Houd er rekening mee dat je in de meeste EU lidstaten moet zijn gehuwd om rechten te ontlenen aan het vrij verkeer zoals vastgelegd in Richtlijn 2003/38/EG. Sinds een recente uitspraak van het EU Hof in een Roemeense zaak geldt dit ook voor huwelijken tussen personen van een gelijk geslacht, ook in lidstaten die een dergelijk huwelijk voor eigen onderdanen niet erkennen. Mijn advies is daarom: zorg eerst dat je trouwt en verhuis dan pas naar een andere lidstaat.
In alle gevallen zal je vriend een visum nodig hebben. Als je het slim aanpakt kan hij wel een meerjarig visum geldig voor meerdere reizen krijgen.
In welk van de 27 lidstaten jullie vervolgens gaan wonen is een persoonlijke keuze en een lastig te beantwoorden vraag. Waar je makkelijke een baan vindt (iets wat je vooraf kunt uitzoeken. Er staat el een link voor het zoeken naar Europese vacatures op mijn algemene startpagina voor vreemdelingenrecht, zie mijn onderschrift bij dit bericht), of men homovriendelijk is (ook dat zal een zoektocht op internet vergen), of je er al een sociaal netwerk hebt en of je makkelijk een woning kunt vinden zijn elementen die daarbij een rol spelen.
Heb je je ook hier al in kunnen verdiepen: https://europa.eu/youreurope/citizens/family/couple/registered-partners/index_nl.htm
Bij het aanvragen van het meest geschikte visum, zodat dit kansrijker is, kan ik zeker behulpzaam zijn. Ook bij het maken van bezwaar als de aanvraag onverhoopt zou worden afgewezen.
Ik maak hieruit op dat in alle EU-landen behalve de specifiek genoemde een geregistreerd partnerschap erkend wordt dan wel gelijkgesteld wordt aan een huwelijk.
En als een land het niet erkent, dan zou een partnerschap alsnog erkend moeten worden als een aantoonbare duurzame relatie.
Als je er al vier jaar woont, houd het dan nog een jaartje vol.Dan kunnen jullie allebei het EU permanent residence aanvragen. Zie https://europa.eu/youreurope/citizens/residence/documents-formalities/eu-nationals-permanent-residence/index_en.htmHier staat hoe je dat moet regelen: https://www.gov.uk/apply-for-a-uk-residence-card/permanent-residence-cardDe IND vraagt bij terugkeer bewijs dat jij in GB hebt gewoond op basis avn EU regels (dat is het eenvoudigst met die permanent residence card) en dat je man bij je heeft gewoond.Eenmaal hier schrijven jullie je in bij een gemeente en gaat je man naar de IND voor een aanvraag EU-toetsing. De IND mag zes manden over de beslissing doen, doorgaans duurt het een maand of vier.Gelijktijdig verhuizen heeft als voordeel dat je man sneller kan naturaliseren als hij zou willen omdat de tijd die jullie samen in GB hebben gewoond dan meetelt.Als jullie eerder willen komen dan kan dat ook. Ik neem aan dat je man de EEA family permit heeft. In dat geval kan hij (als jij al staat ingeschreven) direct een aantekening krijgen waaruit blijkt dat hij mag werken.Er is geen inkomenseis.Mocht er iets met jou gebeuren dan hangen zijn rechten vooral af van de omstandigheden van het geval. Ook daarom ie het beter als hij al de permenent residence in GB zou hebben.