hoe het dossier voor zo'n aanvraag er het beste uit kan zien.