Auteur Topic: (schoon)moeder mag niet bij haar kinderen in Nederland zijn.  (gelezen 4660 keer)

Offline Andre_en_Marivic

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Een Filipijns/Nederlands echtpaar
(schoon)moeder mag niet bij haar kinderen in Nederland zijn.
« Gepost op: 01 augustus 2011, 09:20:05 »
Na een lange tijd zijn we weer eens actief op het forum.

Echter niet met een leuk onderwerp.
Mijn schoonmoeder is 73 en al vele jaren weduwe.
Nu al haar kinderen met (buitenlanders) getrouwd zijn en zij dus de enige nog in de Filipijnen woont, wil ze graag bij haar kinderen wonen.
Omdat 3 van haar 6 kinderen nog in Nederland wonen, leek Nederland ons de beste oplossing.
Wie scherts onze verbazing torn de advies aanvraag MVV na BIJNA een jaar negatief terug kwam.
Met als argumentatie de MEERDERHEID van de kinderen woont niet in Nederland, maar wel de MEESTEN.
2 in de USA, 1 in Korea en 3 in Nederland.
Ik heb verscheidene keren met de IND gebeld en ze blijven bij hun standpunt dat.
A) de IND alleen maar toets en niets meer?
B) onze schoonmoeder een belasting is voor de Nederlandse samenleving, terwijl wij GETEKEND hebben dat wij alle kosten vor onze rekening nemen.

Volgens de jurispredentie moet niet alleen de meerderheid (4 in ons geval ) maar ook de MEESTE (5) kinderen in Nederland wonen.
Ik vraag me nu af of er ooit iemand een ouder naar Nederland gekregen.
Ik ben nu zo boos en bitter dat ik straks met Prawo ga bellen hoe nu verder.
Immers een MVV aanvragen heeft ook geen nut, die wordt meteen afgewezen volgens ambassade en de IND.
Op deze manier wordt je bijna gedwongen om de illegale weg te kiezen.
Tot op heden hebben we altijd de (lange en dure) legale weg gekozen.
Ik en mijn overige Nederlandse familie beginnen er nu steeds meer voor te voelen om dit assosiale land te verlaten !
16-08-2003 Getrouwd in Manila
29-05-2004 Pearl geboren
11-10-2005 Kevin geboren
24-07-2009 Angelique geboren

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: (schoon)moeder mag niet bij haar kinderen in Nederland zijn.
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2011, 14:29:51 »
(Even snel vanaf mijn vakantieadres)

Een lichtpuntje: onder het Nieuwe Migratiebeleid zou (als ik het indertijd goed, want snel, heb gelezen) het niet meer nodig zijn dat de meeste kinderen in Nederland wonen.
Daar zou dan tegenover staan dat een kind voor de benodigde middelen moet zorgen en dat niet meer zoals nu alle kinderen tesamen een potje kunnen vormen.
Daar moet ik me dan nog wel even in verdiepen om uit te zoeken of ik gelijk heb.
Overigens zou ik ook jurisprudentie moeten nakijken over het aantal kinderen dat in NL moet wonen. Dat is geen kennis waarvoor je me 's nachts kunt wakker maken en ik direct het antwoord paraat heb.
Als het zo is heb je in bezwaar een sterk argument:
1) die wet had er namelijk al lang moeten zijn en is uitgesteld i.v.m. computerproblemen
2) bij au pairs zijn ze er al op vooruitgelopen, waarom dan niet bij een ouder?

Als ze een jaar geleden de echte MVV aanvraag had gedaan i.p.v. advies gevraagd had je dit tegen lage kosten (nl. rechtsbijstand op haar naam) verder in bezwaar kunnen uitvechten. Bovendien had je dan 830 euro leges betaalt tegen nu 1250. En dat moet wel betaald worden, want alleen bij een echte aanvraag kan de zaak uiteindelijk bij de rechter terecht komen.

Overigens kun je een (schoon)moeder ook via de EU route naar Nederland halen.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2011, 14:08:03 »
Andre, vergis je niet, in andere landen is het heus niet makkelijker, in deze situatie.
Als 1 van jullie 3-en de mogelijkheid heeft om tijdelijk naar Belgie of Duitsland te  verkassen, is dat een optie om moeder naar NL te krijgen.

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2011, 23:29:11 »
Het komt mij voor dat het begrip meerderheid en meesten toch niet enkel kan slaan op het aantal kinderen maar op het aantal familieleden.
Daar zouden dan kleinkinderen ook onder vallen.
N jaar doen over een advies aanvraag komt mij voor dat je dan toch niet erg deskundig bent als IND.

Geef die mogelijkheid om advies te vragen bij de IND maar aan fikkie.
Je bent belazerd en bedonderd Andre.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline RongVang

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Vietnamees
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2011, 21:55:22 »
Beste Amice,

Ik ben ook bezig mijn vader die in Vietnam woont naar Nederland te halen. Mijn moeder is vorig jaar overleden en mijn vader is 91. 5 kinderen wonen in Nedeland en1 woont in America.

Ik heb het MVV-advies in 11-11-2011 ingediend en op 02-12-2011 heb ik van IND gehoord dat het negatief is want ik heb nog niet alle gevraagd documenten ingeleverd. Ik ben nu bezig om de documenten in order te maken.

Het verhaal van Andre maakt mij wel zorg, dus wil graag vanaf het begin goed aan te pakken.

In je verhaal roep je over 'fikkie'. Wie is dat? Hoe kan ik contact met hem opnemen?

Alvast bedankt voor je hulp.

Offline RongVang

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2011, 22:30:17 »
Beste Prawo,

Kan je het MVV-advies procedure adviseren/doen?

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2011, 23:30:12 »
RongVang, wat is nu jouw nationaliteit? Dat kan heel belangrijk zijn voor de procedure. Als jij NL bent, en tijdelijk naar andere lidstaat kan verhuizen, en je vader financieel steunt, kan hij naar NlL komen.
Welke documenten ontbraken nog?
Advies procedure moet je gewoon zelf doen, evt met onze adviezen.

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2011, 08:21:57 »
Beste Amice,

Ik ben ook bezig mijn vader die in Vietnam woont naar Nederland te halen. Mijn moeder is vorig jaar overleden en mijn vader is 91. 5 kinderen wonen in Nedeland en1 woont in America.

Ik heb het MVV-advies in 11-11-2011 ingediend en op 02-12-2011 heb ik van IND gehoord dat het negatief is want ik heb nog niet alle gevraagd documenten ingeleverd. Ik ben nu bezig om de documenten in order te maken.

Het verhaal van Andre maakt mij wel zorg, dus wil graag vanaf het begin goed aan te pakken.

In je verhaal roep je over 'fikkie'. Wie is dat? Hoe kan ik contact met hem opnemen?

Alvast bedankt voor je hulp.

Ja leuk ;D
Fikkie is de hond van de buren en een nederlandse uitdrukking.

Er is op dit forum al vaker gezegd dat men beter de normale MVV aanvraag kan indienen in het buitenland,maar aangezien je vader reeds 91 kan ik me voorstellen dat je de adviesaanvraag volgt.
Voordeel daarvan is zo blijkt nu wel dat de IND je wijst op de ontbrekende documenten.
Het kan echter duren zo blijkt uit de ervaring van Andre. Echter indien er een positief advies wordt gegeven zal je vader van 91 toch naar de nederlandse ambassade in vietnam moeten om de defenitieve aanvraag in te dienen.
Beantwoord vragen van de ervaringsdeskundigen en deskundigen hier en ga daarmee verder in de adviesaanvraag, lees vooral get mvv topic goed door.

Suc6
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline RongVang

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2011, 14:09:30 »
Beste LifenTon,

Ik heb NL nationaliteit. I.v.m. mijn werk en mijn gezin kan ik niet naar een andere lidstaat verhuizen. De volgende documenten ontbraken:

1. Ongehuwdverklaring: Omdat mijn moeder langer dan 1 jaar is overleden moet mijn vader de ongehuwdverklaring inleveren. Mijn vader kant dit document bij de Vietnamese autoriteit aanvragen.

2. Geboorteaktes van alle kinderen: (of het familieboekje) om de familierelatie aan te tonnen.

Door de verhuizingen tijdens de Vietnamese oorlog zijn 4 van de 5 kinderen (onder ik zelf) het geboorteakte kwijt geraakt. Ik heb van de Vietnamese autoriteit een document gekregen, daarin standt dat ze mijn geboorteakte niet uit de bevolkingsregistratie kant terughalen. Alleen die moet ik laten legaliseren. Ik weet toen niet dat de geboorteaktes van de andere kinderen ook moeten opgestuurd worden, dus voor de geboorteaktes van de andere kinderen moet mijn vader nog aanvragen bij de Vietnamese autoriteit en de kans dat ze ook niet terug kunt vinden, is aanwezig.

Mijn broers, zussen en ik zijn tussen 1978 en 1983 uit Vietnam gevlucht en hierdoor staan wij ook niet meer in het familieboekje. Ik heb het testament van mijn vader die hij in 2001 heeft gemaakt, verstuurd en daarin staan de namen van alle kinderen, maar die wordt niet door IND geaccepteerd.

Ik heb het verhaal van Andre gelezen en het maakt mij wel zorgen over het volgende:

- Ondanks de Vietnamese autoriteit heeft aangegeven dat ze de geboorteakte niet kunt verstrekken, weet ik niet of IND dat wel accepteert. Ik heb in de begeleidende brief aangegeven dat we bereiden zijn voor het DNA-onderzoek, maar krijg geen reactie van IND.

- Mijn vader zou ook een belasting voor de Nederlandse samenleving zijn. Dit heb ik niet gehoord, maar je weet maar nooit.

Aangezien de leeftijd van mijn vader en het verlies van zijn vrouw maken we zeer zorgen over hem en probeer hem zsm naar Nederland te halen. Dus als je/iemand mij kant/wilt adviseren hoe ik goed moet aanpakken dan ben ik je en die persoon zeer dankbaar.

Alvast bedankt