Auteur Topic: Mijn vriend gaat studeren in Nederland, hoe nu verder...  (gelezen 15597 keer)

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Re: Mijn vriend gaat studeren in Nederland, hoe nu verder...
« Reactie #50 Gepost op: 29 juli 2011, 15:18:49 »
Als je een diploma afschrift hebt, kan het Nuffic haar nivo bepalen

Offline tamsas

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Colombiaan
« Reactie #51 Gepost op: 19 augustus 2011, 05:31:12 »
Hallo Allemaal,

Nog een paar dagen en dan komen we eraan...we hebben voor zover ongeveer van alles geregeld voor onze EU-route!

Geboorte akte van m'n vriend en onze union libre (partnerschap) vertaald en van stempels voorzien.
Afspraak bij de gemeente gemaakt voor de inschrijving dat kon jammer genoeg pas 1 week na aankomst
Afspraak bij de IND gemaakt weer een week later (kon ook niet eerder)
En dan gaan we nog naar de GGD voor een mantou test (geloof ik)

Als ik iets vergeten ben dan hoor ik het uiteraard graag en hou jullie op de hoogte van de vorderingen en de dingen die we gaan tegen komen volgende week.

Groetjes Tam

Offline tamsas

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #52 Gepost op: 08 september 2011, 11:45:10 »
Zoals aangegeven zou ik jullie op de hoogte houden van hele proces zodat iemand anders er ook wat aan heeft...

Het gaat niet helemaal zoals gepland allemaal.... op het vliegveld was al het probleem met Avianca dat ze mijn partner niet wouden laten vliegen omdat hij een enkel ticket had geen retour.
Geprobeerd de hele situatie uit te leggen, uitnodigings brief van het examen van zijn studie te laten zien enzv niets hielp we moesten gewoon nog een ticket voor hem kopen.
En dat van een airline die op moment van kopen van het enkeltje ook wist dat hij Colombiaan is enzv.

Maar goed eenmaal aangekomen hem netjes aangemeld bij de politie enzv.
Afspraak bij de gemeente gehad voor inschrijving allemaal goed gegaan enzv.

De afspraak bij de IND ging anders, ze waren vriendelijk maar waren zelf ook heel verwarrend.
Onze Union Libre die we hadden laten vertalen en apostilleren kenden ze niet, wisten niet wat het betekende en ze zagen het meer als een samenlevings contract dan als een partnerschap. Kortom hoe kon ik aantonen dat ik met hem 6 maanden had samengewoond in Colombia....
Hoe bedoel je aantonen....in onze union libre staat dat we al meer dan 2 jaar tafel en bed delen. WAT WIL JE NOG MEER!!!!
Dus toen ik vroeg hoe dit aan te tonen kwam er ook niet echt iets nuttigs uit....een getuige verklaring van iemand, bank afschriften van mij....enzv.
Heeft iemand nog nuttige tips voor bovenstaande????

Dus toen ik voorstelde om ons dan ook in Ned te laten registreren als partner was dat volgend de IND ook een optie, ze vertelden ons dat het dan minder moeilijk zou gaan.
Maar dan vergeten ze ff te vertelen over het M46 formulier wat weer 5 tot 10 weken bij ze in beslag gaat nemen. Lekker hoor!

Ook mijn zogenaamde status in Ned was verlopen, ik ben Duitse met een Reguliere onbepaalde tijd visa voor Ned.
Maar die heb ik niet vernieuwd in 2007 omdat het niet meer nodig was maar uiteraard nu volgens de IND wel.
In het verleden ging ik altijd braaf m'n pasjes vernieuwen maar toen er geen brief meer kwam en het niet meer nodig was waarom zou ik...en volgends de IND aan de telefoon was het geen probleem. Nou dus wel he!
Daarnaast heb ik op moment ook nog geen baan wat officieel niets uit zou moeten maken maar toch geeft me een extra rotgevoel.

Ok mijn grote vraag is nu hoe krijgen we dit alsnog goed, ik zie op het moment de bomen door het bos niet meer..... HELP!!!!

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #53 Gepost op: 08 september 2011, 17:20:22 »
Je hebt het wel weer getroffen met de INDers... :o
Niet erg interessant dat die IND er de Union Libre niet kent, het is hun taak copieen van je documenten te maken, niet om ze te beoordelen, daar heb je anderen voor.
Je hoeft NIKS aan te tonen; als ik met een gelegaliseerde huwelijksakte uit Timboektoe kom moeten ze dat gewoon aannemen.Is geldig tot het tegendeel is bewezen.Bij GP is er geen M46A, bovendien heb je al de Union Libre, bietje dubbelop.
Ik kom er niet helemaal uit wat de status van Union Libre is; GP of samenlevingscontract.Volgens Wikipedia is het Samenwonen,maar de juridische status is niet duidelijk.
Een duurzame relatie is trouwens genoeg voor NL.
Maar wat heeft de IND gedaan verder?
Jij wonen in NL, jij bent Duitse ,dus EU onderdaan.
Dus moeten jullie een EU kaart krijgen. Punt uit.
Als Duitse kun je NOOIT  een Regulier hebben, wel een EU verblijfskaart Duurzaam verblijf.En dat kun je verliezen als je langer dan 2 jaar  uit NL bent.Maar dan nog kun je gewoon overnieuw beginnen.
Toen je naar Colombia ging, heb je je toen uitgeschreven,zo niet, heb je dus 2 jaar en 8 maanden...

Offline tamsas

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #54 Gepost op: 08 september 2011, 23:56:32 »
Hai Ton,

Bedankt voor je reactie!
De union libre geeft je na 2 jaar dezelfde rechten als een huwelijk en staat dan gelijk aan een huwelijk in Colombia hier dus niet.
De IND zei dit lijkt wel een soort samenlevings contract maar dat zei nog niets over dat onze daadwerkelijke samenwoning hiermee bewezen was.... :o zoals ik al zei wat wil je nog meer.
Maar goed denk dat ik dan maar nog een getuige verklaring van Diego's broer ga vragen (dat wij langer dan 6 maanden samengewoond hebben) en dat (officieel) laten vertalen en een nederlandse vriend van ons die in Colombia woont en ons goed kent ook laat getuigen en die bij de papieren stop. Heeft iemand ervaring met deze getuigen verklaringen, wat is de reactie van de IND?
Heb wel bankrekening afschriften maar niet heel veel want in Colombia zorgde mijn vriend voornamelijk voor mij en ik voor hem in Ned.

Nu heb ik deze week een afspraak voor mijn EU sticker en volgende week eentje voor ons samen wat de EU partner gedoe betreft.
Op mijn oude (verplichte) ID kaart voor buitenlanders staat echt een: Reguliere onbepaalde tijd visa. (maar die is al heel oud dus misschien is tussentijds wat veranderd)
Ben in totaal 1,5 jaar weggeweest en daarna 9 maanden en per ongeluk uitgeschreven geweest omdat mijn post niet doorgestuurd werd maar ben inmiddels alweer maanden ingeschreven.

Wat de GP betreft staat echt op de amsterdam gemeente website dat we een m46A moeten aanvragen doordat we allebei buitenlands zijn.
We doen het maar gewoon erbij ook al duurt dat nog maanden voordat het M46A formulier goedgekeurd wordt.

Uit jullie advies blijkt gewoon de EU partner visa aanvragen volgende week met de union libre akte, zijn zorg verzekering en getuige verklaringen? Mijn bankafschrift dat ik zelfvoorzienend ben (want heb nog geen baan doordat ik altijd in Colombia was de laatste jaren)
We gaan het volgende week gewoon nog een keer proberen.
Oja en hij hoort dan ook een vrij studeren en werken sticker te krijgen want ook daarover zeiden ze dat dit helemaal niet gebruikelijk was.

Tips zijn altijd welkom!!!!!

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #55 Gepost op: 09 september 2011, 07:08:04 »
Heb je toevallig iets gehad van een verzekering of wat dan ook in Colombia waar jouw naam en adres in colombia uit blijkt. Eventueel een inschrijving bij de lokale overheid. Wanneer dit niet het geval is, zou je misschien kunnen kijken via officiele getuigen verklaring zoals de politie die heeft vernomen dat jij daar regelmatig was.

Wanneer je niet kan voldoen aan een van de bovengenoemde (redelijk) harde bewijzen, moet je wel overstappen op minder harder bewijzen en dit combineren. Zoals getuigen verklaringen van derde in combinatie met bewijzen van verblijf uit je paspoort of andere verblijfsdocumenten (resident permit etc.)
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline tamsas

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #56 Gepost op: 09 september 2011, 12:22:12 »
Hai Goofy,

We dachten stom genoeg dat onze union libre een hard genoeg bewijs was en daarnaast ben in altijd in Ned verzekerd geweest ook voor het buitenland.
We hebben dus de union libre, we vragen 2 getuige verklaringen op van familie waar we samen bij ingewoond hebben.
En we hebben mijn 2 visa's en pasjes en wat bankafschriften dat allemaal bijelkaar moeten toch voldoende bewijzen zijn.

Hoop het anders ziet het er slecht voor ons uit.
Bedankt allemaal!

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #57 Gepost op: 10 september 2011, 20:38:08 »
Doordat je je verblijfsstatus hebt verloren, door niet te verlengen, begin je op 0.Dus Eu toetsing aanvragen,GRATIS, niks 43