Auteur Topic: Re:MVV-vragentopic (over procedure e.d.) - deel 17  (gelezen 45692 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re:MVV-vragentopic (over procedure e.d.) - deel 17
« Reactie #200 Gepost op: 16 juli 2018, 12:16:36 »
Op grond van EU regels dienen jullie meer dan drie maanden in Duitsland te hebben gewoond. Die termijn begint te lopen vanaf het moment dat jullie je bij de Duitse gemeente op jullie adres hebben ingeschrevenen is niet afhankelijk van het moment waarop de verblijfskaart wordt afgegeven.
Een verblijf van zes maanden is dus meer dan voldoende maar administreer wel nauwkeurig jullie (met name jouw) verblijf daar en verbreek zoveel mogelijk banden met Nederland. Werk zal dat niet lukken, maar schrijf je uit van je NL adres.

Regel ook jullie inschrijving bij een Duitse zorgverzekeraar. HKK is een goede en vrijwel alles kan online worden geregeld.
De IND zal jullie zorgverzekeringen controleren aangezien jij als economisch niet-actief in Duitsland verblijft.

Bedenk dat het geen abc-tje is waar je mee bezig bent. Bereid je goed voor anders komt er nog veel gedoe.

Offline Gerard1995

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #201 Gepost op: 16 juli 2018, 13:10:07 »
Beste Gerard,
goed dat jij je tijdig informeert. Dat voorkomt wellicht onaangename verrassingen. Een paar opmerkingen vooraf.
Bij een MVV-aanvraag zijn vooral twee dingen van belang:
1) jij moet aan de middeleneis voldoen. Is dat niet het geval dan heeft de hele procedure weinig zin.
2) je partner moet slagen voor het inburgeringsexamen buitenland. Daar gaat tijd overheen, niet alleen voor studie maar vervolgens (reken op drie maanden) voor het aanvragen en afleggen van het examen en het wachten op de uitslag. Terwijl het examen maar één jaar geldig blijft. Een goede planning lijkt hier gewenst.

Je concrete vraag gaat over documenten.
Voor de MVV-aanvraag is alleen een ongehuwdverklaring nodig, maar die blijft maar een half jaar geldig.
De geboorteakte is pas nodig bij de gemeente als ze zich (met de MVV) gaat inschrijven. Aan de geldigheid van die akte is geen termijn verbonden.
Beide documenten moeten dubbel gelegaliseerd worden (eerst dooer de Indonesische overheid en vervolgens door de NL ambassade). De vertaling dient te gebeuren door een in Nederland beëdigd vertaler. Kosten zijn mij niet bekend maar het is een vrije markt zodat shoppen wellicht loont.

Ken je verder de volgende pagina? https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/buitenlandse-documenten-legaliseren/indonesie Ik denk dat je de meeste antwoorden daar vindt.

Tip: de documenten voor MVV en gemeente zijn in principe dezelfde documenten als nodig om te trouwen. Overweeg als je deze hebt ook aangifte te doen van je voorgenomen huwelijk. Die aangifte blijft een jaar geldig maar voorkomt dat met name de ongehuwdverklaring weer moet worden geregeld mocht je (binnen het eerste jaar) besluiten te trouwen.

Dankje Prawo voor de antwoorden.
1) ik voldoe bijna aan de inkomenseis maar tegen de tijd dat ik de mvv aanvraag ga starten voldoe ik wel aan die eis. Anders heeft het idd weinig zin om de aanvraag te beginnen. Maar hier ben ik mij van bewust.
2) Ja we gaan het zo plannen dat zij eerst haar inburgeringscursus haalt in Indonesie. Deze is een jaar geldig dus moeten we nadat zij hem gehaald heeft haast maken met de mvv aanvraag.

Verder zijn mijn vragen omtrent de ongehuwdverklaring nog niet goed beantwoord. Mijn vraag is namelijk: hoe kan zij die ongehuwdverklaring krijgen dat wil zeggen welke stappen moeten wij daarvoor ondernemen? Moet ze die bij de ambassade in Jakarta aanvragen?

Daarnaast bedankt voor de link. Die informatie ga ik doorlezen.

Als laatste nog even over het trouwen. Uw advies is dat zodra de mvv aanvraag is goedgekeurd om binnen een jaar te trouwen zodat we niet nog een keer de ongehuwdverklaring hoeven in te vullen? Of heb ik dit verkeerd begrepen. En hoe lang is de ongehuwdverklaring geldig, 1 jaar?

Groeten,

Gerard

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #202 Gepost op: 16 juli 2018, 13:18:07 »
Verder zijn mijn vragen omtrent de ongehuwdverklaring nog niet goed beantwoord. Mijn vraag is namelijk: hoe kan zij die ongehuwdverklaring krijgen dat wil zeggen welke stappen moeten wij daarvoor ondernemen? Moet ze die bij de ambassade in Jakarta aanvragen?

Daarnaast bedankt voor de link. Die informatie ga ik doorlezen.
Als je alles in die link doorleest kom je het antwoord vanzelf tegen.
Citaat
Verklaring van ongehuwd zijn
U kunt deze verklaring alleen krijgen als u de Indonesische nationaliteit heeft.

Stap 1 - algemeen
Vraag eerst een verklaring op bij uw wijk- of buurthoofd (lurah, ketua rukun tetangga of ketua rukun warga). Dit kan alleen als u de Indonesische nationaliteit heeft. De verklaring laat u daarna door het districtshoofd (camat) ondertekenen.

Stap 2 - voor moslims
Lever de ondertekende verklaring in bij het kantoor van Godsdienstzaken (Kantor Urusan Agama KUA). U krijgt daarvoor in de plaats een geldige verklaring van ongehuwd zijn.

Stap 2 – voor niet-moslims
Lever de ondertekende verklaring in bij de burgerlijke stand. U krijgt daarvoor in de plaats een geldige verklaring van ongehuwd zijn.

Als laatste nog even over het trouwen. Uw advies is dat zodra de mvv aanvraag is goedgekeurd om binnen een jaar te trouwen zodat we niet nog een keer de ongehuwdverklaring hoeven in te vullen? Of heb ik dit verkeerd begrepen. En hoe lang is de ongehuwdverklaring geldig, 1 jaar?

Ik bedoel te zeggen: gebruik de documenten die je voor haar verblijf regelt OOK om huwelijksaangifte te doen (vroeger heette dat ondertrouw) binnen de periode dat deze documenten nog geldig zijn.
Als de gemeente je aangifte accepteert (zij hoeft niet bij het doen van de aangifte te zijn) dan heb je een jaar de tijd om te trouwen. Ik zeg niet dat je binnen dat jaar MOET trouwen maar enkel dat het KAN zonder dat er weer verse documenten nodig zijn.

Offline Gerard1995

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #203 Gepost op: 16 juli 2018, 13:26:24 »
Ik bedoel te zeggen: gebruik de documenten die je voor haar verblijf regelt OOK om huwelijksaangifte te doen (vroeger heette dat ondertrouw) binnen de periode dat deze documenten nog geldig zijn.
Als de gemeente je aangifte accepteert (zij hoeft niet bij het doen van de aangifte te zijn) dan heb je een jaar de tijd om te trouwen. Ik zeg niet dat je binnen dat jaar MOET trouwen maar enkel dat het KAN zonder dat er weer verse documenten nodig zijn.

Bedankt Prawo ik ben een heel stuk wijzer. Toen ik op die link klikte zag ik inderdaad al het antwoord op mijn vraag. Heb jij enig idee hoe lang het aanvragen van die ongehuwdverklaring in beslag neemt want ik hoor wel eens dat de Indonesische autoriteiten nogal traag zijn. Dit i.v.m. onze planning.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #204 Gepost op: 16 juli 2018, 13:49:58 »
Geen idee.
Maar gezien de wachttijd voor de uitslag van het inburgeringsexamen buitenland zou haar die verklaring pas laten aanvragen nadat ze dat examen heeft afgelegd.

Houd in de gaten dat ze t.z.t. het origineel nodig heeft om de MVV aan te vragen. Maar dan ben je totaal al snel een maand of vijf verder. Voor jouw TEV-MVV aanvraag volstaat een kopie.

Offline Gerard1995

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #205 Gepost op: 17 juli 2018, 16:32:57 »

Beste Prawo,

Ik ben op dit moment bezig een tijdlijn te maken om daarin vast te leggen wanneer ik welke aanvragen ga doen. (Inburgeringscursus, ongehuwdverklaring, etc) en ik zit nog steeds te bedenken waar in de tijdlijn trouwen het best past. Mijn vraag is welke documenten heeft mijn vriendin nodig voor de huwelijksaangifte en hoe lang zijn deze documenten geldig? Dan weet ik wanneer we het beste huwelijksaangifte kunnen doen. En als dan de aangifte is goedgekeurd hebben we een jaar de tijd om te trouwen als ik je goed begrijp.

Bedankt alvast

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #206 Gepost op: 23 juli 2018, 10:38:59 »
Voor het doen van huwelijksaangifte zijn nodig een geboorteakte en een verklaring dat ze ongehuwd is.
De laatste mag niet ouder zijn dan zes maanden, zowel voor de TEV-MVV procedure als voor de huwelijksaangifte.

Het trouwen zelf hoef je niet op je tijdlijn te zetten. Dat kunnen jullie doen op elk gewenst moment, binnen een jaar nadat je de huwelijksaangifte deed.