Auteur Topic: Re:MVV-vragentopic (over procedure e.d.) - deel 17  (gelezen 47421 keer)

Offline Isaam

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Turkse
Re:MVV-vragentopic (over procedure e.d.) - deel 17
« Reactie #150 Gepost op: 19 december 2012, 12:29:28 »
Hallo allemaal,

Weten jullie dat ik inmiddels helemaal gek aan het worden ben door de IND. Ik snap werkelijk niet wat er aan de hand is..

Op 28 november heb ik een positieve beslissing gekregen op de MVV-aanvraag van de IND. Mijn man zit al sinds juli in Turkije en ik heb hem echt heel erg gemist..
Het probleem is nu, dat Turkije zegt dat er geen beslissing is ontvangen van NL en NL zegt toch echt dat de mail op 28 november verstuurd is. Inmiddels is er vorige week n

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #151 Gepost op: 19 december 2012, 18:37:12 »
Gewoon een klacht mailen naar de ambassade met ene copie daarvan aan het Ministerie van Buitenlandse zaken.
Doe er een copie bij van de positieve MVV-beslissing.

Offline Isaam

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Turkse
« Reactie #152 Gepost op: 19 december 2012, 18:45:29 »
Oooh die klacht he, moet die gewoon gestuurd worden naar het email-adres van de IND? Of naar de ambassade in Turkije?
Bedankt bedankt!! Superbedankt..

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #153 Gepost op: 20 december 2012, 01:25:23 »
Moet per mail aan de ambassade en par fax of brief in ciope aan het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Offline channarong

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Nationaliteit partner: Thaise
« Reactie #154 Gepost op: 10 januari 2013, 23:20:26 »
Graag even wat aandacht voor mijn situatie. Na ruim 3 jaar heeft mijn vriendin in  haar land de MVV aanvraag ingediend tegen eind oktober. (na behalen Nederlandse toets)  Toen bleek dat we dus getrouwd moesten zijn (anders zou de aanvraag  afgewezen worden)  Ik als de wiedeweerga naar haar toe en getrouwd, want het een en ander (de inhoudelijke aanvraag dus in noodzakelijke documenten) moet in 4 weken afgerond worden. Halverwege de maand november, binnen de 4 weken dus, de rest van de documenten - het huwelijk-  ingeleverd) Sinds die tijd - en ook niet eerder -  niets van de IND vernomen. Ik meende dat ik een brief van ze zou moeten krijgen met dossiernummer en de vraag om bepaalde documenten. Niets gezien, misschien wel verstuurd maar nooit aangekomen? Via de ambassade van haar land heb ik nu vernomen dat er wel een dossiernummer is - en die heb ik nu - en de aanvraag daar ook feitelijk naar toe is gestuurd, dus de aanvraag is daar wel "bekend".  Nu wil ik de IND over deze zaak gaan bellen maar ik wil, nu ik het dossiernummer heb,  ook de  documenten en de betaling naar ze toe sturen. Welke documenten moet ik naar de IND sturen om de MVV aanvraag daar af te laten handelen?? 
En is het normaal- oftewel komt het meer voor - dat iemand geen brief van de IND krijgt na indiening van de MVV aanvraag door partner in het buitenland? Alvast heel hartelijk dank voor reacties. 
Mens ken Uzelve

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #155 Gepost op: 11 januari 2013, 10:55:49 »
Graag even wat aandacht voor mijn situatie. Na ruim 3 jaar heeft mijn vriendin in  haar land de MVV aanvraag ingediend tegen eind oktober. (na behalen Nederlandse toets)
I.v.m. met het te komen vervallen van de trouweis zijn al dit soort aanvragen aangehouden.
Niemand heeft waarschijnlijk nog gekeken naar de documenten die je nadien indiende.

Omdat je ze al de echte aanvraag heeft ingediend kun je nu al bezwaar maken om er beweging in te krijgen.
Ik zal dat als advocaat graag voor haar doen. Dat kost je maar

Offline wan

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Stay positive!
  • Nationaliteit partner: Indonesische
Re: Re:MVV-vragentopic (over procedure e.d.) - deel 17
« Reactie #156 Gepost op: 11 januari 2013, 12:18:47 »
Hoi allemaal, ik ben nieuw hier, ik heb hier op de forum al veel gelezen, maar er zijn nog een aantal dingen die ik wil weten voordat ik een mvv aanvraag ga doen voor mijn vrouw en dochtertje.

Ik ben in 2010 getrouwd in Indonesie, en in maart 2012 hebben wij samen een dochtertje gekregen. Sinds 2010 is mijn vrouw om de 3 maanden naar NL gekomen omdat ik destijds nog bezig was met mijn studie waardoor ik niet aan de vereiste kon voldoen om haar naar NL te halen. Nu ben ik klaar met mijn studie en om het proces sneller te laten lopen ga ik bij mijn bijbaantje fulltime werken waar ik een contract van 1 jaar kan krijgen.

Ik heb destijds alle documenten nog niet laten legaliseren ( trouwakte, geboorteakte). Ik dacht laten we dit maar doen als het duidelijker is wanneer zij naar NL kunnen komen ivm met kosten en geldigheidsduur. Moet ik dit laten doen voordat ik de mvv aanvraag doe waar mijn vrouw dan ondertussen haar examen kan doen?

Wanneer moet mijn contract dan ingaan? op het moment wanneer ik de mvv aanvraag doe? Hoe zit het dan met de 3 laatste recente loonstrookjes, die ik dan niet heb, of heeft het IND dit niet nodig?

En moet mijn werkgever nog iets doen?

Alvast bedankt!
10-07-2010: getrouwd in Indonesie
10-03-2012: dochtertje geboren
02-05-2013: vrouw geslaagd voor basisexamen inburgeringscursus
17-05-2013: MVV adviesaanvraag??

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
Re: Re:MVV-vragentopic (over procedure e.d.) - deel 17
« Reactie #157 Gepost op: 11 januari 2013, 12:44:44 »
Ik heb destijds alle documenten nog niet laten legaliseren ( trouwakte, geboorteakte). Ik dacht laten we dit maar doen als het duidelijker is wanneer zij naar NL kunnen komen ivm met kosten en geldigheidsduur. Moet ik dit laten doen voordat ik de mvv aanvraag doe waar mijn vrouw dan ondertussen haar examen kan doen?
Ik zou los van alle andere plannen in ieder geval in de GBA van je woonplaats laten registreren dat je in het buitenland gehuwd bent en dat je daar een kind hebt.
Daarnaast zou ik in ieder geval de geboorteakte van je dochtertje registreren in de GBA van de gemeente Den Haag (= omzetten in een Nederlandse akte), via Landelijke taken.
Dit kan (na registratie daarvan in de GBA van je huidige woonplaats in Nederland) ook met de huwelijksakte. In ieder geval daarna heb je niets meer te maken met de geldigheidsduur omdat je altijd in Den Haag een Nederlandse akte kan halen. Dan kan jullie dochter ook als ze over een x-aantal jaren wil trouwen. Ze zal je op dat moment eeuwig dankbaar zijn omdat ze daarvoor dan niet naar Thailand hoeft met alle kosten van dien (en ze dan wellicht ook haast heeft).

Overigens:
als je dochter tijdens het huwelijk is geboren heeft ze de NL nationaliteit en recht op een NL paspoort.
Maar dat wist je ongetwijfeld al.

Citaat
Wanneer moet mijn contract dan ingaan? op het moment wanneer ik de mvv aanvraag doe? Hoe zit het dan met de 3 laatste recente loonstrookjes, die ik dan niet heb, of heeft het IND dit niet nodig?
Op het moment van de MVV-aanvraag (of op enig moment daarna) moet je jaarcontract ingaan. Loonstrookjes die horen bij je nieuwe contract hoef je alleen in te sturen als je ze al hebt.

Citaat
En moet mijn werkgever nog iets doen?
Die moet t.z.t. een werkgeversverklaring invullen die hoort bij je nieuwe contract.

Offline wan

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Stay positive!
« Reactie #158 Gepost op: 12 januari 2013, 00:01:08 »
Allereerst dank voor het snelle antwoorden!

Ik zal zo snel mogelijk de documenten laten vertalen dan om ze in te laten schrijven bij de GBA van mijn woonplaats en daarna omzetten naar een Nederlandse akte.
Mijn vrouw komt trouwens uit Indonesie. Ik ben zelf in het bezit van een Indonesische paspoort met verblijfsvergunning, dus mijn dochter is niet automatisch Nederlandse.

Dus ik kan het allemaal eerst laten legaliseren (ondertussen moet mijn vrouw dan het inburgeringscursus halen), als dat in orde is mijn contract in laten gaan en het mvv aanvraag procedure beginnen?

Bedankt!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #159 Gepost op: 12 januari 2013, 00:26:06 »
Als jij geen Nederlander bent kun je huwelijksakte noch geboorteakte laten omzetten in een Nederlandse akte.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #160 Gepost op: 12 januari 2013, 20:46:50 »
Wan, is er speciale reden dat je nooit NL bent geworden?? Aan jouw NL te lezen  is het inburgeringsexamen een eitje voor je.

Offline wan

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Stay positive!
« Reactie #161 Gepost op: 14 januari 2013, 11:22:22 »
Nou, ik ben geboren in NL en tot mijn 4e heb ik in NL gewoond. Daarna met de hele familie naar Indonesie verhuisd. Tot mijn 17e heb ik in Indonesie gewoond.
En daarna weer terug naar NL. Ik wil ooit weer terug naar Indonesie... denk ik... dus daarom heb ik nooit het NL nationaliteit genomen zodat mijn opties open blijven.

Ik hoef geen inburgeringsexamen te doen, het gaat hier om mijn vrouw. Weet iemand wat de kosten zijn hier in NL om je vrouw + baby van 1 jaar naar NL te halen? Ik las hier op de forum dat MVV aanvraag iets in de 890euro kost. Moet ik dit bedrag dan 2x betalen  :o . En hoeveel ben je kwijt in het land waar diegene vandaan komt? Of hoef je daar niets meer te betalen voor de MVV aanvraag zelf?

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #162 Gepost op: 14 januari 2013, 18:20:35 »
Het inburgerings examen kost
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline channarong

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Nationaliteit partner: Thaise
« Reactie #163 Gepost op: 16 januari 2013, 13:17:35 »
Ik overweeg om de documenten en de betaling die ik aan de IND moet doen toekomen te verzorgen en niet langer af te wachten tot ik de brief van de IND die ik hierover in de laatste bijna drie maanden had moeten ontvangen, misschien ooit eens ga krijgen. De vraag is echter : waar vraagt de IND precies om in de brief die men hoort te krijgen, welke documenten dus, (Ik heb het M46 formulier al ingevuld  klaar liggen) en kan ik de betaling die ik moet doen verrichten op het banknummer wat ook door ons gebruikt is voor het betalen van de toets Nederlands met daarbij de vermelding van de betreffende V-nummers? Als ik de betaling gedaan heb vervalt daarmee het oponthoud wat in de IND computer staat als: "In afwachting van de leges" (en waar ze dus - nog - nooit een brief over verstuurd hebben) Met dank voor eventuele reacties.
Mens ken Uzelve

Offline Bint

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlands
« Reactie #164 Gepost op: 18 januari 2013, 22:52:23 »
Weet iemand of het klopt dat advies MVV nu 6 weken duurt ipv 3 maanden bij nieuwe aanvraag? Wat zijn de ervaringen met Nederlanders en een BP advies aanvraag voor Accra, ik hoor veel dat het beter is om het advies in Nederland aan te vragen.

Is het zo dat mijn geboorteakte niet van toepassing is? bij advies en de MVV ophaal in Accra?
Gr Bint

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #165 Gepost op: 19 januari 2013, 00:03:46 »
Een advies aanvraag is alleen handig als je twijfeld over bijvoorbeeld je inkomen. Voldoe je aan alle eisen en heeft je partner de inburgering in het buitenland gehaald, dan is er geen reden om de adviesaanvraag te doen maar zou ik gelijk door je partner de echte aanvraag laten doen. Bovendien kun je bij een negatief advies bij de adviesaanvraag geen bezwaar aantekenen, als de echte aanvraag afgewezen wordt kun je dat wel (bij voorkeur via een advocaat die bekend is met vreemdelingenrecht).

Een geboorteakte heb jij niet nodig. Je partner heeft die pas nodig als hij/zij naar Nederland komt en zich inschrijft in het GBA. Niet eerder halen dus, want er zit vaak een geldigheid op van 3 maanden.

Geen idee hoe lang de advies-aanvraag danwel echte aanvraag nu duurt. Een paar jaar geleden was 3 maanden heel gewoon. Het maakt qua tijd overigens ook niet uit of je een advies of echte aanvraag doet.

Offline Bint

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlands
« Reactie #166 Gepost op: 20 januari 2013, 23:26:28 »
Hoi met een WW 12 maanden of als je mazzel hebt 22 mnd kan je ook MVV aanvragen, of WW en WAO bruto wordt bij elkaar opgeteld en dat maakt de inkomenseis, mits het duurzaam is!! En eventueel je IB60 toevoegen ter ondersteuning. Wel jammer dat MVV niet door een ander aangevraagd kan worden.

Klopt het dat het nu 225 euro is MVV. En de Advies aanvraag +-6weken, dient de referent een geboorteakte te hebben voor IND??
bint

Offline loeloe29

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nigeriaans
« Reactie #167 Gepost op: 11 februari 2013, 20:52:00 »
hallo

heb een vraag je
als je mvv 1 keer is afgewezen kan je het dan weer opnieuw aanvragen

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #168 Gepost op: 12 februari 2013, 23:31:11 »
Uiteraard kan dat.
Maar dat heeft alleen zin als de omstandigheden zijn gewijzigd en je nu wel aan de voorwaarden voldoet.

Offline arend1969

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Fillipijnse
« Reactie #169 Gepost op: 18 maart 2013, 11:54:41 »
Beste Prawo,

Mijn vriendin(fillipijnse) verblijft momenteel in Belgie met een verblijfsvergunning van vijf jaar (geldig tm juni 2014)
Zij is momenteel gescheiden en heeft de officielle scheidingspapieren van Belgie maar niet van de fillipijnen aangezien dit verschrikkelijk duur is.
Wij zijn van plan om samen te gaan wonen en een visum aan te vragen in Nederland.
Omdat op haar paspoort nog steeds haar naam van haar ex staat ben ik bang dat dit problemen gaat geven bij de IND.
Kan ze naar de Fillipijnse Ambasade gaan om haar paspoort om te laten zetten naar haar eigen naam ? en zo ja komt haar huidige verblijfsvergunning dan niet in gevaar ?
Alvast bedankt voor je antwoord.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #170 Gepost op: 18 maart 2013, 13:31:46 »
Vooral van belang is dat ze is gescheiden (iets wat ze aantoont met de Belgische scheidingspapieren) en dat jij voldoende middelen van bestaan hebt.
Zij kan dan gewoon in Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #171 Gepost op: 19 maart 2013, 15:00:56 »
Beste Prawo,

Mijn vriendin(fillipijnse) verblijft momenteel in Belgie met een verblijfsvergunning van vijf jaar (geldig tm juni 2014)
Zij is momenteel gescheiden en heeft de officielle scheidingspapieren van Belgie maar niet van de fillipijnen aangezien dit verschrikkelijk duur is.
Wij zijn van plan om samen te gaan wonen en een visum aan te vragen in Nederland.
Omdat op haar paspoort nog steeds haar naam van haar ex staat ben ik bang dat dit problemen gaat geven bij de IND.
Kan ze naar de Fillipijnse Ambasade gaan om haar paspoort om te laten zetten naar haar eigen naam ? en zo ja komt haar huidige verblijfsvergunning dan niet in gevaar ?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Aangezien haar bestendig verblijfsland Belgie was, geldt Belgische recht, en is Belgische scheiding rechtsgeldig,ook al was het huwelijk in de Fillipijnen voltrokken.
Als je tijdelijk bij haar inschrijft,IN Belgie, als Nederlander, heb je geen last van Inburgeringsexamen en MVV.Jij mag als grensarbeider cq eventueel huiseigenaar , dan ook in NL ingeschreven blijven. Dan komt zij als partner van EU burger naar NL en vraagt EU toetsing aan.

Offline wan

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Stay positive!
« Reactie #172 Gepost op: 15 mei 2013, 11:52:09 »
Hoi allemaal,

Mijn vrouw is 2 weken geleden geslaagd voor het basisexamen inburgeringscursus.
Morgen krijg ik de documenten die vertaald en gelegaliseerd worden binnen hoop ik (digitaal), als ik die heb dan zijn de documenten die ik nodig heb compleet. De volgende dag ben ik van plan om mvv adviesaanvraag in te dienen.
Ik zit nog met een paar vragen voor dat ik de mvv ga aanvragen:

1. Moet ik eerst een m46 opstarten voordat mvv aanvraag kan doen? ( ik ben in Indonesie getrouwd en ik heb nog niets in de gemeente in laten schrijven )
2. Als dat zo is kan ik dan ook kopietjes gebruiken van de documenten?

Met vriendelijk groet,

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #173 Gepost op: 16 mei 2013, 10:58:32 »
Hoi Wan, waarom doen jullie een MVV advies aanvraag en doe je vrouw niet direct een MVV aanvraag in Indonesiƫ bij de ambassade?

Antwoord op vraag 1. Officieel had je je huwelijk allang hebben moeten registeren gezien je in Nederland woont. Ga snel die M46 afhandelen met gelegaliseerde huwelijks papieren. Neem contact op met de gemeente hoe dit moet gebeuren. Even voor de duidelijkheid je hebt hier een wet overtreden! Mocht het zo zijn dat je buiten Nederland woont, dan is het geen verplichting maar wel een advies.

Nu bestaat er een verschil in de situatie. Namelijk omdat jij volgens de registers ongehuwd bent, moet je vrouw een ongehuwdsverklaring overleggen. Registratie van de M46 kost meestal maximaal 2 maanden tijd.

Nu lees ik ook over een dochter. Hoe hebben jullie die geregistreerd. Gezien ze binnen het huwelijk is geboren heeft ze praktisch de Nederlandse en Indonesische nationaliteit (Indonesiƫ kent meervoudige nationaliteit alleen voor minder jarigen). Beide nationaliteiten worden automatisch verkregen sinds jullie gehuwd waren op het moment van geboorte van het kind.

Ik ben bang dat je het kind destijds niet bij Nederland heb aangegeven. Is dat juist? Dan betekend dat dit heel snel alsnog moet gebeuren. In dit geval moet het huwelijk trouwens wel in Nederland geregistreerd zijn. Vraag even na bij de gemeente hoe dit afgehandeld moet worden, indien niet geregistreerd is dit tevens een overtreding.

Er lijken in jouw verhaal dus twee overtredingen te zijn geweest in het verzuimen van het verplicht melden van bepaalde feiten (huwelijk & geboorte kind).
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #174 Gepost op: 17 mei 2013, 21:55:27 »
Wan , de gelegaliseerde/vertaalde originelen moeten bij de MVV aanvraag worden overlegd, zorg dus dat je een reserve set originelen hebt, voor gebruik in NL,en dat de kleine bij de ambassade is ingeschreven, en dat paspoort wordt aangevraagd,Kind moet persoonlijk aanwezig zijn bij die inschrijving op de NL Ambassade.Verkrijgen paspoort kan trouwens enige tijd duren, afhankelijk of het in het woonland gedaan kan worden, of dat het naar Bangkok wordt gestuurd.Dan duurt het minimaal 3 maanden.
Check ff of je alles dan hebt geregeld als zou moeten .