Auteur Topic: Re: Ik ben hier ook!! (voorsteltopic # 17)  (gelezen 66351 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Ik ben hier ook!! (voorsteltopic # 17)
« Reactie #175 Gepost op: 11 november 2015, 03:26:48 »
Dat kan altijd. Zoek even het juiste topic.
Het beste lees je je eerst een beetje in, Dan kun je ook doelgerichter vragen stellen.
En wellicht geeft mijn Startpagina voor visa http://schengenvisum.startpagina.nl al antwoord op een aantal van je vragen.

Offline Indris

• Komt net kijken
  • Nationaliteit partner: Guinee
« Reactie #176 Gepost op: 28 november 2015, 22:28:36 »
Hallo allemaal,
Ik ben dus ook nieuw, heb een bp en we hebben onlangs samen een kindje gekregen.Ik hoop op deze site meer informatie te kunnen vinden zodat we alles op de juiste manier kunnen regelen en samen in Nederland als gezin kunnen ( blijven) leven. :D

Offline habibi09

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Tunesisch
« Reactie #177 Gepost op: 29 november 2015, 02:17:57 »
Mijn naam is Conci, heb een Algerijnse partner en hopen eindelijk dat we nu samen kunnen zijn.
WE hebben al 2 keer een afwijzing gehad in 2 jaar en als het volgende visum niet lukt trouwen we daar en hoop ik het c of D visum hier te krijgen in Belgie

Offline bp-is-kennismigrant

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Chinees
« Reactie #178 Gepost op: 26 januari 2016, 22:32:25 »
Hi all, ik ben hier om het een en ander uit te zoeken rondom de wetgeving (vooral om kennismigratie) en hopelijk wat ervaringen uit te wisselen.

Offline hagelslag

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: ZuidKoreaanse
« Reactie #179 Gepost op: 08 februari 2016, 09:53:35 »
Hallo medelotgenoten,

Mijn naam is Robin. Mijn BP is van ZuidKoreaanse afkomst. Wij hebben elkaar leren kennen via internet. Na mijn studie ben ik naar ZuidKorea afgereisd om haar te ontmoeten. Inmiddels zijn wij zowel in ZK als NL getrouwd. Omdat zij haar baan is kwijtgeraakt willen wij terugkeren naar Nederland. Binnenkort hoop ik te kunnen beginnen met mijn nieuwe baan zodat ik haar aanvraag kan indienen.

Groeten, Robin

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #180 Gepost op: 08 februari 2016, 12:27:35 »
Dan kun je nu een nieuw topic aanmaken.
Vast kort, je hebt twee opties
1. Nu samen naar NL komen. Zuid-Koreanen kunnen een verblijfsvergunning aanvragen zonder MVV. Dat hoeft pas na haar vrije termijn van drie maanden.
2. Eerst samen een half jaar in een andere EU lidstaat gaan wonen en de EU-route doen.

Offline belmar

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaans
« Reactie #181 Gepost op: 24 februari 2016, 22:00:20 »
Hallo allemaal

Ik wil mij hier even voorstellen. Ik ben Belg en woon sinds 2012 in Nederland. Ik heb mijn marokkaanse partner via internet leren kennen in 2010. Vorig jaar zijn wij gehuwd in Denemarken en hebben wij met succes de Eu toetsing doorlopen. Wij zijn nu heel gelukkig samen met haar 2 kinderen uit een vorig huwelijk. Toch heb ik nog enkele vragen en daarom heb ik mij hier ingeschreven. Ik  veronderstel dat ik na dit bericht een topic kan starten?

Groetjes aan iedereen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #182 Gepost op: 25 februari 2016, 12:51:40 »
Volgens mij kan dat gewoon.

Offline Onraad

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mijn naam zegt al genoeg
  • Nationaliteit partner: Oekraine
« Reactie #183 Gepost op: 11 maart 2016, 10:02:21 »
Hallo allemaal

Ik wil mij ook hier even voorstellen. Ik ben Nederlander en woon sinds 2015 half in België en een half in Nederland (nog geen woonst kunnen vinden, door allerlei redenen). Ik heb mijn Oekraïnse partner begin 2014 via Odnoklassniki leren kennen. Dit was stom toeval, omdat ik het email adres nauwelijks gebruikte, en spontaan eens ging kijken. Twee weken eerder, had ik van haar een mail ontvangen, en in eerste instantie, had ik geen behoefte (al slechte ervaring gehad met een Russin, en ik bedenk me wel voor de tweede keer). Toch op haar pagina gaan kijken, en later nog eens. Tot wel 8 keer aan toe, en toen heb ik maar weer een gokje gewaagt.

Tot heden hebben wij er geen spijt van. Echter tot heden, hebben wij allerlei tegenslagen te verwerken en gehad.
Daarom ben ik via een andere site, hier gearriveerd.

Offline Carioca2

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Brazilie
« Reactie #184 Gepost op: 18 maart 2016, 14:17:31 »
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, Nederlandse en getrouwd in Brazilië waar ik de afgelopen 3jaar voornamelijk ben verbleven. Wij willen nu graag naar Nederland of België gaan, België omdat ik het oprecht leuk vind in Antwerpen te wonen en mijn toekomstige werk in Nederland daar niet ver vandaan is. Hoogstwaarschijnlijk kiezen we voor hetgeen dat het beste bij ons situatie past. Ik kan niet direct een nieuw topic plaatsen en ondanks de vele informatie heb ik toch nog wat vragen, ook omdat veel berichten verouderd zijn. Wat ik zou moeten doen voor Nederland is heel duidelijk, voor België wat minder.

Inkomen:
Vanaf 1 april krijg ik een 1jaar contract voor een baan in NL met voldoende inkomen. Is in België ook de harde eis van 12 maanden dat het inkomen beschikbaar moet zijn, er staat 'idealiter'. Mogen het ook nog 11 of 10 maanden zijn?
Tevens staat er dat er naar de aard en regelmatigheid van het inkomen wordt gekeken, ik kan echter niets aantonen van inkomen over de afgelopen 1-2 jaar aangezien ik in Brazilie zat. Is dat een probleem?

Procedure:
Begrijp ik het goed dat mijn man op een toeristenvisum naar België kan komen en daar zijn procedure kan starten? In NL moet je buiten de EU je aanvraag afwachten.
Kunnen wij dan samen een huis gaan zoeken in België als we beiden samen terugkeren? (waarschijnlijk zal ik er al eerder zijn)

Zorgverzekering:
Volstaat mijn Nederlandse zorgverzekering of moet ik mij alsnog aansluiten bij een Belgische?

Verblijfsvergunning:
Zodra mijn man deze heeft, mag hij dan meteen werken in België of moet hij eerst inburgeren?

Legalisatie:
Als ik het goed heb begrepen is voor België het beste alles door Belgische instanties te laten legaliseren en vertalen, NL wordt minder snel geaccepteerd?

Ik ben benieuwd naar reacties en ook of België of Nederland beter zou zijn, of dat het niets uitmaakt.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #185 Gepost op: 22 maart 2016, 13:58:47 »
Inkomen:
Vanaf 1 april krijg ik een 1jaar contract voor een baan in NL met voldoende inkomen. Is in België ook de harde eis van 12 maanden dat het inkomen beschikbaar moet zijn, er staat 'idealiter'. Mogen het ook nog 11 of 10 maanden zijn?
Tevens staat er dat er naar de aard en regelmatigheid van het inkomen wordt gekeken, ik kan echter niets aantonen van inkomen over de afgelopen 1-2 jaar aangezien ik in Brazilië zat. Is dat een probleem?
Je kunt beter in België werken. Dan wordt er in feite geen eis gesteld aan de hoogte van het inkomen.
Werk je in Nederland, dan ben je voor België economisch niet actief. De hoogte van de middelen waarover je beschikt is dan wel van belang, de duur niet.

Citaat
Procedure:
Begrijp ik het goed dat mijn man op een toeristenvisum naar België kan komen en daar zijn procedure kan starten? In NL moet je buiten de EU je aanvraag afwachten.
Kunnen wij dan samen een huis gaan zoeken in België als we beiden samen terugkeren? (waarschijnlijk zal ik er al eerder zijn)
Brazilianen reizen visumvrij. Jullie kunnen in ieder geval 90 dagen in België verblijven zonder iets anders te hebben dan paspoorten en jullie huwelijksakte. Aansluitend hebben jullie een verblijfsrecht an rechtswege, dat een visum niet meer geldig zou zijn is niet van belang.

Citaat
Zorgverzekering:
Volstaat mijn Nederlandse zorgverzekering of moet ik mij alsnog aansluiten bij een Belgische?
Voor jou volstaat je NL zorgverzekering, je partner kan zich (na inschrijving bij de gemeente) aanmelden bij een Belgische verzekeraar.

Citaat
Verblijfsvergunning:
Zodra mijn man deze heeft, mag hij dan meteen werken in België of moet hij eerst inburgeren?
Hij hoeft nooit in te burgeren en mag direct na indienen van de aanvraag voor zijn verblijfskaart werken in België.

Citaat
Legalisatie:
Als ik het goed heb begrepen is voor België het beste alles door Belgische instanties te laten legaliseren en vertalen, NL wordt minder snel geaccepteerd?
Inderdaad.

Offline Carioca2

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Brazilie
« Reactie #186 Gepost op: 23 maart 2016, 18:54:55 »
Beste Prawo, hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen! Ik waardeer het zeer.

Ik vroeg me nog of een buitenlandse huwelijk, geregistreerd bij de plaatselijke gemeente in NL als in Den Haag, direct bruikbaar is in België en of mijn partner ook op Schiphol zou mogen vliegen om daarna naar België te gaan?

Weet u of andere op dit forum meer over de veranderingen mbt. tot de België route? Onlangs hebben NL en B afgesproken om de BRoute te beperken, voor zover ik begrijp zou je ipv. een half jaar 2 jaar in België moeten verblijven, is er meer? Is het al ingegaan?

Wie kan mij meer vertellen over het wonen met bp in Antwerpen, ik hoor van velen dat de stad erg rechts is en het een van de moeilijkste steden is als het om het verblijfsvisum gaat. Maar als je alles goed indient, mogen zij toch eigenlijk niet weigeren?

Offline IJs

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Braziliaans
« Reactie #187 Gepost op: 30 maart 2016, 15:55:02 »
Hallo iedereen

Ik ben IJs, en ik heb mijn Braziliaanse vriend ontmoet in Portugal (m/m).
In 2013 liet een uitwisseling met Porto een sterke indruk achter. Ik kwam geregeld terug. 'Bam!' ik viel ook nog eens voor een lieve en mooie jongen daar... Ondanks ik dat eerst niet wilde. Zo gaan die dingen. <3

Mijn BR-BF werkt al enkele jaren in Porto, Portugal en heeft sinds afgelopen maand een visum voor 2 jaar verkregen.
Hij is dus op weg de Portugese verblijfsvergunning te verkrijgen (na 5 jaar) en daarmee ook een EU verblijfsvergunning.

Ik ben veel in Portugal, maar we zouden toch graag samen iets op willen bouwen in Nederland. Ik heb daar op het moment veel meer mogelijkheden qua carrière. Het homo huwelijk is gelegaliseerd in Portugal, zowel als in Nederland en Brazilië.

Mijn vraag die komt bij deze inleiding, hoewel ik niet weet of deze vraag nu op zijn plaats is in dit topic:
Kan een Braziliaans-Nederlands homostel trouwen in Portugal, met als gevolg dat we in Nederland kunnen samenwonen?

Vriendelijke groet,

IJs

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #188 Gepost op: 05 april 2016, 22:37:14 »
Of jullie aldaar kunnen trouwen weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat trouwen niet helpt voor het krijgen van een NL verblijfsvergunning. Ook als ongehuwden kunnen (lees moeten) jullie de gewone MVV weg volgen.

Wat ook kan is dat jij naar Portugal verhuist en jullie daar als ongehuwden tenminste een half jaar gaan samenwonen. Dan doe jij in feite de EU-route, is touwen evenmin vereist en kunnen jullie samen naar NL komen.

Offline ronbon

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Russisch
« Reactie #189 Gepost op: 15 september 2016, 23:56:26 »
Hallo,

Ik ben nieuw hier en geweldig dat er zoveel verliefde mensen zijn met partners van over de hele wereld.
Minder geweldig is dat je bijna een rechten-studie moet hebben gedaan om te kunnen samenwonen met je partner in EU.

Schijnbaar zijn de regels en voorwaarden in EU landen verschillend wat betreft het hiernaartoe halen van je partner.
En dus zoek je naar de makkelijkste en snelste mogelijkheid om je droom te realiseren.

Ons plan (Nederlandse man met Russische vrouw) hebben het volgende voor ogen:
1- Mijn liefde heeft momenteel een EU toeristen-visum voor 1 jaar.
2- We willen dat ze met haar toeristenvisum naar Denemarken komt (directe of indirecte vlucht) en daar gaan we trouwen.
3- Daarna gaan we meteen met de auto vanuit Denemarken (met de huwelijksakte in de hand) naar Belgie (alwaar ik ga wonen/werken) en daar laat ik haar inschrijven en een verblijfsvergunning aanvragen.
4- 5-6 maanden later: We live happily ever after... :)

Is dat een goed plan? Aan te raden? Ik had namelijk gelezen dat op het moment dat zij zich gaat inschrijven / verblijfsvergunning aanvraagt, dat zij gedurende de 5-6 maanden dat de aanvraag verwerkt wordt, zij gewoon bij mij mag blijven (en mag werken, studeren). In Duitsland is dat bv. niet zo en zou ze terugmoeten naar Rusland en daar eerst een "gezins-herenigings-visum" moeten aanvragen met het erg grote risico dat het afgewezen wordt.

Offline robinson7268

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Nationaliteit partner: Filipijns
« Reactie #190 Gepost op: 16 september 2016, 10:04:02 »
Hallo Ronbon,

Je plan is in grote lijnen goed. Ik vraag me wel af hoe je aan een toeristenvisum van een jaar komt. Een toeristenvisum is voor maximaal 3 maanden. Daarna moet je weer voor 3 maanden uit de EU wegblijven, waarna je weer 3 maanden in de EU kunt verblijven. Misschien dat je vriendin zo'n multiple entry toeristen visum heeft.  De regels in Duitsland zijn op zich niet anders dan in Belgie. Misschien een iets andere procedure. Je moet in Duitsland alleen wel getrouwd zijn. Dit in tegenstelling tot België waar een samenwoonst ook goed is.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #191 Gepost op: 17 september 2016, 09:20:25 »
Het plan is in grote lijnen goed en zeker uitvoerbaar.

Omdat er de nodige haken en ogen aan de te bewandelen weg zitten raad ik je aan contact met mij op te nemen (zie de knoppen links onder mijn gebruikersnaam) en te overwegen eerst eens naar Zeist te komen (bijv. samen als ze hier is) voor een uitgebreid adviesgesprek.

Aansluitend ben je goed en volledig geïnformeerd om een en ander met succes en zonder verdere begeleiding in gang te kunnen zetten en afronden.

Offline Vakantieliefde

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marrokaanse
« Reactie #192 Gepost op: 07 oktober 2016, 16:05:51 »
Goedendag,
Ik zal me even voorstellen en gelijk mijn vraag poneren.

Ik ben een jongeman, NL en heb een partner met de Marrokaanse nationaliteit, maar een Italiaanse permanente verblijfsvergunning ( Soggiornante di lungo periodo – CE​ ). Rondom de aanvraag voor een verblijfsvergunning voor haar in NL (omdat ze hier langdurig wil wonen met mij en werken) deelde de ImmiDienst ons mede dat zij haar Italiaanse verblijfsvergunning in Italië moet inleveren na het verkrijgen van de NL verblijfsvergunning.

Het lijkt mij niet in lijn met de richtlijn Richtlijn 2003/109/EG, waarin wel gesproken wordt in artikel 9 over het opgeven van je status na verkrijgen in een ander land maar daar staat "De langdurig ingezetene die overeenkomstig hoofdstuk III in een andere lidstaat heeft verbleven, mag zijn in de eerste lidstaat verkregen status van langdurig ingezetene niet langer behouden indien een dergelijke status overeenkomstig artikel 23 in een andere lidstaat is verleend."
'een dergelijke status' is m.i. geen sprake van, omdat de status in NL slechts voor 5 jaar is en niet langdurig ingezetene is, i.t.t. de Italiaanse.

Moet zij haar IT langdurig-ingezeten vergunning inleveren na ontvangst verblijfsvergunning hier? Want de Italiaanse overheid ziet het inleveren als opgeven en bij eventuele terugkeer in IT zou dit een behoorlijk nadelige situatie zijn omdat dan allerhande papieren/status opnieuw verkregen moeten worden.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #193 Gepost op: 12 oktober 2016, 09:29:39 »
Over het inleveren van dat Italiaanse document gaat de IND helemaal niet. Ik heb ook nog nooit gehoord dat de IND zich daar mee bezig houdt en/of een en ander controleert.

Helemaal los daarvan blijft de status in Italië behouden (als ze er maar tenminste eenmaal per jaar aantoonbaar even terugkeert) en is dit niet afhankelijk van het al dan niet hebben van een document.
Mijn advies is dat ze haar document niet inlevert. Dat voorkomt mogelijk veel gedoe als het er ooit op aan zou komen.

Ik weet niet welk verblijfsrecht ze in NL aanvraagt. Maar werken mag ze het eerste jaar alleen als dat ook al zou mogen met die verblijfsvergunning. Haar status van langdurig ingezetene in Italië verandert dat niet. Wel kan ze zich vestigen (en dan meteen werken) als zelfstandige.

Offline yuri30

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Syrisch
« Reactie #194 Gepost op: 06 februari 2017, 17:19:17 »
Hoi allemaal,

afgelopen periode heb ik deze site volledig doorgespit. Mooie verhalen gelezen, helaas ook trieste verhalen, maar voor mij helaas geen enkel volledig herkenbaar verhaal. Mijn naam is Yuri, ben een Nederlander en mijn vriend is van Syrische afkomst, met een asielstatus in Duitsland. De asielprocedures in Duitsland verlopen allemaal nog chaotischer en slechter geregeld dan hier (nooit gedacht dat dat mogelijk was) en daar zijn asielzoekers verplicht om in het district te blijven waar ze geplaatst zijn.

Wij willen natuurlijk graag samenwonen, maar volgens de IND is de enige optie dat hij zijn procedure volledig uitzit, in Duitsland een Nederlands examen aflegt en op basis daarvan een aanvraag in kan dienen. Veel gelezen over de EUroute, echter heb ik geen idee of dit ook op gaat wanneer je partner al een asielstatus heeft? Ik ben zelfstandig ondernemer in de zorg, heb een eenmanszaak en het zou voor mijn bedrijf niet gunstig zijn om in het buitenland te gaan wonen. Wel heb ik iets gelezen over zelfstandig ondernemers met 'klanten' en of 'opdrachtgevers' uit andere EU landen, waardoor het mogelijk is dezelfde EU rechten te krijgen? Voor mij zou het eenvoudig te regelen moeten zijn om cliënten uit andere EUlanden onder behandeling te krijgen. Ik kon hier echter weinig over vinden en begreep dit ook niet volledig. Mijn vriend is kunstenaar en ik heb veel werk van hem, wat hij in Syrie achter had moeten laten, via omwegen bij mij thuis weten te krijgen. Wellicht is er een optie om dit in verschillende andere EU landen te exposeren/verhandelen, waardoor EU rechten ook op te bouwen zijn? Hopelijk kan iemand mij aan informatie helpen.

Met vriendelijke groet,

Yuri

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #195 Gepost op: 22 februari 2017, 12:20:21 »
De IND noemt je de nationale route met MVV.
Als jij aan de middeleneis voldoet is dat de beste weg.

Voor de EU-route moeten jullie doorgaans gehuwd zijn, hoe dat in Duitsland precies zal lopen kan ik je niet zeggen.

Wel is het mogelijk dat jij nu al met hem (aantoonbaar) op een en hetzelfde adres in Duitsland gaat wonen waarbij JIJ gebruik maakt van je EU-rechten.
Als jij dan na tenminste een half jaar besluit terug te komen naar NL dan mag jij je vriend meenemen.

Offline Kantoet

• Komt net kijken
  • Wat een gedoe allemaal
  • Nationaliteit partner: Nog even geheim
« Reactie #196 Gepost op: 22 februari 2017, 14:34:39 »
Ok, ik kan dus nergens de button 'nieuwe topic' vinden, dus misschien is dit zo'n forum waar je eerst een post moet doen? Bij deze :)

Edit: nope, dat was het niet. Ik zal wel ergens iets gemist hebben :(

Edit 2: mail gecheckt, daar staat niets. Account status gecheckt, die is geactiveerd. SimpleMachines forum handleiding nagelezen, daar staat dat de button er gewoon zou moeten zijn. Is er een regel dat nieuwe gebruikers geen nieuwe topics mogen starten ofzo?  ???

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #197 Gepost op: 23 februari 2017, 15:43:34 »
Zo te zien is er iets gelukt want ik zie al meerdere berichten van je.

Offline avd62

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlandse
« Reactie #198 Gepost op: 22 maart 2017, 12:26:03 »
Hallo ik ben Ayse ,en ik ben nieuw en heb vragen over een visum aanvraag vanuit Turkije,ik heb een Nederlandse partner en omdat ik nieuw ben zou ik willen weten hoe ,en waar ik me vragen kan stellen ik bedank iedereen alvast

Offline Nexus6007

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filipijnse
« Reactie #199 Gepost op: 27 maart 2017, 01:05:55 »
Goedendag met Nico, Eigenlijk wilde ik anoniem blijven, Maar zal me toch dan even voorstellen hierbij,Mijn naam is Nico en sinds 2/3 maanden heb ik mijn vriendin leren kennen via een regelmatige chat, En zijn uiteindelijk
steeds meer gaan voelen voor elkaar met nu het moment dat wij ons afvragen wat onze toekomst mogelijkheden zijn als ik haar hier zou willen laten wonen samen met mij, Oja bijna vergeten ze komt uit de Filipijnen,
Dus suggesties welkom bij deze.

Mvg

Nico