Auteur Topic: trouwen onder huwelijks voorwaarden in indonesia  (gelezen 5982 keer)

Offline aku

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
trouwen onder huwelijks voorwaarden in indonesia
« Gepost op: 02 november 2010, 12:27:13 »
Hallo Heren en dames
Ik zit met de volgende vraag ik wil trouwen onder huwelijks voorwaarden nu heb ik hier in nederland verschillende notarissen benadert
die zie zeggen het is niet mogelijk om te trouwen onderhuwelijks voorwaarden .de reden mijn verloofde woond in indonesia
Is het mogelijk om dit te doen in indonesia ?? zo ja waar in jogja en moet ik een vertaler hebben ??
Graag verneem ik van jullie misschien heeft 1 van jullie een gelijke ervaring
met vriendelijke groet Aku

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: trouwen onder huwelijks voorwaarden in indonesia
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2010, 02:39:53 »
1) Huwelijkse voorwaarden moeten altijd worden opgesteld in het land waar het huwelijk officieel wordt uitgesproken.(het huwelijk dat door de overheid wordt erkent).

2) Huwelijkse voorwaarden is eigenlijk een soort onderlinge overeenkomst. Daar zijn beide partijen voor nodig. Deze overeenkomst moet wel juridisch worden onderbouwd/geregistreerd (hoe je dat ook officieel heet) daarvoor is de notaris nodig.

Indonesische recht is ontleend van het nederlands recht, ook het systeem. De route voor huwelijkse voorwaarden is inhoudelijk vergelijkbaar en verloopt dezelfde route. In indonesi
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2010, 22:10:32 »
1) Huwelijkse voorwaarden moeten altijd worden opgesteld in het land waar het huwelijk officieel wordt uitgesproken.(het huwelijk dat door de overheid wordt erkent).
Volgens mij klopt dat niet en kun je best in NL huwelijkse voorwaarden maken als je in het buitenland trouwt.

Citaat
2) Huwelijkse voorwaarden is eigenlijk een soort onderlinge overeenkomst. Daar zijn beide partijen voor nodig. Deze overeenkomst moet wel juridisch worden onderbouwd/geregistreerd (hoe je dat ook officieel heet) daarvoor is de notaris nodig.
Precies, en daarom kun je zo'n overeenkomst overal ter wereld sluiten.

Offline Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2010, 00:41:35 »
Als de nederlandse notaris de huwelijkse voorwaarden niet wil maken (omdat je verloofde niet hier is) kan die je wel een voorbeeld overeenkomst geven.  Die vertaal je in een in indonesia gebruikelijke taal. Hiermee gaan jullie samen naar een indonesische notaris die  daar de nodige stempels op zet (Misschien is het zelfs met de nederlandse versie mogelijk als je daar een onafhankelijke tolk hebt). Zorg voor de nodige officiele kopien
Dit alles doe je voordat je trouwt.
Terug in Nederland laat je een beedigde vertaler het geheel terug in het nederlands vertalen en kun je de overeenkomst laten registreren bij de rechtbank in Den Haag. Je bent dan hier behalve tegen elkaar ook tegen derden beschermd.

Offline aku

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2010, 11:46:04 »
Hoi mensen ik dank u voor de reactie ik kan er wat mee
Helaas kan zij hier niet komen de reden zij heeft geen werk in indonesia om hier voor drie maanden te mogen verblijven  te trouwen dus zij kan geen visum krijgen
Met vriendelijke groet aku

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2010, 11:48:59 »
Dat hebben wij wel voor elkaar gekregen. In Nederland opgesteld en door mij ondertekend. Daarna naar Turkije gestuurt aan een notaris aldaar en door Adnan ondertekend. Ik had de huwelijkse voorwaarden laten vertalen en die vertaling was ook door iedereen ondertekend.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2010, 13:13:04 »
Huwelijkse voorwaarden opstellen in haar volledigheid in een ander land dan het huwelijk wordt voltrokken is niet sterk af te raden dat het juridisch niet mag, maar is om praktische reden. Je maakt het je namelijk zelf extra lastig om het in verschillende landen te doen. Met name de legalisatie heen en weer. Het binnen een wettelijke systeem te houden.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2010, 14:46:41 »
Als je niet samen naar de notaris kunt en/of dezelfde taal spreekt is het inderdaad meer administratieve rompslomp dan wanneer alle relevante feiten in Nederland plaatsvinden.

Juridisch gezien maakt het allemaal niet uit en moet je gewoon het goede recht (voor zowel de regels als de procedure) kiezen dat je van toepassing wilt laten zijn. Dat laatste kan lastig zijn als je nog niet weet in welk land het huwelijk ooit zal worden ontbonden. Meestal is in ieder geval het Nederlandse huwelijksgoederenregime niet de goede keuze, maar wellicht wel als toepasselijk recht.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2010, 19:45:37 »
Even een paar punten van aandacht met betrekking tot huwelijkse voorwaarden in Indonesi
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2010, 18:05:17 »
Hoi mensen ik dank u voor de reactie ik kan er wat mee
Helaas kan zij hier niet komen de reden zij heeft geen werk in indonesia om hier voor drie maanden te mogen verblijven  te trouwen dus zij kan geen visum krijgen
Met vriendelijke groet aku
j
Ik ken jouw situatie niet, en weet niet hoe goed haar NL is, anders zou biivoorbeeld de Belgie route misschien een optie zijn, zie de forumlijst.

Wat betrft de  huwelijkse voorwaarden, kun je in NL een notaris HV laten opstellen, die dan op de NL ambassade wordt door beiden wordt getekend, evt mbv een tolk, of een vertaling .Als je in NL  gaat wonen is dat misschien een optie.

Offline Sven P

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indonesiër
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2017, 08:07:09 »
Hallo m'n naam is sven en men vrouw is van Indonesië. We wonen ook in Indonesië.  Heb een vraag over de huwelijksakte.  Moet deze voor het huwelijk opgesteld worden of kan dit ook alsnog na het huwelijk?  De eene zegt het moet voor het huwelijk. De andere zegt kan tot na een jaar na het huwelijk.  Uit indonesche gewoonte heb ik al ondervonden dat ze hier niet echt duidelijk over zijn. Vriendelijk groeten Efa en Sven

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2017, 09:35:37 »
Een huwelijksakte wordt altijd na een huwelijk opgemaakt als bewijs dat er getrouwd is. Maar ik begreep al eerder dat Indonesie daar een beetje onduidelijk over is qua papieren. Wellicht is er nog iemand anders die er meer verstand van heeft en ook reageert. Anders moet je lid Goofy eens een persoonlijk bericht sturen, hij weet er misschien meer van.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2017, 10:11:57 »
Bedoel je huwelijksakte of wellicht huwelijkse voorwaarden?